Gå til innhold

Noen regnskapsførere her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil også legge til ang valg av kontoer - noen bransjer har egne regler som gjør at man må splitte opp f.eks varekjøpet og salg. Frisører skal f.eks splitte opp salget sitt i klipp, behandling og salgsvarer, og kjøpet i forbruksvarer og salgsvarer. Entreprenører har krav om prosjektregnskap og en god del særregler som må tas hensyn til, restauranter må splitte opp i mat med høy og lav sats, alkohol i forskjellige styrker osv. Så det er også greit å sjekke kunden du jobber med om det er noen særregler som gjelder. 

Anonymkode: 8e93a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan gå til den som førte regnskapet før deg før du starter og spørre hva som er spesielt på denne kunden og hva som må tas spesielt hensyn til. Det er jo noe som bare tar 5 minutter. Si at du ønsker å lære og at du ønsker å bli skikkelig kjent med kunden for å gjøre en god jobb.

Anonymkode: 8e93a...418

Ja og da får jeg 1 setning som svar og thats it.😒

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til ang valg av kontoer - noen bransjer har egne regler som gjør at man må splitte opp f.eks varekjøpet og salg. Frisører skal f.eks splitte opp salget sitt i klipp, behandling og salgsvarer, og kjøpet i forbruksvarer og salgsvarer. Entreprenører har krav om prosjektregnskap og en god del særregler som må tas hensyn til, restauranter må splitte opp i mat med høy og lav sats, alkohol i forskjellige styrker osv. Så det er også greit å sjekke kunden du jobber med om det er noen særregler som gjelder. 

Anonymkode: 8e93a...418

Takk 🙂👍 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med fjorårets permer og blir kjent. Du føler kanskje ikke at du lærer noe av å kopiere, men du gjør faktisk det 😊 Ta en halvtime til å bli kjent med kunden før du starter på bokføring 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Miss moneypenny skrev:

Jeg sitter med fjorårets permer og blir kjent. Du føler kanskje ikke at du lærer noe av å kopiere, men du gjør faktisk det 😊 Ta en halvtime til å bli kjent med kunden før du starter på bokføring 😊

 

Ja burde kanskje det. Bare føler jeg må få ting unna 🙈 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ut saldobalansen for de siste to årene. Da ser du hvilke kontoer som er blitt brukt tidligere. Sjekk hvilke konti som er blitt brukt tidligere for de ulike leverandørene. Hver bransje og hver kunde er forskjellige. Å jobbe med regnskap i et regnskapsbyrå er modning og erfaring. Jeg tipper du har fått enkle kunder og enkle regnskaper som ny i bransjen. Du bør absolutt ha tilgang til et elektronisk oppslagsverk som Sticos eller andre. Det brukes flittig hos oss. 

Anonymkode: c6664...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må også ta høyde for at det ikke er 100% riktig det forrige kollega har gjort, viktig å ta hensyn til dette. 

Anonymkode: 9b5e1...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...