Gå til innhold

Skandinaviske ranker høyest på hvor lykkelig folket er, for ørtende år på rad.


Grovmel

Anbefalte innlegg

Så spørsmålet er, hvorfor er det så mange som tror at ting blir enda bedre ved å stemme på partier som ikke ønsker det velferdssystemet vi har? Men heller tror at dersom markedet styrer absolutt alt, så blir ting enda bedre. 

 

FRP f eks, ser opp til det amerikanske systemet, som jo er en fiasko og er rangert som land nr 107 her. Norge som nr 2 etter Finland.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tror du Sverige ligger så langt ned på lista i forhold til de andre nordiske landene?

Anonymkode: e8569...f07

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skandinaviske kulturen og holdninger er nok viktigere enn du tror. Lite korrupsjon, stor grad av tillit mellom folk, flate lederstrukturer, likestilt kultur osv osv er ikke noe man bare kan vedta ved lover på Stortinget.

Anonymkode: 8d0d3...6ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du Sverige ligger så langt ned på lista i forhold til de andre nordiske landene?

Anonymkode: e8569...f07

Sverige synker raskt på lista, lurer på hvorfor :ironi:

Anonymkode: 96a63...065

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Grovmel skrev:

Så spørsmålet er, hvorfor er det så mange som tror at ting blir enda bedre ved å stemme på partier som ikke ønsker det velferdssystemet vi har? Men heller tror at dersom markedet styrer absolutt alt, så blir ting enda bedre. 

 

FRP f eks, ser opp til det amerikanske systemet, som jo er en fiasko og er rangert som land nr 107 her. Norge som nr 2 etter Finland.

Mange ønsker vell å begrense vellferdsstaten, og ikke minst antallet mottagere av utbetalinger, fordi vi ser at "festen" ikke vil vare evig og at vi er nødt til å ta ansvar for å sørge for at de som trenger det mest får den hjelpen de trenger, og at samunnet ellers er godt å leve i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Mange ønsker vell å begrense vellferdsstaten, og ikke minst antallet mottagere av utbetalinger, fordi vi ser at "festen" ikke vil vare evig og at vi er nødt til å ta ansvar for å sørge for at de som trenger det mest får den hjelpen de trenger, og at samunnet ellers er godt å leve i. 

Ok, så da er det ansvarlige å stemme frp? Er det ikke dem som hjertelig åpner for at internasjonale selskap skal fortjene seg grovt i vår helsesektor? Eller for den saks alt som har med anbud å gjøre. Her snakker vi om selskap som enkelt går forbi norske små bedrifter eller nordmenn som ønsker å starte en bedrift. Det er det snakk om store tall til sammen og ingenting går tilbake i norsk økonomi. 

 

Grett nok at man ønsker å begrense velferdsstaten men jeg ser ikke at de gjør eller ønsker å gjøre noe konstruktivt for å fikse på noen ting. Eneste som blir gjort er å stramme inn økonomisk noe som oftest går utover jobber på gulvet= mindre blir gjort. De gjør jo ingenting med å legge ned lover som fører til høye byråkratiske kostnader. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den skandinaviske kulturen og holdninger er nok viktigere enn du tror. Lite korrupsjon, stor grad av tillit mellom folk, flate lederstrukturer, likestilt kultur osv osv er ikke noe man bare kan vedta ved lover på Stortinget.

Anonymkode: 8d0d3...6ff

Jo vist jeg ikke tar feil, har mye av dette med politikk å gjøre. R kjører du økonomien og sørger for mer fattigdom er f eks en konsekvens mer korrupsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som svarer på disse dumme undersøkelsene, egentlig? Jeg har ihvertfall aldri blitt spurt. Tviler sterkt på at skandinavere er lykkeligere enn resten av verden. Vi er ikke et lykkelig folkeslag.

Folk kan si nesten hva som helst av forskning viser at... så tror dere at det er ordentlig vitenskap.

Anonymkode: 7ea8e...80d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Grovmel skrev:

FRP f eks, ser opp til det amerikanske systemet

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som svarer på disse dumme undersøkelsene, egentlig? Jeg har ihvertfall aldri blitt spurt. Tviler sterkt på at skandinavere er lykkeligere enn resten av verden. Vi er ikke et lykkelig folkeslag.

Folk kan si nesten hva som helst av forskning viser at... så tror dere at det er ordentlig vitenskap.

Anonymkode: 7ea8e...80d

Det er helt klart en klar indikasjon når de fleste undersøkelsene svarer noe av det samme. Den jeg leste her var gjennomsnitts inntekt, ytringsfrihet, generell levestandard etc etc noe som veide inn. Spørsmålene ble stilt fra skala 1-10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jabx skrev:

Kilde?

Enkel logikk. Har sett nok debatter hvor topp frpere blir spurt ut om politiske forbilder og hvilken bøker de leser. Trenger ikke være forsker her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Grovmel skrev:

Ok, så da er det ansvarlige å stemme frp? Er det ikke dem som hjertelig åpner for at internasjonale selskap skal fortjene seg grovt i vår helsesektor? Eller for den saks alt som har med anbud å gjøre. Her snakker vi om selskap som enkelt går forbi norske små bedrifter eller nordmenn som ønsker å starte en bedrift. Det er det snakk om store tall til sammen og ingenting går tilbake i norsk økonomi. 

 

Grett nok at man ønsker å begrense velferdsstaten men jeg ser ikke at de gjør eller ønsker å gjøre noe konstruktivt for å fikse på noen ting. Eneste som blir gjort er å stramme inn økonomisk noe som oftest går utover jobber på gulvet= mindre blir gjort. De gjør jo ingenting med å legge ned lover som fører til høye byråkratiske kostnader. 

Frp sitt eventuell konstruktive bidrag i denne sammenhengen må nesten bestå i nevnte begrensning, ikke nødvendigvis så mye mer. Jeg deler din skepsis til å "selge" statens verdier til bedrifter, med påfølgende konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og hatefulle eller diskriminerende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den skandinaviske kulturen og holdninger er nok viktigere enn du tror. Lite korrupsjon, stor grad av tillit mellom folk, flate lederstrukturer, likestilt kultur osv osv er ikke noe man bare kan vedta ved lover på Stortinget.

Anonymkode: 8d0d3...6ff

Ja, men det er fortid. Det er andre variabler nå.

Det begynner å bli slik at du er dum om du tror på ideen. Seriøst dum, rett og slett. Litt som å tro at nissen eksisterer på ekte.

Anonymkode: 8e5d3...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Grovmel skrev:

Enkel logikk. Har sett nok debatter hvor topp frpere blir spurt ut om politiske forbilder og hvilken bøker de leser. Trenger ikke være forsker her. 

"Logikk" er ikke en kilde. Tvert imot er ord som "logikk" "sunt bondevett" osv. synonymt med "dikter det opp siden det passer meningene mine akkurat nå".

Så du har altså ingen kilde, bare synsing og diktning. Da burde du være ærlig om det i utgangspunktet.

Videre burde du kanskje se på FrPs politiske program før du uttaler deg. Hva tilfeldige folk sier i debatter er irrelevant, og spesielt når din påstand handler om partiet FrP. Tilfeldige folk som stemmer FrP representerer ikke partiets politikk.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at skandinavere er lykkeligere enn resten av verden.

Hvilke folkeslag mener du er lykkeligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som svarer på disse dumme undersøkelsene, egentlig? Jeg har ihvertfall aldri blitt spurt. Tviler sterkt på at skandinavere er lykkeligere enn resten av verden. Vi er ikke et lykkelig folkeslag.

Folk kan si nesten hva som helst av forskning viser at... så tror dere at det er ordentlig vitenskap.

Anonymkode: 7ea8e...80d

Du tror ikke skandinavere, de heldigste folka i verden, med best helse, trygghet, god økonomi og et (enn så lenge) velfungerende velferdstsystem er lykkelige? Nei, da lurer jeg virkelig på hvem som kan ha de bedre.. 

Anonymkode: 7646c...d56

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jabx skrev:

"Logikk" er ikke en kilde. Tvert imot er ord som "logikk" "sunt bondevett" osv. synonymt med "dikter det opp siden det passer meningene mine akkurat nå".

Så du har altså ingen kilde, bare synsing og diktning. Da burde du være ærlig om det i utgangspunktet.

Videre burde du kanskje se på FrPs politiske program før du uttaler deg. Hva tilfeldige folk sier i debatter er irrelevant, og spesielt når din påstand handler om partiet FrP. Tilfeldige folk som stemmer FrP representerer ikke partiets politikk.

Hvis du følger med i politikk og har fulgt med opp igjennom årene så klarer du å hente informasjon. ulf leirstein eller hva han heter har pent fortalt flere ganger hva han mener om trump og siv jensen har besøkt tea party bevegelsen ørten ganger. Trenger du virkelig kilder? Trenger du også kilder til at Darth vader er en sith lord?

 

Hva frp har i sitt parti program er for meg likegyldig. Alt kan pakkes fint og forsiktig inn i sølvpapir, men så lenge innmaten stinker så hjelper det lite. Hallo, partiets stifter var anti nordlending og det er pina ikke så mange år siden. Har ikke nevnt tilfeldige folk som stemmer frp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du tror ikke skandinavere, de heldigste folka i verden, med best helse, trygghet, god økonomi og et (enn så lenge) velfungerende velferdstsystem er lykkelige? Nei, da lurer jeg virkelig på hvem som kan ha de bedre.. 

Anonymkode: 7646c...d56

Heldig? Skandinavere har jo heller ikke best helse. Heller ikke trygghet. Heldig? Tror du verdier og holdninger blant folket handler om flaks?

Anonymkode: 8d0d3...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite
10 timer siden, Grovmel skrev:

Hvis du følger med i politikk og har fulgt med opp igjennom årene så klarer du å hente informasjon. ulf leirstein eller hva han heter har pent fortalt flere ganger hva han mener om trump og siv jensen har besøkt tea party bevegelsen ørten ganger. Trenger du virkelig kilder? Trenger du også kilder til at Darth vader er en sith lord?

 

Hva frp har i sitt parti program er for meg likegyldig. Alt kan pakkes fint og forsiktig inn i sølvpapir, men så lenge innmaten stinker så hjelper det lite. Hallo, partiets stifter var anti nordlending og det er pina ikke så mange år siden. Har ikke nevnt tilfeldige folk som stemmer frp. 

Imponerende at du klarer å bruke så mange ord på å si ingenting. Har du vurdert å bli aktiv i Arbeiderpartiet? Jeg tror du kan nå langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...