Gå til innhold

"Basic" sminke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 13-åring som ønsker å begynne eksperimentering med sminke. Det ser jeg på som naturlig og har ikke tenkt å stanse henne, annet enn å veilede litt om hun ser grusom ut ;)

MEN: problemet er at jeg bruker ikke sminke selv. Har ikke gjort på sikkert 20 år. Så jeg trenger rett og slett litt tips om hva jeg kan kjøpe til henne. Basic ting en tenåring starter med. Gjerne merker også. Er naturlig nok ikke interessert i å legge allverdens penger i det foreløpig, men samtidig er det jo greit at det er noe som er ok å bruke.

Er det noen som kan hjelpe en fullstendig utvitende mamma når tenåringen skal starte? Hun har mascara, som hun har brukt såvidt litt i selskap og på ball, men gjerne tips der også. Og ellers alt hva man trenger (og IKKE trenger, vel så viktig!)

Anonymkode: eef88...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hva ønsker hun selv å bruke?

Godt spørsmål, jeg vet ikke om hun vet selv, hun er jo også ganske grønn...

Anonymkode: eef88...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tenåring trenger vel ikke annet enn en mascara, brynfarge og eventuelt noe på huden. Har hun fin hud holder det med en bb cream eller en dagkrem med litt farge. Hvis hun har hudproblemer ville jeg gått til parfymeri eller hudpleier og prøvd ulike dekkende (mineral) pudder eller foundations.

Anonymkode: d9756...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makeupmekka.no er en fin side. Tror de har egne tipssider. De selger rimelig sminke og koster. Greit å ha litt å "leke" seg med, og som ikke koster skjorta. De har ofte salg. 

Anonymkode: 98f68...0a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål, jeg vet ikke om hun vet selv, hun er jo også ganske grønn...

Anonymkode: eef88...d6f

Jenter i den alderen er ofte veldig opptatte av og prater mye om sminke, så jeg vil nok tro hun har noen meninger om det selv om hun ikke har sagt det til deg. :fnise:

Anonymkode: 1d0c4...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med henne om hva hun tror hun vil ha men styr klar billigrask som er fult av kjemikalier og sminke testet på dyr, lær henne verdien av gode produkter som ikke skader huden over tid og ta henne med å få formet og farget vipper / bryn for eksempel :) selv gikk vi for produkter som jane iredale

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyx har mange gode produkter. Hva hun trenger avhenger jo litt av hvordan hun ser ut. Har hun plettfri hud feks så er jo foundation unødvendig. 

Ville startet med mascara,

noen øyenskygge i naturlige farger (bruntoner, gjerne en liten palett med ulike nyanser brunt og en lys skygge). Styr unna knall farger frem til hun er eldre og har litt bedre teknikk

kanske en eyeliner 

lipgloss i en nedtonet farge 

Anonymkode: dd6f5...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig lys. Øyevipper og bryn er lyse. Hun vil markere dem sånn at de synes, men jeg skjønner jo at det ikke kan overdrives, da vil det se veldig unaturlig ut.

Veldig takknemlig for alle tips! 

Hun har litt uren hud med noen små, små kviser. Enn så lenge ingen problemhud som sådan.

Anonymkode: eef88...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øyeskyggepallett med litt forskjellige farger og grå/bruntoner kan være fin til å øve seg på å legge øyenskygge og eksperimentere litt. Gode koster til er viktig.

Dersom hun ønsker å bruke noe på huden, gå for en bb-krem i stedet for en foundation. Pass på at fargen blir riktig. Hvis hun ønsker å dekke over kviser kan du kjøpe en concealer som ikke tetter porene.

God sminkefjerner er kjempeviktig! Google "how to remove makeup" sammen med henne, slik at du kan ha oversikt over at hun lærer seg å fjerne sminken skikkelig, og slik at du kan hjelpe henne med å forstå det hun leser.

Det er forskjell på hverdagssminke, festsminke og instagramsminke, og de to siste ser ofte ikke bra ut i dagslys uten kamera. Forsøk å veilede henne til å bli klar over denne forskjellen. 

 

Anonymkode: 44f13...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Makeupmekka.no er en fin side. Tror de har egne tipssider. De selger rimelig sminke og koster. Greit å ha litt å "leke" seg med, og som ikke koster skjorta. De har ofte salg. 

Anonymkode: 98f68...0a1

Makeupmekka er rævva kvalitet 

Anonymkode: 32d6c...d49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten like viktig som selve sminken er et skikkelig sminkespeil med godt lys, så man ser hvordan sminken ser ut i dagslys 

Anonymkode: dd6f5...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville styrt unna øyenskygge som noen råder om over her. Det er meget sjeldent pent på så unge jenter.

Bb-cream, mascara, blush, lipgloss og litt brynfarge er alt hun trenger for å se naturlig sminket ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyenskygge kan være ganske vanskelig å legge pent, ja, så hvis hun virkelig skulle ønske det ville jeg gått for noen nøytrale farger. Da jeg begynte brukte jeg pudder og blush, og syntes det var enklere å jobbe med enn kremprodukter. Én god concealer er nesten et must. Hjelp henne å velge ut brynprodukter som passer hennes farger, kanskje en eyeliner om hun har lyst til å prøve på det.

Anonymkode: 08074...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er veldig lys. Øyevipper og bryn er lyse. Hun vil markere dem sånn at de synes, men jeg skjønner jo at det ikke kan overdrives, da vil det se veldig unaturlig ut.

Veldig takknemlig for alle tips! 

Hun har litt uren hud med noen små, små kviser. Enn så lenge ingen problemhud som sådan.

Anonymkode: eef88...d6f

Hva med å ta henne med til frisøren å farge vipper og bryn? :) Ellers er nok noe øyenbrynsfarge, mascara, foundation, pudder, ligloss og rouge basic. Jeg vet ikke hvilken prisklasse du ligger på men noe av det billigste jeg eier, og som jeg er fornøyd med, er Loreal True match foundation :)

Anonymkode: 3b83d...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta henne med til frisøren å farge vipper og bryn? :) Ellers er nok noe øyenbrynsfarge, mascara, foundation, pudder, ligloss og rouge basic. Jeg vet ikke hvilken prisklasse du ligger på men noe av det billigste jeg eier, og som jeg er fornøyd med, er Loreal True match foundation :)

Anonymkode: 3b83d...681

Jeg har faktisk vurdert det, men det har blitt med tanken enn så lenge. Aner ikke pris, hvor ofte og om man gjør det på såpass unge jenter osv...

I starten er jeg ikke interessert i å ha så høy prisklasse på dette, men etter hvert som hun finner ut hva hun trives med blir det selvfølgelig mer aktuelt å øke prisen på produktene så lenge man vet at det brukes.

Anonymkode: eef88...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FitMe concealerne til maybelline er svært gode (og gode dupes for andre, dyrere merker), dersom hun bare har noen få kviser men ellers ingen problemhud ville jeg nok mest sannsynligvis bare ha gått for en farget dagkrem/BB-cream og en concealer.

Nyx har gode øyenbrynspenner som igjen er gode dupes for blant annet Anastasia Beverly Hills sine brow wiz, eventuelt så har du også pomade (nyx også en god dupe for ABH) 

Mascara trenger man sånn sett ingenting fancy pancy, Maybelline, Max Factor og L´Oreal har noen gode mascaraer som ikke koster flesk. 

Skulle hun virkelig ønske seg en foundation så har du igjen FitMe serien fra Maybelline, eventuelt True Match fra L´Oreal, da er det dog viktig å matche etter nakke og ikke håndflaten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk vurdert det, men det har blitt med tanken enn så lenge. Aner ikke pris, hvor ofte og om man gjør det på såpass unge jenter osv...

I starten er jeg ikke interessert i å ha så høy prisklasse på dette, men etter hvert som hun finner ut hva hun trives med blir det selvfølgelig mer aktuelt å øke prisen på produktene så lenge man vet at det brukes.

Anonymkode: eef88...d6f

Vi hadde en ung jente, med et litt «spesielt» syn på sminke og hva som var pent, boende hos oss. Jeg bestilte en veiledningstime på Kicks til henne og kjøpte det som ble anbefalt der. Hadde på forhånd avtalt med Kicks at det ikke skulle være i helt øvre prisklasse og hun fikk produkter som var tilpasset henne. Både med tanke på alder, hudtype og farger. 

Både hun og vi var kjempefornøyde etterpå. Og hun fikk et stort selvtillitsløft av dette og komplimentene strømmet på. 

Endret av Veslefrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Vi hadde en ung jente, med et litt «spesielt» syn på sminke og hva som var pent, boende hos oss. Jeg bestilte en veiledningstime på Kicks til henne og kjøpte det som ble anbefalt der. Hadde på forhånd avtalt med Kicks at det ikke skulle være i helt øvre prisklasse og hun fikk produkter som var tilpasset henne. Både med tanke på alder, hudtype og farger. 

Både hun og vi var kjempefornøyde etterpå. Og hun fikk et stort selvtillitsløft av dette og komplimentene strømmet på. 

Det kunne absolutt vært noe. Ikke minst for å la henne se hva som er pent og naturlig og hva som ikke er det...

Hva betalte du for timen? 

Anonymkode: eef88...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...