Gå til innhold

Lar dere barna bli kjent med Lindgren, Egner og co, eller dør de ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så trist at de gode, gamle bøkene og fortellingene om Pippi, Emil ++ er gresk for dagens barn og unge. Det er iallefall mitt inntrykk! Jeg hadde praksis i en 7.klasse i fjor. Skolen hadde et tverrfaglig litteraturprosjekt, og det var bare nye og moderne fortattere de hadde om. Jeg snakket med klassen og fant fort ut at de ikke hadde, eller hadde hatt, noe forhold til Pippi & co.

Er det flere som synes det er trist at disse dør ut?

Anonymkode: 7036a...305

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er stadig i barnehagene. Mulig skolene ikke bruker de.

Anonymkode: 43a0a...e81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leses det både Kardemommeby, Pippi og " Da Per var ku". De fleste barna i barnehagen vår, vet blantannet fint hvem Karius og Baktus er og kjenner " Geitekillingen som kunne telle til ti", så jeg har ikke inntrykk av at de lider av noen akutt dødstrussel, selv om nye bøker har sluppet til.

Det jeg tror er den største trusselen, er at jeg innbiller meg at folk leser mindre for barna sine en før, fordi det er så mye som skal gjennomføres på ettermiddagen og i helgene. 

Endret av absinthia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine synes sånne gamle ting er kjedelig.

Anonymkode: cb211...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna se alle Lindgren filmene, lese bøkene. Har også flere Egner bøker :)

Anonymkode: ac2a1...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leses nok mindre ja pga ipad og nettbruk. Youtube er kjekkere enn bøker. Merker barn ikke klarer å høre etter i lesestunden. Konsentrasjonen er kjempedårlig hos dagens barn.

Anonymkode: 43a0a...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, absinthia said:

Her leses det både Kardemommeby, Pippi og " Da Per var ku". De fleste barna i barnehagen vår, vet blantannet fint hvem Karius og Baktus er og kjenner " Geitekillingen som kunne telle til ti", så jeg har ikke inntrykk av at de lider av noen akutt dødstrussel, selv om nye bøker har sluppet til.

Det jeg tror er den største trusselen, er at jeg innbiller meg at folk leser mindre for barna sine en før, fordi det er så mye som skal gjennomføres på ettermiddagen og i helgene. 

Det tror jeg også. Barna blir nok introdusert for disse bøkene både i barnehagen og hjemme, men de får kanskje ikke helt det samme forholdet til dem som vi som vokste opp i en tid uten Ipadens alle fristelser fikk. 

Våre har elsket Lindgren, Egner og Roald Dahl og kommer nok til å lese dem for sine barn en gang i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jo å lese så jeg har prøvd å prakke på min alt mulig... :fnise:

Seksåringen er ikke overbegeistret for Lindgren, greit med Emil ellers så er det ikke så underholdende. Roald Dahl elsker han og har alle bøkene. Egner var han veldig glad i da han var liten og gikk i barnehagen, da leste vi de en del. Han er ikke overbegeistret for filmatiseringen av disse bøkene da og foretrekker bøkene foran filmene.

Ellers så er han veldig glad i Rampete Robin, Gutta i trehuset, bøkene om Wilfred og Kaptein supertruse de er nok litt lettere å relatere til. :P 

Slik som jeg har forstått det på barnehagen og nå på skolen så er lesestundene de tidene barna sitter mest i ro. De elsker det og sluker hvert ord uansett hva de leser om.:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser ofte asbjørnsen og moe for treåringen. Samt blekkulf, karius og baktus, postmann pat, brannman sam og thomas toget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det leses nok mindre ja pga ipad og nettbruk. Youtube er kjekkere enn bøker. Merker barn ikke klarer å høre etter i lesestunden. Konsentrasjonen er kjempedårlig hos dagens barn.

Anonymkode: 43a0a...e81

Ikke bare hos dagens barn, også hos dagens voksne: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/oR84LW/Studerer-ikke-studentene-lenger--Torbjorn-L-Knutsen-og-Bernt-Hagtvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi jente er 6 år og har fra treårsalder elsket Egner. Det var de første bøkene vi kunne lese som ikke var disse typiske bildebøkene. Hun har elsket Kardemommeby, hørt den så mye på lydbok at vi alle kan den utenatt. Vi såg den på et show nå og da satt hun og korrigerte dialektforskjeller og ting som ble uttalt i "feil" tonefall.  Showet solgte forresten ut tre store forestillinger så det er nok enda popp  Hakkebakkeskogen er og popp, men ikke i like stor grad. Tyver og løver har vært mer spennende. Tror disse historiene fremdeles slår ann derfom foreldrene leser dem. 

Lindgren har vi lest det meste av, der er Pippi, Marikken og Emil kjekke, resten er bare ok i korte doser. Alle filmene er også favoritter. Anne Katt Vestly var ikke stor hitt, det gikk litt for tregt. Roald Dahl begynner å slå ann, men mange her er litt for skumle enda. Jeg syntes det er viktig å ta vare på disse historiene og tror ikke de vil miste sin verdi, særlig ikke Emil og Pippi de er jo tidløse historier. 

Passa også på å introdusere den gamle Reisen til julestjernen, Tre Nøtter til askepott, Grim og Gru, Ronja Røverdatter og Kamilla og tyven tidlig slik at disse kunne bli satt pris på mens hun enda er liten nok til at jeg kan hjernevaske henne, hehe. Men den gamle Snekker Andersen har tapt sin verdi desverre

Anonymkode: b4dcc...5bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gamle historier forblir, men andre kan dø ut ja. Syns ikke det er trist, vi må jo utvikle oss og ikke stå fast i samme spor.

Reflekterte raskt over innholdet i Lindgrens historier - de er jo ofte om barn på små bondesteder uten telefon, tv osv. Jeg kunne relatere til de tingene selv som barn og var veldig glad i Emil og Bakkebygrenda. Hvis dagens barn ikke klarer å relatere seg til det, hvorfor skal man eventuelt tvinge det på dem? Kjempemye flott litteratur for barn, med godt pedagogisk innhold som er moderne, og mer kommer det.

 

Anonymkode: 1141a...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn, og der brukes det mye.

Anonymkode: e7858...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gresk for dagens unge? Det er ikke mitt inntrykk i det hele tatt, heldigvis😊 Barnehager, skoler og hjem bruker da fortsatt Lindgren, Prøysen, Anne Cath Vestly, Egner, Tove Janson, Inger Hagerup og andre kjente og kjære forfattere og diktere.

Deres verk er også framtredene i skolebøker, tekster/sanger/dikt fra disse brukes i de fleste norskverk i grunnskolen. 

Jeg er selv lærer, og bruker særlig Prøysen og Lindgren mye. De er mine favoritter, og har laget helt fantastiske tekster😃 Barna liker de veldig godt! Madicken på Junibakken og Bakvendtvisa er gjengangere blant barnas favoritter. 

Anonymkode: 94292...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når datteren min gikk i første klasse pleide vi hver uke låne en Lindgrenfilm og lese en av bøkene. Det var så stas for oss begge. Jeg elsket Lindgrens verden som barn, og fant den like fortryllende når jeg gjenoppdaget den som voksen 😊

Anonymkode: 94292...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig utdatert nå, så kommer ikke til å introdusere det for barna mine. Blir litt det samme som Skomakergata og Karius og Baktus da jeg var liten. Foreldrene mine viste det til meg med stor entusiasme. Jeg syntes det var totalt uinteressant. Jeg fikk faktisk mareritt av Karius og Baktus fordi jeg syntes dukkene var så ekle.. Vi må følge utviklingen :) Går mye bra og pedagogisk på barne-tv nå

Anonymkode: 9839c...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo veldig utdatert nå, så kommer ikke til å introdusere det for barna mine. Blir litt det samme som Skomakergata og Karius og Baktus da jeg var liten. Foreldrene mine viste det til meg med stor entusiasme. Jeg syntes det var totalt uinteressant. Jeg fikk faktisk mareritt av Karius og Baktus fordi jeg syntes dukkene var så ekle.. Vi må følge utviklingen :) Går mye bra og pedagogisk på barne-tv nå

Anonymkode: 9839c...46a

Synes du det finnes mye bra barne-tv? Som hva? Jeg synes alt er så masete og overdrevent. Blir brukt mye stygge ord, mye jentemobbing og utestengelse, veldig dramatisk. 

Eneste jeg kommer på av nyere barne-tv som jeg på det varmeste vil anbefale er filmatiseringen av Maria Parrs «Vaffehjarte». Parr skriver barnelitteratur i verdensklasse, på høyde med Lindgren! 😊

Anonymkode: 94292...af9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærer de om alle Lindgren-figurene på skolen i 2.klasse! Skolen er veldig flink til å inkludere de gamle bøkene og ungene er like engasjerte som alltid. 

Selv har jeg lest både Lindgren, vestly, Roald Dahl, Egner og Prøysen for mine barn. Ikke alt slår an umiddelbart, men mye gjør og mine barn har hvert fall et forhold til disse gode og gamle. 

Men vi suppelerer selvsagt med andre og nye bøker også. Viktig med bredde i leseerfaringen. 

Anonymkode: 0334e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt! Har to barn på 7 og 9, de er gjennom hele repetoaret, med alt av Lindgren, Egner (vi leser doktor dyregod nå), Anne Cath Vestly (ikke alt der, men knerten og Mormor og de åtte ungene), og på skolen leser og synger de Prøysen. Astrid Lindgren og Egner er også på tv, på film, på teater, har egne landsbyer i temaparker osv, jeg skjønner ikke hvorfor du mener de blir glemt? Finns det ett barn her i landet som ikke har hørt om Karius og Baktus, Hakkebakkeskogen og Kardemommeby? Og Pippi, Ronja, Marikken, Bakkebygrenda? 

Og det leses masse i de tusen hjem. Barna skal lese selv og leses for i timesvis jo. De har om forfattere i undervisningen også, og der er i hvertfall Lindgren godt dekket. Og Roald Dahl. 

Anonymkode: 337ba...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min nekter å bli lest for. Kommer ikke på tale. Det er jo litt trist, men kan ikke tvinge han

Jeg ble mye lest for da jeg var barn. Mye fra Astrid Lindgren. Elsket fortellingen om mormor og de 8 ungene

Barn i dag har teknologi som er gøyere. IPad og slike ting. Nevøen min spiller mye på IPaden sin

Anonymkode: e48bd...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...