Gå til innhold

Hjelp, jeg skal gifte meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg skal gifte meg om ikke så alt for lenge, men jeg har ikke vært i et bryllup før! :klo:     

- Hvordan foregår alt på selve dagen, fra begynnelse til slutt? 

-skal jeg å brudgom og jeg være sammen på morgenen? 

-hvordan foregår ting i/etter kirka?  Vi går først ut av kirka, skal vi så stå på trappa til alle andre er gått ut? Drar vi først fra kirka? 

-hvem skal kjøre til kirka sammen med meg? 

- hva er forloveroppgavene? 

- trenger man program i kirka?  Tror vi dropper program til festen å..

-vi er usikker på om vi skal ha levende musikk? Noen råd for/imot? Når ska bandet eventuelt spille? 

-ting jeg må huske på ang organisering av middag/festen.. 

- det blir langbord til middag og små til kaffen. Hvordan organiserer vi dette med alle gjestene der? Vi kan ikke be alle gå ut i mellomtiden.. 

-andre praktiske ting vi som brudepar må gjøre på dagen? Er det vi eller toastmaster som ønsker velkommen? Skal vi si noe før talene? 

-hvor mange/lange pauser trenger vi mellom middag og kaffe? Er snakk om 3 timer.. 

Som dere ser er jeg helt blank, å er veldig stresset nå for at det ikke blir noe flyt i bryllupet.. At folk kjeder seg å drar hjem tidlig.. Det blir ca 100 gjester og vi har leid et samfunnshus og står derfor for kjøkkenpersonalet å slikt selv. Forlovere, toastmaster er ordnet. 

Alle tips og råd tas i mot med stor takk :helen:

 

Anonymkode: c46c7...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svaret på dette er egentlig, dette velger dere selv. 

Anonymkode: 423c4...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret på dette er egentlig, dette velger dere selv. 

Anonymkode: 423c4...f5d

Selvfølgelig velger vi dette selv, men jeg trenger råd om hvordan slikt vanligvis foregår.. Ingen av oss har vært i bryllup før..  Til syvende og sist velger vi det som passer oss best, men vi vil gjerne høre andres erfaringer med bryllup.. Det jeg vet om bryllup er det jeg har sett på film, å det er jo ikke helt norske tradisjoner.. 

Anonymkode: c46c7...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig velger vi dette selv, men jeg trenger råd om hvordan slikt vanligvis foregår.. Ingen av oss har vært i bryllup før..  Til syvende og sist velger vi det som passer oss best, men vi vil gjerne høre andres erfaringer med bryllup.. Det jeg vet om bryllup er det jeg har sett på film, å det er jo ikke helt norske tradisjoner.. 

Anonymkode: c46c7...c26

Poenget mitt var at det ikke er noen egentlig mal på det meste av det du spør om. De bryluppee jeg har vært i har vært ulike på alle punktene du nevner

Anonymkode: 423c4...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

Jeg skal gifte meg om ikke så alt for lenge, men jeg har ikke vært i et bryllup før! :klo:     

- Hvordan foregår alt på selve dagen, fra begynnelse til slutt? 

-skal jeg å brudgom og jeg være sammen på morgenen? 

Det velger dere selv. Noen velger å sove hver for seg natta før og ikke møtes før i kirka.

-hvordan foregår ting i/etter kirka?  Vi går først ut av kirka, skal vi så stå på trappa til alle andre er gått ut? Drar vi først fra kirka? 

Dere går ut og stopper på trappa. Gjestene stopper en og en og hilser kort. Det er vanlig å bli stående litt på trappa slik at det kan tas bilder før dere drar videre.

-hvem skal kjøre til kirka sammen med meg? 

Den som skal følge deg inn i kirka skal være med i bilen. For min del ble det mine barn samt min forlover (hun møte meg hos frisøren og var en hjelpende hånd derfra til kirken) og en venn av min mann kjørte. Forloveren og sjåføren gikk inn og satte seg i kirka mens jeg og barna ventet på at musikken skulle starte.

- hva er forloveroppgavene? 

Holde tale eller lage sang. Være din og din manns andre hånd gjennom hele dagen. Du gir de oppgavene du føler du trenger hjelp til.

- trenger man program i kirka?  Tror vi dropper program til festen å..

du trenger ikke program til noen av delene. Har du store forventninger til nå alt skal skje (taler, sanger, mat bla bla så trenger du program). De fleste kjenner rekkefølgen som er normal å ha så det går som oftest av seg selv.

-vi er usikker på om vi skal ha levende musikk? Noen råd for/imot? Når ska bandet eventuelt spille? 

Levende musikk skaper mye stemning så det ville jeg prioritert. Enmannsorkester er nok, mange av disse vet godt hvordan de skal få liv i festen.

-ting jeg må huske på ang organisering av middag/festen.. 

- det blir langbord til middag og små til kaffen. Hvordan organiserer vi dette med alle gjestene der? Vi kan ikke be alle gå ut i mellomtiden.. 

det går fort å flytte bordene, send gjestene ut i 2 min så er det gjort evt be gjestene hjelpe til (folk er ofte veldig hjelpsomme)

-andre praktiske ting vi som brudepar må gjøre på dagen? Er det vi eller toastmaster som ønsker velkommen? Skal vi si noe før talene? 

Dere trenge ikke si noe. Noen må ønske velkommen og den personen introduserer toastmasteren. 

-hvor mange/lange pauser trenger vi mellom middag og kaffe? Er snakk om 3 timer.. 

dere kan se an når dere er ferdig med middagen. Ofte blir tiden litt knapp så 3 timer er mye å vente. 

Som dere ser er jeg helt blank, å er veldig stresset nå for at det ikke blir noe flyt i bryllupet.. At folk kjeder seg å drar hjem tidlig.. Det blir ca 100 gjester og vi har leid et samfunnshus og står derfor for kjøkkenpersonalet å slikt selv. Forlovere, toastmaster er ordnet. 

Alle tips og råd tas i mot med stor takk :helen:

 

Anonymkode: c46c7...c26

 

Anonymkode: a5d85...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere idag og planlegg hva d e r w syns er viktig.levende musikk er viktig 

Anonymkode: 73062...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...