Gå til innhold

Kan en alkoholiker holde avhengigheten i sjakk utelukkende av viljestyrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er bare 23 år, men er veldig disponert for alkoholisme. Jeg har mange alkoholikere på begge sider, selv om ikke foreldrene mine er det. Min far drikker kanskje litt mye, men han er aldri full, jobber 100 % og alkohol har aldri gått ut over hverken oss (ikke mamma og ikke mine tre søsken), jobben eller hverdagen hans - så kan ikke kalle han alkoholiker. Bare veldig glad i øl :) 

Jeg er som sagt veldig disponert, og vet at jeg har ''alkoholiker-genet''. Jeg er over gjennomsnittet glad i en fest, og i dagene etter jeg har drukket alkohol merker jeg ''behovet'' for mer. Det er ikke sånn at jeg  ha det, men jeg merker at jeg har fryktelig lyst på. F.eks. nå i helgen var jeg på hyttetur med kjæreste og venner, og det ble drukket alkohol torsdag, fredag og lørdag. Nå har jeg gått 2 dager hvor jeg har veldig, veldig lyst på en drink - kjenner på hele kroppen at det hadde vært fryktelig godt. Men jeg lar være, nettopp fordi jeg vet hvor farlig det er for meg og hva det kan ende i. Både i går og i dag har jeg vært i barskapet, åpnet det - for så å si høyt til meg selv ''skjerp deg, det er mandag/tirsdag''. Så går jeg heller en tur eller noe. 

Spørsmålet mitt er om dette vil fungere i lengden, eller om jeg er nødt til å kutte alkohol helt allerede nå? Noen som har erfaringer å dele? Jeg er jo ikke alkoholiker, men jeg merker at det skal ikke mye til før jeg tipper over. Jeg hadde en traumatisk opplevelse for en stund siden, og da drakk jeg over en uke i strekk, hver dag. Måtte på min egen lille ''avrusning'' hvor jeg var på hytta på fjellet i 4 dager uten alkohol og uten tilgang på butikk, og det var ganske fælt. Det er litt skummelt, og jeg blir redd av tanken. Samtidig er jeg i en alder og i et studentmiljø hvor det ville vært veldig kjedelig å kutte ut alkohol helt, og per tid trenger jeg jo ikke kutte det ut fordi jeg klarer å holde det i sjakk. Jeg vet ikke, kan noen gi meg råd/dele erfaringer? 

Anonymkode: 603f9...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Jeg ville definitivt sluttet å drikke alkohol. Du viser allerede tegn på at du er på vei til å spinne ned i en farlig spiral da en person med normalt forhold til alkohol ikke føler at de må overtale seg selv til å la være å drikke på en tirsdag.

Det er også lettere for deg å ty til alkohol om du blir nedfor eller har det vanskelig som en som f.eks røyker. I stressede perioder så er det lett å kjederøyke. Samme med alkohol. En øl blir til mange.

For din egen del ville jeg blitt avholds. Jeg har vært avholds i noen år nå, mer fordi jeg er voksen og mamma, men jeg savner det ikke i det hele tatt. 

Jeg vet du er ung, men valgene du tar i dag vil forme og definere fremtiden din. Og det å drikke og feste når du selv vet at du konstant har dette suget er et tegn på at du bør handle nå mens du er bevisst på det. Det er utrolig lett å bagatellisere det og tenke at du har kontroll og kan slutte når du vil, men ikke enda. Det siste der er tegnet på at du er i ferd med eller allerede har mistet kontrollen.

Legg om livsstilen nå. Du vil takke deg selv 10 år frem i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen klarer å slutte uten å bruke viljen. Når det er sagt er ikke viljen nok alene, de fleste trenger hjelp ved siden av. Men jeg lurer på hvorfor du har alkohol stående?

Anonymkode: 75454...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best at du kutter ut alkohol. Du sliter jo allerede med det, og det kan gå feil vei. Jeg tror egentlig at du vet det, men vil ha det bekreftet av flere :) det er ikke sånn at en må drikke i studentmiljø heller. Det er nok flere som er avholds der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du egentlig er en alkoholikr allerede

Hvorfor føler du behovet for å drikke? Er det for å slappe av? Ha det moro? (Er ikke livet ditt moro?) Føler du deg trist?

Anonymkode: 3f665...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du selv sier du er veldig disponert for alkohol, jeg er selv rusavhengig og det startet med alkohol, nå kan jeg drikke et par glass vin eller dra en tur ut hvis jeg føler for det. Det skjer bare en sjelden gang jeg drar ut med venner, men vin kan jeg fort drikke 1-2 ganger i uken, kose meg til maten osv.

Jeg har vært i din situasjon før, jeg drakk veldig mye , det var en sosial greie og for meg ble det kanskje en flukt? Hadde jeg ikke tilgang til noe annet ble også alkohol fort et alternativ.

Bare det at du skriver det du skriver, viser jo at du er bevisst på det du driver med og har innsikt i deg selv, så sånn sett er ikke jeg noe bekymret over at du kommer til å bli en skikkelig alkoholiker, med mindre du vil og ønsker det selv.

Alt handler om miljø og vilje, jeg har vært på flere behandlingssteder og er avhengig av amfetamin og benzo, jeg FØLER lysten til å ruse meg og jeg "vil" ruse meg, men samtidig vil jeg jo ikke det og jeg vet hva jeg vil med livet mitt, derfor lar jeg være å gjøre det fordi jeg vet hvor mye det har ødelagt for meg. Så svaret ditt er ja, man kan holde seg nykter pga viljestyrke. Hvordan ellers tror du eksnarkomane ville holdt seg nykter? Lysten etter rus kommer aldri til å forsvinne. Lykke til! 

Anonymkode: 544b7...851

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du selv sier du er veldig disponert for alkohol, jeg er selv rusavhengig og det startet med alkohol, nå kan jeg drikke et par glass vin eller dra en tur ut hvis jeg føler for det. Det skjer bare en sjelden gang jeg drar ut med venner, men vin kan jeg fort drikke 1-2 ganger i uken, kose meg til maten osv.

Jeg har vært i din situasjon før, jeg drakk veldig mye , det var en sosial greie og for meg ble det kanskje en flukt? Hadde jeg ikke tilgang til noe annet ble også alkohol fort et alternativ.

Bare det at du skriver det du skriver, viser jo at du er bevisst på det du driver med og har innsikt i deg selv, så sånn sett er ikke jeg noe bekymret over at du kommer til å bli en skikkelig alkoholiker, med mindre du vil og ønsker det selv.

Alt handler om miljø og vilje, jeg har vært på flere behandlingssteder og er avhengig av amfetamin og benzo, jeg FØLER lysten til å ruse meg og jeg "vil" ruse meg, men samtidig vil jeg jo ikke det og jeg vet hva jeg vil med livet mitt, derfor lar jeg være å gjøre det fordi jeg vet hvor mye det har ødelagt for meg. Så svaret ditt er ja, man kan holde seg nykter pga viljestyrke. Hvordan ellers tror du eksnarkomane ville holdt seg nykter? Lysten etter rus kommer aldri til å forsvinne. Lykke til! 

Anonymkode: 544b7...851

Så fint og ærlig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen klarer å slutte uten å bruke viljen. Når det er sagt er ikke viljen nok alene, de fleste trenger hjelp ved siden av. Men jeg lurer på hvorfor du har alkohol stående?

Anonymkode: 75454...bc7

Fordi jeg som sagt er en 23 år gammel student, liker å gå på fest og har ofte rester. Ellers makser jeg alltid taxfree-kvoten på reise osv - som de fleste andre ''vanlige'' 23-åringer.

10 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror det er best at du kutter ut alkohol. Du sliter jo allerede med det, og det kan gå feil vei. Jeg tror egentlig at du vet det, men vil ha det bekreftet av flere :) det er ikke sånn at en må drikke i studentmiljø heller. Det er nok flere som er avholds der. 

Neida, men det er sånn i mitt miljø :P Ser liksom veldig mørkt på å kutte ut all fest, kutte ut vennene mine og starte helt på nytt - nå som jeeg snart er ferdig med en bachelor.. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du egentlig er en alkoholikr allerede

Hvorfor føler du behovet for å drikke? Er det for å slappe av? Ha det moro? (Er ikke livet ditt moro?) Føler du deg trist?

Anonymkode: 3f665...76d

Nei. Det er ingen underliggende årsak - det er bare en fysisk reaksjon. Etter jeg har drukket alkohol, har jeg lyst på mer - akkurat som mange bare MÅ ha sjokolade etter en helg med utskeielser. Jeg drikker det ikke da, men jeg kjenner at jeg har veldig lyst på. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du selv sier du er veldig disponert for alkohol, jeg er selv rusavhengig og det startet med alkohol, nå kan jeg drikke et par glass vin eller dra en tur ut hvis jeg føler for det. Det skjer bare en sjelden gang jeg drar ut med venner, men vin kan jeg fort drikke 1-2 ganger i uken, kose meg til maten osv.

Jeg har vært i din situasjon før, jeg drakk veldig mye , det var en sosial greie og for meg ble det kanskje en flukt? Hadde jeg ikke tilgang til noe annet ble også alkohol fort et alternativ.

Bare det at du skriver det du skriver, viser jo at du er bevisst på det du driver med og har innsikt i deg selv, så sånn sett er ikke jeg noe bekymret over at du kommer til å bli en skikkelig alkoholiker, med mindre du vil og ønsker det selv.

Alt handler om miljø og vilje, jeg har vært på flere behandlingssteder og er avhengig av amfetamin og benzo, jeg FØLER lysten til å ruse meg og jeg "vil" ruse meg, men samtidig vil jeg jo ikke det og jeg vet hva jeg vil med livet mitt, derfor lar jeg være å gjøre det fordi jeg vet hvor mye det har ødelagt for meg. Så svaret ditt er ja, man kan holde seg nykter pga viljestyrke. Hvordan ellers tror du eksnarkomane ville holdt seg nykter? Lysten etter rus kommer aldri til å forsvinne. Lykke til! 

Anonymkode: 544b7...851

Tusen takk for et ærlig og fint innlegg! Selvsagt kreves det viljestyrke, men jeg lurte mer på om situasjonen min krever at jeg holder meg helt unna, eller om jeg klarer å ha viljestyrke nok til å ta meg et glass eller fem nå og da (i festsituasjoner). 

Anonymkode: 603f9...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å holde deg til noen glass innimellom må du nesten bare prøve. Jeg har ikke vært avhengig av alkohol, men andre rusmidler. Jeg kan ruse meg innimellom, men da blir suget mye verre etterpå og jeg tenker ikke på annet den neste uka. Det er slitsomt. Når jeg holder meg unna over lengre tid så roer det seg mye. Lysten er fortsatt der og vil sikkert alltid være der, men den blir ihvertfall mindre for min del. 

Anonymkode: a1ab1...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du klarer å holde deg til noen glass innimellom må du nesten bare prøve. Jeg har ikke vært avhengig av alkohol, men andre rusmidler. Jeg kan ruse meg innimellom, men da blir suget mye verre etterpå og jeg tenker ikke på annet den neste uka. Det er slitsomt. Når jeg holder meg unna over lengre tid så roer det seg mye. Lysten er fortsatt der og vil sikkert alltid være der, men den blir ihvertfall mindre for min del. 

Anonymkode: a1ab1...be1

Takk for ærlig svar :) For meg er det mer fysiske ''abstinenser'' etter en fest, men etter 1-2 dager uten hverken merker jeg noe eller tenker på alkohol. Er ikke sånn at jeg går rundt med en konstant lyst eller behov - det er det fysiske og kroppslige som er problemet, men det går som sagt over etter 1-2 dager!

Anonymkode: 603f9...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Nei. Det er ingen underliggende årsak - det er bare en fysisk reaksjon. Etter jeg har drukket alkohol, har jeg lyst på mer - akkurat som mange bare MÅ ha sjokolade etter en helg med utskeielser. Jeg drikker det ikke da, men jeg kjenner at jeg har veldig lyst på. 

 

Anonymkode: 603f9...e4b

Har du noen gang testet deg for jernmangel?

Anonymkode: 3f665...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang testet deg for jernmangel?

Anonymkode: 3f665...76d

Nei?

Anonymkode: 603f9...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...