Gå til innhold

Hvordan få i seg nok kalsium og andre viktige næringsstoffer når jeg har sluttet å spise kjøtt?


*Fomle*

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet å spise kjøtt for noen måneder siden (spiser fisk & skalldyr), og bruker sjelden meieriprodukter annet enn ost og smør i blant. Viser seg at jeg allerede er disponibel for benskjørhet (ligger til familien), dersom jeg ikke får i meg nok kalsium. Jeg er relativt ung for å få en slik diagnose. Bruker nå kalsiumtabletter på resept for å styrke bena, men er det noen der ute som vet om annen måte man kan få i seg kalsium      enn via meieriprodukter..? Dette må jo være et problem for alle vegetarianere/veganere også å få dekket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Last ned programmet "kostholdsplanleggeren" så får du litt bedre oversikt. 

Anonymkode: 08dbc...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett glass (1,5 dl) soyamelk, rismelk, havremelk (NB! De som er beriket med kalsium): 170 mg kalsium

1 ss sesamfrø (de må være knust for kalsiumet sitter bundet i skallet): 108 mg kalsium

1 porsjon grønnkål (55 g): 86 mg  kalsium

1 porsjon spinat (25 g): 70 mg kalsium  

2 stk sardiner i olje: 40 mg kalsium

10 mandler: 25 mg kalsum

1 bukett brokkoli: 20 mg kalsium

Anonymkode: a11d7...5b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ett glass (1,5 dl) soyamelk, rismelk, havremelk (NB! De som er beriket med kalsium): 170 mg kalsium

1 ss sesamfrø (de må være knust for kalsiumet sitter bundet i skallet): 108 mg kalsium

1 porsjon grønnkål (55 g): 86 mg  kalsium

1 porsjon spinat (25 g): 70 mg kalsium  

2 stk sardiner i olje: 40 mg kalsium

10 mandler: 25 mg kalsum

1 bukett brokkoli: 20 mg kalsium

Anonymkode: a11d7...5b6

Beklager, jeg glemte å fjerne sardinene fra lista. De skal naturligvis bort.

Anonymkode: a11d7...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser fisk, skalldyr og egg så er det sjeldent noe problem. Spis variert, helt enkelt. Masse ulike grønnsaker i ulike farger.

 

Om det bare er kjøtt du har kuttet ut, så har du ikke tapt så mye vitaminer akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks at Norge er på verdenstoppen både i beinskjørhet og i melkedrikking. 

Sønnen min tåler ikke melk eller melkeprodukter. Han liker det heller ikke, da han forbinder det med vondt i magen. Han er født sånn, og har i sitt 12 år lange liv vokst 170cm og aldri spist/drukket noe med melk. Vi har tatt jevnlige prøver av han, og han har flotte verdier. 

Jeg anbefaler deg å Google liste over kalsiumholdige matvarer, og velge ut noe du liker som det er praktisk for deg å spise. Så spiser du det hver dag (bytt på litt ulike ting du liker). Søk også opp hvilke matvarer som fremmer opptak av kalsium, så gjør du det samme der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå var jeg hos ernæringsfysiolog iom at jeg allerede er disponibel for benskjørhet. Vedkommende sa at det var veldig viktig jeg ikke kuttet ut (ku)melk og ost, for det kan bli fatalt for skjelettet. Tviler på det holder med litt grønnsaker og frø her og der da, det er snakk om 5-6 enheter melk/ost jeg burde få i meg ila dagen for å hindre videre negativ utvikling. Det må da være andre veggiser som sliter med det samme..? De vet kanskje ikke om det enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell grunn til at du ikke drikker melk? Det er en veldig god kilde til kalsium. Hvis du ikke liker smaken kan du jo lage sjokolademelk. Like mye kalsium i det. Ellers er det vel bare å google

Anonymkode: ce582...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre på ernæringsfysiologen da, kanskje?? 

Anonymkode: 91701...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, *Fomle* skrev:

Jeg sluttet å spise kjøtt for noen måneder siden (spiser fisk & skalldyr), og bruker sjelden meieriprodukter annet enn ost og smør i blant. Viser seg at jeg allerede er disponibel for benskjørhet (ligger til familien), dersom jeg ikke får i meg nok kalsium. Jeg er relativt ung for å få en slik diagnose. Bruker nå kalsiumtabletter på resept for å styrke bena, men er det noen der ute som vet om annen måte man kan få i seg kalsium      enn via meieriprodukter..? Dette må jo være et problem for alle vegetarianere/veganere også å få dekket? 

Med en beinskjørhistorikk i slekten, hvordan tørr du da kutte ut giktige næringskilder uten å sette deg inn i hvordan du får kompensert viktige næringskilder? 

Å sette opp et ernæringsprogram til deg på nett er ikke noe du kan forvente noen gjør, gratis. Du får kontakte lege og få hjelp der, dersom du skal våge deg på å fortsette å eksprimentere meg egen kropp med uopprettelig feilernæring og mangelsykdommer som resultat på sikt. 

Anonymkode: 3b6a7...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss så mange hissige svar! Jeg lurer bare på hvordan andre vegetarianere kompenserer (de som ikke drikker kumelk eller andre produkter som stammer fra samme sted). Er flere grunner til at jeg ikke vil ha det, men det er egentlig irrelevant når jeg spør om folk har tips til hvordan få i seg kalsium på annen måte.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Fomle* skrev:

Jøss så mange hissige svar! Jeg lurer bare på hvordan andre vegetarianere kompenserer (de som ikke drikker kumelk eller andre produkter som stammer fra samme sted). Er flere grunner til at jeg ikke vil ha det, men det er egentlig irrelevant når jeg spør om folk har tips til hvordan få i seg kalsium på annen måte.. 

Når det er så alvorlig som du sier, så vil jeg på det sterkeste oppfordre deg å oppsøke en kompetent ernæringsfysiolog for alternative kalsium-kilder (hvis forsvarlig) i stedet for å spørre amatører på nett. 

Anonymkode: 91701...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, *Fomle* skrev:

Jøss så mange hissige svar! Jeg lurer bare på hvordan andre vegetarianere kompenserer (de som ikke drikker kumelk eller andre produkter som stammer fra samme sted). Er flere grunner til at jeg ikke vil ha det, men det er egentlig irrelevant når jeg spør om folk har tips til hvordan få i seg kalsium på annen måte.. 

Denne typen mennesker er det alltid hyggelig å hjelpe :ironi::ironi:

Anonymkode: 3b6a7...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye kalsium i beriket plantemelk som i kumelk, så kan anbefale det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 hours ago, AnonymBruker said:

Denne typen mennesker er det alltid hyggelig å hjelpe :ironi::ironi:

Anonymkode: 3b6a7...e20

Vedkommende har jo et poeng, da. "Hvordan kan jeg få i meg kalsium uten å drikke melk?" – "Drikk melk!". 

Altså ... ehm ... :fart2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://optimaltkosthold.no/helse/kalsium/

https://veientilhelse.no/matvarer-som-inneholder-mye-kalsium/

Ett google søk. Tips: "kalsium kilde"

 

Søk nummer to: "forebygge benskjørhet"

https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/benskjorhet-osteoporose

Kalsium alene gir ingen effekt. D-vitamin sammen med kalsium tror man gir effekt.

 

Viktigste er faktisk fysisk aktivitet. 

 

Problem solved, ut å tren! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte du slutte å spise kjøtt? 

Anonymkode: 67427...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...