Gå til innhold

Trene 2 ganger om dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ikke noe spesielt godt trent, men trener 5 dager i uka og merker at jeg aller helst skulle trent 2 ganger om dagen. Jeg elsker å stå opp og trene. Jeg våkner mye fortere og får mye mer energi i løpet av dagen. Som student merker jeg likevel at trøttheten og slappheten kommer sigende rundt 4-5 tida, etter rundt åtte timer med skolearbeid. Da skulle jeg helst tatt en aldri så liten økt til, men er redd for at det rett og slett kan bli for mye. Jeg kan selvsagt velge noe lett yoga eller noe, men det gir liksom ikke den samme "boosten" som enten styrke eller feks intervaller gjør. 

Noen som har noen tips til hvordan jeg bør prøve å eventuelt innføre dette? Hva burde jeg tenke på? Eller burde jeg bare droppe det? 

Anonymkode: 3019f...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke trene hardt to ganger om dagen. Kroppen din kommer til Å gå i kjelleren tin slutt. Aller helst bør du ha en rolig økt om du føler at du MÅ trene to ganger om dagen. Kroppen må få tid til å restituere seg, selv om man så er topptrent. Å du må spise deretter. 

Anonymkode: bd5fb...e4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er faktisk normalt å føle mindre energi utover dagen. Du kan ikke være på topp gjennom hele dagen. 

Anonymkode: bd5fb...e4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå en god tur e.l. på ettermiddagen?

Anonymkode: 8946e...1f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke trene hardt to ganger om dagen. Kroppen din kommer til Å gå i kjelleren tin slutt. Aller helst bør du ha en rolig økt om du føler at du MÅ trene to ganger om dagen. Kroppen må få tid til å restituere seg, selv om man så er topptrent. Å du må spise deretter. 

Anonymkode: bd5fb...e4d

Jeg trener ikke veldig hardt i utgangspunktet, så det er ikke noe problem. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å det er faktisk normalt å føle mindre energi utover dagen. Du kan ikke være på topp gjennom hele dagen. 

Anonymkode: bd5fb...e4d

Når klokken nærmer seg 5 om ettermiddagen, så er jeg ofte så trøtt og sliten at jeg må ty til en powernap. De dagene jeg har trent på ettermiddagen har dette gått over av seg selv. Jeg er ikke noe flink til å ta powernaper som er korte nok, og derfor blir det et problem. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gå en god tur e.l. på ettermiddagen?

Anonymkode: 8946e...1f7

Jeg er ikke noe glad i å gå tur, selv om jeg har prøvd både med musikk og podcast. Jeg er veldig glad i å gå i skogen/fjellet, men det blir for langt å reise fra der jeg bor til å kunne gjøre det 30-45 min på ettermiddagen. 

Anonymkode: 3019f...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene 5 dager i uka er allerede solid for en mosjonist. Å trene to ganger for dagen er mer noe for toppidrettsutøvere som har et hjelpeapparat rundt seg og god monitorering i forhold til ernæring, intensitetsstyring av økter, restitusjon osv. Å trene veldig mye "bare fordi" kan i verste fall være farlig. Man kan f.eks trene på seg hjerteproblemer.

Ville lest litt om ortoreksi og generelt om overdreven trening. 

Anonymkode: 06490...b69

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å trene 5 dager i uka er allerede solid for en mosjonist. Å trene to ganger for dagen er mer noe for toppidrettsutøvere som har et hjelpeapparat rundt seg og god monitorering i forhold til ernæring, intensitetsstyring av økter, restitusjon osv. Å trene veldig mye "bare fordi" kan i verste fall være farlig. Man kan f.eks trene på seg hjerteproblemer.

Ville lest litt om ortoreksi og generelt om overdreven trening. 

Anonymkode: 06490...b69

Nå trener jeg som sagt ikke noe særlig hardt, så det er ikke en så stor prestasjon som det høres ut som. 

Nå trener jeg verken for å bli fit eller fordi jeg absolutt skal være så sunn og frisk, men rett og slett fordi jeg blir mer opplagt, glad og får energi og konsentrasjon til å gjøre ting. 

Anonymkode: 3019f...e50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Uten at jeg er noe ekspert, så synes jeg at to ganger høres litt mye ut når du allerede trener 5 ganger i uken. Kanskje du kan gå en tur, men du må være litt forsiktig med dette så du ikke blir helt utmattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå trener jeg som sagt ikke noe særlig hardt, så det er ikke en så stor prestasjon som det høres ut som. 

Nå trener jeg verken for å bli fit eller fordi jeg absolutt skal være så sunn og frisk, men rett og slett fordi jeg blir mer opplagt, glad og får energi og konsentrasjon til å gjøre ting. 

Anonymkode: 3019f...e50

Da får du heller trene hardt de 5 øktene. Det er bare tull å 'trene' to ganger om dagen når du allikevel ikke gjør en skikkelig innsats den ene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller er vel per definisjon hard trening (for kroppen).

Sover du nok?

Har du de vitamin-nivåene du skal?

Er det god luft der du jobber/leser?

Tar du pauser i løpet av dagen?

Spiser du nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, FrodeF skrev:

Da får du heller trene hardt de 5 øktene. Det er bare tull å 'trene' to ganger om dagen når du allikevel ikke gjør en skikkelig innsats den ene. 

Ville vært forsiktig med å anbefale 5 harde økter (av 5) uten at du vet mer konkret om treningsopplegget.

100% harde økter 5 av 5 ganger i uken gir feks ikke mening om man driver med løping eller fullkropps styrke -for å ta to eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tenker på hvor mye folk beveget seg og brukte kroppen før i tiden så er to ganger innafor synes jeg. Kroppene våre er utsatt for utrolig mye stillesitting hver dag kontra "i gamle dager". 

Anonymkode: 57b32...a83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi tenker på hvor mye folk beveget seg og brukte kroppen før i tiden så er to ganger innafor synes jeg. Kroppene våre er utsatt for utrolig mye stillesitting hver dag kontra "i gamle dager". 

Anonymkode: 57b32...a83

Jeg støtter denne!

Tenker at nøkkelen er rolige økter (evt stor variasjon, og gradvis oppbygging). Selv løper jeg i lange perioder to ganger om dagen, men løper da rolig og ikke langt. Blir fullt restituert mellom hver økt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis vi tenker på hvor mye folk beveget seg og brukte kroppen før i tiden så er to ganger innafor synes jeg. Kroppene våre er utsatt for utrolig mye stillesitting hver dag kontra "i gamle dager". 

Anonymkode: 57b32...a83

Den gang døde folk rundt 50-60 år.

Er det dette du ønsker TS?

Anonymkode: 95448...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den gang døde folk rundt 50-60 år.

Er det dette du ønsker TS?

Anonymkode: 95448...c90

Dør idrettsutøvere i 50-60 årene? 

Anonymkode: 57b32...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig mer skadelig å la være å trene enn å trene, la det være klart. Hvis du har korte, men intensive økter hvor du veksler mellom styrke og kondisjonstrening 5 dager i uken er dette helt innafor, og langt ifra skadelig gitt at du frisk og under pensjonsalder. Hvis du ønsker å øke med ytterligere økter er dette også i utgangspunktet greit, men da blir det også mer viktig at du har et godt kosthold og får nok hvile (søvn). Med et slikt volum er det hensiktsmessig å veksle mellom trening på høy og lav intensitet for å hindre at du blir utbrent eller overtrent. Jeg tenker imidlertid at et fokus på bedre kosthold og ikke mer trening er løsningen på utfordringen din med lite energi. Begynn der, det er ofte løsningen på å få et bedre overskudd. Godt kosthold supplert med trening vil uten tvil gi deg en bedre hverdag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Oxymoron skrev:

Det er vesentlig mer skadelig å la være å trene enn å trene, la det være klart. Hvis du har korte, men intensive økter hvor du veksler mellom styrke og kondisjonstrening 5 dager i uken er dette helt innafor, og langt ifra skadelig gitt at du frisk og under pensjonsalder. Hvis du ønsker å øke med ytterligere økter er dette også i utgangspunktet greit, men da blir det også mer viktig at du har et godt kosthold og får nok hvile (søvn). Med et slikt volum er det hensiktsmessig å veksle mellom trening på høy og lav intensitet for å hindre at du blir utbrent eller overtrent. Jeg tenker imidlertid at et fokus på bedre kosthold og ikke mer trening er løsningen på utfordringen din med lite energi. Begynn der, det er ofte løsningen på å få et bedre overskudd. Godt kosthold supplert med trening vil uten tvil gi deg en bedre hverdag!

Jeg har allerede et ganske så godt kosthold. Det eneste måtte være å slutte å spise godteri innimellom, men det har jeg ingen planer om å gjøre.

7 timer siden, Ild skrev:

Intervaller er vel per definisjon hard trening (for kroppen).

Sover du nok?

Har du de vitamin-nivåene du skal?

Er det god luft der du jobber/leser?

Tar du pauser i løpet av dagen?

Spiser du nok?

Jeg sover nok, har vitaminer og har et godt kosthold. 

Jeg føler absolutt at jeg får tatt nok pauser i løpet av dagen. Det er litt dårlig luft der jeg leser, men det får jeg ikke gjort så mye med annet enn å prøve å variere sted.

7 timer siden, FrodeF skrev:

Da får du heller trene hardt de 5 øktene. Det er bare tull å 'trene' to ganger om dagen når du allikevel ikke gjør en skikkelig innsats den ene. 

Jeg har ikke mulighet til å trene på senter, så det er ikke et alternativ.

Anonymkode: 3019f...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk overdriver utrolig masse når det gjelder volum på trening. Selvfølgelig skal du få trene to ganger om dagen om det føles godt for deg. Alle kropper er forskjellige og det er bare sunt å bevege på seg - du kjenner det fort om noe ikke stemmer. Kos deg med trening og alt det gode det medfører. Overtrening er enormt sjeldent, kroppen tilpasser seg mer enn man tror.

Anonymkode: e5d5f...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener så godt som hver dag, og ofte flere økter til dagen. 

Men vi snakker om korte økter på 10-15 min (før og etter jobb) + en joggetur/ spasertur på kvelden (1 til 1,5 time). 

De korte øktene gir meg masse energi, og bidrar til at jeg ikke trenger en power nap, og da sover jeg bedre om natten :) 

(de korte øktene er type aerobic på nett).

Anonymkode: d296f...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kan være kostholdet ditt som gjør at du er sliten rundt 5 og ikke at du trenger å trene mer. Selv ble jeg sliten rundt 4-5, la om kostholdet mitt og har nå mye energi gjennom hele dagen, utrolig herlig. Kan også være lav på noen vitaminer også? 

Anonymkode: 9a1f9...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...