Gå til innhold

Farlig å spise nøtter på grunn av aflatoxin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker egentlig nøtter, og peanøttsmør er antagelig det deiligste pålegget jeg vet om. Likevel går det gjerne en måned (eller mer) mellom hver gang jeg spiser det. 

Har nemlig hørt at det kan inneholde en del aflatoxin, som visstnok er veldig kreftfremkallende?

På en annen side hører jeg ofte at det anbefales å spise en del nøtter fordi det også inneholder så mye sunt. Så hvor mye burde man egentlig spise av det? Hvor ofte kan man f.eks. spise peanøtter eller valnøtter uten at man får i seg for mye aflatoxin, vet man noe om dette?

Noen som har peiling? Hvor mye nøtter har dere i kostholdet?

Anonymkode: 60699...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde det var mest sunt i nøtter og at man kunne spise ganske mye daglig. Det gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg ikke noe om, men takk ts som nevnte dette. Jeg har sittet og lest litt å funnet ut at aflatoxin er en muggsopp som er svært kreftfremkallende (leverkreft). Men det finnes også i norskprodusert kornprodukter, melk (alflatoxin M1, litt mindre farlig) og  tørket frukt, i tillegg til noen nøtter og krydder som er importert fra tredjeland. Nå er det ekstra kontroller av dette når det importeres. De nøttene med høyest nivåer av aflatoxin var peanøtter og pistasjnøtter, tross dette, var det ikke funnet noe i peanøttsmør. I Norge er aflatoxinnivået i disse matvarene regulert, de har et minimum nivå som er tillatt. 

Svært vanskelig å si hvor mye man da kan spise av hva, da de kan inneholde ulik mengde med muggsoppen og noen ikke. Men kanskje finne ut de landene der det har vært høyest forekomst av muggsoppen og ikke kjøpe nøtter fra disse landene? 

jeg spiser i perioder store mengder med nøtter. Leveren min er helt topp foreløpig heldigvis 😮

 

Anonymkode: 09aaf...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt på det jeg også, og veldig vanskelig å skjønne hvor mye man burde spise ja. Har ikke klart å finne noen offisielle råd fra myndighetene heller. Når det gjelder rødt kjøtt f.eks. har de vel noen anbefalinger på maks inntak? :)

Anonymkode: 60699...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet mer om dette? 

Anonymkode: 60699...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...