Gå til innhold

BØR KANINGUTTENE MINE KASTRERES?


Serina el Zoey

Anbefalte innlegg

Vi har nettop fått 2 kaningutter på 10 uker. De leker veldig fint sammen, og er bestevenner. Mange sier man bør kanstrere dem pga hormoner og sånn. Jeg var ganske sikker på å kastrere dem før, men nå vet jeg ikke lengre. For de går så godt sammen, og var hørt mye om at de blir dårlige og slitne etter kastrering. At de bare ligger der og ikke orker noe. Jeg vil jo det beste for dem. Men hva synes dere det er?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må du det! Hvis ikke finner du nok den ene dø/hardt skadet en vakker dag!

Anonymkode: c98ee...9dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kaningutter fra samme kull gikk godt sammen i flere uker før det plutselig brøyt løs kjempe krig mellom de. Og kaniner gir seg da ikke før den ene er død. Så da måtte de kastreres.

Det er også viktig for å slippe uønsket adferd fra kaninen. De kan ofte kaste tiss rundt seg som hormonelle. I tillegg kan kaniner få kreft om de ikke kastreres.

Send kaninene til kastrering og vent 6 uker før du setter de sammen igjen så er hormonene ute av kroppen deres.

Anonymkode: 7ded4...7c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal de kastreres selv om de går godt sammen nå! Hannkaniner kan kastrere hverandre om de plutselig barker sammen på grunn av hormoner. Når de er kjønnsmodne og ikke kastrert styres de av hormoner, å det kan bli fatalt for en eller begge. Å det vil hjelpe på maskering i tilleg til at de slipper å gå konstant stressa på grunn av hormonene. 

Anonymkode: c9297...2d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så klart skal de kastreres selv om de går godt sammen nå! Hannkaniner kan kastrere hverandre om de plutselig barker sammen på grunn av hormoner. Når de er kjønnsmodne og ikke kastrert styres de av hormoner, å det kan bli fatalt for en eller begge. Å det vil hjelpe på markering i tilleg til at de slipper å gå konstant stressa på grunn av hormonene. 

Anonymkode: c9297...2d0

Ordnet skrivefeil 

Anonymkode: c9297...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare et spørsmål.:) Ingen trenger å svare frekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Serina el Zoey skrev:

Dette var bare et spørsmål.:) Ingen trenger å svare frekt:)

Er det noen som var frekke? Vi sa det som det er.

Anonymkode: c9297...2d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk KG å lage kriser ut av det meste. :P

Om du ikke ønsker å kastere de så ville jeg ha ventet og se hvordan det går. Om det ikke går greit så kan du kasterere de da. En mulighet er også å ha de adskilt om det skulle oppstå problemer.

Her er et sitat fra noen som driver med oppdrett:

Hvilket kjønn om vi skal ha 2 kaniner? 
Dersom to kaniner ikke går sammen, så anbefales det kastrering. Om det oppstår problemer så ta kontakt med veterinær. 

 To i samme kjønn kan gå bra. Eventuelt en hunn og en kastrert han pleier å gå kjempe bra sammen. Anbefaler ikke å kastrere en hann kanin om det ikke er veldig nødvendig, for det kan gå galt, men det er heldigvis ikke så så ofte at det skjer og de som utfører slike inngrep har både utdanning og erfaring nok til å kunne gjennomføre det. Om du isåfall er nødt til å kastrere/sterilisere, så er det best å kastrere hannen og ikke hunnen (større risiko ved sterilisering, enn ved kastrering). 

To jenter, kan gå veldig fint sammen om de blir satt sammen både før eller etter 12 ukers alder. 
* Jenter som blir satt sammen etter 12 ukers alder, kan begynne å krangle. 
Om man skal ha gutter sammen, bør(må) de settes sammen før 12 ukers alder, om de ikke kan settes sammen før denne tiden, bør du ha jente. 

Har selv erfart at 2 hanner kan gå like bra sammen som 2 hunner om de er vokst opp sammen fra de er små. Men de kan ofte bli roligere med kastrering.                                            
Når hannene blir voksne så er det en stor fordel at dere ikke har ei jente i nærheten, for da kan de begynne å slåss om henne. 

Å sette to voksne/kjønnsmodne kaniner som er hanner sammen er en veldig dårlig ide. Da slåss de kanskje til de kastrerer hverandre. 
Å sette to voksne jenter sammen er enklere, men da bør dere være tålmodige og vende dem til hverandre. 
Vær obs på at to jenter kan krangle de også, selvom de har vokst opp sammen, om de for eksempel er gravid/innbiller seg graviditet                   (noe som er normalt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne67 skrev:

Typisk KG å lage kriser ut av det meste. :P

Om du ikke ønsker å kastere de så ville jeg ha ventet og se hvordan det går. Om det ikke går greit så kan du kasterere de da. En mulighet er også å ha de adskilt om det skulle oppstå problemer.

Her er et sitat fra noen som driver med oppdrett:

Hvilket kjønn om vi skal ha 2 kaniner? 
Dersom to kaniner ikke går sammen, så anbefales det kastrering. Om det oppstår problemer så ta kontakt med veterinær. 

 To i samme kjønn kan gå bra. Eventuelt en hunn og en kastrert han pleier å gå kjempe bra sammen. Anbefaler ikke å kastrere en hann kanin om det ikke er veldig nødvendig, for det kan gå galt, men det er heldigvis ikke så så ofte at det skjer og de som utfører slike inngrep har både utdanning og erfaring nok til å kunne gjennomføre det. Om du isåfall er nødt til å kastrere/sterilisere, så er det best å kastrere hannen og ikke hunnen (større risiko ved sterilisering, enn ved kastrering). 

To jenter, kan gå veldig fint sammen om de blir satt sammen både før eller etter 12 ukers alder. 
* Jenter som blir satt sammen etter 12 ukers alder, kan begynne å krangle. 
Om man skal ha gutter sammen, bør(må) de settes sammen før 12 ukers alder, om de ikke kan settes sammen før denne tiden, bør du ha jente. 

Har selv erfart at 2 hanner kan gå like bra sammen som 2 hunner om de er vokst opp sammen fra de er små. Men de kan ofte bli roligere med kastrering.                                            
Når hannene blir voksne så er det en stor fordel at dere ikke har ei jente i nærheten, for da kan de begynne å slåss om henne. 

Å sette to voksne/kjønnsmodne kaniner som er hanner sammen er en veldig dårlig ide. Da slåss de kanskje til de kastrerer hverandre. 
Å sette to voksne jenter sammen er enklere, men da bør dere være tålmodige og vende dem til hverandre. 
Vær obs på at to jenter kan krangle de også, selvom de har vokst opp sammen, om de for eksempel er gravid/innbiller seg graviditet                   (noe som er normalt). 

Bedre å rissikere store skader må vite :) jaaada ikke tenk på hvordan det er for kaninene med kroppen stappfull av hormoner og hvordan det blir når de barker sammen å sloss til en av dem dør eller må avlives. Hørt om føre var prinsippet? Kanskje du skal prøve å skrive dette på den store kaninboka på Facebook? Marit har mye mer kunnskap enn en oppdretter, å dyrlegene sier det samme som henne. Såeh. 

Anonymkode: c9297...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre å rissikere store skader må vite :) jaaada ikke tenk på hvordan det er for kaninene med kroppen stappfull av hormoner og hvordan det blir når de barker sammen å sloss til en av dem dør eller må avlives. Hørt om føre var prinsippet? Kanskje du skal prøve å skrive dette på den store kaninboka på Facebook? Marit har mye mer kunnskap enn en oppdretter, å dyrlegene sier det samme som henne. Såeh. 

Anonymkode: c9297...2d0

Man merker om de har tenkt å sloss, men det er viktig å følge med. En oppdretter har mye erfaring, og så lenge det ikke er hunner i nærheten og de går sammen fra de er små, så kan det gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hanne67 skrev:

Man merker om de har tenkt å sloss, men det er viktig å følge med. En oppdretter har mye erfaring, og så lenge det ikke er hunner i nærheten og de går sammen fra de er små, så kan det gå bra. 

De kan brått finne ut at de skal sloss midt på natta, så nei det er ikke alltid man merker det. Det KAN gå bra ja. Men hvorfor er du villig til å rissikere skader på dyrene dine? 

Anonymkode: c9297...2d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen er stor for at de vil sloss når de er blitt kjønnsmodne. 
Hannkaniner vil ofte markere og det lukter. I tillegg til at de forsøker å pare på alt mulig.

Jeg anbefaler sterkt at du gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hanne67 skrev:

Man merker om de har tenkt å sloss, men det er viktig å følge med. En oppdretter har mye erfaring, og så lenge det ikke er hunner i nærheten og de går sammen fra de er små, så kan det gå bra. 

Nei det trenger man slett ikke å merke. 

Jeg hadde en voksen hannkanin og så fikk jeg det jeg trodde var ei lita jente, bare et par måneder gammel. 
Det viste seg at dette var en gutt. De gikk godt sammen før det plutselig bare smalt en dag. Bare flaks gjorde at jeg klarte å skille de. Jeg hadde ikke sett noen tegn på forhånd. Den sist ankomne var blitt kjønnsmoden og da gikk det galt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Serina el Zoey skrev:

Dette var bare et spørsmål.:) Ingen trenger å svare frekt:)

Har ikke svart svart, bare holdt meg til fakta. Spørs helt hvordan du leser linjene tenker jeg.

Anonymkode: 7ded4...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt valgt og kastrere. Hanner er flinke på og markere rundt omkring, og dette er ikke spesielt hygenisk hverken for deg eller dem. Jeg hadde to hanner for noen år siden, gikk veldig fint sammen helt til de ble kjønnsmodne, da fløy de på hverandre. Og det kan bli stygt hvis man ikke følger med. Etter at de ble kastrert tok det 2/3 måneder før de ble bestevenner. Dokasse ble også flittig brukt, muligheten for rensligere kaniner er stor hvis man kastrerer 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hanne67 skrev:

Man merker om de har tenkt å sloss, men det er viktig å følge med. En oppdretter har mye erfaring, og så lenge det ikke er hunner i nærheten og de går sammen fra de er små, så kan det gå bra. 

Jeg har svart tidligere her, har drevet med mye oppdrett og nei du tar feil. Det var ingen hunner i nærheten da brødrene begynte å sloss. 

Anonymkode: 7ded4...7c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 Jeg ser ingen grunn til å ikke kastrere. Er vel like greit bare å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to kanin brødre som var bestevenner helt til de kom i puberteten. Den ene var snill, men han andre ble veldig dominerende etter at hormonene tok overhånd. Dette skjer super fort og altså. Bestevenner en dag, neste dag litt jaging som så ut som lek, dagen deretter igjen prøvde den dominerende å bite av hele utstyret til broren sin. Ble en dyr tur til dyrlegen. 

Jeg hadde planer om å kastrere de uansett, men hadde ikke fått gjort det ennå. Denne forandringen og puberteten kom så brått på. Fikk kastrert han sjefete, mens han andre måtte vente i flere uker til såret hans hadde grodd. De kunne ikke bo sammen igjen ettersom han snille var nå livredd for broren sin, og broren fortsatte å sjefe, selv om han ikke var like aggressiv. De bodde side om side så hadde selskap i hverandre. Den snille broren døde senere av hjertestans (tror dyrlegen, han vare bare død en dag i sin del av inngjerdingen). Den sjefete kaninen har jeg ennå og han har bodd med ulike eldre damekaniner siden, og det har gått veldig fint. Han sjefer ikke over de i det hele tatt og er egentlig en helt annen kanin enn da han bodde med broren sin. Jeg adopterer bare gamle damekaniner nå som ingen vil ha, da vet jeg hva jeg får, og original kaninen min har nå hatt 3 ulike eldre damevenner. En ble 10 år, en annen 9 år, og akkurat nå bor han med en som er like gammel som han selv, begge er 7 år.

Anonymkode: d19b6...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2018 den 14.39, Hanne67 skrev:

Man merker om de har tenkt å sloss, men det er viktig å følge med. En oppdretter har mye erfaring, og så lenge det ikke er hunner i nærheten og de går sammen fra de er små, så kan det gå bra. 

Nei, det merker man ikke alltid. Hadde en hannkanin inne for noe helt annet. Fant ut at han var full av sår og skrammer over hele kroppen. Den gikk sammen med en annen Ukastrert hannkanin. Eieren hadde ikke sett hverken slåssing eller sår. 

Hilsen dyrlege

Anonymkode: 51dea...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...