Gå til innhold

Noen regnskapsførere her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten akkurat begynt å jobbe som regnskapsmedarbeider og har diverse fagspørsmål om regnskap. Håper noen kan svare meg 🙂

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel å spørre kollegaer eller sjefene? Søke opp i fagoppslagsverk som Sticos eller lignende. 

Men det er jo bare å prøve seg her. Det kan hende du får sprikende svar, for det kan være forskjellige rutiner på forskjellige regnskapsbyråer. Kommer jo an på hva slags spørsmål du har. 

Anonymkode: 8e93a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke gratis opplæring på fremmede folk på nett. 

Anonymkode: 05b35...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er vel å spørre kollegaer eller sjefene? Søke opp i fagoppslagsverk som Sticos eller lignende. 

Men det er jo bare å prøve seg her. Det kan hende du får sprikende svar, for det kan være forskjellige rutiner på forskjellige regnskapsbyråer. Kommer jo an på hva slags spørsmål du har. 

Anonymkode: 8e93a...418

De har ikke så mye tid , så derfor jeg prøver her. Og har ikke tilgang til sticos dessverre. Lurer også litt på hvordan det er ulike steder, vet jeg komme til å få ulike svar. Men det kan man også lære av, for å virkelig skjønne ting 🙂

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Sticos, DIB eller Google. Men for all del - hvis jeg kan hjelpe .. :) 

Anonymkode: f00de...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver ikke gratis opplæring på fremmede folk på nett. 

Anonymkode: 05b35...084

Høres nesten ut som sjefen min 👍

Anonymkode: 452a5...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke spørre om noe spesifikt da?

Anonymkode: 4c014...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare jobba noen måneder, så ikke sikkert jeg kan svare deg men du kan prøve 😊 Men jeg syns det er rart at du ikke har tilgang til sticos? Det er jo både du og sjefen din tjent med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruk Sticos, DIB eller Google. Men for all del - hvis jeg kan hjelpe .. :) 

Anonymkode: f00de...54f

Hva er DIB? 🤔 Hørt om sticos, men ikke DIB. Men ja googler en del. Men lurer litt på praksisen rundt ulike ting 🙂 Hvor detaljer skal man feks være med valg av konto. Hvor mange kontoer ? Ser at det er så veldig ulikt på forskjellige arbeidsplasser. Mtp tidsbruk og lovkrav. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Miss moneypenny skrev:

Har bare jobba noen måneder, så ikke sikkert jeg kan svare deg men du kan prøve 😊 Men jeg syns det er rart at du ikke har tilgang til sticos? Det er jo både du og sjefen din tjent med...

Ja det man man si. Jeg skulle få det, men har ikke det. Har jo hørt at det brukes aktivt. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er DIB? 🤔 Hørt om sticos, men ikke DIB. Men ja googler en del. Men lurer litt på praksisen rundt ulike ting 🙂 Hvor detaljer skal man feks være med valg av konto. Hvor mange kontoer ? Ser at det er så veldig ulikt på forskjellige arbeidsplasser. Mtp tidsbruk og lovkrav. 

Anonymkode: 452a5...ec3

DIB er lignende Sticos - oppslagsverk. 

Litt vanskelig å svare konkret på. Man har kontoplan etter Norsk Standard (som vi bruker) og da er de fleste kontoer faste. Men noen firmaet klarer seg med færre kontoer, andre må ha flere. Vi har også f.eks lagerstyring, og veldig detaljerte salgs- og lagerkonti. Typisk arbeidsplass-spesifikt svar :) 

Anonymkode: f00de...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye opplæring skal man få egentlig? Jeg har vel egentlig ikke fått mer enn 5 timer sammen med noen. Derfor jeg har litt jeg lurer på. Kan jo teorien, men annerledes i praksis. Jeg var flink på studiet, og arbeidsgiver er fornøyd, men jeg sliter meg ut samtidig som jeg føler meg til bry og føler jeg kunne lært mer. 😔

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye opplæring skal man få egentlig? Jeg har vel egentlig ikke fått mer enn 5 timer sammen med noen. Derfor jeg har litt jeg lurer på. Kan jo teorien, men annerledes i praksis. Jeg var flink på studiet, og arbeidsgiver er fornøyd, men jeg sliter meg ut samtidig som jeg føler meg til bry og føler jeg kunne lært mer. 😔

Anonymkode: 452a5...ec3

Hvilke arbeidsoppgaver sitter du med?

Anonymkode: f00de...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke arbeidsoppgaver sitter du med?

Anonymkode: f00de...54f

Føre regnskap i byrå. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er DIB? 🤔 Hørt om sticos, men ikke DIB. Men ja googler en del. Men lurer litt på praksisen rundt ulike ting 🙂 Hvor detaljer skal man feks være med valg av konto. Hvor mange kontoer ? Ser at det er så veldig ulikt på forskjellige arbeidsplasser. Mtp tidsbruk og lovkrav. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Det kommer an på kunden hvor mange konti det skal brukes. Noen selskap er det viktig at man splitter opp telefon, internett og mobil i 3 forskjellige kontoer f.eks. I andre regnskap kan man ta alle slike kostnader på en konto. Det kommer an på hva kunden trenger og bruker på rapporten du sender til de. En ting som er lurt å gjøre å se på historikken, hva er gjort tidligere. 

Det sagt, så kan man ikke føre alt på 7790 fordi kunden ikke bruker regnskapet til noe. Det skal hovedsakelig passe inn i riktig konto i næringsoppgaven på skattemeldingen og gi god informasjon til brukere av perioderapport og årsregnskap. Der er det jo en del kontoer som slås sammen. 

Anonymkode: 8e93a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si at 5 timer opplæring på en nyutdannet er svært lite. Jeg har brukt rundt 10 timer i uka i 2 mnd med vår nyansatte. Det er jo ikke så mye fag hun får opplæring i, det kan hun jo, men i systemer, rutiner og kundene hun jobber med. Det er veldig mye som er kundespesifikt. Jeg ville bedt om mer tid sammen med en erfaren regnskapsfører. 

Anonymkode: 8e93a...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føre regnskap i byrå. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Som AB over skriver - følg historikken fra tidligere. Tar litt tid i begynnelsen, men du vil fort få det inn :) 

Anonymkode: f00de...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som AB over skriver - følg historikken fra tidligere. Tar litt tid i begynnelsen, men du vil fort få det inn :) 

Anonymkode: f00de...54f

Ja det er det jeg gjør. Men føler ikke jeg lærer så mye av å bare» kopiere « det gamle. Og som en over her skrev, det er forskjell fra kunde til kunde hva som er spesielt. Og ikke engang det får jeg info om før jeg skal bokføre på en ny kunde. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg må si at 5 timer opplæring på en nyutdannet er svært lite. Jeg har brukt rundt 10 timer i uka i 2 mnd med vår nyansatte. Det er jo ikke så mye fag hun får opplæring i, det kan hun jo, men i systemer, rutiner og kundene hun jobber med. Det er veldig mye som er kundespesifikt. Jeg ville bedt om mer tid sammen med en erfaren regnskapsfører. 

Anonymkode: 8e93a...418

Ja jeg må si selv at jeg syns det er tragisk. Men virker ikke som de skjønner det. Bare komme å spørre om jeg lurer på noe får jeg høre. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg gjør. Men føler ikke jeg lærer så mye av å bare» kopiere « det gamle. Og som en over her skrev, det er forskjell fra kunde til kunde hva som er spesielt. Og ikke engang det får jeg info om før jeg skal bokføre på en ny kunde. 

Anonymkode: 452a5...ec3

Kanskje du kan gå til den som førte regnskapet før deg før du starter og spørre hva som er spesielt på denne kunden og hva som må tas spesielt hensyn til. Det er jo noe som bare tar 5 minutter. Si at du ønsker å lære og at du ønsker å bli skikkelig kjent med kunden for å gjøre en god jobb.

Anonymkode: 8e93a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...