Gå til innhold

Vurderer fjellferie med overnatting i telt i sommer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å prøve oss litt på noen litt lengre fjelloverganger i sommer med kanskje 2-3 overnattinger og tenker å gå til investering av telt og annet ordentlig friluftsutstyr. Tenker da å ikke fokusere så veldig på prisen av utstyret, men heller å betale det det koster for å få god komfort og utstyr som veier lite men likevel er brukervennlig og tåler litt. Vil ikke at turen skal være å drasse på en smertefull 40kg tung sekk. Jeg driver og leser litt omtaler av friluftsutstyr på både norske og amerikanske nettsider.

Men det jeg lurer på er om noen har litt erfaring med slike turer og hvordan det er å gå populære oppmerkede fjellturer midt i sommersesongen. Er det slik at man sjelden ser folk og nesten har hele fjellet "for seg selv", og får være i fred nesten hvor som helst? Eller er det slik at hvis man følger de oppmerkede stiene så har man folk rundt seg hele tiden, og at når man finner et gunstig sted som ved et vann for å slå opp telt, så kan man regne med at også hundrevis av andre setter opp campen sin akkurat der og at det nærmest blir som en campingplass?
Ikke det at vi er folkesky, vi forventer da å treffe på noen, men tenker da først og fremst at det er greit med litt privatliv og målet er å være litt "bare oss to" utenfor hverdagens stress når vi først finner et sted. Noen som vet? Det gjør ikke noe om vi f.eks. må ta en liten avstikker fra hovedruten for å finne et sted å være i fred, men håper det ikke er slik at alle de "gode stedene" alltid er tatt og at man må forvente å ha folk rundt seg overalt.

Vi har ikke bestemt oss helt for hvor vi skal, men kommer til å gå kjente oppmerkede ruter på vestlandet etter kart fra f.eks. turistforeningen.

Anonymkode: 6a71c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på hvor du går, og om dere velger mer populære områder eller litt mer lokalkjente områder. Flere turer i Jotunheimen bl.a. har masse folk i løpet av sommeren, mens jeg har møtt på færre på slike turer i Hemsedal og andre mindre kjente fjelloverganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere i Tafjordfjella midt i uken, og ikke har tenkt å bo på hyttene, så er det relativt rolig.

Vi gikk fra parkeringsplassen ved Tunga - Vakkerstøylen - Pyttbua - Veltdalshytta - Reindalssetra - Reindalen(en natt i telt) - Pyttbua - Tunga i fjor sommer. Gikk fra onsdag, og første dagen møtte vi ingen. De andre dagene møtte vi folk litt her og der, men det var virkelig en "bare oss to+bikkja"-tur. 

Vi bodde på to av hyttene, og der er det FULLT! Vi sto i kø for å få bruke kokeplatene, og det var veldig bråkete. De andre nettene valgte vi å bo i telt, fordi det er ganske stive priser på enkelte av de hyttene, og da var vi helt alene ved å bare flytte oss 100 meter fra hytten. Jeg så ingen som campet midt i ødemarken, så jeg tviler på at det blir noen playa del sol-følelse når dere setter opp leir. Jeg foretrekker å ikke slå opp leir så veldig langt fra hytten, bare i tilfelle noe skjer. Vi benyttet oss av å låne kjøkken og å kjøpe en del av maten på hyttene. Det er billigere enn å bo der, og da blir også oppakningen lettere å bære på.

Anonymkode: 7d133...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femunden nasjonalpark kanskje? Det er noen år siden så vet ikke hvor befolket det er nå, men vi møtte nesten ingen selv om vi teltet ved det første vannet. De som så at vi hadde leir der, gikk ikke inn til teltene våre. Vi ble fraktet med båt over Femunden med avtale om å hentes noen dager senere. Det var en som leide ut hytter som stod for overfarten. Var ikke så dyrt.

Det var en nokså bratt stigning til vi kom over tregrensa, men derfra hadde vi flere fiskevann i nærheten. De få vi møtte og snakket med hadde planer om å gå flere mil innover. Typiske turgåere i mine øyne. Selv liker jeg å fiske og bålkos og dagsturer fra leiren. Vi visste litt om de forskjellige vannene, men det var nesten tropevarme og sol under hele oppholdet. Jeg var den eneste som fikk fisk, også en 1,5 kilos røye og da ble det god stemning med bål og fersk fisk i panna.

Det var veldig vakkert der, en helt særegen natur og ikke langt å gå til over tregrensa, men som sagt motbakke hele veien. Vi tok par korte pauser, og hadde tunge oppakninger, blant annet en presenning som var stålanimert (heter det det?). Alle hadde med litt sterkere drikke enn øl og vin, men ikke mye. Jeg og han jeg var sammen med hadde med litt weed. Vi hadde teltet litt unna for oss selv, men ikke mer enn 50-70 meter.

Så bjørnespor hver dag, også ferske. På den tiden hadde jeg fobi mot bjørn, likevel dro jeg til bjørne-land. De andre ble litt lei av at jeg gikk rundt og tittet etter spor etter bjørn. Jeg fant jeg fant: se der, det er en ganske stor bamse, se på de sporene, men de er noen dager gamle.... osv. se der, her har en bjørn løpt etter et rådyr tror jeg. Det er ganske ferske spor, mulig en ungbjørn? Se her da, Her var det ikke noe spor i går kveld. De andre så bare på hverandre. De hadde hørt et brøl like etter at vi la oss for kvelden, Da sa han ene til meg: Nå er det nok prat om bjørnespor!!! Jeg visste at vinden kom mot oss kvelden før og ikke var gunstig hvis en bamse hadde ferten av et vilt og gikk mot teltleiren. Han som kjeftet litt mildt på meg hadde ved på bålet hele kvelden. Vi jobbet mye for å finne ved. Det er en nasjonalpark, vi fant noe tørrved, tok bare litt, og måtte gå en del ned til skogsgrensa. Det var litt jobb, og jeg måtte gå alene siden vi måtte dele oss for å finne ved. Å gå på do var heller ikke like gøy alltid, siden det var i et område med store kampsteiner. Husker jeg brukte å synge, men var livredd det lå en bamse og sov bak en stein i skyggen.

Jeg hadde en real bjørne-skrekk, hadde mareritt om bjørner som angrep eller sto utenfor vinduet...ble skremt som barn.  Nå er jeg ikke redd for bjørn, men har respekt for dyret. Den natten vi oppdaget helt ferske spor neste morgen, var min plan å elske med kjæresten min under åpen himmel. Vi gikk oss en tur, og jeg forsøkte å overtale han til at vi kunne sove der i lyngen. Det var tropehete på fjellet. Han mente det var en dårlig ide, så vi gikk tilbake.

Det var nydelig der. Så vakkert at jeg ikke hadde lyst å dra tilbake til Oslo igjen. Utsikt over fjell med snøtinder. Utsikt. Og vi fant en liten sandstrand, i en liten vik. Der badet vi (som regel bare jeg som tok noen svømmetak), men praktisk til å få vasket seg, det var nødvendig for det var tropesommer. Vi fikk god bruk for faktor 15. Var lite mygg, husker ikke om vi var der i juli eller august. Planen var å dra i mai, men det kom noe i veien.

Men, som sagt. For alt jeg vet er hele området en turistmagnet i dag. Kan høre med noen jeg kjenner i de traktene når jeg prater med dem.

Du skrev noe om å bruke helikopter. Det synes jeg er usmakelig. Blir som ordensforstyrrelse er i byen, man blir bøtelagt, det blir det både for dyreliv og oss som elsker den frie naturen.

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.3.2018 at 10:39 PM, AnonymBruker said:

Vi vurderer å prøve oss litt på noen litt lengre fjelloverganger i sommer med kanskje 2-3 overnattinger og tenker å gå til investering av telt og annet ordentlig friluftsutstyr. Tenker da å ikke fokusere så veldig på prisen av utstyret, men heller å betale det det koster for å få god komfort og utstyr som veier lite men likevel er brukervennlig og tåler litt. Vil ikke at turen skal være å drasse på en smertefull 40kg tung sekk. Jeg driver og leser litt omtaler av friluftsutstyr på både norske og amerikanske nettsider.

Men det jeg lurer på er om noen har litt erfaring med slike turer og hvordan det er å gå populære oppmerkede fjellturer midt i sommersesongen. Er det slik at man sjelden ser folk og nesten har hele fjellet "for seg selv", og får være i fred nesten hvor som helst? Eller er det slik at hvis man følger de oppmerkede stiene så har man folk rundt seg hele tiden, og at når man finner et gunstig sted som ved et vann for å slå opp telt, så kan man regne med at også hundrevis av andre setter opp campen sin akkurat der og at det nærmest blir som en campingplass?
Ikke det at vi er folkesky, vi forventer da å treffe på noen, men tenker da først og fremst at det er greit med litt privatliv og målet er å være litt "bare oss to" utenfor hverdagens stress når vi først finner et sted. Noen som vet? Det gjør ikke noe om vi f.eks. må ta en liten avstikker fra hovedruten for å finne et sted å være i fred, men håper det ikke er slik at alle de "gode stedene" alltid er tatt og at man må forvente å ha folk rundt seg overalt.

Vi har ikke bestemt oss helt for hvor vi skal, men kommer til å gå kjente oppmerkede ruter på vestlandet etter kart fra f.eks. turistforeningen.

Anonymkode: 6a71c...542

Vet faktisk ikke, hvis det er en oppmerket "rute" som det kalles, så er det ganske sannsynlig. Men, det finnes flere steder. Kontakter dere noen som f.eks. kan frakte dere med båt gir de også som regel råd om hvilke vann, man ser på kartet sammen osv. Jeg anbefaler som sagt Femundsmarka eller en tur til Nord-Norge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Atea skrev:

Du skrev noe om å bruke helikopter. Det synes jeg er usmakelig. Blir som ordensforstyrrelse er i byen, man blir bøtelagt, det blir det både for dyreliv og oss som elsker den frie naturen.

Du...jeg må bare spørre. Hvor står det om å bruke helikopter? For jeg finner det overhodet ingen annen plass enn i innlegget ditt, og jeg ble veldig nysgjerrig om hvorfor man skal bruke helikopter på fjelltur.

Anonymkode: 12f0e...27a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler mikro tur ført, en natt i telt, bare kort reise vei. uten å gå laaangt, kun for kosen og føle litt hvordan det er. Finn et lite vann, og en telt sted. Og ikke stress. Skriv ned tng som du tenker er litt lurere til neste gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Du skriver midtsommer, men om du klare å få utsatt ferien til midten/slutten av august så er det alltid mye mindre folk. (og bedre vær) Synes det varierer veldig med hvor mange folk du møter uansett hvor du er. Trekk deg ett par hundre meter unna stien når du camper og hold deg unna hyttene.  Ps; mener på at det er lemenår i år, at du må kjøpe inn flasker med kullfilter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du...jeg må bare spørre. Hvor står det om å bruke helikopter? For jeg finner det overhodet ingen annen plass enn i innlegget ditt, og jeg ble veldig nysgjerrig om hvorfor man skal bruke helikopter på fjelltur.

Anonymkode: 12f0e...27a

Det sto da vel kanskje noe om å komme seg til øde strøk, da tenkte jeg automatisk på helikopter. Huff da. Men, det er mange som leier helikopter faktisk. For mange. Da feilkoblet jeg litt. Hva synes du om mitt forslag om å dra til bjørneland? Har hørt at det er ulv der. Da passer det perfekt å bo i telt, ha bål, fiske litt og ta livet med ro. Da vi var i bjørneland hengte vi maten i et nokså høyt tre,  da ville i alle fall ikke en bjørn ødelegge presenning og telt, men bare ta maten og gå videre.

Vi bar mye på ryggen, det er noen år siden så man får sikkert kjøpt lettere (ikke bedre) utstyr i dag. Husker jeg hentet kjæresten min kvelden før fra en pub. Han hadde ferdigpakket ryggsekk han hadde kommet med som var hos meg. Jeg kom inn på puben, der satt han med kompisene som jeg kjente, jeg tok en øl og satte meg ned. Jeg kan være j.... sarkastisk, så jeg sa så alle rundt bordet hørte det; - vi skal til Femundsmarka i morn. Vi har pakka ferdig og alt. Skal være der fem døgn. Ja, det blir kjempekult. Så han måtte bli med meg hjem, for å ikke miste ansikt overfor sine kamerater. De syntes vi var heldige, og det var vi. Det var ikke vi som hadde planlagt hele turen, vi ble invitert med.

Også sa jeg; Da får du hilse på pappa og.

Heldigvis kom de godt overens. Min far lempet presseningen, den var tung, over på ryggen til min unge mann. Vi var fem der, pluss alle bjørnene.

Jeg bar også tungt, måtte hjelpe hverandre på med ryggsekker. Prøvde påstå at kvinner aldri skal bære mer enn fjorten kilo. Og 14 kg. er tungt i stigninger. Selv om, jeg var slank. Var ikke godt trent, men i rimelig god form. Tror jeg slapp unna med 16 kg. Det var j..... tungt. Mennene bar tyngre, det meste tror jeg var 31 kg.

Men, er man ung og sprek, hvorfor ikke?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tummy said:

Jeg anbefaler mikro tur ført, en natt i telt, bare kort reise vei. uten å gå laaangt, kun for kosen og føle litt hvordan det er. Finn et lite vann, og en telt sted. Og ikke stress. Skriv ned tng som du tenker er litt lurere til neste gang. 

Tror du ikke de klarer seg mer enn en natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Atea skrev:

Tror du ikke de klarer seg mer enn en natt?

Det gjør de nok, men hvis man ikke har vært på tur først er det aller best å ta et par korte turer med en overnatting for å bli vant med det og få inn rutiner. 

Anonymkode: fa0b4...698

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det gjør de nok, men hvis man ikke har vært på tur først er det aller best å ta et par korte turer med en overnatting for å bli vant med det og få inn rutiner. 

Anonymkode: fa0b4...698

De kan jo ta med seg frysetørket mat?

Ts sa intet om at de er nybegynnere, og en plass må man starte. Den turen jeg foreslo er ikke kjempefysisk tung, tung, men man kan telte underveis også. Men tror vi brukte 1,5 timer opp. Det var drit-tungt, det kan jeg love. Vi tok to pauser, og hjalp hverandre med sekkene på. Det var tungt for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere med stier? Eller planer?

Bare kjør, se ut av vinduet, velg et fjell og start å gå.

Telt får du på XXL, de har 18 åringer som har lest etikettene og kan overbevise deg om hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Atea skrev:

De kan jo ta med seg frysetørket mat?

Ts sa intet om at de er nybegynnere, og en plass må man starte. Den turen jeg foreslo er ikke kjempefysisk tung, tung, men man kan telte underveis også. Men tror vi brukte 1,5 timer opp. Det var drit-tungt, det kan jeg love. Vi tok to pauser, og hjalp hverandre med sekkene på. Det var tungt for å si det mildt.

Hva har frysetørket mat med det å gjøre? 

Jeg bare antok at siden de skal gå til innkjøp av utstyr at de ikker har noe særlig erfaring fra før. 

Anonymkode: fa0b4...698

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har frysetørket mat med det å gjøre? 

Jeg bare antok at siden de skal gå til innkjøp av utstyr at de ikker har noe særlig erfaring fra før. 

Anonymkode: fa0b4...698

Det er lett å bære og lett å lage og energirikt. Mat er også en del av tingene man må tenke på når man skal på tur. Ellers finnes det ulike tester på nett hun kan se på før de bestemmer hvilket utstyr de vil kjøpe.

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske ferske ja og har ikke lagt oss ut på lengre turer. Er derfor vi begynner planleggingen litt nå. Tidligere har vi bare hatt litt bilturer/campingturer og overnattet i billige telt like ved bilen så da har det ikke vært så viktig å planlegge vekten på det vi har med eller hvor mye vi har med. Men det blir alt for tungt å drasse på store clas ohlson telt, dyner og store liggeunderlag osv så må ha et lett telt fra f.eks. helsport og lette dunsoveposer. Kommer sikkert til å ta med gassbrenner med en lett panne og frysetørket mat som de "Real turmat" og annen mat som ikke er lett bedervelig som spekepølse, tubeost og slikt. Vi tenker å prøve noen småturer ikke langt hjemmefra først bare for å bli kjent med utstyret hvor vi ikke er lengre vekke enn at vi kan returnere om vi må. 

Nei, vi skal ikke i helikopter. Med mindre luftambulansen må hente oss, men håper vi slipper det da :-) Tenker helst å være uavhengige av andre, og uavhengig av hytter osv, men det trenger ikke være i "ingenmannsland" Vi tenker først og fremst å gå litt kjente ruter slik at vi vet at vi ikke havner borti vanskelig og bratt terreng osv. Men jeg ble bare litt redd da jeg så bilder av Preikestolen og hvor mye folk det er samlet der. Tenkte at hvis folk går til og fra hele tiden og det bare er én kjent rute med kun et par vann underveis, så kunne det føles veldig tett befolket og at vi ikke hadde fått være i fred. Litt som når solen titter frem på den første ordentlige vårdagen og "alle" skal på byfjellene på en gang og det nærmest er kø oppover stiene.

Anonymkode: 6a71c...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ganske ferske ja og har ikke lagt oss ut på lengre turer. Er derfor vi begynner planleggingen litt nå. Tidligere har vi bare hatt litt bilturer/campingturer og overnattet i billige telt like ved bilen så da har det ikke vært så viktig å planlegge vekten på det vi har med eller hvor mye vi har med. Men det blir alt for tungt å drasse på store clas ohlson telt, dyner og store liggeunderlag osv så må ha et lett telt fra f.eks. helsport og lette dunsoveposer. Kommer sikkert til å ta med gassbrenner med en lett panne og frysetørket mat som de "Real turmat" og annen mat som ikke er lett bedervelig som spekepølse, tubeost og slikt. Vi tenker å prøve noen småturer ikke langt hjemmefra først bare for å bli kjent med utstyret hvor vi ikke er lengre vekke enn at vi kan returnere om vi må. 

Nei, vi skal ikke i helikopter. Med mindre luftambulansen må hente oss, men håper vi slipper det da :-) Tenker helst å være uavhengige av andre, og uavhengig av hytter osv, men det trenger ikke være i "ingenmannsland" Vi tenker først og fremst å gå litt kjente ruter slik at vi vet at vi ikke havner borti vanskelig og bratt terreng osv. Men jeg ble bare litt redd da jeg så bilder av Preikestolen og hvor mye folk det er samlet der. Tenkte at hvis folk går til og fra hele tiden og det bare er én kjent rute med kun et par vann underveis, så kunne det føles veldig tett befolket og at vi ikke hadde fått være i fred. Litt som når solen titter frem på den første ordentlige vårdagen og "alle" skal på byfjellene på en gang og det nærmest er kø oppover stiene.

Anonymkode: 6a71c...542

Preikestolen er ingen fjelltur, det er en severdighet. Det tar knappe to timer opp i rolig tempo, så her kommer alt fra lokalfolk på trimtur etter jobb, til turister i uegnet skotøy. Har vært der to ganger, og ene gangen møtte jeg en russer i høye hæler, andre ganger en asiat i flip-flops. Så jeg tror du kan senke skuldrene, for det å gå i høyfjellet i Norge, er langt fra en lignende opplevelse.

Anonymkode: 7d133...b60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 3-mannstelt om dere bare er to! Et 2-mannstelt er veldig trangt og gir kun plass til å sove. Med et 3-manns får dere plass til å bevege dere litt. Men det er ikke store plassen der heller. Greit å tenke på om været blir dårlig og dere derfor må tilbringe litt tid i teltet. 

To innganger på teltet er også veldig praktisk, og stort nok fortelt til å lage mat i. Gassforbruket vil bli mye større når det blåser, og da er det greit å kunne lage mat i forteltet. 

Vi har hatt flere telt, og de som brukes nå er et 3-manns kuppeltelt. Kuppeltelt er høyere under taket og det er gull verdt uansett om du bare stort sett sover i teltet eller må oppholde deg der pga. dårlig vær. 

Det er selvfølgelig viktig å holde nede vekta på det man bærer, men alfa og omega er en god sekk som passer ryggen din. Da vil noen ekstra kilo omtrent ikke merkes, og her snakker jeg av erfaring. 

Anonymkode: 5a257...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest folk i Jotunheimen, hvor naturen er spektakulær, lite i Setesdalsheiene, hvor naturen er mindre spektakulær. Juli er feriemåneden i Norge, mens det kan komme mye folk fra utlandet i august. Turistforeningens ruter er merket med røde T-er og varder, og anbefales for de som er lite vant med å ferdes i fjellet med bare kart og kompass (men kart og kompass må være med åkkesom).

https://www.ut.no/omrade/4.1262/

Anonymkode: 08f84...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kan være snø igjen ganske lavt i terrenget ved St.Hans. Ergo kaldt på nettene. Så kjøp en god og lett tre-sesongspose og gode liggeunderlag med en høy r-verdi (Exped SynMat eller downmat feks) og et tre-mannstelt. (To-manns er for lite for to). Hilleberg og Helsport er ok. Jeg brukte et Helsport Fjelheimen 3 i hele fjor sommer. Likte det veldig godt. Ellers har jeg sant for Hilleberg kuppel. 

Jotunheimen er fult av folk, eller mutt putt øde alene. Kommer an på hvor dere går. Men siden dere er uerfarne så gå T-merka stier. Sjekk ut.no for stier og beskrivelser av ruter. Det er kjedelig om dere havner i et terreng som er så bratt at dere burde hatt tau. 

Anonymkode: 75b53...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...