Gå til innhold

Norges utvsning av russisk diplomat - Nådestøtet for Frode Berg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge utviser en russisk diplomat i kjølvannet av giftangrepet i Storbritannia. Russland er selvsagt ikke blide, og dette kan vel fort bli nådestøtet for Frode Berg. Blir nok mye vanskeligere å få en rettferdig rettssak for han nå, og jeg frykter at han blir å tilbringe resten av sitt liv i et fengsel i Sibir....

Tragisk.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/A2qlGn/frode-bergs-advokat-frykter-diplomatutvisning-faar-alvorlige-konsekvenser-for-berg

 

Anonymkode: 565fa...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En rettferdig rettssak var nok aldri aktuelt uansett. Jeg vet ikke om han er skyldig eller ikke, men han vil bli dømt uansett. Ingen har blitt frifunnet for spionasje i en rettssak i Russland i dette årtusen, og Berg blir neppe mannen som bryter det mønsteret.

Muligheten ligger i en utlevering, være seg før eller (mest sannsynlig) etter dom. Men jeg er enig i at dette kan komplisere ting. Det er forsåvidt riktig at Norges utvisning skyldes en felles front fra "vår blokk" mot Russland etter giftangrepet i Storbritannia, men det kan vi si så mye vi vil. Norge har likevel utvist en russisk diplomat, og det er selvfølgelig en form for "diplomatisk aggresjon" mot Russland enten det er velfortjent eller ikke. Hvis vi utviser russiske borgere som et politisk virkemiddel må vi vel regne med at det kan få betydning for om Russland tviholder på norske borgere som det samme, selv om situasjonene er ganske ulike. Forholdet til Russland blir uansett (litt) dårligere, og det svekker nødvendigvis Bergs sjanser.

Jeg tror nå han kommer hjem til slutt uansett, jeg tviler sterkt på at han blir sittende et tosifret antall år i et fengsel i Sibir. Men jo verre klima mellom oss og Russland, jo verre er det selvfølgelig også for Frode Berg. Forståelig at norske myndigheter understreker at dette ikke er bilateralt, men det er selvfølgelig alltid negativt for bilaterale forhold å utvise det annet lands borgere som del av et geopolitisk spill samme hva grunnen måtte være.

Anonymkode: 71c56...2df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når de ikke avviser at han har noe med spionasje å gjøre her i landet, så er det vel meget trolig at han har vært det.

Anonymkode: 5489a...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig hendelse fant sted i Storbritannia, og saken blir "løst" ved at Norge utviser en person som ikke hadde noe som helst med denne hendelsen å gjøre. :P

Anonymkode: ecdb0...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

En forferdelig hendelse fant sted i Storbritannia, og saken blir "løst" ved at Norge utviser en person som ikke hadde noe som helst med denne hendelsen å gjøre. :P

Anonymkode: ecdb0...584

En haug andre land har også utvist russiske diplomater i forbindelse med den saken.

Anonymkode: ff7a1...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.3.2018 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nå han kommer hjem til slutt uansett, jeg tviler sterkt på at han blir sittende et tosifret antall år i et fengsel i Sibir. Men jo verre klima mellom oss og Russland, jo verre er det selvfølgelig også for Frode Berg. Forståelig at norske myndigheter understreker at dette ikke er bilateralt, men det er selvfølgelig alltid negativt for bilaterale forhold å utvise det annet lands borgere som del av et geopolitisk spill samme hva grunnen måtte være.

Jeg tror også han kommer hjem til slutt. I kiste.

Men jeg er enig med deg at det ikke kommer til å ta et tosifret antall år. Frode Berg overlever maks 3-4 år i fangeleir i Sibir.

Anonymkode: dbee1...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har det blitt som jeg regnet med. Frode Berg tok på seg oppdrag for norsk etteretningstjeneste, for å spionere på Russland. Frode Berg er da offisiellt, en spion. Da kan vi regne med at Frode Berg må sitte i Russisk fengsel resten av livet.

Denne situasjonen kan også brukes av Russland, til å bedrive en byttehandel, for at Frode Berg kan bli sluppet fri. Men dette vil nok kanskje ikke Norge gå med på, da prisen, eller hva Russland vil ha til gjengeld vil bli for stor.

Frode Berg har hoppet i en suppe, som han sannsynligvis ikke kommer seg ut av, og hvor norske myndigheter verken vil prøve på å få han ut. Dette er et høyt spill, hvor ikke bare norske myndigheter og etterettning er involvert, men sannsynligvis også USA, England, Frankrike, Nato m.m. Hvis Norge har "guts", så kan dem innrømme faktiske forhold, og forsøke redde Frode Berg ut, ved å tilstå det hele med en gang. Men det vil dem nok ikke, og Frode Berg blir "expendable".

Jeg tviler sterkt på at nasjonen Norge tar på seg slike oppdrag alene, det tør ikke Norge. Norge er nok heller nikkedukker som tar på seg spionasjeoppdrag for høyere makter som USA, Nato o.l. Jeg må bare si det som det er, og jeg har nok rett.

Det er klart at også Russland spionerer på andre land. Faktisk, så spionerer alle land på hverandre hele tiden. Kunsten er å ikke bli oppdaget eller tatt. Tror nok Norge da hadde vært tjent med å bruke en trent spion til å ta disse oppdragene, og ikke en amatør. Det kan tenkes at Frode Berg ble brukt, og at han til og med var en avledningsmanøver for noe/noen andre ekte spioner, eller at Frode Berg ble brukt for å teste ut responsen til Russisk etterettningstjeneste.

Norge vet at dem dreit seg ut, og det bli nå flaut at dem utviser Russiske diplomater etter giftangrepet i England. Et giftangrep som ikke tydelig viser tegn til at Russland var innvolvert. For alt en vet, så sitter ett eller annet lands etterettning på deres egen versjon av denne giften, med det formål å sette skylden på Russland. Hensikten ville da ha vært å skape grunner for videre og større sanksjoner mot Russland eller kanskje til og med skape en krig, en våt drøm for mange av verdens "korrekte" eliter.

Nå må Norge svare for spionasje mot Russland, og vi viser at vi ikke er noe bedre enn Russland når det handler om spionasje. Dette vil gjøre vårt forhold til Russland vanskeligere, og gjøre Russiske militære øvelser større og hyppigere. Når USA får sine egne fly og soldater stasjonert i Norge, da øker risikoen for en storkrig med Russland. Dem som lider av en evt. storkrig, blir befolkningen, som ikke spiller dette "høye spillet" til myndighetene.

En ting er sikkert, at det blir ihvertfall kaldt i Sibir, og jeg tenker han angrer fælt på å ha innvolvert seg i spionasje. Det blir litt av en pensjonisttilværelse, men...men. Han visste da også hvilken risiko han vandret inn i, uansett.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at kanskje han overføres etterhvert til å sone ferdig i Norge? Hvis Russland vil ha samme behandling for sine spioner i Norge. Men å sone flere år i norsk luksusfengsel er til å foretrekke enn i Russland.

Anonymkode: 52f0b...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Merkelig historie. Frode Berg virker ikke akkurat som typen som norsk etteretning ville bruke som kurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 28.3.2018 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Norge utviser en russisk diplomat i kjølvannet av giftangrepet i Storbritannia. Russland er selvsagt ikke blide, og dette kan vel fort bli nådestøtet for Frode Berg. Blir nok mye vanskeligere å få en rettferdig rettssak for han nå, og jeg frykter at han blir å tilbringe resten av sitt liv i et fengsel i Sibir....

Tragisk.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/A2qlGn/frode-bergs-advokat-frykter-diplomatutvisning-faar-alvorlige-konsekvenser-for-berg

 

Anonymkode: 565fa...474

Når slipper Frode Berg fri? Stakkars mann! Han har ikke gjort dette tror jeg. Noen som vet når han slipper fri???

Han er ikke typen til i spionere. Han har nok blitt satt i en felle. Klarer ikke forestille meg en gang. 

Endret av te_groupies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, te_groupies skrev:

Når slipper Frode Berg fri? Stakkars mann! Han har ikke gjort dette tror jeg. Noen som vet når han slipper fri???

Hva babler du om? Han har jo innrømmet alt...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FrodeF skrev:

Hva babler du om? Han har jo innrømmet alt...... 

Hva? På en snutt jeg så av han så nekter han for alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, te_groupies skrev:

Hva? På en snutt jeg så av han så nekter han for alt. 

Ja vel, men da får du bruke Google litt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...