Gå til innhold

Utleie av huset - hvor streng skal man være etter de har flyttet ut med tanke på skade og nedvask?


holiday

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva andre sine erfaringer er med utleie av hus som er møblert. Hvor streng skal man være som utleier på eventuelle skader som oppstår? Lyspærer som ikke er blitt byttet og om renholdet ikke er etter den standard jeg synest er greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg påpekte ovenfor de som leide hos meg at utvasken var dårlig, klikket det for leietakerne. Så vær forsiktig med hvordan du uttaler deg.

Anonymkode: fd33d...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyspærer er en filleting da. Men skader, det kommer an på omfanget selvsagt.

Ved en nedvask forventer jeg at det er rent i skap, kjøkkenvifte, badet etc. Gulvet er ikke det viktigste da man gjerne går med sko inne selv ved innflytting når alt skal bæres inn.

Anonymkode: 31013...c98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en leietakers synspunkt: Vær nøye. Vi flyttet inn i en leilighet en gang som absolutt ikke var skikkelig vasket ut av - støv på alle gulvlistene, taket var helt klart ikke vasket i det hele tatt (masse sot etter stearinslys, spindelvev i et par av hjørnene), skitt rundt vinduskarmene, skapene på badet var klissete på hyllene etter såpe og slikt, bak toalettet var det fullt av støv, kjøkkenviften var fettete, osv. Jeg forventer ikke gullende rent gulv, men alt annet forventer jeg egentlig at er rent, og jeg forholder meg til en slik standard når jeg selv vasker ut også. Jeg sa ifra til utleierne og de var heldigvis skikkelige folk som ordnet opp i problemet dagen etter, men jeg ser for meg at det er ganske så kjedelig som utleier å måtte bruke tid på sånt. Det virket som de lærte, for da vi flyttet ut så kikket de i hver eneste krik og krok - tok vel nærmere en og en halv time å inspisere en ganske så liten leilighet:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at det skal være så rent at nestemann kan flytte rett inn, altså så rent det var da de flyttet inn selv. Er det ikke godt nok gir jeg dem enten tid på å rette opp eller trekker faktura på vaskefirma fra depositum dersom nye leietakere kommer dagen etter. Sender også ved en checklist med hva som skal vaskes når de sier opp. Ganske striks på det, det er kontraktsbrudd. Dokumenter der det ikke er godt nok i tilfelle de klager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi er strenge, men jeg forventer en grundig vask, hvertfall. Forrige leietaker hadde overhodet ikke vasket godt (skitten dusj, alle vaskene var skitne, vinduene var ikke tatt, etc.). Han fikk en sjanse til å komme tilbake å vaske en gang til, og jeg påpekte hva jeg mente var for dårlig. Han var innom, men det var fortsatt ikke bra. Da vasket jeg selv og ga beskjed om at vi trakk litt fra depositumet. Lyspærer er ikke så farlig, men skader og sånn er ikke ok med mindre det er vanlig bruksslitasje, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, holiday skrev:

Jeg lurer på hva andre sine erfaringer er med utleie av hus som er møblert. Hvor streng skal man være som utleier på eventuelle skader som oppstår? Lyspærer som ikke er blitt byttet og om renholdet ikke er etter den standard jeg synest er greit? 

Før utleie tar du dine bilder som tydelig viser hvilken tistand utleieobjektet er i. Det samme gjør leieboeren. 

Så gjentar du prosedyren når utflytting har funnet sted. Er det mer enn normal slitasje som fremkommer, og så skittent at du ikke kan leie ut uten å vaske ned først, så er det ikke akseptabelt. 

Jeg tok over en leilighet i en krisesituasjon. Den var møkkete og ekkel da jeg flyttet inn. Utleier mente jeg skulle vaske ned hele leiligheten før utflytting, men det var ikke avtalt i forkant. Han fikk i tillegg en leilighet tilbake som var i langt bedre stand enn da jeg flyttet inn. Til tross for dette så klagde han på alt mulig tull. Det måtte han gi seg på. 

Anonymkode: 96fe8...486

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier selv og pleier å tenke at det skal være hotellrent både når jeg flytter ut og inn :) det har det alltid vært, unntatt sist gang, når jeg flyttet inn her. Han hadde kun støvsugd gulvene. Sukk. Kommer likevel til å la det være hotellrent når jeg en dag flytter ut, rett og slett fordi jeg ikke vil være en så flaut ekkel person som forrige leieboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får ny leieboer lager du en liste over hvordan du forventer utvasken skal være, og be ny leietaker gå gjennom leiligheten slik at han/hun selv ser at den er like ren når de flytter inn.

Mange folk kan ikke å vaske, de tror at støvsuging av gulv, tørking av støv og moppe litt rundt = utvask. Dette er gjerne folk som aldri støvsuger vegger/tak, renser sluk, tar kjøkkenvifte og slike ting.

Lyspærer varer så lenge i dag at det blir dumt å bytte de ut før de går, men om noen har gått må de så klart byttes.

Anonymkode: bb4de...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/2/2018 den 23.51, holiday skrev:

Jeg lurer på hva andre sine erfaringer er med utleie av hus som er møblert. Hvor streng skal man være som utleier på eventuelle skader som oppstår? Lyspærer som ikke er blitt byttet og om renholdet ikke er etter den standard jeg synest er greit? 

Lyspærer som ikke har blitt byttet? Byttet du alle lyspærene før du leide ut boligen? Det gjorde ikke jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skader. Nå spørs det hvor lenge en har leid leiligheten. Normal slitasje bør en derfor regne med når en leier ut.

Nå har jeg bodd i samme leilighet i 8 år og jeg ser jo at skapdørene på både kjøkken og bad har blitt mer slitt i disse årene. Gulvene har fått noen merker, men ellers så ser det ganske likt ut som da jeg flyttet inn. Nå var heller ikke denne leiligheten nyoppusset da jeg flyttet inn.

Hvis jeg flytter herfra, må jeg selvfølgelig vaske godt, rense sluk og vifte + +.

Her jeg bor har de 6 måneders husleie som depositum. Tror det lønner seg for utleier å ha et såpass stort depositum, kanskje leier er litt mer forsiktig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, The Kitten said:

Lyspærer som ikke har blitt byttet? Byttet du alle lyspærene før du leide ut boligen? Det gjorde ikke jeg,

Lyspærer som er gått og likevel ikke byttet, må det være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info; Vasket ut av en leilighet og sjekket at alt var i orden dagen før jeg skulle møte huseieren og gå igjennom og levere nøkkel.. Det jeg låser meg inn med huseier og vi skrur på lyset går pæra... Så hvis du henger deg opp i ei lyspære, er du for streng. Noe annet er selvsagt hvis ingen fungerer, da kan du kreve retting hvis alle fungerte når de flyttet inn. 

Anonymkode: 3d539...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror ikke det er noe du skal henge deg opp i, fordi deres fokus er arbeid og studie og fritid, ikke at det er noen som skal være kontrollfrik. Men så skal det sies det er stor forskjell på Østlandet og Vestlandet mentalt. Østlendinger kommer jeg ikke noe overens med.

Anonymkode: e6b99...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vasket ut av en leilighet og sjekket at alt var i orden dagen før jeg skulle møte huseieren og gå igjennom og levere nøkkel.. Det jeg låser meg inn med huseier og vi skrur på lyset går pæra... Så hvis du henger deg opp i ei lyspære, er du for streng.  

Anonymkode: 3d539...722

For streng – hvor er logikken her? Du har ikke overlevert leiligheten, og ei pære går. Selvsagt vil og skal du bytte den, du er da ingen slask! (Eller at huseieren får 100 kr for pæra og gjør det selv, om han er grei).

Anonymkode: e33a1...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...