Gå til innhold

Er jeg på villspor? Trening og kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Xcase33 skrev:

Hvis kosthold var enkelt så hadde du ikke hatt så mange som sliter med vekten og er frustrert over det. I din verden er det faktisk så enkelt at du beskriver det i 2 setninger. Verden blir ikke enkel fordi du vil den skal bli det dessverre :)

Ernæringslære er komplisert, du må skjønne grunnprinsippene som jeg har beskrevet. At du ikke forstår dem får du sette på din egen regning.

Det du spiser har ulik påvirkning på blodsukkeret og insulin responsen din. Spiser du mye av raskt nedbrytbare karbohydrater så vil du få et raskt stigende blodsukker noe som må bli regulert med større mengder insulin. Insulin øker fettsyresyntesen relativt til mengden som behøves for å nedregulere blodsukkeret igjen.

Det er tilogmed store forskjeller i blodsukker profilen på en moden og umoden banen. En umoden banan kan ha en GI på 30, mot en moden banan med GI rundt 52. Sistnevnte er et eksempel på at en sjokolade er ikke bare en sjokolade, og en banan er ikke bare en banan.

Satt på spissen: Så vi hadde alle mann den kunnskapen før da det var mindre overvekt blant folk? Selvfølgelig kan man gjøre kosthold så avansert man bare ønsker! 

Hva jeg har av kunnskap rundt kosthold vet du ingenting om. Det du beskriver kan jeg meget godt, klaner mye annet. Selv om man har kunnskap om kosthold, gjør ikke en person mer eller mindre smart. Slik kunnskap er tilgjengelig for alle. Men for all del, veldig flott at du ønsker å dele din kunnskap. 

Men jeg tror at det å begynne å lese fagstoff for å gå ned i vekt, ikke nødvendig er en god start. Gjør man kosthold avansert, vil mange dette av lasset. Små endringer i hverdagen kan gjøre store forskjeller over tid og lettere å holde. Ønsker man større endringer over kortere tid, ja da er det nok lurt å lese og sette seg inn i det man gjør. 

Anonymkode: a5ebc...ece

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Xcase33 skrev:

Nå har jeg innledningsvis i innlegg #3 gitt en ganske grundig forklaring på hvorfor denne forenklingen din blir feil :) 

Kalorier kommer fra proteiner (1g * 4 = 4kcal, fett (1g * 9= 9kcal)  og karbohydrater (1*4=4 kcal). Sammensetningen av disse er jo helt avgjørende selv om antall kalorier måltidet består av er det samme. Særlig andelen karbohydrater og dets GI. Altså hvor raskt det vil få blodsukkeret ditt til å stige de neste 2 timene. 
 
Hvis 2 personer spiser ulike måltider hvorav begge inneholder 300g, så er det jo en verden av forskjell hvis det ene måltidet består av f.eks 125g (500 kcal) karbohydrater mens det andre bare innehar 75g (300 kcal). Resten av kaloriene kommer fra ulik mengde fett og proteiner slik at begge måltidenes totale kalori mengde blir lik.   

For å finne ut hvor mye insulin som blir frigjort som motsvar på en blodsukker stigning tilsvarende 125g karbohydrater, så kan man jo anvende følgende formel (125/12 = 10.4 IE) Altså en mengde tilsvarende 10 IE. Regnestykket i alternativ 2 med bare 75g blir (75\12 = 6.25 IE). Mao 6 IE insulin blir frigjort imotsetning til 10 IE. Det er nesten dobbel så mye. (ca 40%)  

Uten tilstedeværelsen av insulin vil ikke det du spiser bli tatt inn i cellene. Insulin er nøkkelen, uten det så kan du spise og drikke så mye du vil, du dør av sult innen kort tid. Mengden insulin styres altså av blodsukker økningen forårsaket av antall og type karbohydrater måltidet du har fordøyet bestod av.  I måltidet med 125g karbohydrater fremfor alternativet med 75g karbohydrater så vil kroppen frigjøre 40% mindre insulin for å nedregulere blodsukker til normalen igjen. Noe som er å foretrekke da insulin b.la igangsetter fettsyre syntesen og aktiverer fettcellene til å motta næring. Husk her at utgangspunktet er 2 måltider representert med samme antall kalorier totalt sett. 

Du kan derfor ikke argumentere med at det er så enkelt som at det er kalorier inn og kalorier ut :). Nå har jeg underbygget hvorfor det stiller seg slik det gjør. Om du ikke skjønte så mye av dette så greit nok, still gjerne spørsmål men å gå til mot argumentasjon på det blir litt tynt når du ikke har en forståelse av grunnprinsippene som gitt her.

Har jobbet i fattige land. Ekstremt fattige land, hvor de innfødte spiste en håndfull hvit ris om dagen, loff eller mais. Og det var det omtrent. 

Altså næringsfattig mat med noe som må være en enorm trigger på insulin.

Men tynne som stilker var de. Aktive var de også. Så jeg tror det viktigste er å spise akkurat passe med kalorier og bevege seg mer. :)

(der jeg bodde må befolkningen hatt ekstremt med mangelsykdommer, så jeg anbefaler ikke å leve på en håndfull ris om dagen)

Anonymkode: 55aba...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/23/2018 at 9:19 PM, AnonymBruker said:

Har jobbet i fattige land. Ekstremt fattige land, hvor de innfødte spiste en håndfull hvit ris om dagen, loff eller mais. Og det var det omtrent. 

Altså næringsfattig mat med noe som må være en enorm trigger på insulin.

Men tynne som stilker var de. Aktive var de også. Så jeg tror det viktigste er å spise akkurat passe med kalorier og bevege seg mer. :)

(der jeg bodde må befolkningen hatt ekstremt med mangelsykdommer, så jeg anbefaler ikke å leve på en håndfull ris om dagen)

Anonymkode: 55aba...c79

Det virker ikke som du helt skjønte hva jeg skrev.....insulin triggere åpner cellene for å motta\bli mettet, hvis deres føde ikke er verken rik på fett eller proteiner så blir de tynne som stilker enkelt forklart.

Hvorfor trekker du inn dette som relevant? lett spalta kalorier fra karbohydrater omdannes til glukose som er det eneste energien som kan brukes av b.la hjernen. Uten tilstedeværelesen av glukose som energikilde så får du det som diabetikere kaller føling eller lavt blodsukker. Som er en kritisk tilstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/23/2018 at 5:13 PM, AnonymBruker said:

Satt på spissen: Så vi hadde alle mann den kunnskapen før da det var mindre overvekt blant folk? Selvfølgelig kan man gjøre kosthold så avansert man bare ønsker! 

Hva jeg har av kunnskap rundt kosthold vet du ingenting om. Det du beskriver kan jeg meget godt, klaner mye annet. Selv om man har kunnskap om kosthold, gjør ikke en person mer eller mindre smart. Slik kunnskap er tilgjengelig for alle. Men for all del, veldig flott at du ønsker å dele din kunnskap. 

Men jeg tror at det å begynne å lese fagstoff for å gå ned i vekt, ikke nødvendig er en god start. Gjør man kosthold avansert, vil mange dette av lasset. Små endringer i hverdagen kan gjøre store forskjeller over tid og lettere å holde. Ønsker man større endringer over kortere tid, ja da er det nok lurt å lese og sette seg inn i det man gjør. 

Anonymkode: a5ebc...ece

Jeg har nå gitt deg en inngående forklaring på hvordan det fungerer med vektregulering...at du ikke setter pris på at var så enkelt som du kunne ønske, kan jeg ikke gjøre så mye med.

Hva du kan av kosthold vet jeg gjennom dine innlegg i denne tråden...og ser raskt at du ikke har dekning på grunnprinsippene og dermed famler i mørket. Nei det er ikke slik at du kan velge hvor avansert verken dette med kosthold, matematikk eller romforskning er. Det er som det er uansett hvem som forholder seg til det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen klare regler for kostholdet mitt, men prøver å:

Spise litt av alt, altså spise variert.

Grønnsaker er bra, få det inn i så mange måltider som mulig. Samme med fisk, prøver på 3-4 ganger uken.

Godteri o.l er kos. Kos hører til helgen og ikke hverdagene.

Men jeg har vokst opp med et bra kosthold, så jeg har et klart bilde av hva jeg ønsker at kostholdet mitt skal bestå av. Og også av hvordan måltidene mine kan se ut. Så for meg er den delen enkel. Om du er helt på villspor her kan det kanskje lønne seg å oppsøke noen som har peiling?

 

Xcase har også et poeng. Om du har levd på mye raske karbohydrater kan det hjelpe å redusere mengden karbohydrater. For da går du nå rundt med et høyt nivå av insulin i kroppen. Insulin hemmer fettforbrenningen, så du vil ikke forbrenne fett like effektivt som om du har et normalt insulinnivå. Og da vil du ha lettere for å sprekke, så det blir vanskeligere å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 0364c...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke feit, så du trenger ikke bry deg så mye om vekta. Det er derfor ikke noe poeng i å fokusere masse på hva du spiser.

Drikk brus hvis du vil, men drikk vann også. Hvis du drikker mye brus med sukker kan du vurdere å bytte ut noe med lettbrus eller vann med kullsyre og smak, men du trenger ikke.

Spis grønnsaker hver dag. Det inneholder fiber som gjør magen din glad, og vitaminer som gjør deg friskere.

Mat med mye sukker eller fett, også kjent under begrepene fast food, godteri, kake og snacks, kan gjøre deg uggen. Enten ved at det inneholder mye fett som oppleves tungt i magen, eller ved at det gir en rask blodsukkerstigning etterfulgt av et blodsukkerfall. Når du er uggen får du mindre energi, så ikke spis mye av disse matvarene om målet ditt er å få mer energi. Spis slike ting i mindre mengder, gjerne som dessert. Dersom du mangler viljestyrke, kjøp inn i små mengder og server i begrensede porsjoner. Velg gjerne kvalitet fremfor kvantitet og legg en innsats i serveringen

Det er dumt å overspise, for du føler deg helt forjævlig etterpå. Du ødelegger ingenting ved å overspise, så etterpå kan du fortsette med å leve som normalt. Jeg vil anbefale deg å forsøke å gå en liten tur selv om du føler deg helt elendig etterpå, for den friske lufta hjelper på uggenheten og bevegelsen hjelper på fordøyelsen. Ikke gå for langt hjemmefra, i fall turen har for god effekt på fordøyelsen. Vann eller svak grønn te kan også hjelpe.

 

Trening kan jeg lite om, men det viktigste er at du er i bevegelse. Hvis du i en periode ikke kan eller ikke vil trene, prøv å gå turer i stedet. Selv synes jeg det er fint å gå en tur etter middag, hvis ikke blir jeg bare sittende resten av kvelden.

Anonymkode: 786cf...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Xcase33 skrev:

Jeg har nå gitt deg en inngående forklaring på hvordan det fungerer med vektregulering...at du ikke setter pris på at var så enkelt som du kunne ønske, kan jeg ikke gjøre så mye med.

Hva du kan av kosthold vet jeg gjennom dine innlegg i denne tråden...og ser raskt at du ikke har dekning på grunnprinsippene og dermed famler i mørket. Nei det er ikke slik at du kan velge hvor avansert verken dette med kosthold, matematikk eller romforskning er. Det er som det er uansett hvem som forholder seg til det :)

 

Man trenger ikke en bachelor i ernæring for å spise og leve sunt. Du overdriver virkelig betydningen av denne inngående kunnskapen din. 

Anonymkode: 01f4e...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke en bachelor i ernæring for å spise og leve sunt. Du overdriver virkelig betydningen av denne inngående kunnskapen din. 

Anonymkode: 01f4e...8b1

Det er langt ifra bachelor...det er ganske grunnleggende. Uten å forstå grunnprinsippene som jeg igrunnen har listet opp så vet du jo ikke hva som er sunt å spise egentlig. Alt som blir tatt ut av sin opprinnelige sammenheng må revurderes mot om det blir rett i en annen sammenheng. 

Uten å engang ha skjønt grunnprinsippene, så kommer du likevel med påstanden om at man ikke trenger denne kunnskapen ? 
Veldig rart....blir som om jeg skulle krangle med bilverkstedet om at de ikke trenger den der dingsen der for å fikse bilen min. MENjeg ikke har peiling på bil i det hele tatt altså...wtf ? har du vært på påskefylla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...