Gå til innhold

Gardiner er tydeligvis helt ut?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket styr er det du snakker om? Gardiner bare henger der og....henger!

Anonymkode: 3dfed...e48

 Joda, men de henger seg ikke opp av seg selv. Ikke stryker de seg selv heller..

Anonymkode: 6ac4d...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vi har fotside gardiner på alle soverom, men ingen i oppholdsrom. Størrelsen og typen av vinduer er ikke tilpasset gardiner, og vi ønsker å fremheve utsikten. Møblene er forholdsvis enkle, men ikke minimalistisk eller sterile. Vi bruker lunende tekstiler i møbler og puter og mye tre og planter for å skape lunhet.

Gardiner kan være veldig flott når det passer i interiøret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gardiner noe sted i huset. Jeg tenker at de av dere som tror at alle gardinfrie hjem er sterile har dårlig fantasi.

 

Anonymkode: 75f98...d3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut gardiner allerede i 1996 da vinduene i blokka ble skiftet ut. Hadde kun rullegardin på soverommet. Da jeg flyttet i 1998 måtte jeg ha gardiner igjen pga innsyn/gjenboere, og likte det ikke.

Nå har vi tynne liftgardiner i 3 av 5 vinduer i stua (der sola kommer inn) og rullegardiner på soverommene. Bor i et gammelt hus med flotte lister rundt vinduene som jeg ikke ønsker å skjule bak gardiner. Når det gjelder innsyn, så satser jeg på at den ene personen som kan se inn i stua vår har bedre ting å gjøre enn å stå med kikkert og spionere. Det er nemlig så langt til naboen at vedkommende skal være alvorlig overlangsynt for å se noe annet enn om lyset er av eller på.

En kollega var alvorlig sjokkert for noen år siden, da hun skjønte at jeg faktisk ikke hadde julegardiner på kjøkkenet.

Anonymkode: 74869...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen gardiner noe sted i huset. Jeg tenker at de av dere som tror at alle gardinfrie hjem er sterile har dårlig fantasi.

 

Anonymkode: 75f98...d3f

Det har jo kanskje noe å gjøre med at jeg ennå har tilgode å se en gardinfri stue som jeg IKKE opplever som steril/kald/kontoraktig/ukoselig- og en distinkt følelse av at «noe» mangler. Jeg mener ikke at et oppholdsrom uten gardiner nødvendigvis oppfyller ALLE disse karakteristikkene, men jeg har ennå ikke opplevd et gardinfritt oppholdsrom der ikke minst én av disse karakteristikkene stemmer (sånn JEG opplever rommet).

Du står jo fritt til å legge ut noen bildeeksempler for å overbevise meg om det motsatte (jeg har nemlig ikke greid å finne eksempler på dette når jeg har googlet).

TS

Anonymkode: ed3c3...6e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gardiner på kjøkkenet, der liker jeg at det er åpent og lyst. Rommet er ikke sterilt og ukoselig av den grunn. På stua byttet vi "vanlige" gardiner, men noen helt tynne som kun duger som pynt og hverken dekker vinduene om de dras for eller skjermer for solen. Jeg synes det er mer åpent slik og liker at det slipper inn mer lys. Hjemmet vårt er veldig langt fra minimalistisk og det er da mye mer enn gardiner som avgjør om et hjem er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo kanskje noe å gjøre med at jeg ennå har tilgode å se en gardinfri stue som jeg IKKE opplever som steril/kald/kontoraktig/ukoselig- og en distinkt følelse av at «noe» mangler. Jeg mener ikke at et oppholdsrom uten gardiner nødvendigvis oppfyller ALLE disse karakteristikkene, men jeg har ennå ikke opplevd et gardinfritt oppholdsrom der ikke minst én av disse karakteristikkene stemmer (sånn JEG opplever rommet).

TS

Anonymkode: ed3c3...6e9

Men det er jo bare DIN smak, og ingen fasit. Man innreder jo hjemmet sitt etter det man selv liker, ikke hva besøkende liker. Jeg synes f.eks. den stilen veldig mange har for tiden hvor alt er dekorert og innredet i nesten bare grått og hvitt er skikkelig nitrist, kjedelig og upersonlig og jeg har ennå til gode å se et slikt hjem og tenke at det var fint. Men det er jo heldigvis ikke for min skyld de har dekorert hjemmet sitt så hva jeg mener er helt uvesentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne fjernet gardinene, men synes dessverre ikke vinduene våre kler å være uten. Synes høye smale vinduer er rålekre uten, og våre er middels høye og brede. Må nok kjøpe nytt hus for å få det som jeg egentlig vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gardiner, og vil ikke påstå mitt hjem er sterilt. Har farger på veggene og bilder. Har ikke gardiner noen plasser, det hadde bare ikke passet inn.

Foreldrene mine har heller ikke gardiner på vinduene, de har over 4 meter takhøyde i stuen og skråvinduer, gardiner der hadde sett helt merkelig ut. De har en klassisk og stilren stil, varm stue og ingenting minimalistisk over det hele. Den eneste plassen de har gardiner er soverommene som blir brukt...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arkana skrev:

Men det er jo bare DIN smak, og ingen fasit. Man innreder jo hjemmet sitt etter det man selv liker, ikke hva besøkende liker. Jeg synes f.eks. den stilen veldig mange har for tiden hvor alt er dekorert og innredet i nesten bare grått og hvitt er skikkelig nitrist, kjedelig og upersonlig og jeg har ennå til gode å se et slikt hjem og tenke at det var fint. Men det er jo heldigvis ikke for min skyld de har dekorert hjemmet sitt så hva jeg mener er helt uvesentlig. 

Ja, nettopp, etter MIN smak er det penere med gardiner enn uten i et oppholdsrom. Derfor avsluttet jeg også innlegget du siterte med setningen «sånn JEG opplever rommet». (Og derfor har jeg selv gardiner i alle oppholdsrom i huset vårt, totalt uavhengig av hva andre måtte mene om dette).

Mitt innlegg var svar til en person som mente at man måtte ha dårlig fantasi dersom man mente at gardinfrie hjem var sterile. Det er jeg altså ikke enig i- jeg har fortsatt tilgode å se et gardinfritt oppholdsrom som ikke JEG opplever som kaldt/sterilt/upersonlig/følelse av at «noe» mangler. Dette er MIN smak og MIN opplevelse, og har ingenting med kreativitet å gjøre.

TS

Anonymkode: ed3c3...6e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har plissegardiner i stuen. Men kommer til å skaffe gardiner i tillegg, for pyntens skyld. Synes rom er "lunere" med gardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå hatt kun persienner på stua i flere år, men jeg kommer til å skaffe gardiner. Det er kjedelig, ukoselig og "kaldt". Vi har fargerike bilder på veggene og tepper, men det hjelper ikke. Synes jeg. 

Anonymkode: 14b8d...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha mest mulig lys så vi har ikke gardiner. Gardiner som skygger for utelyset syns jeg er fullstendig bortkastet. Dessuten er det ikke mange gardiner som er fine.

Anonymkode: a842c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ha gardiner. Blir så mye mer lunere. Jeg er 40. Ønsker jeg lysere stue sp velger jeg lyse lette gardiner. 

I et rom uten gardiner synes jeg det er mer støy. Akustikk. Kunne ikke falt meg inn å ha det slik i mitt hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian d'Ibelin

Er de ?
 

Vel det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg har gardiner og det kommer jeg alltid til å ha. Kunne aldri latt være og ha gardiner, selv om jeg vet at det ikke er mulig å se inn i leiligheten min fra fortauet så må jeg ha gardinene trukket foran på kvelden når det er mørkt siden jeg føler at folk kan se inn. Selv om jeg er fullstendig klar over at den eneste måten noen kan se inn er om de klatrer opp på verandaen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gardiner i alle rom, er over 40. Personlig synes jeg det er fint og lunt. Tenker også at type vinduer og stil man har avgjør hvordan det oppleves uten gardiner. Har sett stuer uten gardiner, og har man stilen og vinduer som kler det så har jeg opplevd at det også er fint og stilrent, men ikke så lunt. Jeg liker lunt og her hos meg kler vinduene best gardiner, sånn jeg opplever det, så altså her er det gardiner. Dog lyse og lette, som ikke er ment skal dras for utenom ett vindu pga innsyn.

Anonymkode: 8cc7a...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gardiner føles ca. like moderne som vegg-til-vegg tepper. Som forøvrig alle måtte ha for noen år siden for at det skulle være "lunt". Virker som om de fleste klarer seg fint med tregulv nå...(bortsett fra engelskmennene da som ofte har teppe selv på badet;))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...