Gå til innhold

Gardiner er tydeligvis helt ut?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Februarbarn skrev:

"Ikke gardiner-trenden" er nok en del av den typiske, minimalistiske og i manges øyne - sterile interiørstilen. Men det er ikke dermed sagt at du ikke kan ha gardiner selv om du har en slik stil. Interiørpolitiet vil likevel ta deg dersom gardinene ikke er "minimalistiske". Jeg har kun sånne rullegardiner i min stue, men det er fordi jeg har ordentlig brede vinduskarmer som der ville vært synd å skjule. Og gardiner liker jeg best når de er lange og går helt ned i gulvet. Jeg syntes det er fint med gardiner, jeg. Kjør på med det DU liker og ikke bry deg om hva som er "in" og ikke :-) 

Ja, for all del, jeg har gardiner i nesten alle rom i hjemmet mitt, jeg, kunne aldri tenke meg noe annet! Synes som sagt det blir veldig sterilt og ukoselig uten. Bryr meg ikke om å være trendy, jeg velger det jeg selv synes er fint. 

Men jeg tenker jo at kanskje f.eks foreldre til barnas venner synes vi har det fryktelig gammeldags og harry hjemme siden vi har gardiner- uten at jeg egentlig bryr meg så mye om de skulle tro det :) 

TS

Anonymkode: ed3c3...6e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gardiner på soverommene. Ikke øvrige rom. Aldri likt gardiner. Er over 40. 

Anonymkode: 4d3fc...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt gardiner siden jeg flytta hjemmefra for 13 år siden. 

Anonymkode: 3e779...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at jeg var en gardinperson inntil jeg flyttet inn i den gamle leiligheten for 6 år siden, der var det bare persienner og jeg gadd aldri å skifte for jeg var så fornøyd med utsikten og at det tok ikke den plassen som jeg føler gardiner gjør.

Så nå i den leiligheten vi kjøpte så har vi plissegardiner fra Luxaflex og er veldig fornøyde med det. 

Personlig så synes jeg store hus kler gardiner best da de har større plass og det blir ikke så stappet på en måte, men det er en smakssak. Så lenge vi som bor på plassen er fornøyde så er det jo ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det avhenger av vinduene,  rommet og uttrykket man vil skape.  Stua vår kler definitivt best å være gardinløs.  For at det ikke skal bli sterilt har vi masse grønne planter og vi har mange tekstiler som tepper og noen puter ellers i rommet. På soverommet har vi gardiner, der har vi valgt noen gulvlange i tungt stoff. På soverommet har vi lite stæsj bortsett fra sengen, så da syntes jeg det blir nakent med bare rullegardiner. 

Noen rom og hus kler det ene, andre kler noe annet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig behagelig med gardiner? eller er det bare meg som det er gammeldags?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare svarte velour-gardiner for å stenge ute sola der TVene står. Har rullegardin på soverommet og ingen gardiner ellers. Er over 30 og har null interesse for interiør, hverken "sterilt" eller "hjemmekoselig", men gardiner synes jeg er skikkelig stygt.. 

Anonymkode: 5e6fe...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg registrerer at det blir stadig mer vanlig å droppe gardiner i norske hjem. Folk foretrekker visst enten ingenting rundt vinduet, eller evt plissegardiner e.l. Er det bare meg som synes det blir fryktelig kaldt, sterilt og ukoselig uten gardiner (mens plissegardiner o.l gir meg skikkelig kontorfølelse- altså heller ikke særlig hjemmekoselig..!)

Jeg bodde i Tyskland i en del år mens jeg studerte, og der er det nesten ingen under 50 som har gardiner (bodde der for over 10 år siden, men trenden er fortsatt den samme der- ingen gardiner). Jeg har alltid syntes det er så trist og stusselig med en stue uten gardiner- og nå er dette tydeligvis kommet til Norge også..!

Er det andre under 60 (jeg er 35) som fortsatt har gardiner i hjemmene sine? Eller er jeg helt alene om å føle at gardiner må til for å skape en varm atmosfære i et hjem?

Anonymkode: ed3c3...6e9

Har "pyntegardiner" på hver side av et langt stuevindu/skyvedør til terrasse i tillegg til persienner. Liker ikke sitte på utstilling i forhold til naboer og folk som går forbi. 

På soverommene har vi liftgardiner utenpå lysdempende plisegardiner. Badet har vi skikkelig gardin foran vinduet. 

Jeg synes det ser kaldt og upersonlig ut, i tillegg til at det blir veldig romklang, uten gardiner. 

Anonymkode: d71ea...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For første gang bor jeg slik til at jeg ikke behøver gardiner så nå har vi bare persienner. Har gardiner på soverommene da men ikke i stua og på kjøkkenet. Nydelig utsikt over fjord og fjell og kun båter som går forbi har innsyn hvis de bruker kikkert.

Det finnes ikke sterilt her, og de fleste som kommer på besøk synes vi har det hjemmekoselig. 

Jeg hater styret med gardiner.

Anonymkode: 6ac4d...dad

Hvilket styr er det du snakker om? Gardiner bare henger der og....henger!

Jeg har åpen himling i mange rom og vinduer helt opp til taket. Der får jeg ikke gardiner til å passe. Det passer egentlig ikke med noen ting i skråvinduer. Derfor har vi ingen gardiner på kjøkken og to av stuene, gang, trapp osv. Jeg fikk litt sjokk første gangen jeg var hos naboen og så hvor godt innsyn de har, men vi gjør ikke så mye spennende som vi trenger å skjule. I stua vi bruker mest har vi normal takhøyde og har liftgardiner i de vinduene som skinner på tv'n. Og så har vi et bredt vindu fra gulv til tak hvor jeg har hengt opp gardiner som kan skyves til side for vinduet, slik at den ikke stjeler lys. Vi har også grønne planter som skjermer litt. Vi har forøvrig farge på veggene, jeg hater grått og svart! 

Anonymkode: 3dfed...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 31, ville ikke falt meg inn å ha gardiner. Det er nesten som CD-plata; ingen bruker det lenger...

Anonymkode: 999e8...e50

Ingen? Hvem er du til å snakke for alle liksom? :overrasket:

Jeg har gardiner i alle rom og bruker også CD-plater.

Kommer aldri til å slutte med gardiner da jeg synes vinduer uten virker kaldt og upersonlig. Ikke er det pent heller.

Anonymkode: 91bb1...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg synes en del typer gardiner blir i overkant, men liker heller ikke helt nakne vinduer, så jeg har funnet mitt kompromiss i litt nøytrale panelgardiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gardiner i alle rom, og har alltid hatt det. Liker igrunnen tekstiler veldig godt, og er blant de som også bruker duk på bordene og pynteputer og pledd i sofaen. Er i førtiårene. 

Anonymkode: 52c0e...cd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke gardiner på stue/kjøkken i forrige leilighet, og syntes det ble mer åpent uten gardiner. Stue virket også mer ryddig. Soverommet derimot ble mye koseligere med gardiner. 
Her jeg bor nå derimot virker det nakent uten gardiner i stue, men på soverom er det penere uten gardiner. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardiner kan være veldig pent. Jeg har gardiner på to av soverommene, men da av typen med skinne i taket, slik at gardinene dekker en hel vegg. Elsker hotell-følelsen det gir. På de andre rommene føler jeg det er støv/fett-samlere, eller at det tar utsikt. Så her brukes en god miks av utvendig solskjerming, lameller, lift-gardiner, på de rommene der vi må skjerme mot sol eller innsyn. Det er da hjemmekoselig og fint for det. 

Det som gjør et hjem pent, er at eieren har funnet sin stil. Det rareste jeg ser er hjem der det er tydelig at eieren forsøker å følge noen trender, men samtidig har en helt annen personlig stil. 

 

Anonymkode: fcd84...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvite tynne gardiner i stua pga innsyn, de skjermer litt for sol også. Har ingen gardiner på kjøkkenet. Lystette gardiner på ett soverom og rullgardin på det andre for å gjøre det mørkt nok der man skal sove.

Har egentlig sansen for gardinfrie hjem, det holder med persienner om man trenger solskjerming. Det blir mye lysere og åpnere inntrykk uten gardiner. Men jeg ser samtidig at behovet for gardiner til skjerming av enten sol eller innsyn kan være der i en del tilfeller.

Jeg er 50 år.

Anonymkode: e87ef...3eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At ingen bruker gardiner lenger er ikke sant. Jeg gjør!

For meg ser det ut som om folk ikke er ferdig med å flytte inn når vinduene er nakne. Og ukoselig, uansett hva andre måtte mene.

Dessuten har gardiner egenskapen at de demper lyd, og det er ekko i rom uten

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha gardiner. Takler ikke at folk skal se inn. 

Anonymkode: 5020f...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på boligen og hvor den ligger. Har bodd i et eldre hus siden i sommer, in the middle of nowhere. Der hadde det blitt nitrist med svarte vinduer på alle kanter uten gardiner. I byer fungerer det bedre med gardinfritt. 

Anonymkode: 3ceb8...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte uten gardiner for 15 år siden der vi bodde da. Vi hadde persienner i alle vinduer, så det var igrunnen nok. 

Her vi bor nå, har vi roll-up gardiner i stua og gardiner på kjøkkenet. Men det er fordi det passer inn i dette huset.

Anonymkode: b857e...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...