Gå til innhold

Hvor ofte må vi med bhgbarn regne med å bli spysjuke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

Med et barn på snart to (slik som TS) er det å unngå smitte ved å ha "normal håndhygiene" ganske umulig. Vi har ei på to og har hatt fire runder bare i 2018. :roll:  En toåring er ikke stor nok til å kjenne når hun må spy og komme seg til do eller bøtte, så det er som regel spy overalt. Her i huset har det vært netter der hele senga blir spydd ut 4-5 ganger, hun har spydd i sofaen, på gulvteppet, på gulvet og på et tidspunkt over hele lillesøster som da var 5 mnd. Oh yes. (Merkelig nok var det en runde lillesøster ikke fikk, hun har derimot blitt syk to andre ganger der vi virkelig trodde vi hadde klart å holde henne unna smitten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye er gjort hvis foreldre holder ungene hjemme så lenge som de skal, 48 timer etter siste oppkast. Det blir ikke noe bedre på skolen. Et år var det norovirus på skolen fra august til februar, ungene satt i klasserommet og spydde utover pultene etc. Helt jævlig. Min gutt kommer alltid inn til oss når han er uvel, og jeg har blitt spydd nedover ryggen, mit i fjeset etc. Ikke alltid jeg har blitt dårlig, men noen ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende hvor ofte barnehagebarn, og foreldrene, blir syke. Jeg kjenner familier hvor noen er omtrent konstant syke av ett eller annet hele vinteren, mens vi med tre barn omtrent aldri er syke. Det er flere år siden noen hadde omgangssyke hos oss. Vi er heldige og har barna i en barnehage med over dobbelt så mye plass som det er vanlig å ha. Det betyr at barna ikke trenger å være så tett sammen og dermed er smittefaren redusert. Barnehagen sier selv at de merker godt at både barn og personale er mye mindre syke enn vanlig. God håndhygiene (alle må f.eks. vaske hendene før de kommer inn i barnehagen hver morgen) er også viktig. For mange er det verst det første året i barnehage fordi det er mye nytt barnet eksponeres for. Trøst deg med at det går over og forhåpentligvis blir bedre etterhvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har unge som spyr nå. 3 år siden sist. Jeg føler ingenting hjelper, håndvask, klorin, dusj. Nei.. Har ingen spysyke får alle det

Anonymkode: 8f4d7...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage har en såkalt "clean policy" så det er sjelden det bryter ut omgangssyke. 

Barnehagen er privat. 

Anonymkode: 3c341...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vår barnehage har en såkalt "clean policy" så det er sjelden det bryter ut omgangssyke. 

Barnehagen er privat. 

Anonymkode: 3c341...395

Hva betyr det? Her er barnehagen elendig! Mildt sagt! Fikk lurt ut av dem i går at det går omgangssyke. De har visst det hele tiden. Jeg synes barnehagen bør gi beskjed om sånt, dette her har jo søren meg ødelagt hele påsken og fridagene mannen bare såvidt fikk! 3 dager som han har mast om å få i snart 3 måneder.

Anonymkode: 8f4d7...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så dårlig! Andre runde med spysjuke siden sønnen vår på snart to begynte i barnehagen i november:kvalm: 

Så til dere med erfaring: hvor ofte må jeg regne med å ha dette svineriet i hus?

Anonymkode: 42696...a3c

Første året er verst. Andre året er bedre, men i snitt har det herjet 4 ganger andre året hos oss. Vår spyr heldigvis ikke. Kun diaré, men ikke mye og er i fin form :) 

Vi har aldri blitt smittet, utenom mannen én gang og da også med rennemage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste barnet mitt har gått i barnehage i tre år, vært hjemme pga oppkast to ganger og en gang pga veldig løs mage (men ble aldri diare så det var vel bare noe han hadde spist kanskje). Andre barnet mitt har hatt spysyke en gang og da ble også jeg smitta. 

Anonymkode: 8aaef...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde det bare 2 ganger på den tiden han gikk i bhg, og jeg ble bare syk en av de gangene. Han har hatt det 1 gang på skolen også, da ble jeg ikke syk. Det er nok forskjellig...

Anonymkode: e049b...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det? Her er barnehagen elendig! Mildt sagt! Fikk lurt ut av dem i går at det går omgangssyke. De har visst det hele tiden. Jeg synes barnehagen bør gi beskjed om sånt, dette her har jo søren meg ødelagt hele påsken og fridagene mannen bare såvidt fikk! 3 dager som han har mast om å få i snart 3 måneder.

Anonymkode: 8f4d7...224

Vi foreldre har ekstra strenge hygieniske regler og forholde oss til. brytes de risikerer vi at barnet mister plassen sin. 

Anonymkode: 3c341...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer mye. Har heller ikke inntrykk av at det har noe som helst å si hva barnehagen eller en selv gjør. 

Ytterpunktene er ei venninne som har barn som såvidt snufser litt en gang i året og aldri har hatt omgangssyke. Og en annen venninne der hele familien er slått ut med omgangssyke en gang i måneden gjennom vinteren. 

Og jeg kan love at det er sistnevnte som er mest opptatt av hygiene, nettopp fordi rundene med sykdom er så slitsomme. 

Anonymkode: acc33...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde spysyken to eller tre ganger mens barna gikk i barnehagen. Jeg ble smittet én av gangene.

Etter at de begynte på skolen har vi ikke hatt det.

Kommer veldig an på den enkeltes immunforsvar, tror jeg. Når jeg leser her i tråden om unger som har spysyken flere ganger i året, spyr ned senga 5 ganger hver natt og er syke i dagesvis skjønner jeg at vi er heldige. Når ungene har hatt spysyken har de spydd kanskje 3-4 ganger i løpet av et døgn, og det var det. Selv spydde jeg bare én gang da jeg hadde det.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Vi hadde spysyken to eller tre ganger mens barna gikk i barnehagen. Jeg ble smittet én av gangene.

Etter at de begynte på skolen har vi ikke hatt det.

Kommer veldig an på den enkeltes immunforsvar, tror jeg. Når jeg leser her i tråden om unger som har spysyken flere ganger i året, spyr ned senga 5 ganger hver natt og er syke i dagesvis skjønner jeg at vi er heldige. Når ungene har hatt spysyken har de spydd kanskje 3-4 ganger i løpet av et døgn, og det var det. Selv spydde jeg bare én gang da jeg hadde det.

Ja, dere hr vært heldige. Her har ungen spydd i 9 timer, da jeg hadde lå jeg i 18 timer

Anonymkode: 8f4d7...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

omgangssykevirus muterer hele tiden 

Anonymkode: 8f4d7...224

Det gjør influensavirus også, likevel har det god effekt for de fleste å vaksinere seg årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Det gjør influensavirus også, likevel har det god effekt for de fleste å vaksinere seg årlig.

Omgangssyke muterer så mye og fort at du kan smitte deg selv igjen bare på noen dager.

Dessuten er rotavirus og norovirus to forskjellige.

Anonymkode: 8f4d7...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Omgangssyke muterer så mye og fort at du kan smitte deg selv igjen bare på noen dager.

Dessuten er rotavirus og norovirus to forskjellige.

Anonymkode: 8f4d7...224

Ok, det er mulig det ikke er like virksomt med vaksine mot omgangssyke som mot influensa, jeg har ikke erfaring med førstnevnte. Men hadde jeg hatt barnehagebarn, ville jeg i alle fall vaksinert barnet/barna og meg selv mot omgangssyke, så langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna blir syke til de er immune. 

Du bør ikke bli syk. Med normal håndhygiene og uten at ungen faktisk kaster opp på ansiktet ditt så er det relativt uvanlig. Jeg tror nok de aller fleste som får omgangssyken i voksen alder kan kjenne seg igjen på elendig håndhygiene. 

Husk at du ikke skal ta deg selv eller andre i munnen uten å ha nyvaskede hender. Og at hendene alltid skal vaskes før hvert måltid. Dette lærer du jo alle ungene dine, men vi glemmer det ofte selv. Men følg rådet så blir du ikke syk. :) 

Anonymkode: f7471...81c

Altså nå ligger jeg her med omgangssyken.  Ble smittet av mitt barn på 1 år. Vasker hendene ca 30 ganger til dagen vil jeg påstå. Folk syntes jeg overdriver det litt men jeg har litt bakterie fobi så vasker og spriter mye. Ikke tar jeg meg eller andre i munnen, selv ikke ved nyvaskede hender. Bruker hansker ved bleieskift.

Ved henting og levering tar man på grinden som 150 foreldre har tatt på tidligere den dagen ( er en stor barnehage) så er det dørhåndtakene inn til barnehagen. Alt dette før man i det hele tatt er i nærheten av barnet. Er en sprit dispenser i barnehagen men ved omgangssyke er såpe og vann mest effektivt. Får vasket hendene når en kommer hjem da men imellom tiden har en smurt bakteriene på grinden igjen, bilrattet , dørhåndtak m.m.  så er det jobben da. De sier tastaturet til pcen florerer med mikro organismer , så spiser man ofte ved pcen med nyvaskede hender mens en taster.  Mange måter disse organismer får lurt seg inn på.

  Jeg studerte mikro biologi i min tid. Da tok vi prøver av hendene våre før og etter vask for å sjekke hygienen. Denne var ok. Så å påstå at alle som har omgangssyken har dårlig hygiene stemmer ikke. Men greie råd da, det eliminerer nok mange tilfeller men ikke alle dessverre. 

Anonymkode: ceb9c...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn, nesten voksne. En av dem har hatt omgangssyke en gang, de andre har ikke hatt det i det hele tatt. Dette skyldes....flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...