Gå til innhold

Hvor mange karat er diamanten din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriv gjerne gullet også, men mest interessert i å høre karat på din diamant på forlovelse og/eller gifteringene for å få en pekepinn over hva som er vanligst :)

 

Anonymkode: 7e80e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvitt gull, 0,05 karat, veldig tynt bånd ;) Tror han brukte ca 5000 kr på den.

Gifteringene er helt plaine gult gull, uten noe annet enn innvendig gravering. Husker ikke prisen, byttet inn i gammelt gull. Men absolutt ikke noe dyrt! Vi følte at det var innmari mye annet man kunne bruke pengene på. Men folk er såklart forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,8 karat, VS1, E. Med sidestener (små baguettslipte og runde diamanter) 

Anonymkode: 442dd...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karat, uten å si noe om kvalitet, sier ikke så mye. Det blir mer som å spørre: Hvor stor bil har du? Uten å spørre om modellen/årsklasse....

Jeg har en buss = kjempestor. Riktignok avskiltet pga dårlig stand.

Got it :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,8 karat, VS1, E. Med sidestener (små baguettslipte og runde diamanter) 

Anonymkode: 442dd...9f4

Er noe i den størrelsen jeg også kunne tenke meg :) Vet du ca hvor mye den kostet?

Anonymkode: 7e80e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjennomsnittsmann skrev:

Karat, uten å si noe om kvalitet, sier ikke så mye. Det blir mer som å spørre: Hvor stor bil har du? Uten å spørre om modellen/årsklasse....

Jeg har en buss = kjempestor. Riktignok avskiltet pga dårlig stand.

Got it :)

Opprettet du bruker her kun for å skrive det siden dette var din første kommentar?

Ja - det er størrelsen jeg er ute etter i denne tråden. Got it? Hva fikk deg til å tro det var noe annet, når det er diamantkarat jeg faktisk spør om? 

Anonymkode: 7e80e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er noe i den størrelsen jeg også kunne tenke meg :) Vet du ca hvor mye den kostet?

Anonymkode: 7e80e...f83

Det har jeg ikke spurt mannen om :P Og har ikke lyst til å spørre heller :fnise::P 

Men kvalitet på steinen er absolutt viktigere enn størrelsen. Jeg ville heller hatt en mindre sten av god kvalitet enn en større sten av lavere kvalitet. 

Anonymkode: 442dd...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men kvalitet på steinen er absolutt viktigere enn størrelsen. Jeg ville heller hatt en mindre sten av god kvalitet enn en større sten av lavere kvalitet. 

Anonymkode: 442dd...9f4


Jeg vil heller ha en stor i middels kvalitet jeg da :P Diamant er diamant, den er jo ren diamant uansett, så "kvaliteten" kommer vel bare an på hvordan den er slipt?

Anonymkode: 7e80e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosagrønt sølvgull med 0,6/53 kvadratkarat.

Anonymkode: 9d16d...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Jeg vil heller ha en stor i middels kvalitet jeg da :P Diamant er diamant, den er jo ren diamant uansett, så "kvaliteten" kommer vel bare an på hvordan den er slipt?

Anonymkode: 7e80e...f83

Ehm nei. Kvaliteten går på farge og urenheter. Hvordan lyset treffer diamanten. Med det sagt trenger man ikke en "perfekt" diamant for at den ska se pen ut for det blotte øyet. Større feil vil derimot kunne sees.

Anonymkode: 5390b...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm nei. Kvaliteten går på farge og urenheter. Hvordan lyset treffer diamanten. Med det sagt trenger man ikke en "perfekt" diamant for at den ska se pen ut for det blotte øyet. Større feil vil derimot kunne sees.

Anonymkode: 5390b...f20


Hvordan lyset treffer diamanten kommer vel igjen an på hvordan den er slipt?  Og såvidt jeg har skjønt så er alle diamanter rene. Det er ikke som med gull der karaten måles i prosenter for hvor rent gull det er. Men rett på meg hvis jeg tar feil :)

Anonymkode: 7e80e...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Hvordan lyset treffer diamanten kommer vel igjen an på hvordan den er slipt?  Og såvidt jeg har skjønt så er alle diamanter rene. Det er ikke som med gull der karaten måles i prosenter for hvor rent gull det er. Men rett på meg hvis jeg tar feil :)

Anonymkode: 7e80e...f83

Diamant er en bergart, et mineral av sammenpresset karbon. På samme måte som at marmor har svært tydelig mønster og forskjellige farger, så kan en diamant ha det. Men i litt mindre grad. Den kan være tåkete (uren) eller ha små sprekker. Den kan være gul, rosa, grønn osv i fargen. 

Gull sitt karat er ikke basert på samme som diamantens. Diamantens karat sier noe om størrelse. Mens gullet karat sier noe om metallet renhet, fordi det er et metall man lager med en legering. Diamanten er et naturprodukt med alle de skavanker og sjarm det medfølger. 

Riktignok finnes syntetisk diamant, men det lages ikke på samme måte som en metallegering det heller. 

Anonymkode: cc313...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skrives ikke karat. Det er gull. Diamant har carat. 

Anonymkode: eabb4...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en ring med 0.3ct, bånd i hvitt gull, og en med 3 diamanter i 0.2 ct (tror jeg) , også hvitt gull. Har 2 ringer fordi jeg har arvet dem og ikke helt bestemt meg for hvilken jeg vil bruke som forlovelsesring. Diamantene er av høy kvalitet så føler meg veldig heldig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

                  :ac:

Anonymkode: 95650...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tilsvarer 3,5ct. Det er imidlertid en moissanite, så det er langt mer valuta for pengene og garantert etisk problemfri (og uten å gi mer penger i lomma til DeBeers). 

Anonymkode: cde17...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...