Gå til innhold

Blir litt skuffet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har søstrene dine barn? Isåfall skjønner jeg at de har nok med det. Jeg har aldri hørt om voksne som gir hverandre påskeegg, men selvfølgelig hadde jeg jo blitt rørt om en bror plutselig kom med det (det vil faktisk aldri skje:)). En mann (partner) hadde jeg aldri i livet forventet det av (om jeg ikke tvang han).

Jeg hadde nok følt meg forpliktet til å gi tilbake neste år, men det er jo nettopp det da: forpliktet-følelsen hadde vært grunnen og dermed kan man hake av enda en ting på lista over ting man må huske på og gleden går liksom litt bort.

Jeg synes det er veldig hyggelig av deg, men den tradisjonen der blir nok litt vanskelig å starte med voksne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt du blir litt skuffet, og de som mener at det er bare tull å blir skuffet av, er nok de som tar imot uten tanken på å gi, så de føler seg nok bare truffet. Jeg har også gitt, og mente selv det var fordi jeg syntes det var hyggelig (ikke påskeegg, men annet), men så kjente jeg på skuffelsen etterhvert, og det at ingen "så" meg. Så jeg sluttet mot de menneskene som ikke viste noe tilbake, dette kunne også være tjenester, og etter at jeg konsentrerte meg om de som også er opptatt av å gi tilbake (om så bare ett takk for ett eller annet, er jo ikke alle som kan det ordet) så har jeg det såå mye bedre. Man skal ikke gi med tanke på å få igjen, er jo en fin tanke, men det går en grense for hvor mye enveis man gidder. Men sånn er verden dessverre blitt, man skal tenke på seg selv og hva man selv har lyst til, ikke hvordan alt dette påvirker de rundt oss. Jeg har venner som har sterke skylapper for kun sine egne behov, de omgås jeg ikke i så stor grad lengre.

Anonymkode: fb28e...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Nå skal det altså gies gaver til jul, fødselsdager, navnedager, påske og valentinsdag. Er det ikke på tide å bremse snart?

Anonymkode: c7816...6a0

Så du tar deg ikke råd til en sjokolade i påska? Vi hadde gamle egg liggende, jeg kjøpte smågodt og fylte litt i hver. 

Bremse hva da? Slutte å kose seg i ferier du mener?

Anonymkode: 928d5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, visp skrev:

Har søstrene dine barn? Isåfall skjønner jeg at de har nok med det. Jeg har aldri hørt om voksne som gir hverandre påskeegg, men selvfølgelig hadde jeg jo blitt rørt om en bror plutselig kom med det (det vil faktisk aldri skje:)). En mann (partner) hadde jeg aldri i livet forventet det av (om jeg ikke tvang han).

Jeg hadde nok følt meg forpliktet til å gi tilbake neste år, men det er jo nettopp det da: forpliktet-følelsen hadde vært grunnen og dermed kan man hake av enda en ting på lista over ting man må huske på og gleden går liksom litt bort.

Jeg synes det er veldig hyggelig av deg, men den tradisjonen der blir nok litt vanskelig å starte med voksne.

Jeg sier bare til mannen at han må huske påskeegget mitt når vi skal på hytta 😂

Ingen tvang her, men påskeegg med litt smågodt vil jeg gjerne ha!

Anonymkode: 928d5...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker å gi for å vise omtanke, men er skuffet når de ikke gir noe tilbake? Hvor ble givergleden din av?

Jeg misliker å få julekalender med små pakker jeg ikke har bruk for. Det samme med påskeegg og valentines. Jule- og bursdager holder i massevis. Det er ikke alle som liker å få en mengde småting og sjokolade.

Hvor gamle er dere som liker sånne ting?

Anonymkode: 654f9...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en tradisjon for å gi til søsteren min.

Hadde hun lagt like mye arbeid i å gi tilbake, hadde jeg mistet givergleden min. Jeg har tenkt på det flere ganger, at hun så lett tar i mot, uten å gi tilbake. Men går jeg lenger inn i meg selv, så har jeg funnet ut at jeg ikke VIL ha noe tilbake. Da ville det blitt et bytte, og forventningspresset ville blitt et annet, alt ville vært ødelagt.

Jeg liker å dulle med mitt, uten å tenke på hva hun kommer opp med :) 

Det er faktisk en god egenskap å kunne ta i mot, uten å føle press for å gi tilbake.

Anonymkode: 80e5a...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...