Gå til innhold

Bekymringsmelding- Barnevernet!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger råd rundt en bekymringsmelding fra barnevernet, noen barnevernspedagoger her inne eller foreldre som har erfaring rundt dette som kanskje kan fortelle meg hva jeg har i vente? på forhånd takk!!

Saken er som følgende:

Jeg har en datter på snart 5 år som jeg har alene omsorgen for ( barnefar er ikke i bildet og oppholder seg i utlandet) jeg har en kjæreste som skulle sone en liten dom for fartsovertredelse. Han har tidligere bodd i sverige og trengte en bolig for å sone denne dommen i med fotlenke. Jeg ville gjerne hjelpe han da han har vært der ganske mye for oss. Jeg tilbøyd meg selv å leie ut leiligheten min til han i forbindelse med dette. Da kriminalomsorgen var på besøk fikk han min samtykke til soning. Jeg å min datter skulle uansett ikke være her denne perioden, ( sa jeg helt på begynnelsen av samtalen) jeg er student å hadde i tankene å lese til eksamen hos foreldrene mine som bor en times tid unna meg. Da han skulle avlegge urinprøve kom det frem at han var ruset på et rusmiddel. Jeg ble så klart veldig sjokkert/lei meg å reagerte veldig! Jeg fikk straks beskjed om at krim omsorgen var pliktet til å gi beskjed om dette til barnevernet. Jeg trakk tilbake samtykket om å la han sone i min leilighet og han ble derfor nødt til å finne seg et annet sted. 

Min kjæreste bor ikke med oss og som nevnt tidligere er han ikke far til barnet mitt. Jeg har aldri opplevd å se han ruset verken på alkohol eller andre rusmiddeler. Jeg hadde så klart lagt merke til dette! Han har bare vært snill å god mot meg og min datter. Jeg har aldri opplevd noe dårlig rundt han for da hadde jeg selvfølgelig ikke vært ilag med han. Jeg prioriterer min datters trygghet fremfor alt annet. Han forklarte at dette var et engangs tilfellet, at han hadde vært på fest og var blant feil folk. ( han har forresten ingen fortid/ vandel med rus) han var villig til å avlegge urinprøver fremover for å bevise at dette ikke var snakk om et misbruk. 

Jeg har ikke snakket med han siden den dagen som er ca 3 uker siden. Jeg ble veldig sint og frustruert over situasjonen han utsatte oss for og har pr i dag ikke tatt stilling til forslaget hans. 

Jeg fikk brev fra barnevernet i posten for noen dager siden hvor det blant annet stod at dem var bekymret for «mors kjærestes bruk av rusmiddler i nærheten av barnet» og at de hadde vurdert saken å konkludert med å åpne en undersøkelsessak. Jeg måtte påregne noe ventetid da det var stor pågang. 

Jeg er kjempe redd for hva som vil skje! Har heller aldri hatt noe med barnevernet å gjøre tidligere. Jeg å barnet mitt har det veldig godt sammen og hun får all den omsorgen å kjærligheten hun trenger fra både meg og min familie. Må også nevne at barnehagen hun går i er veldig fornøyde med henne. Hun er en glad og sosial jente med ingen mangler! 

Hva har jeg i vente? Har barnevernet en sterk sak mot meg? Vil de undersøke saken? Eller ønsker de bare en samtale med avklaring så henlegge det? 

Hilsen en bekymret mor. 

Anonymkode: 7b525...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har håndtert situasjonen på en voksen og ansvarlig måte og det samme gjør far når han ytrer et ønske om å avlegge urinprøver så bare vær dere selv så går det bra :)

Anonymkode: c0735...02e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har håndtert situasjonen på en voksen og ansvarlig måte og det samme gjør far når han ytrer et ønske om å avlegge urinprøver så bare vær dere selv så går det bra :)

Anonymkode: c0735...02e

Han er ikke faren.

Kan man dra på fest når man har fotlenke? Jeg trodde poenget var at man må være inne i leiligheten, ikke fly ute blant "feil folk". Det blir jo varslet idet han forlater leiligheten, så forklaringen henger ikke på greip. Enten har han ruset seg alene, eller så har han og de "gale folka" hatt fest hjemme hos deg.

Måten du har løst det på er helt etter boka, han er ute av livet ditt og du er på alle måter en omsorgsfull mor, høres det ut som. Det løser seg sikkert etter en samtale, forutsatt at du ikke drar dette mennesket inn i livet deres igjen. Lykke til!

Anonymkode: 00d0e...eb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vært på denne festen helgen før soning. Da han skulle ta urinprøve dagen han skulle lenkes slo den ut på rus. Altså hadde han gjort dette noen dager før soning å ikke under soningen for da er han under full kontroll. Han fikk ikke startet soningen i leiligheten min fordi jeg valgte å trekke samtykket når jeg fikk greie på resultate av urinprøven.

Jeg har så klart ikke noen planer om å la han ødelegge for meg og barnet mitt og har gjort alt for å skjerme barnet for den situasjonen. Men samtidig tenker jeg at dersom han går med på å avlegge urinprøver over et lengere tidsperiode vil jeg kanskje gi han en sjanse til å bevise seg selv. Som sagt så har jeg aldri sett eller opplevd noe dårlig med han siden vi ble sammen. Tenker at mennesker kan begå feil, og at man fortjener en ny sjanse :)

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke faren.

Kan man dra på fest når man har fotlenke? Jeg trodde poenget var at man må være inne i leiligheten, ikke fly ute blant "feil folk". Det blir jo varslet idet han forlater leiligheten, så forklaringen henger ikke på greip. Enten har han ruset seg alene, eller så har han og de "gale folka" hatt fest hjemme hos deg.

Måten du har løst det på er helt etter boka, han er ute av livet ditt og du er på alle måter en omsorgsfull mor, høres det ut som. Det løser seg sikkert etter en samtale, forutsatt at du ikke drar dette mennesket inn i livet deres igjen. Lykke til!

Anonymkode: 00d0e...eb8

 

Anonymkode: 7b525...5f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke i trøbbel dersom du kutter kontakten med ham og forteller barnevern at datteren din sin sikkerhet kommer først. 

Han lyver til deg. Hvem blir tilfeldigvis tatt for rus den ene gangen de blir testa?? 

Ville aldri tatt sjansen, uansett hvor forelska jeg er. Så hadde dumpa han, no contact, grått i ben&jerrys til det ikke var så vondt lenger.

Anonymkode: 01632...b0c

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde vært på denne festen helgen før soning. Da han skulle ta urinprøve dagen han skulle lenkes slo den ut på rus. Altså hadde han gjort dette noen dager før soning å ikke under soningen for da er han under full kontroll. Han fikk ikke startet soningen i leiligheten min fordi jeg valgte å trekke samtykket når jeg fikk greie på resultate av urinprøven.

Jeg har så klart ikke noen planer om å la han ødelegge for meg og barnet mitt og har gjort alt for å skjerme barnet for den situasjonen. Men samtidig tenker jeg at dersom han går med på å avlegge urinprøver over et lengere tidsperiode vil jeg kanskje gi han en sjanse til å bevise seg selv. Som sagt så har jeg aldri sett eller opplevd noe dårlig med han siden vi ble sammen. Tenker at mennesker kan begå feil, og at man fortjener en ny sjanse :)

 

Anonymkode: 7b525...5f3

Men her har jo kjæresten din vist veldig dårlig dømmekraft. En siste fest med illegale rusmidler før soning er ikke lurt. 

I tillegg synes jeg det virker rart at du er villig til å flytte hjem til foreldrene med barnet ditt for at han skal sone i din leilighet da det jo blir ustabilt for barnet. Og uansett har jo nå denne kjæresten bevist at han tar ganske lett på hele saken og ikke har tatt hensyn til hvilken knipe han setter deg i med barnevernet. Du er dessuten passe naiv som tror at en person uten tidligere historikk med illegale rusmidler plutselig velger å gjøre dette helgen før soning. Alle vet jo at det vil tas prøver. Hadde du plutselig ruset deg for første gang i denne situasjonen? Det virker jo helt bak mål. 

Jeg antar at barnevernet åpner undersøkelsessak, men det trenger ikke være så ille. Den kan avsluttes etter tre måneder dersom de ikke finner noe mer. Men du bør virkelig tenke deg nøye om med denne fyren. Han har allerede ført til at du må forholde deg til barnevernet. Opprettholder du kontakten vil det ikke akkurat føre til at barnevernet ser lett på dette. Tenk deg om da! 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du skriver i detalj slik av vi kan leke detektiv. Flesteparten på KG er opptatt av å hjelpe sine medsøstre opp og frem, så please ta velmenende råd alvorlig. Du er omgitt av rosa skyer av forelskelse, mens vi er objektive og kan se på de harde fakta for deg.

Så, de harde fakta:

- Han trenger bolig for å sone. Si den setningen høyt for deg selv flere ganger. Det er jo helt koko at en voksen mann skal få boligen din FOR Å SONE. Uansett grunn for soning. Og han har ikke egen bolig?? Du er alenemor, hurra for den tøffe jobben du gjør, men trenger du virkelig en voksen mann å forsørge?

- Han ruser seg før doptest og påstår det var et engangstilfelle. Videre sier han at han vanka med feil folk, altså tar han ikke ansvar for egne handlinger, men skyver det over på noen andre. Trykka de dopet nedi munnen på han kanskje? 

- under ingen omstendigheter burde du date en mann som en eneste gang i sitt voksne liv "vanker med feil folk". Pga din datter. Men jeg hadde også fortalt deg dette om du var barnløs!

- du har en liten datter og er alenemor og er i et forhold med en ny mann. Dr. phil viser ofte en liste over statistikk for overgrep, og din livssituasjon gjør at det er minst 20 ganger høyere sjanse for at det skjer overgrep enn barn av gifte foreldre. 

- du sier du aldri har lagt merke til noe negativt med han før - vel, her er den negative tingen!!! Våkn opp! På grunn av denne tingen er barnevernet involvert! Det er nå de dårlige tegnene begynner å vise seg og de er ganske dramatiske for meg som leser iallfall

Anonymkode: 01632...b0c

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg bort sier jeg bare.... Han er sikkert snill som dagen er lang, men det er ikke verdt det når du har en liten en. Det vil komme bedre mannfolk som du kan få et forhold til :) 

 

Anonymkode: 96d50...024

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, her syns jeg du har vært fryktelig naiv! Allikevel syns jeg du virker reflektert, og har lært av situasjonen. Nå gjelder det å være så klar og ydmyk som mulig ovenfor barnevernet at dette var en idiotisk avgjørelse fra din side og vil ALDRI skje igjen.

Det er for øvrig et stort men her, og det er at du må slutte å ta naive og dumme valg som kan påvirke datteren din. Ellers ønsker jeg deg lykke til :) det ordner seg nok.

Anonymkode: c4671...8bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra at du skriver i detalj slik av vi kan leke detektiv. Flesteparten på KG er opptatt av å hjelpe sine medsøstre opp og frem, så please ta velmenende råd alvorlig. Du er omgitt av rosa skyer av forelskelse, mens vi er objektive og kan se på de harde fakta for deg.

Så, de harde fakta:

- Han trenger bolig for å sone. Si den setningen høyt for deg selv flere ganger. Det er jo helt koko at en voksen mann skal få boligen din FOR Å SONE. Uansett grunn for soning. Og han har ikke egen bolig?? Du er alenemor, hurra for den tøffe jobben du gjør, men trenger du virkelig en voksen mann å forsørge?

- Han ruser seg før doptest og påstår det var et engangstilfelle. Videre sier han at han vanka med feil folk, altså tar han ikke ansvar for egne handlinger, men skyver det over på noen andre. Trykka de dopet nedi munnen på han kanskje? 

- under ingen omstendigheter burde du date en mann som en eneste gang i sitt voksne liv "vanker med feil folk". Pga din datter. Men jeg hadde også fortalt deg dette om du var barnløs!

- du har en liten datter og er alenemor og er i et forhold med en ny mann. Dr. phil viser ofte en liste over statistikk for overgrep, og din livssituasjon gjør at det er minst 20 ganger høyere sjanse for at det skjer overgrep enn barn av gifte foreldre. 

- du sier du aldri har lagt merke til noe negativt med han før - vel, her er den negative tingen!!! Våkn opp! På grunn av denne tingen er barnevernet involvert! Det er nå de dårlige tegnene begynner å vise seg og de er ganske dramatiske for meg som leser iallfall

Anonymkode: 01632...b0c

Måtte bare sitere hele innlegget ditt for at TS skulle få sjansen til å lese det to ganger. Jeg er veldig enig med deg. 

Og hvordan kan du være sikker på at du hadde merket det om han har ruset seg før? Jeg er muligens naiv, men jeg har hatt særdeles lite med rusa mennesker å gjøre, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde skjønt om noen f.eks har røyka hasj eller tatt tabletter for å ruse seg. 

Anonymkode: abbe6...7bc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra at du skriver i detalj slik av vi kan leke detektiv. Flesteparten på KG er opptatt av å hjelpe sine medsøstre opp og frem, så please ta velmenende råd alvorlig. Du er omgitt av rosa skyer av forelskelse, mens vi er objektive og kan se på de harde fakta for deg.

Så, de harde fakta:

- Han trenger bolig for å sone. Si den setningen høyt for deg selv flere ganger. Det er jo helt koko at en voksen mann skal få boligen din FOR Å SONE. Uansett grunn for soning. Og han har ikke egen bolig?? Du er alenemor, hurra for den tøffe jobben du gjør, men trenger du virkelig en voksen mann å forsørge?

- Han ruser seg før doptest og påstår det var et engangstilfelle. Videre sier han at han vanka med feil folk, altså tar han ikke ansvar for egne handlinger, men skyver det over på noen andre. Trykka de dopet nedi munnen på han kanskje? 

- under ingen omstendigheter burde du date en mann som en eneste gang i sitt voksne liv "vanker med feil folk". Pga din datter. Men jeg hadde også fortalt deg dette om du var barnløs!

- du har en liten datter og er alenemor og er i et forhold med en ny mann. Dr. phil viser ofte en liste over statistikk for overgrep, og din livssituasjon gjør at det er minst 20 ganger høyere sjanse for at det skjer overgrep enn barn av gifte foreldre. 

- du sier du aldri har lagt merke til noe negativt med han før - vel, her er den negative tingen!!! Våkn opp! På grunn av denne tingen er barnevernet involvert! Det er nå de dårlige tegnene begynner å vise seg og de er ganske dramatiske for meg som leser iallfall

Anonymkode: 01632...b0c

Veldig mange bra momenter. Les dem, TS. Flere ganger. Det holder ikke at han har "vært der ganske mye for oss". Hvor er han nå? Han har påført deg ganske alvorlig trøbbel, dvs du har påført deg selv det. det er en fin tanke at alle fortjener en ny sjanse, men han fyren her går ikke inn for å fortjene det fra deg sånn som det er nå. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du skriver i hovedinnlegget (har ikke lest så mye mer) fremstår du som noe naiv.

Det jeg tipper vil skje er at du blir innkalt på møte, også får du en form for tiltak. Ikke skummelt, men høres ut som om det kan være lurt for både deg og barnet ditt.

Anonymkode: 3dc6e...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tilbake til det TS faktisk spør om, da. Jeg tenker deg er liten sjanse for at de henlegger saken, og tilsvarende svært stor sjanse for at det åpnes undersøkelsessak. Som jeg skrev over, det trenger ikke være katastrofalt. Bv skal konkludere etter tre måneder så framt det ikke er akutt. Kanskje dette er tross alt er bra, TS? Det er ingenting av det du skriver som tyder på noe omsorgsovertakelse pr nå, men kanskje Bv kanskje kan bli samtalepartnere for deg for å styrke deg og hjelpe deg i å gjøre gode valg for deg og barnet ditt? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ut i fra hva du skriver i hovedinnlegget (har ikke lest så mye mer) fremstår du som noe naiv.

Det jeg tipper vil skje er at du blir innkalt på møte, også får du en form for tiltak. Ikke skummelt, men høres ut som om det kan være lurt for både deg og barnet ditt.

Anonymkode: 3dc6e...094

Det blir jo undersøkelse før eventuelle tiltak da. 

 

Og jeg tenker at TS bør gå noen runder med sin egen dømmekraft. Mange, helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du tar inn over deg de svarene du har fått her. Mange gode og viktige svar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Duff skrev:

Mitt råd er at du tar inn over deg de svarene du har fått her. Mange gode og viktige svar. 

Ja, fordi du vil nok oppleve at barnevernet henlegger ganske raskt om du handler godt fremover nå.

Slik du beskriver jenta di i de siste paragrafene fikk meg til å smile - dersom mammas nye kjæreste skaper stress og drama og "tvinger" dere til å bo hos besteforeldre, så kan du risikere å se en negativ utvikling i alle disse gode egenskapene du har gitt henne til nå.

Anonymkode: 01632...b0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi du vil nok oppleve at barnevernet henlegger ganske raskt om du handler godt fremover nå.

Slik du beskriver jenta di i de siste paragrafene fikk meg til å smile - dersom mammas nye kjæreste skaper stress og drama og "tvinger" dere til å bo hos besteforeldre, så kan du risikere å se en negativ utvikling i alle disse gode egenskapene du har gitt henne til nå.

Anonymkode: 01632...b0c

Hæ? Jeg er ikke Ts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Duff skrev:

Hæ? Jeg er ikke Ts. 

I know. 

Anonymkode: 01632...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det slutt, og ta vare på datteren. Bekreft så for barnevernet at han er over og ut, uten ny sjanse.

Anonymkode: 89e6d...416

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...