Gå til innhold

Hvorfor hater alle utenfor Skandinavia lakris?


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

Gjest Catalina Culès

De holder jo på å spy bare de lukter på det. Men lakris lukter jo ikke vondt. Gjelder spesielt amerikanere og briter.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Catalina Culès skrev:

De holder jo på å spy bare de lukter på det. Men lakris lukter jo ikke vondt. Gjelder spesielt amerikanere og briter.

Jeg har samme erfaring men bare med salg lakris/salmiakk, ikke vanlig søt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett veldig mange slike «x tries norwegian candy» på bl.a. youtube, og lurer av og til selv hvor denne aversjonen mot lakris og salmiakk kommer fra. Noen liker søt lakris, men de fleste jeg har sett brekker seg, spytter det ut, og liker det generelt ikke. Veldig rart at det er så populært her hos oss i Norden, og at det virker som resten av verden ikke klarer smaken av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvant smak og godteri. Tror mye angående smak kommer an på godteriet man vokste opp med.

Når jeg har vært i enkelte land har jeg fått servert godteri med smak av roser eller lavendel. Jeg syns det smaker såpe. Men det er kjente og gode smaker for dem, og de bruker det i godteri og kaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Naboen og jeg tilhører lakris-mafiaen her på Kontinentet. Minst en gang i måneden drar en av oss på marked og kjøper ufine mengder lakris hos en hollandsk selger (hollenderne og belgierne har nemlig godt utvalg i lakris). Og så spiser vi lakris så tennene er beksvarte og toalettrullene brukes opp raskere enn lynet. I tilfelle vi går tom og trenger et lakris-skudd, så må vi på apoteket. Der selger de bittesmå poser med ordentlig lakris til blodpris. Det nærmeste butikkene kan by på er "Salte Fisker" og "Salinos". 

Livet som lakris-avhengig på Kontinentet er altså hardt og tøft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har sjønt det, brukes ikke salmiakk i lakris utenfor "vår verden" :laugh: personlig elsker jeg hocky pulver og slikt stesj! :yvonne:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi i Sør-Afrika elsker salt lakris og hver gang jeg besøker henne må jeg ha med "forsyninger" til henne, siden det er umulig å få tak i der.. Aner ikke hvor hun fikk smaken på det, men hun elsker det virkelig. Hun får stort sett ha det i fred da, for verken barna eller mannen hennes deler begeistringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjeldet vel først og fremst salt/salmiakk-lakris? Jeg har inntrykk av at i alle fall folk fra Storbritannia liker søt lakris. Når det gjelder saltlakris brukes det vel også noe i Tyskland og Nederland? Jeg husker i alle fall at da jeg var barn, var det vanlig å kjøpe Hollandse Drop på danskeferga.

Selv elsker jeg sterk salmiakklakris, og ingen lager det så bra som våre finske naboer. Jeg pleier å besøke Finland 1-2 ganger i året, og da hamstrer jeg så jeg har nok lakris for flere måneder. Min forkjærlighet til finsk lakris har faktisk vært en medvirkende grunn til at jeg har lært meg det finsk språket!

Her er bilde fra siste Finlandstur som jeg hadde i fjor høst.

2017-09-04_17_57_49.thumb.jpg.fc06bb3e1b3ab1ed5d52e5f8066df1e7.jpg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt lakris og egentlig sett litt rart på de som eeeeelsker det.... Kanskje jeg egentlig er fra et annet kontinent!! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
3 minutter siden, Cel skrev:

Jeg har aldri likt lakris og egentlig sett litt rart på de som eeeeelsker det.... Kanskje jeg egentlig er fra et annet kontinent!! :bond:

Nå mente jeg ikke at alle fra Skandinavia elsker lakris da, syns bare det er litt rart å holde på å spy av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

De takler ikke skikkelig godteri kanskje. :filer: Jeg liker lakris som er så salt eller sterk at den river litt. Og av is med lakris er denne en gudegave. 20367e8b5d2717c073ebd4444331a9b4--som.jpg.db448e06dd7b778be13ee723a7f8de51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Nå mente jeg ikke at alle fra Skandinavia elsker lakris da, syns bare det er litt rart å holde på å spy av det :P

😂 :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

De takler ikke skikkelig godteri kanskje. :filer: Jeg liker lakris som er så salt eller sterk at den river litt. Og av is med lakris er denne en gudegave. 20367e8b5d2717c073ebd4444331a9b4--som.jpg.db448e06dd7b778be13ee723a7f8de51.jpg

Dette er verdens beste is!  Jeg smakte den for første gang på tur til Finland i 2013, men siden har jeg også funnet den i Sverige. Heldigvis finnes den ikke i Norge, det hadde blitt en alvorlig trussel for helsa mi. Jeg bor ca. 9 mil fra svenskegrensa, så jeg får likevel mulighet til å nyte den jevnlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Perelandra skrev:

Dette gjeldet vel først og fremst salt/salmiakk-lakris? Jeg har inntrykk av at i alle fall folk fra Storbritannia liker søt lakris. Når det gjelder saltlakris brukes det vel også noe i Tyskland og Nederland? Jeg husker i alle fall at da jeg var barn, var det vanlig å kjøpe Hollandse Drop på danskeferga.

Selv elsker jeg sterk salmiakklakris, og ingen lager det så bra som våre finske naboer. Jeg pleier å besøke Finland 1-2 ganger i året, og da hamstrer jeg så jeg har nok lakris for flere måneder. Min forkjærlighet til finsk lakris har faktisk vært en medvirkende grunn til at jeg har lært meg det finsk språket!

Her er bilde fra siste Finlandstur som jeg hadde i fjor høst.

2017-09-04_17_57_49.thumb.jpg.fc06bb3e1b3ab1ed5d52e5f8066df1e7.jpg

Unnskyld meg men den flaska oppe på høyre hjørne, er det lakris drikke? :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pussle skrev:

Unnskyld meg men den flaska oppe på høyre hjørne, er det lakris drikke? :redd:

Det er Apteekin Salmiakki lakrisekstrakt som selges på finske apotek. Den kan brukes til matlaging, i baking, som mix i drinker eller nytes bar. 

Apropos lakrisdrikke. For en god del år siden smakte jeg på lakrisbrus i Finland. Selv for en lakriselsker som meg ble for sært. 

Muumi_lakritsi_limonadi.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er ikke vant med det stakkars! Men jeg eeeeelsker saltlakris! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
20 timer siden, Daryl Dixon skrev:

De takler ikke skikkelig godteri kanskje. :filer: Jeg liker lakris som er så salt eller sterk at den river litt. Og av is med lakris er denne en gudegave. 20367e8b5d2717c073ebd4444331a9b4--som.jpg.db448e06dd7b778be13ee723a7f8de51.jpg

Man hadde jo en slags lakrisis her til lands og, for en del år siden. Tyrkisk pepper i vaniljeis med lakristrekk. Jeg kunne spise en haug :wow: Ellers spiser jeg lakrisis der jeg finner det. Yums! :sikle: Bortsett fra is med lakristrekk, eller lakrisis så elsker jeg salmiakklakris og salt lakris :sikle: Å ja og Draumur er yummeh! :sikle:

Snakket en gang med en amerikaner som aldri hadde hørt om salmiakklakris. Han sa at moren hans hadde bare sett dumt på ham og lurt på om han var blitt rar :blink: (Fordi at man ikke har hørt om noe så betyr det ikke at det ikke finnes :3 ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, Peanut said:

 :wow: Ellers spiser jeg lakrisis der jeg finner det. Yums! :sikle: 

Lakris-is! ta deg en tur til Italia, der har de masse deilig lakris-is om sommeren. Jeg tror den beste jeg har funnet var i Verona eller Padova, men også på Sardinia og i Firenze! LAKRIS-IS! :essen2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...