Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som begynte på skolen i høst. I bhg til barnet var det et barn med hissig temperament, som utagerte mye. Dette barnet går i klassen til barnet mitt.

Siden i høst opplever vi at dette barnet sin oppførsel forverres kraftig. Vet at det er utredning på gang i forhold til om det kan være diagnoser med i bildet.

Problemet er at mitt barn blir daglig utsatt for vold/ utagerende oppførsel fra dette barnet. Den siste tiden har det tiltatt veldig, og nå opplever vi at det skjer i skoletiden, sfo tiden og også aktiviteter som foregår etter skolen. Vi bor i en liten by hvor "alle" går på samme aktiviteter. Det er også kun en klasse så ikke mulig å bytte. Mitt barn har nå kommet til meg og bedt meg om hjelp til å stanse dette. Slik jeg forstår det på barnet mitt er det ikke bare h*n som blir plaget, men jeg vet ikke om det går like mye utover de andre som med h*n.

Jeg har tenkt til å sende en mail til rektor,med kopi til lærer, sfo og helsesøster hvor jeg krever at tiltak blir igangsatt. Men hva kan jeg kreve? Hvordan skal jeg møte barnet mitt? Jeg vet ikke hvordan jeg skal respondere på det h*n forteller meg, jeg blir selvfølgelig fryktelig lei meg og sint inni meg men prøver å skjule dette for barnet. Burde jeg ringe foreldrene til dette barnet? 

Anonymkode: 65a5d...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet rektor og bedt om et møte snarest. Barnet ditt har krav på en skolehverdag uten vold, så enkelt er det. I utgangspunktet burde det jo ekstra ressurser inn her, som kan være tilstede i skolesituasjonen. PPT er kanskje koblet inn allerede. Og alle lærere og ansatte på SFO må være ekstra oppmerksomme på situasjonen. 

Anonymkode: 1fe3a...ae7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ta det gjennom skolen! Forlang at de ordner opp ved å sette i gang tiltak (du trenger ikke å gi eksempler på hva det kan være hvis du ikke har noen forslag), vis til lover og paragrafer som omhandler elevenes skolemiljø, sånn som her https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§9a-1, lover og paragrafer som omhandler rektors/lærers plikt til å ordne opp i dette osv.! Les her f.eks. https://www.udir.no/nullmobbing/guide-til-skoleforeldre-med-barn-som-ikke-har-det-bra-pa-skolen/ Om dette ikke hjelper så går du videre opp i systemet for å få hjelp! Og husk - ta vare på alt skriftlig! Det er veldig viktig!

Snakk med barnet, la det fortelle om det vil, hvis det ikke vil så foreslå helsesøster eller andre voksne barnet kan stole på og føle seg trygg på! Det gjør ingenting å vise følelser foran barnet så lenge du ikke knekker sammen eller viser det så voldsomt at det blir belastende for barnet å se deg sånn! Mamma gjorde dette når jeg fortalte om hendelser, resultatet ble at jeg sluttet å fortelle henne ting fordi hennes reaksjoner ble for mye for meg som allerede hadde nok med mine egne reaksjoner.

Anonymkode: 35f47...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Det utagerende barnet burde ha tett voksenoppfølging/assistent som kan rettlede også i friminutt/sfo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet rektor og bedt om et møte snarest. Barnet ditt har krav på en skolehverdag uten vold, så enkelt er det. I utgangspunktet burde det jo ekstra ressurser inn her, som kan være tilstede i skolesituasjonen. PPT er kanskje koblet inn allerede. Og alle lærere og ansatte på SFO må være ekstra oppmerksomme på situasjonen. 

Anonymkode: 1fe3a...ae7

Jeg tror ppt er koblet på og de har satt inn ekstrapersonell for skoletimene, men ingenting i friminutt, overganssituasjoner som garderobe eller sfo.

Ts

Anonymkode: 65a5d...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ta det gjennom skolen! Forlang at de ordner opp ved å sette i gang tiltak (du trenger ikke å gi eksempler på hva det kan være hvis du ikke har noen forslag), vis til lover og paragrafer som omhandler elevenes skolemiljø, sånn som her https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61/§9a-1, lover og paragrafer som omhandler rektors/lærers plikt til å ordne opp i dette osv.! Les her f.eks. https://www.udir.no/nullmobbing/guide-til-skoleforeldre-med-barn-som-ikke-har-det-bra-pa-skolen/ Om dette ikke hjelper så går du videre opp i systemet for å få hjelp! Og husk - ta vare på alt skriftlig! Det er veldig viktig!

Snakk med barnet, la det fortelle om det vil, hvis det ikke vil så foreslå helsesøster eller andre voksne barnet kan stole på og føle seg trygg på! Det gjør ingenting å vise følelser foran barnet så lenge du ikke knekker sammen eller viser det så voldsomt at det blir belastende for barnet å se deg sånn! Mamma gjorde dette når jeg fortalte om hendelser, resultatet ble at jeg sluttet å fortelle henne ting fordi hennes reaksjoner ble for mye for meg som allerede hadde nok med mine egne reaksjoner.

Anonymkode: 35f47...fa0

Takk! Jeg skal sette meg ned å skrive mail nå, og kreve at de igangsetter tiltak etter påske.

 

Ts 

Anonymkode: 65a5d...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ringt foreldrene. Hadde ikke tatt sjansen på treigt byråkrati. Hadde bare sagt det som det var. Det er tross alt de som kjenner barnet best og det er i deres interesse å vite hvor langt ungen faktisk går.

Anonymkode: 5207f...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg skal sette meg ned å skrive mail nå, og kreve at de igangsetter tiltak etter påske.

 

Ts 

Anonymkode: 65a5d...6d5

Ja, om barnet er så utagerende at det fysisk går løs på andre barn så må ppt øke tiltak slik at barnet alltid følges med en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, GoldenLioness skrev:

Ja, om barnet er så utagerende at det fysisk går løs på andre barn så må ppt øke tiltak slik at barnet alltid følges med en voksen.

Det er skolen som bestemmer hvor mye tiltak som settes inn. PPT sine anbefalinger er kun rådgivende. Skolen kan fatte enkeltvedtak med større ressurs enn PPT anbefaler. 

Anonymkode: 4f890...0ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skolen som bestemmer hvor mye tiltak som settes inn. PPT sine anbefalinger er kun rådgivende. Skolen kan fatte enkeltvedtak med større ressurs enn PPT anbefaler. 

Anonymkode: 4f890...0ab

OK, uansett hvem som har makten så må de få inn mer tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...