Gå til innhold

Hva apelerer mest, islamsk eller kristen syn på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, omarel skrev:

Du har virkelig ikke forståt islam.

Skal forklare på en enkel måte i kristelig forstand.

I islam så tilber vi faderen. Vi sier bare at han ikke er far, men Gud.

Dette her har jeg skjønt, men faderen kalte seg aldri "allah" og har heller ingenting med koranen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, den1m skrev:

Dette her har jeg skjønt, men faderen kalte seg aldri "allah" og har heller ingenting med koranen å gjøre.

Så hva kalte Han seg? Gud?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, den1m skrev:

Yahweh

Det er primært 7 navn på Gud i jødendom etterfulgt av andre navn og titler. Det samme er det i Koranen. GUD har åpenbart 99 navn og blant samtlige navn og atributter er Allah Hans største navn som Han åpenbarte den siste av nasjonene og gjennom Ismaels ætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 18.39, AnonymBruker skrev:

I det siste har vi lest kristen syn på Gud og islams syn på Gud.

Dere som ikke kristne eller muslimer. Hva apeler mest til deres fornuft og tanke om Gud? Læren om en Gud eller den treenige Guden?

Anonymkode: d533f...c27

Islam

Anonymkode: e1858...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir helt fjern.

Tenk å diskutere eventyr på det viset.

 

Anonymkode: e1858...916

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest diskusjonen som har kommet opp i forumet vil jeg bare tilføye noe. 

Begge religionene handler om tro. Alle tror på noe, om det er religion, vitenskap, Gud eller ikke Gud. Begge religionene har gode etiske prinsipper.

jeg synes utsagnet om at johannesevangeliet og Paulus var litt merkelig. 

Johannesevangeliet er skrevet av en anonym skikkelse, der forskere tror det enten var Johannes selv eller en kjenning av Johannes som samlet historien fra øyevitner. Bare å søke opp. Det finnes også mange andre evangelier som ikke blei med i bibelen ved kanoniseringen, der noe støtter opp i det som står skrevet i evangeliene.

paulus var en mann som forfulgte kristne. Det at de ble forfulgt og drept er ondsinnet handling. Det at det skjedde en forandring i morderen, slik at han ble godhjertet, stelte sår og passet på gamle i Roma osv. Da han ble blind etter møte med Jesus, er det merkelig at han ikke forkynner Guds ord etter at ananias helbredet ham. En av de tidligste kristne, som også blir reknet som en disippel, i den forstand en forfølger når jesus levde (ikke blant de 12 apostlene). For meg gir det mening at det er den hellige ånd som har hjulpet Saulus til å bli Paulus!

og en ting til. For å kverulere. Du sa at koranen er bygget på både GT og NT. I matteusevangeliet bl.a. Nevnte Jesus flere ganger at vi måtte passe oss for falske profeter. Hvordan vet du at Muhammed ikke er en falsk profet?

Anonymkode: 2dc0b...df7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, omarel skrev:

stedenfor å begi meg på mange diskusjoner lar jeg tidligere kristne tale for

Dette er jo et diskusjonsforum. Og din forklaring på hvorfor denne guden er så geografisk begrenset er mere interessant enn noen YouTube videoer. 

Kanskje det bare er en lokal avgud? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 18.41, FactsOverFeelings skrev:

Det ateistiske synet på Gud.
Vitenskap er langt viktigere enn religion.

Religion er gammelt, og barnselig. Det er på tide å gå videre fra denslags hulemann-teorier.

Dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stan skrev:

Dette er jo et diskusjonsforum. Og din forklaring på hvorfor denne guden er så geografisk begrenset er mere interessant enn noen YouTube videoer. 

Kanskje det bare er en lokal avgud? 

Har aldri sagt at en som har skapt alt( hele universet, syv himler, jord, paradiset og helvetet) er begrenset og avgud. Hvis det er noe du påstår at jeg har sagt så må du gi en konkret henvisning.

Det jeg har sagt er at vår eksistens skyldes at en Skaper har skapt oss. Skaperen er den eneste guddommelighet som finnes og at Hans guddomelighet ikke kan deles med noe partnere slik Paulus og Johannes evangeliene har lagt opp til i kristendommen. Johannes evangeliet har ingen kjent forfatter eller mottaker. Derfor forkaster jeg den i sin helhet. Paulus derimot opphevet alt det Jesus kom for å stadfeste. For Jesus advarte nemlig mot å forandre på loven.

Jeg har sagt at Gud har alltid veldkjent seg som en Gud alene i Tanakh eller Toraen. Hadde Gud vært tre så hadde det framkommet i Toraen eller Tanakh. Verken treeningheten eller at Gud sier at Han er tre fremkommer i GT som jødene bruker.

Det kristne gjør er å tolke Toraen annerledes enn jødene som sier at Guds guddomelihet er En og Han er En Gud og Alene.

Kristne har derfor tolket og oversatt tanakh annerledes enn jødene har tolket deres egne skrifter. Dette har de gjort for å påstå at den kristne lære er å finne en jødiske lære, noe som er feil.

At Jesus er Mesias støttet av den hellige ånd vedkjenner vi, men ikke at han er Guds sønn. GUD er hevet, æret og heligget over å bli gjort ufullkommen og menneskelig. 

Det er dette jeg har sagt hele veien.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest diskusjonen som har kommet opp i forumet vil jeg bare tilføye noe. 

Begge religionene handler om tro. Alle tror på noe, om det er religion, vitenskap, Gud eller ikke Gud. Begge religionene har gode etiske prinsipper.

jeg synes utsagnet om at johannesevangeliet og Paulus var litt merkelig. 

Johannesevangeliet er skrevet av en anonym skikkelse, der forskere tror det enten var Johannes selv eller en kjenning av Johannes som samlet historien fra øyevitner. Bare å søke opp. Det finnes også mange andre evangelier som ikke blei med i bibelen ved kanoniseringen, der noe støtter opp i det som står skrevet i evangeliene.

paulus var en mann som forfulgte kristne. Det at de ble forfulgt og drept er ondsinnet handling. Det at det skjedde en forandring i morderen, slik at han ble godhjertet, stelte sår og passet på gamle i Roma osv. Da han ble blind etter møte med Jesus, er det merkelig at han ikke forkynner Guds ord etter at ananias helbredet ham. En av de tidligste kristne, som også blir reknet som en disippel, i den forstand en forfølger når jesus levde (ikke blant de 12 apostlene). For meg gir det mening at det er den hellige ånd som har hjulpet Saulus til å bli Paulus!

og en ting til. For å kverulere. Du sa at koranen er bygget på både GT og NT. I matteusevangeliet bl.a. Nevnte Jesus flere ganger at vi måtte passe oss for falske profeter. Hvordan vet du at Muhammed ikke er en falsk profet?

Anonymkode: 2dc0b...df7

Flere ting. Kan nevne noen:

Det var ventet en profet fra Gud i Mekka og Medina av jødene.

Hans karakter og moral var kjent før han ble profet. De som kjente han bevitnet han sannferdige intigritet og moral i samfunnet.

Mirakler etter hans fødsel.

Når han ble profet var det ingen som satte tvil på hans sannferdige i troverdighet og tillit.

Arabisk språk var i sin tid på sitt høyeste. Måten koran var kunne ikke komme fra en en analfabet gjeter som ikke kunne lese og skrive. Dette er mirakel i seg selv og dette kan føles og leses på til den dag i dag. 

Hele koranstruktur, språk struktur, perfekt sammensatt symetri i kapitler, linguistiken i Koranen er mirakel, versstruktur, visdomsstruktur i vers sammensettingen, klang struktur, rimestruktur er noe helt unikt. Gjennomgående manifistering av Gud i skaperverket, taleformen.

For å forklare hvor kompleks Koranen er og alikevell så enkel så klarer denne videon å oppsummre det billedlig med tanke på linguistiken i Koranen. Link 1.

Det forandrer ikke det faktum at man ikke vet hvem som skrev evangeliet etter Johannes. Det i seg selv gjør at evangeliet ikke er hellig og ikke treoverdig. Man kan ikke basere en tro på en kilde uten forfatter. Hvordan skal man da kvalitetsikre innholdet?

I universitet eller ved en avhandllng så finnes det kriterier for kildebruk. Hadde samme kriterier blitt brukt ville ikke evangeliet etter Johannes gått gjennom, alikevell har den det av kirken. Er ikke det underlig og merkverdig?

Det er som om muslimer skulle bruke en vakker hadith om profeten bare fordi den stemmer med en annen hadith, det blir feil.

Hvis noen har fortalt en hadith der fortelleren ikke lar seg bli kvalitetsskre eller gransket så forkaster vi hele hadithen. Og hvis fortellere av en "dårlig" hadith lar seg  skjenne og kvalitesikret med tanke på hukommelse, troverdighet og moral så akseptere vi hadithen. Troverdighet, transparent kilder og kvalitetsikret tillitt og hukommelse er essensiell i faglige miljøer og spesielt ved overleveringer av ord.

Evangeliet etter Johannes hadde verken gått gjennom kvalitesikringen i et moderne vestlig universitet eller av muslimsk kvalitetssikring av hellige tekster. Denne hadde blitt forkastet i sin helhet.

Ibn natur brukte i sin tid flere dager på å reise til en mann for å registrere en hadith. Da han kom fram så han mannen lure hesten til å komme ved å late som om matsekken var full av mat. Da ibn natur så dette dro, dro han vekk. Grunnen til dette var fordi han at hvis mannen kan lyve fir en hest så kan han også lyve om profeten. Så strenge var de som samlet hadith om Profeten. Standardne var høye faglig som moralske. Burde da man ikke ha høye standarder om det som omhandler Jesus? 

 

 

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

paulus var en mann som forfulgte kristne. Det at de ble forfulgt og drept er ondsinnet handling. Det at det skjedde en forandring i morderen, slik at han ble godhjertet, stelte sår og passet på gamle i Roma osv. Da han ble blind etter møte med Jesus, er det merkelig at han ikke forkynner Guds ord etter at ananias helbredet ham. En av de tidligste kristne, som også blir reknet som en disippel, i den forstand en forfølger når jesus levde (ikke blant de 12 apostlene). For meg gir det mening at det er den hellige ånd som har hjulpet Saulus til å bli Paulus!

Ok la oss si at du har rett. Er det noe indikasjoner på Paulus i Toraen?

Han drepte kristne og så gjorde han det motsatte av det Jesus sa:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. 

Er ikke dette det motsatte av Paulus og Johannes skriftene? Sier ikke Jesus her: Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket

Hva lærer Paulus? Oppheve loven! Er ikke Paulus minst i himmelrike? Er ikke Paulus da den sanne antichrist? 

Problemet er at hvis kristne ekskludere Paulus lære og de evangeliene som støtter en slik vranglære, da har ikke kristendommen en kropp. Det er vondt og det føler jeg. Derfor er Paulus og Johannes så viktige for kristendommen. Men det er ikke det Jesus lærte det er veien til et foreviget pine i helvetet ved neste liv. Derfor har Gud sendt ned Koranen og derfor Han lovet i Koranen å beskytte den. Denne beskyttelsen er fram til verden går under.

I 1400 ÅR ER IKKE KORANEN FORANDRET PÅ, DETTE ER GUDS LOVNAD.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, omarel skrev:

...

For å forklare dette her enkelt: Paulus blir kalt hedningenes apostel. Loven var for paktsfolket jødene. Vi nordmenn, en buskneger fra mosambique, eller en kineser, var aldri pålagt å følge disse lovene. Vi følger f.eks ikke lovene i USA når vi bor i norge. Det var 613 lover, prøv å holde de om du er buskneger eller viking, og ikke har vi noe tempel å ofre i heller. Den nye pakt står bl.a i Jeremia 31:31-34, og at frelsen skulle gå ut til verdens ender står bl.a i Jesaja 49, at messias skulle lide og dø ser vi bl.a i jesaja 53 eller daniel 9, det her er altså profetier før det skjedde.  

Så når muslimene kommer her med sin falske profet og lirer av seg tullball, så tror jeg det er greit å copypaste denne videoen her, som ganske kjapt summerer opp forskjellene på Paulus og muhammed (del av en serie myntet på muslimer):

 

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, den1m skrev:

For å forklare dette her enkelt: Paulus blir kalt hedningenes apostel. Loven var for paktsfolket jødene. Vi nordmenn, en buskneger fra mosambique, eller en kineser, var aldri pålagt å følge disse lovene. Vi følger f.eks ikke lovene i USA når vi bor i norge. Det var 613 lover, prøv å holde de om du er buskneger eller viking, og ikke har vi noe tempel å ofre i heller. Den nye pakt står bl.a i Jeremia 31:31-34, og at frelsen skulle gå ut til verdens ender står bl.a i Jesaja 49, at messias skulle lide og dø ser vi bl.a i jesaja 53 eller daniel 9, det her er altså profetier før det skjedde.  

Så når muslimene kommer her med sin falske profet og lirer av seg tullball, så tror jeg det er greit å copypaste denne videoen her, som ganske kjapt summerer opp forskjellene på Paulus og muhammed:

 

Det deres ord! Uten troverdighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, omarel skrev:

Det deres ord! Uten troverdighet!

Å klapp igjen... islam kommer rekende 500 år etter vi har skriftene fra bibelen, som sier det samme og bekrefter hverandre, på 600 tallet når muhammed begynte å herje og refererer til bibelen er kirken stor, veletablert og vi har komplette bibler prikk like de vi leser i dag, de passer med og oppfyller profetier vi finner over hele gamle testamentet, også kommer muslimene med en annen gud hos et annet folk, og skriker at skriftene er korrupte, basert på røverhistorier om noen jesusgospel som aldri har eksistert.

Tror du folk er dumme? Svaret må tydeligvis være ja.

Søker du Gud, er islam det siste stedet en person med vett nok til å gjøre litt research går.

Et enkelt sitat som avkrefter at islam har noe med pakten å gjøre, islam hevder de står på ismael's stolte arv, sønn av slavekvinnen hagar, og halvbror til Isak. I den eldgamle jødiske toraen kan vi lese dette om brødrene:

1 Mosebok 17:21: Men min pakt vil jeg opprette med Isak, som Sara skal føde deg på denne tiden neste år.

End of debate.

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ta med denne også før vi gir oss:

 

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, den1m skrev:

 

Søker du Gud, er islam det siste stedet en person med vett nok til å gjøre litt research går.

Det er derfor folk konverterer til islam hver uke i moskeene😉, mens moskeene fylles og Gud æres og opphøyes, så tømmes kirkene. Det er sørgelig ikke misforstå meg, men det Sannheten er At det ikke er annen Guddom enn Guds Guddom og Han er en og Alene i sin Guddom, dette er Sanheten og den vil seire, med Guds hjelp og velsignelse.

GUD sier i Koranen:

(110:1) When the help comes from Allah, and victory,

(110:2) and you see people entering Allah's religion in multitudes,

(110:3) then extol the praise of your Lord and pray to Him for forgiveness. For He indeed is ever disposed to accept repentance.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske på at den "rette religionen" ikke eksisterer. Religion er oppfunnet for at menneske skal ha svar på spørsmål vitenskapen ikke kan svare på.

Anonymkode: 981cd...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Det er derfor folk konverter til islam hver uke!

helt riktig, for folk flest har ikke vett nok til å gjøre sånn research. derfor gjør jeg det for folk, så kan de gjøre seg opp sin egen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å huske på at den "rette religionen" ikke eksisterer. Religion er oppfunnet for at menneske skal ha svar på spørsmål vitenskapen ikke kan svare på.

Anonymkode: 981cd...fc2

mange religioner er åpenbart falske .... de kan du luke ut. en av de, er islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...