Gå til innhold

Hva går aktivitetsplikt ut på? (sosialmottaker)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er pålagt å være i aktivitetsplikt. Hva er dette? Hva gjør man der?  Jeg får sosialhjelp, men de kan ta bort pengene mine er jeg ikke i aktivitet. 

Anonymkode: e97d7...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være veldig mye det, alt fra å søke på jobber, møte på jobbklubb eller andre klubber i regi av NAV, gå i behandling eller lignende. Alle har individuelle aktivitetsplaner og det er noe du lager i samarbeid med din saksbehandler, slik er det iallfall når man går på AAP, så regner med at det er noe lignende for sosialhjelp også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Live88 skrev:

Det kan være veldig mye det, alt fra å søke på jobber, møte på jobbklubb eller andre klubber i regi av NAV, gå i behandling eller lignende. Alle har individuelle aktivitetsplaner og det er noe du lager i samarbeid med din saksbehandler, slik er det iallfall når man går på AAP, så regner med at det er noe lignende for sosialhjelp også :) 

Ok. Jeg skal jo ikke søke jobber, da jeg er på en venteliste for en jobb som er et tiltak innunder nav, men man får betalt, men har ikke kommet inn der, så i denne ventetid får jeg sosialhjelp, men jeg er også uansett pliktet til aktivitet. Er et sted, hvor de holder til, der skal man møte opp og være noen dager i uken, ditt skal eg tror jeg.

Anonymkode: e97d7...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, absolutt ikke det samme som en aktivitetsplan! Aktivitetsplikt er naziopplegg lagd for å latterliggjøre mennesker offentlig. 

Her i kommunen møter man opp HVER dag kl 8-15.30 for å gjøre «forefallende arbeid» som de så fint kaller det. Det vil si plukke søppel på gata/snømåking/gressklipping og annet tull. 

Anonymkode: ec35f...7f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ånei, absolutt ikke det samme som en aktivitetsplan! Aktivitetsplikt er naziopplegg lagd for å latterliggjøre mennesker offentlig. 

Her i kommunen møter man opp HVER dag kl 8-15.30 for å gjøre «forefallende arbeid» som de så fint kaller det. Det vil si plukke søppel på gata/snømåking/gressklipping og annet tull. 

Anonymkode: ec35f...7f2

Dette er da ikke tull, det er viktig arbeid som noen må utføre. Og det er lett jobb som de på sosialpenger kan mestre. Jeg støtter 100% kravet om aktivitet, så folk ikke blir sittende tiltaksløse. 

Anonymkode: dfd53...d2f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er da ikke tull, det er viktig arbeid som noen må utføre. Og det er lett jobb som de på sosialpenger kan mestre. Jeg støtter 100% kravet om aktivitet, så folk ikke blir sittende tiltaksløse. 

Anonymkode: dfd53...d2f

Jeg er arbeidsledig og hadde hoppet på muligheten til å tjene 150kr timen for å plukke søppel

Nekter å gjøre det nesten gratis som arbeidsledig

Om man trenger søppelplukkere, så burde dette bli en vanlig stilling å utlyse på samme måte som renholder (ironisk nok fikk jeg nylig telefon om at jeg ikke fikk renholderjobben jeg søkte på)

Anonymkode: 1f2a5...203

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig og hadde hoppet på muligheten til å tjene 150kr timen for å plukke søppel

Nekter å gjøre det nesten gratis som arbeidsledig

Om man trenger søppelplukkere, så burde dette bli en vanlig stilling å utlyse på samme måte som renholder (ironisk nok fikk jeg nylig telefon om at jeg ikke fikk renholderjobben jeg søkte på)

Anonymkode: 1f2a5...203

150 i timen hadde vært Ok ja, men tror du nav betaler så bra? Min samboer fikk 192 kr dagen! Og det var alt - ikke noe dekking av husleie, strøm eller noe, kun 192 kr. Det er sosial dumping. 

Anonymkode: ec35f...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er pålagt å være i aktivitetsplikt. Hva er dette? Hva gjør man der?  Jeg får sosialhjelp, men de kan ta bort pengene mine er jeg ikke i aktivitet. 

Anonymkode: e97d7...671

Aktivitetsplikten varierer fra kontor til kontor, og individuelt. 
For noen er det å søke jobber aktivitet nok, for noen er det å gå i behandling, for noen er det å møte opp på tiltak, for noen å møte opp på kurs. Du må snakke med din behandler for å finne ut hva aktivitetsplikten betyr for akkurat deg og din situasjon. Du har ett tiltak du venter på at skal tre i kraft, det kan være at det er nok for å beholde støtten, og det kan hende dem forventer mer av deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er arbeidsledig og hadde hoppet på muligheten til å tjene 150kr timen for å plukke søppel

Nekter å gjøre det nesten gratis som arbeidsledig

Om man trenger søppelplukkere, så burde dette bli en vanlig stilling å utlyse på samme måte som renholder (ironisk nok fikk jeg nylig telefon om at jeg ikke fikk renholderjobben jeg søkte på)

Anonymkode: 1f2a5...203

150 kroner timen er jo faktisk bra betalt! Jeg har flere venner som jobber i butikker og restauranter som knapt tjener mer enn det per time.

Anonymkode: 063d7...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er pålagt å være i aktivitetsplikt. Hva er dette? Hva gjør man der?  Jeg får sosialhjelp, men de kan ta bort pengene mine er jeg ikke i aktivitet. 

Anonymkode: e97d7...671

Eks stå å spa grus....du kan nektes penger om du ikke møter opp

Anonymkode: ec166...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig og hadde hoppet på muligheten til å tjene 150kr timen for å plukke søppel

Nekter å gjøre det nesten gratis som arbeidsledig

Om man trenger søppelplukkere, så burde dette bli en vanlig stilling å utlyse på samme måte som renholder (ironisk nok fikk jeg nylig telefon om at jeg ikke fikk renholderjobben jeg søkte på)

Anonymkode: 1f2a5...203

Ts: Hei, noen dager siden jeg lagde denne tråden, men : Kan man tjene ekstra penger gjennom aktivitetsplikten ? Altså hvis man f.eks klipper plener da, og tjener 100 kroner timen, får man dem i lomma da, eller skal nav ha de pengene?

Anonymkode: e97d7...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal stå tydelig i vedtaket ditt 1: hva aktivitetsplikten går ut på i ditt tilfelle, og 2: hva konsekvensen er hvis du bryter aktivitetsplikten. Hvis du trekkes fordi du ikke har overholdt den, så skal du ha beskjed om dette. Det er ganske strenge saksbehandlingsregler for det å trekke noen i sosialhjelp på bakgrunn av brutt aktivitetsplikt.

Hva står det om dette i vedtaket ditt?

 

Anonymkode: ba00b...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Dette er da ikke tull, det er viktig arbeid som noen må utføre. Og det er lett jobb som de på sosialpenger kan mestre. Jeg støtter 100% kravet om aktivitet, så folk ikke blir sittende tiltaksløse. 

Anonymkode: dfd53...d2f

Hvorfor ønsker du ikke å lønne mennesker for det arbeidet de gjør?

Er det fordi sosialhjelp-mottagere er fattige, - er det derfor de ikke fortjener alminnelig lønn for arbeid?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.3.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

150 kroner timen er jo faktisk bra betalt! Jeg har flere venner som jobber i butikker og restauranter som knapt tjener mer enn det per time.

Anonymkode: 063d7...fad

På restaurant skal de ligge litt høyere enn 150 f.o.m 01.01.18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 12.56, AnonymBruker skrev:

150 kroner timen er jo faktisk bra betalt! Jeg har flere venner som jobber i butikker og restauranter som knapt tjener mer enn det per time.

Anonymkode: 063d7...fad

Du får ikke 150 kroner timen, du får 350 kroner dagen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal stå tydelig i vedtaket ditt 1: hva aktivitetsplikten går ut på i ditt tilfelle, og 2: hva konsekvensen er hvis du bryter aktivitetsplikten. Hvis du trekkes fordi du ikke har overholdt den, så skal du ha beskjed om dette. Det er ganske strenge saksbehandlingsregler for det å trekke noen i sosialhjelp på bakgrunn av brutt aktivitetsplikt.

Hva står det om dette i vedtaket ditt?

 

Anonymkode: ba00b...3f8

Ts: Jeg har ikke fått noe vedtak enda, men må snart starte med aktivitetsplikt. Det har ikke blitt gjort vedtak enda, men om en måneds tid tror jeg, skal jeg starte med dette. 

Er det bare hvis man er sosialmottaker at man har aktivitetsplikt, eller gjelder dette for de som får aap også? 

Det er mulig jeg kommer til å få aap snart, men da må jeg gå i behandling og det gidder jeg ikke, men har jeg aktivitetsplikt om jeg får aap?

Anonymkode: e97d7...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, waco skrev:

Du får ikke 150 kroner timen, du får 350 kroner dagen!

Og dette er vel for bare 5 dager i uka, så ikke 350x30 dager i måneden. Ikke særlig mye å bli feit av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...