Gå til innhold

Hva er vitsen med vitnemål i en jobbsøknad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er første jobben etter studier så kan jeg se relevansen, men jeg gikk ut av uni i 2005 og utdannelsen min sier ikke noe om hvordan jeg fungerer i arbeidslivet. Nå skal jeg søke innen noen finansjobber og jeg har lang erfaring, men jeg ser bare ikke vitsen med vitnemålene mine. Skal legge de ved søknaden så klart, men jeg bare syns det er merkelig.. 

Anonymkode: def17...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir du bedt om å legge ved vitnemål til søknaden? Jeg har aldri gjort dette når jeg har sendt søknad, men bare tatt de med på intervju.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *melis* skrev:

Blir du bedt om å legge ved vitnemål til søknaden? Jeg har aldri gjort dette når jeg har sendt søknad, men bare tatt de med på intervju.

Det er en sånn elektronisk søkeside, og noen av delene er markert med stjerne fordi det er obligatorisk å legge ved. Som CV og søknadsbrev. Under står det vitnemål.. Er noen vitnemål jeg bare ikke finner, vet ikke om jeg skal sende søknadene nå, og referere til at vitnemålene kan ettersendes ved behov? Må rydde i rotet mitt, vet jo at jeg har de et sted.

Jeg ser ikke relevansen til skolene jeg har gått på, teller ikke erfaring og referanser mer? Jeg fikk ikke spesielt bra karakterer på skolene jeg gikk på, men har fått veldig gode tilbakemeldinger på jobbene jeg har hatt. Er bare redd for at karakterene vil ødelegge :( 

Anonymkode: def17...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan muligens droppe vitnemål fra videregående, men alt etter det vil jo om ikke annet bekrefte at du ikke bare drev dank i den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nevian skrev:

Du kan muligens droppe vitnemål fra videregående, men alt etter det vil jo om ikke annet bekrefte at du ikke bare drev dank i den aktuelle perioden.

Ok, jeg kan jo legge de ved. Er bare redd for at det vil telle negativt for jeg er seriøst ikke skoleflink. Men er ganske god innen mitt fagfelt innen finans, så håper det teller mer :) 

Anonymkode: def17...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger bare inn universitetsvitnemålet på sånne elektroniske søkesider (Jobb Norge o.l), ikke vgs-vitnemålet. Får da være måte på... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg kan jo legge de ved. Er bare redd for at det vil telle negativt for jeg er seriøst ikke skoleflink. Men er ganske god innen mitt fagfelt innen finans, så håper det teller mer :) 

Anonymkode: def17...4ec

Erfaring etter skolegang blir garantert vektlagt mer. Det er jo gjerne etter endt skolegang man egentlig lærer seg ting. I hvert fall føler jeg det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finans og konsulentbransjen er notoriske for dette. Du kan ha jobbet i 10 år, og noen vil fortsatt se på vitnemål...men det er få. 

Dette er en ganske særnorsk ting etter min mening. Har jobbet i London og NYC (Finans), og ingen spør om vitnemål etter et par år i bransjen... 

Anonymkode: 2f52a...b5b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at vitnemål og attester skal legges ved dersom de ber om det i stillingsannonsen. Om det ikke står noe, så skal det ikke legges ved. Argumentet er at det viser om du har lest stillingsannonsen nøye eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkkert en fordel for arbeidsgiver å se hvilke fag du har og karakternivå. Om man har E eller A i alle fag kan man jo begynne å spekulere?

På vitnemålet ser også arbeidsgiver hvor mange år du har brukt på utdannelsen og om du har fullført til normert tid. Det sier kanskje noe om grad av gjennomføringsevne?

Anonymkode: 3b97b...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med vitnemål er jo for å se om du har den graden du sier du har? Mulig jeg tenker feil her, men helt uavhengig av karakterer, gjennomføring og slikt.. er jo greit å se om søkeren er kvalifisert til stillingen.

Anonymkode: b4941...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Vitsen med vitnemål er jo for å se om du har den graden du sier du har? Mulig jeg tenker feil her, men helt uavhengig av karakterer, gjennomføring og slikt.. er jo greit å se om søkeren er kvalifisert til stillingen.

Anonymkode: b4941...59e

Poenget er at det er vanlig å ha med vitnemål på intervju, ikke legge det ved søknad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Poenget er at det er vanlig å ha med vitnemål på intervju, ikke legge det ved søknad.

Jeg tenker arbeidsgiver sparer tid ved å se om personen er aktuell (sjekke vitnemålet) før han/hun setter av tid til intervju. Synd for begge parter å møtes til intervju om det skulle vise seg at fagene var feil ihht. stillingen.

Anonymkode: 3b97b...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker arbeidsgiver sparer tid ved å se om personen er aktuell (sjekke vitnemålet) før han/hun setter av tid til intervju. Synd for begge parter å møtes til intervju om det skulle vise seg at fagene var feil ihht. stillingen.

Anonymkode: 3b97b...795

Tror det her er snakk om sånne elektroniske søkesider (Jobb Norge etc) der det å legge ved vitnemål er en del av prosessen med å søke. Det er altså ikke arbeidsgiver som krever det, men søkesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo noe om hvor flink du er i diverse fag. Har du f.eks arbeidet i bank men nå søker jobb innen eiendom og har fag relatert til dette kan arbeidsgiver være interessert i å se om det var et fag du ser ut til å forstå. Erfaring er naturligvis viktigere enn karakterer jo lenger du har vært i arbeidslivet.

I tillegg er det et dokument som viser at du faktisk har fullført den utdannelsen du skriver at du har i CVen.

Anonymkode: 50468...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 18.19, L'amie skrev:

Jeg har fått beskjed om at vitnemål og attester skal legges ved dersom de ber om det i stillingsannonsen. Om det ikke står noe, så skal det ikke legges ved. Argumentet er at det viser om du har lest stillingsannonsen nøye eller ikke.

Dette synes jeg er rart, de fleste stillinger jeg søker på ber kun spesifikt om søknad, og nevner ikke cv. Synes det er teit om de driver å tester folk sånn, det trenger ikke å handle om at man ikke har lest godt nok, det kan like gjerne være at man er ivrig eller forseggjort. 

Anonymkode: 333dc...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I min bransje er det helt vanlig å legge ved kopi av vitnemål og attester. 

Anonymkode: 98f03...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er rart, de fleste stillinger jeg søker på ber kun spesifikt om søknad, og nevner ikke cv. Synes det er teit om de driver å tester folk sånn, det trenger ikke å handle om at man ikke har lest godt nok, det kan like gjerne være at man er ivrig eller forseggjort. 

Anonymkode: 333dc...b66

CV må du selvfølgelig alltid legge ved. Jeg snakket om vitnemål og attester. Har kun fått det fortalt av en karriereveileder. Jeg har ikke spurt arbeidsgivere direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 17.35, AnonymBruker skrev:

Hvis det er første jobben etter studier så kan jeg se relevansen, men jeg gikk ut av uni i 2005 og utdannelsen min sier ikke noe om hvordan jeg fungerer i arbeidslivet. Nå skal jeg søke innen noen finansjobber og jeg har lang erfaring, men jeg ser bare ikke vitsen med vitnemålene mine. Skal legge de ved søknaden så klart, men jeg bare syns det er merkelig.. 

Anonymkode: def17...4ec

Mulig de vil se på hvor stort fraværet ditt er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det faktisk endel juks med vitnemål, så det kan være litt derfor også? Det dukker også opp saker i media titt og stadig om ledere som ikke har gjennomført den graden de har sagt på intervju etc, så det er nok «bare» en formalitet/sjekk i mange firma. 

Anonymkode: 5d0d4...d04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...