Gå til innhold

Livsstilsendring - når ser man resultater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er meg idag:

Dame på 31

Høye 170 cm

Vekt 108 kg

Jeg er lite i bevegelse, da jeg er lat. Jeg har en stillesittende jobb og stillesittende hobby.

Jeg liker alt som er godt og spiser ekstra av det, nettopp fordi det er godt.

Dette vil jeg ikke mer. Jeg ønsker å bli sunn, sprek og i godt form. Og ikke minst vil jeg føle meg bra.

Dette med å bli slank og tynn og det der er ikke noe jeg er opptatt av lengre. Jeg ønsker en god helse.

Så. Jeg ønsker nå å spise bedre og være i bevegelse. Bor i ei lita bygd så her har vi ikke Pt og slikt, men har et lite ubemanna treningssenter som jeg er meldt meg inn på for å få inn litt styrke, og kardio når lysta på å gå ute er borte.

Tenker å starte i det små og øke på. Starter med å kutte ut godis i ukedagene, og unne meg litt godt på lørdager (moderate mengder selvfølgelig, slik at ikke «vinninga går opp i spinninga»)

Være i bevegelse hver dag og på treningsenteret 2-3 dager i uka. Øke på etter hver.

Når vil jeg merke forbedring? Tenker å dra til syden i mars om et år, og ønsker å kunne gå med hodet hevet på stranda (selv om jeg evt skulle ha ekstra kg, men fordi jeg har jobbet for den kroppen jeg har)

Er dette realistisk? 

Mvh Meg

Anonymkode: e88f4...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når kommer helt an på kosthold og hva og hvor mye du trener. Du kan gå gradvis ned i vekt bare ved å spise mindre kalorier, uten trening, men du vil ikke få den stramme kroppen. I begynnelsen kan du like gjerne fokusere på kun kosthold, og passe på at du ikke spiser mer mat når du kutter godis i ukedagene. Hjelper ikke kutte godisen om du spiser ekstra mye mat og får i deg like mye kalorier. 

Anonymkode: 09e62...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se resultater og merke forbedring - klarer du ikke å komme på noen vagere mål?

En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier, dette må du altså ha i underskudd for å gå ned en kilo i vekt. En BMI innenfor 18,5 - 24,9 regnes som normalvekt, og er en god vekt for de fleste.

Hvis du klarer å gå, kan du gå med hodet hevet, hvor som helst, og uansett hvor mye du veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt realistisk. 

Jeg har holdt på i ett år og gått ned 30 kg, jeg har fortsatt en lang vei å gå da jeg har slitt med ekstrem overvekt. Jeg vil fremdeles nå si at jeg ikke alltid SER det selv. Men jeg merker det! På kroppen, på psyken, på humøret, på klærne og energien. Og andre ser det! Allerede etter den første måneden kunne jeg kjenne det. Det var så godt i kroppen å ha sluttet med alt sukkeret og overspising.  Etter 3 måneder og ca. 15 kg lettere føltes kroppen mye mer aktiv og lett ut. Jeg kjente meg bevegelig og det gjorde skogsturer og dansing og dagligdags bevegelse mye lettere! Jeg har fokus på å behandle meg selv bra med god og sunn mat. Å trene fordi det gjør meg glad DER OG DA og gjør psyken min SÅ mye bedre og får et mer stabilt motstandsdyktig humør. Langtidseffekter er bare en bonus, på den måten henger jeg meg ikke opp i "jeg MÅ trene", men gjør det fordi jeg vil. Og gleder meg over det. 

Jeg har hatet meg selv ned i vekt flere ganger før. Men har alltid sprukket etter 3 mnd og ca. 10 kg. Fordi de var basert på viljestyrke og restriksjoner, en indre stemme som pisket meg videre. Nå er jeg heller god mot meg selv. Jeg unner meg selv en sunn og frisk og glad kropp og en sterk og sunn psyke! Det gjør jeg med å være glad i meg selv og behandle meg selv bra! 

Anonymkode: ce6de...274

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke realistisk. Og det begrunner jeg med at du er lat. Å ga fra helt passiv til trening flere ganger i uken, når du egentlig er lat, blir fort å gape over for mye. 

Men det er ikke urealistisk for deg å gå ned i vekt :)  Men fokuser på rett kosthold: kutt sukker og reduser raske karbohydrater. Bruk tiden du ville brukt på trening, på å lese deg opp på kost, og prøv ut oppskrifter. Skap en interesse, gjør det til en ny hobby. 

Når buksene føles større og du merker forskjell, vil kanskje motivasjonen for økt aktivitet komme naturlig. Da er det på tide å begynne med trening flere ganger i uken. 

Du kan fint gå ned i vekt uten trening, kosthold er 80% og trening 20%. Er du lat i utgangspunktet, vil orket med å trene fort kunne drepe et rett fokus på kosthold. Derfor: fokuser på maten og vent med trening :) 

Du klarer det, viss du vil :) 

Anonymkode: a2d32...145

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringle skrev:

Se resultater og merke forbedring - klarer du ikke å komme på noen vagere mål?

En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier, dette må du altså ha i underskudd for å gå ned en kilo i vekt. En BMI innenfor 18,5 - 24,9 regnes som normalvekt, og er en god vekt for de fleste.

Hvis du klarer å gå, kan du gå med hodet hevet, hvor som helst, og uansett hvor mye du veier. 

Guriland, så syrlig du er blitt i det siste!

Damen trenger vel støtte og ikke at noen lirer av seg junk som det der. Har ikke du også vært der en gang kanskje?

 

Over til ts:

Når man begynner å trene, merker man faktisk nokså raskt resultater i form av strammere kropp og økt muskulatur. Kondis er også noe som kommer relativt raskt, og som daler desto fortere..

Lurt å sette seg noen delmål, hva du ønsker å veie innen 1 juli for eksempel, deretter 1 oktober....bare for å komme med forslag.

Lag deg en ordentlig plan ifht mat og hold deg til den. Det er lett å skeie godt ut når man sier at godteri er tillatt kun på lørdager. For noen, så spiser man da fort 1500 kalorier ekstra, og vips så er all jobbingen med å kutte kalorier resten av uken, gått til spille.

Vurdert lavkarbo? Det er genialt. God mat, mye fett og moderat med protein, som gjør at du er mett og blodsukkeret holder seg stabilt. Du unngår cravings på den måten. Og jeg, som spiser slik, unner meg snacks daglig. Hjemmelaget is, fromasj, kjeks, kaker....you name it. Jeg bare spiser sukkerfritt og har et lite øye på kaloriene (selv om det strengt tatt ikke er nødvendig på lavkarbo).
Du bør se forbedring og resultater relativt raskt. Flott at du begynner trene og setter deg et mål om neste år, men som nevnt, delmål underveis er lurt. Og gi deg selv beønning underveis. Ikke i form av mat, men for eksempel et nytt klesplagg etc.

jeg for eksempel, har dyr klessmak, og unte meg selv en jakke eller et plagg jeg hadde siklet på leeeenge, når jeg nådde et delmål.

Lykke til :)

Anonymkode: eb95a...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kostholdet du først og fremst må ta tak i. Trening gjør at du får mer muskler sånn at du forbrenner mer energi i muskulaturen på det jevne, toner kroppen og gir større totalforbrenning. Men det er først og fremst kostholdet du må ta tak i, spesielt hvis du er lat av natur og ønsker varig endring. 

Anonymkode: 51645...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er kostholdet du først og fremst må ta tak i. Trening gjør at du får mer muskler sånn at du forbrenner mer energi i muskulaturen på det jevne, toner kroppen og gir større totalforbrenning. Men det er først og fremst kostholdet du må ta tak i, spesielt hvis du er lat av natur og ønsker varig endring. 

Anonymkode: 51645...5f9

Personen sier jo at hun gjør det for helsa. At det ikke handle om å se tynn og slank ut men å føle seg vel. Trening gir økt følelse av velvære med egen kropp selv der det ikke er synlige endringer. Om folk utelukkende ønsker vektnedgang er trening unødvendig. Men om mennesker ønsker det beste for helsa er trening den ene mest utslagsgivende mest positive tingen for helsa annet enn å passe på å få nok søvn man gjør. 

Anonymkode: ce6de...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen av tipsene jeg vil gi deg:

Tren styrke tre ganger i uka. Tren med lette vekter i starten slik at du for hver trening (ev. hver treningsuke) kan øke med 1.25 – 2.5kg.

Tren fullkroppsøvelser som knebøy, markløft, benkpresss og militærpress. Dette er øvelser alle burde gjøre så fremt man ikke har skader som hindrer en i utføre de med rett teknikk. Se på youtube for forklaringen på øvelsene. Starte med lette vekter vil gi deg muligheten til å få teknikken til å sitte når du skal begynne å løfte litt tyngre. Denne typen styrketrening vil primært gjøre deg sterkere, ikke gi deg større muskler, selv om det også er en naturlig konsekvens av styrkeløfting. Det tar imidlertid mye lenger tid for kvinner å få «store» muskler kontra menn grunnet de fysiologiske begrensingene (Mindre testo, mindre muskelmasse i snitt – 40%/34%).

Kutt så mye du kan på sukker og spis for det meste variert kjøtt samt litt egg og ande produkter med lite karbo (Spinat, salat, nøtter osv.).

Gå gjerne en time hver dag eller mer hvis du har tid og anledning (Gir bedre helse, legger, lår, rumpe og styrker kjernemuskulaturen. Gåing gjør deg også lettere til sinns).

Følger du dette kan jeg garantere deg at du vil bli både sprek, i god form samt føle deg bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...