Gå til innhold

Hva gjorde din mor/svigermor til du kom hjem fra føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigermor<3 Fantastisk dame!!

Hun kom til oss midt på natten for å være her med storebror når riene startet. Hun tok ham med på sykehuset for å møte babyen, og hadde da med seg det nydeligste hjemmestrikkete babyteppe. Neste dag tok hun med seg storebror på tur, så pappaen kunne ordne klart i huset (babyen kom noen uker for tidlig, så vi var ikke helt forbredt). Når vi var kommer hjem kom hun med en stoor kake som vi kunne servere til gjester. Fikk åpent tilbud om husvask, barnepass, handling eller hva enn vi skulle ønske. (Selv om vi ikke benyttet oss av det, var tilbudet utrolig hyggelig!) Hun var veldig tydelig på at hun ønsket å hjelpe, men ikke ville presse seg på, så her gikk alt etter mine premisser.  

Min egen mor var nok ikke like mye til hjelp. Hun ville helst sitte i sofaen og kose med babyen mens hun ble servert svigermors kake. Men helt ok det også.

Anonymkode: c5ffa...f8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det spesielle forventninger til mødre/svigermødre i forhold til fedre/svigerfedre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Når dette er en tråd hvor man skal komme med ting mor/svigermor gjorde for en etter fødsel så er det veldig unødvendig av folk å begynne å sutre over hva de måtte gjøre sjøl. Herrefred. JA jeg ler over andres bitterhet når de MÅ rope ut om det i en tråd som i utgangspunktet skulle være positiv. 

Jeg gikk inn for å lese hva fint familie gjorde for en nybakt mor. Men ender opp med å bare himle med øynene fordi folk ikke klarer å godta å ikke kunne klage.

Anonymkode: ed3af...df2

Så leit at en tråd på kg ikke innfridde dine forventninger. 

Menhe, news flash; du er på Norges største kvinneforum. Debattene her tar forskjellige vendinger stadig vekk on konformerer ikke nødvendigvis alltid med dine preferanser. Start deg en blogg, da kan du sutre så mye du vil hvis noe ikke lever opp til dine forventninger, og til og med slette det som plager deg. 

Folk bidrar med sine opplevelser, håndter det!! 

Anonymkode: c555c...f8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Er det spesielle forventninger til mødre/svigermødre i forhold til fedre/svigerfedre? 

Ts her; jeg hadde selv ingen forventninger til hverken mor eller far, men det er nå sånn en gang at vi kvinner er de som føder, og fra en nybakt mormor/farmor som har født selv er det kanskje litt ekstra koselig å vise at hun skjønner godt at det kan være deilig å komme hjem til nyvasket hus, få sengemat/kaker/boller osv. Det var så absolutt ingen kritikk til menn generelt ;) 

Anonymkode: 22f82...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter første fikk jeg blomster, masse ost og kjeks av min mor

Etter nr 2 hadde hun kjøpt sushi:)

Etter nr 3 passet hun eldste og vi fikk kebab:) 

Jeg blir mer enn nok fornøyd med å få mat, huset mitt vil jeg rydde og vaske selv:) 

Svigermor gjorde ikke noe spesielt annet enn å komme på besøk.

Anonymkode: 1cc30...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang gjorde de ingenting - og helt ærlig (og ikke bitter, haha) ser jeg ikke helt hva de skulle gjort heller. 

Andre gang flyttet svigermor inn hos oss for å passe barna og hunden mens vi var på sykehuset. Holdt huset i orden og kom på besøk med ungene så de kunne hilse på. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kom på besøk noen dager etter fødsel. Mamma var hos meg hver dag etter at jeg og babyen kom hjem. De aller første dagene etter hjemkomst sov Hun på sofaen. Jeg synes det var litt skummelt å være alene med babyen helt i begynnelsen. Hun lagde mat og vasket og ordnet så jeg bare kunne være med babyen i min egen boble. Hun sørget for at jeg hadde snacks og vann tilgjengelig under amming og hun gjorde virkelig alt for oss.

Setter så utrolig pris på at jeg kunne Få bli kjent med babyen i fred på den måten :) <3

Anonymkode: 66981...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her; jeg hadde selv ingen forventninger til hverken mor eller far, men det er nå sånn en gang at vi kvinner er de som føder, og fra en nybakt mormor/farmor som har født selv er det kanskje litt ekstra koselig å vise at hun skjønner godt at det kan være deilig å komme hjem til nyvasket hus, få sengemat/kaker/boller osv. Det var så absolutt ingen kritikk til menn generelt ;) 

Anonymkode: 22f82...ba1

Mine foreldre og svigerforeldre hadde heldigvis ikke gjort noe som helst.  De visste godt at vi klarte oss selv, og at det var slik vi ville ha det.  Vi visste vi måtte sette grenser straks fordi min svigermor var akkurat av typen som gjerne jobbet gratis som hushjelp hos oss. 
Jeg kom hjem til nyvasket hus likevel.  Mannen min forsto godt at det ville gjøre meg glad :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fem barn og svigerforeldrene mine er våre nærmeste naboer. De har alltid stilt opp mye for oss og svigermor har hjulpet til ekstra mye ifm fødsler og barsel. Hun har kommet om morgenen og hjulpet til med stell, frokost og fulgt i barnehage, kommet innom og ryddet og tatt klesvask ved behov, laget middager osv osv. Hun har vært helt uvurderlig, jeg føler meg nesten bortskjemt som har så hjelpsomme folk rundt meg. 

Anonymkode: d9c5e...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting gudskjelov. De har ikke tilgang til boligen min uten at jeg er tilstede. Tror jeg ville fått hjerteinfarkt hvis noen vasket hos meg eller tok klesvasken min.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og stefar kom på sykehuset, og hadde med blomster. Av min mor fikk jeg en brosje som hun hadde fått av min far i barselsgave når jeg ble født, og det satte jeg veldig stor pris på! Svigerforeldre kom også med blomster på sykehuset. Formen var fin og de var ikke på besøk så lenge, så det var uproblematisk. Tanter og onkler kom også på besøk på sykehuset. Når vi skulle hjem ble vi tatt i mot av min mor og stefar som hadde vasket gulvene og badet (vannet gikk hjemme og jeg måtte bli hentet av ambulanse, så rengjøringen ble hastig gjort før vi dro). De hadde også laget middag til oss og handlet inn gode oster og spekemat:nori: stefar hadde ordnet med en mini champagneflaske:fnise: han mente den fint kunne vente i kjøleskapet til jeg kunne drikke den. Mens de var hos oss hadde jeg sovnet på sofaen, og når jeg våknet hadde de dratt. Veldig deilig med familie som skjønner sin besøkstid (og ikke minst varighet!). Regner med det blir mindre oppstyr når nestemann kommer, men håper de stiller opp som barnepassere for storesøster:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk første barnet passet svigermor og mine foreldre hundene våre, ellers ingenting. Forventet heller ikke noe, men veldig takknemlig for at de stilte opp for å passe dyrene! Når vi fikk nr to passet svigermor førstemann og jeg kom hjem til nyvaska og strøken leilighet. Moren min passet hunden vår og hadde med seg en del bakst når hun kom dagen etter fødsel, såå godt å slippe tenke på det den første tiden. Er veldig heldig med foreldrene våre, de stiller opp med det de kan når de kan, selv om vi ikke har bedt om noe.

Anonymkode: 7f2cd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig at mor og svigermor hjelper til?  Går ut i fra at en selv vet man er gravid og at mannen vet dette. Da har man faktisk 9 mnd på seg til å gjøre alt klart. Og en bør jo klare å få unnagjort rydding, vasking, vasking av klær osv når det nærmer seg termin. Det er jo også lov å tenke logisk og handle inn litt mat, kanskje lage opp i porsjoner, bake noe, fryse osv i ukene før?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, happiest skrev:

Er det virkelig nødvendig at mor og svigermor hjelper til?  Går ut i fra at en selv vet man er gravid og at mannen vet dette. Da har man faktisk 9 mnd på seg til å gjøre alt klart. Og en bør jo klare å få unnagjort rydding, vasking, vasking av klær osv når det nærmer seg termin. Det er jo også lov å tenke logisk og handle inn litt mat, kanskje lage opp i porsjoner, bake noe, fryse osv i ukene før?

Ingen nødvendighet. Er vel mest familie som viser omtanke og hjelper hverandre. Det er nok heller ikke lett å passe på så alt er 100% på stell, når man ikke vet når fødselen starter. Det er lov å vise at man setter pris på hverandre, og at det lille barnet er ønsket. Og denne tråden er vel mest for å vise hva man satte pris på selv, evt hva man ønsker, men ikke forlanger. 

Hyggelig å lese om så mange gode familiebånd og situasjoner. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegull kom syv uker før termin så alt var litt på halv tolv da vi dro til sykehuset. Men:

Svigermor og svigerfar passet hunden vår. De vasket han , klippet klørne og friserte han så han var ren og pen til hjemkomsten vår. Den dagen vi skulle hjem igjen gikk svigerfar en tre timer lang tur med han, så mannen slapp å ta annet enn korte tisseturer med han på ettermiddagen/kvelden. Stefaren min vasket bilen og kjøpte og monterte barnesete for oss. Han kjøpte også en DAB-radio til oss. Pappa monterte stellebordet, sengen, en kommode og vognen. Mamma hang opp gardiner på barnerommet og fylte kjøleskapet.

Evig takknemlig for all hjelp og støtte fra foreldrene våre. 

 

Anonymkode: d800d...6aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hyggelig å lese om så mange gode familiebånd og situasjoner. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

Man har da vel gode familiebånd selv om man tar husvasken og skittentøyet sitt selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Absolutt ingen ting. Selv eksen hadde ikke gjort noe,  oppvasken sto på benken da jeg  kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ung og sprek, så jeg klarte meg selv. Mamma ba meg si fra hvis hun skulle gjøre noe. 

Anonymkode: d9068...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, happiest skrev:

Er det virkelig nødvendig at mor og svigermor hjelper til?  Går ut i fra at en selv vet man er gravid og at mannen vet dette. Da har man faktisk 9 mnd på seg til å gjøre alt klart. Og en bør jo klare å få unnagjort rydding, vasking, vasking av klær osv når det nærmer seg termin. Det er jo også lov å tenke logisk og handle inn litt mat, kanskje lage opp i porsjoner, bake noe, fryse osv i ukene før?

Ingenting er vel nødvendig. Jeg er selvstendig, og hadde nok klart meg helt fint uten at noen andre løftet en finger for meg, noen gang. 

Men det å ha mennesker rundt seg som bryr seg, og gjør uselviske ting kun for å glede deg :hjerte: Mannnen som står klar med favorittmaten når jeg kommer hjem en fredag. Svigerfar som tropper opp med verktøy for å fikse litt i huset vårt en lørdag. Mamma som var på døra med fersk bakst til barselbesøk... Nødvendig? Nope. Krever jeg det? Absolutt ikke. Men likevel, jeg setter så uendelig pris på omtanken som ligger bak. 

Anonymkode: f5804...916

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Absolutt ingenting.

 

Anonymkode: a905e...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...