Gå til innhold

Krympe ullgenser i vaskemaskinen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ett år siden strikket mamma en tonegenser til meg. Hun slet med oppskriften, og jeg måtte bestille så mye som 5 nøster ekstra for at hun skulle få det til. Genseren er derfor kjempe stor, sikkert en størrelse xxl, mens jeg skulle ha den i medium. Jeg har derfor bare brukt den som et uteplagg når været har vært passe. 

Lurer nå på om jeg skal forsøke å krympe den litt i vaskemaskinen, først på 30 grader. Hvordan tror dere en flufffy genser i påfuglgarn med flettemønster vil se ut etter det? Den er strikket ganske løst :) 

Genseren koster så mye som 1500 kroner til slutt, så det er både synd å ikke få bruke den, men også å ødeleggr den..

Anonymkode: 379fa...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må opp i ihvertfall 50 grader. Jeg ville dog ikke krympa plagg i vaskemaskin da du har lite kontroll. Ville gjort det for hånd. 

Anonymkode: be12d...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen på å krympe en slik kostbar og forseggjort hjemmestrikket genser. Kan du eventuelt få sydd den inn i steden?

Anonymkode: 17474...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør eventuelt en erfaren ekspeditør i en garnbutikk om hvordan resultatet vil bli ved krymping.

Anonymkode: 17474...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg med sikkerhet si at ikke blir vellykket. Å krympe ull betyr at ulla toves, og du skal jo krympe genseren ganske mye. Den fluffy og lette genseren din kommer ikke til å bli fluffy og lett lenger, men vil med all sannsynlighet likne mer på filt, og bli nærmest vindtett. Fletter og annet mønsterstrikk vil også bli hardt, flatklemt og utydelig. 

Jeg tror egentlig du har to valg:
1. Selg genseren.
2. Rekk opp genseren og få den strikket på nytt.

Sant å si vil jeg tro alternativ 1 er det beste, da jeg ser for meg at påfuglgarnet er et sant mareritt å rekke opp. Å strikke av opprekksgarn kan også gi litt varierende resultater avhengig av garntypen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sy den inn i stedet? Sy den inn i sidene og i ermene slik du vil ha den, og klipp vekk hvis det er veldig mye overflødig. Det tror jeg blir mye bedre enn å krympe (=tove) den! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør absolutt ikke krympe genseren i vaskemaskinen. De plaggene som ved et uhell har blitt krympet her blir rett og slett ødelagt. Garnet blir veldig stivt og ikke pent

Anonymkode: 362df...116

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lila skrev:

Hva med å sy den inn i stedet? Sy den inn i sidene og i ermene slik du vil ha den, og klipp vekk hvis det er veldig mye overflødig. Det tror jeg blir mye bedre enn å krympe (=tove) den! 

Takk for alle svar! :) 

Har du noen gang sydd inn en ullgenser eller sett andre har gjort det? Har det vært vellykket? :) lengden på genseren er veldig fin, det er bare det at den er grusomt vid alle steder. 

Anonymkode: 379fa...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste garnbutikker, husflid osv har kontakt med og kan referere deg til kvalifiserte mennesker som kan hjelpe deg slik at du får et bra resultat. Jeg ville ikke prøvd noen av rådene for krymping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! :) 

Har du noen gang sydd inn en ullgenser eller sett andre har gjort det? Har det vært vellykket? :) lengden på genseren er veldig fin, det er bare det at den er grusomt vid alle steder. 

Anonymkode: 379fa...2ad

Da er det i alle fall dumt å krympe den. Den vil jo krympe i lengden også. 

Anonymkode: dcbfa...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! :) 

Har du noen gang sydd inn en ullgenser eller sett andre har gjort det? Har det vært vellykket? :) lengden på genseren er veldig fin, det er bare det at den er grusomt vid alle steder. 

Anonymkode: 379fa...2ad

Hør med en garnbutikk om de har noen som strikker eller monterer for kunder. Kan hende noen med god erfaring kan gjøre jobben mot betaling. Da blir resultatet som regel bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ett år siden strikket mamma en tonegenser til meg. Hun slet med oppskriften, og jeg måtte bestille så mye som 5 nøster ekstra for at hun skulle få det til. Genseren er derfor kjempe stor, sikkert en størrelse xxl, mens jeg skulle ha den i medium. Jeg har derfor bare brukt den som et uteplagg når været har vært passe. 

Lurer nå på om jeg skal forsøke å krympe den litt i vaskemaskinen, først på 30 grader. Hvordan tror dere en flufffy genser i påfuglgarn med flettemønster vil se ut etter det? Den er strikket ganske løst :) 

Genseren koster så mye som 1500 kroner til slutt, så det er både synd å ikke få bruke den, men også å ødeleggr den..

Anonymkode: 379fa...2ad

Skal du ødelegge genseren, så putt den i vaskemaskinen! 

Du har overhodet ingen kontroll på krympingen i en vaskemaskin. Det er heller ikke temperaturen på vasken som avgjør om et plagg i ull/ullgblanding krymper, men bevegrlsen plagget blir utsatt for. 

Ull kan nemlig kokes, uten at det krømper en millimeter dersom det gjøres riktig, nemlig ved at plagget ligger helt rolig i kokende vann og får ligge i fo og fred til vannet er kaldt. 

Jeg finner ikke ut hvilket garn Tone genseren er strikket i, men er det en blanding av ull og andre fibre, så krymper den på sin egen måte i vaskemaskin. 

Anonymkode: aa0c8...e9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cocosa

Jeg ville aldri forsøkt å krympe en slik genser. Prøv heller å selg den du har, og strikk deg en ny. 

Men hvorfor kjøpte dere fem (?!) ekstra nøster? Skjønte dere ikke at det ville gi en ekstra stor genser som resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cocosa skrev:

 

Men hvorfor kjøpte dere fem (?!) ekstra nøster? Skjønte dere ikke at det ville gi en ekstra stor genser som resultat?

Det er i alle fall en viktig påminner om å sjekke strikkefastheten undervegs. Selv om det er kjedelig, er denne tråden et godt eksempel på hvor mye penger og bryderi man kan spare seg for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Cocosa skrev:

Jeg ville aldri forsøkt å krympe en slik genser. Prøv heller å selg den du har, og strikk deg en ny. 

Men hvorfor kjøpte dere fem (?!) ekstra nøster? Skjønte dere ikke at det ville gi en ekstra stor genser som resultat?

Mamma er egentlig kjempe dyktig til å strikke, så jeg regnet med at hun hadde strikket kjempe fast når hun ba om 5 ekstra nøster. Jeg har ikke greie på strikking i det hele tatt 🤷🏼‍♀️

Men hun vil ikke strikke en til, og derfor synes jeg andre alternativer er bedre enn å selge den 😏

Anonymkode: 379fa...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma er egentlig kjempe dyktig til å strikke, så jeg regnet med at hun hadde strikket kjempe fast når hun ba om 5 ekstra nøster. Jeg har ikke greie på strikking i det hele tatt 🤷🏼‍♀️

Men hun vil ikke strikke en til, og derfor synes jeg andre alternativer er bedre enn å selge den 😏

Anonymkode: 379fa...2ad

Selg genseren i stedenfor å ødelegge den og kjøp deg en ny. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?filters=&q=tonegenser

Finnes mange til salgs. 

Anonymkode: aa0c8...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...