Gå til innhold

Hva gjorde din mor/svigermor til du kom hjem fra føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skrives lite om hva mødre/svigermødre gjør for sine døtre når de kommer hjem fra føden og i barseltiden, leser dessverre mest om alt for liten eller alt for stor interesse 😐

Her er i alle fall min glade historie: 

Mamma og den nybakte pappaen vasket hele huset til jeg kom hjem, og mamma «dyttet» litt min mann slik han fikk byttet på sengen og handlet inn mat. Mamma lagde opp middager (sengemat) og svigermor kom med boller og kaker til besøkene som kom i ettertid. De pyntet inngangsdøren med lyseblå ballonger også. 

De kom selvsagt innom og tittet på den lille når vi også kom hjem, men oppfattet aldri det som travelt, mer som de kom i 20 minutt for å beundre og å spørre om det var noe vi trengte hjelp til❤️ I ukene etterpå  (og senere) var de flinke til å se etter den lille eller trille han i søvn mens jeg fikk feks dusjet. 

Alt i alt hadde jeg en fin hjemkomst og barseltid med to nybakte bestemødre som var til stor hjelp og som aldri gikk over streken 😍

Anonymkode: 22f82...ba1

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene mine gjorde ingenting for meg, og det forventet jeg virkelig ikke heller.

Vasket huset? Jeg lå på føden i 4 dager, er begrenset hvor møkkete et hus blir på 4 dager - spesielt når man har en mann som får til grunnleggende husarbeid. 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig da :) Vi følte heller ikke noe press eller mas. Begge (mor og svigermor) bor såpass nærme at det aldri var noe hast. Jeg fikk gaver av begge ved besøk og første møte med lille på sykehuset, hhv. en klokke og et smykke som gratulasjon for bragden. 

Ellers gjorde de ikke så mye for oss den første tiden. Dersom det var noe jeg trengte, så ordnet de det. Småting og småærender. Vi greide oss så fint selv. 

 

Anonymkode: 1d177...8e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor vaska bilen vår. Vi parkerte hos henne istedenfor sykehuset pga parkering koster skjorta på Kalnes. Igangsettelse av fødsel så gikk veldig bra

Anonymkode: 5bc23...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min bor på andre siden av landet, men hun kom selvsagt når jeg fikk barn. Hun og søsteren min hadde kaffe og kaker klar når vi kom fra sykehuset, det ble servert hjemme hos søsteren min, deretter dro vi hjem til oss selv. Jeg og barnet rigget oss til i dobbeltsengen, far puslet i rundt oss og hjalp til når det trengtes. Ville ha ro de første dagene, bare oss tre i vår egen lille boble. 

Anonymkode: 00850...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma ryddet og vasket hele leiligheten og pyntet opp ute med fine blomster mens vi var på sykehuset. Utrolig koselig og veldig deilig å slippe det med en gang vi kom hjem. Mer tid til å kose og bli kjent med babyen❤️

Anonymkode: 92dd8...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma ryddet og vasket hele leiligheten og pyntet opp ute med fine blomster mens vi var på sykehuset. Utrolig koselig og veldig deilig å slippe det med en gang vi kom hjem. Mer tid til å kose og bli kjent med babyen❤️

Anonymkode: 92dd8...a82

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor vasket hos oss. Og ja, vi har det normalt rent og ryddig, men selv i normalt ryddige og rene hjem kan det merkes at en glad og ivrig mor eller svigermor har pusset vinduer, skiftet på senger, tatt siste klesvasken fra vaskerommet, pusset speil, nylig tørket støv og lagt på nystrøkne nye duker overalt og pyntet med blomster. 

 

Synes det var kjempekoselig. Mamma kjøpte ballonger og pyntet porten inn til hagen vår og begge to stakk innom med mat i ny og ne i barseltiden. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

Du vet hvordan formen min var mot slutten og hvordan fødselen startet?:) Skrev ikke at leiligheten så forjævlig ut da vi forlot den, men det var da likevel koselig at mamma ønsket å vaske og rydde her til vi kom hjem.

Anonymkode: 92dd8...a82

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

Broren min rotet skikkelig til i leiligheten mens jeg hadde rier, jeg holdt på å drepe han, en heldigvis ryddet søsteren opp etter ham.

Anonymkode: 7c278...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

I alle normale husholdninger må det ryddes og vaskes. Det stod ikke at huset var totalt bombet. Kunne være å ta litt oppvask som man ikke rakk å ta før fødsel, lett gulvvask, og litt klesvask. 

Anonymkode: 9bb4e...34e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasket og ryddet... Eh... hvem har rotet og skitnet til mens du har vært på sykehuset? Man har vel et rent og ryddig hus selv om man er gravid. 

Anonymkode: 2edf9...848

Jeg har omtrent støv på hjernen, og det var hverken rotete eller møkkete hjemme hos oss, men jeg var dårlig de siste dagene hjemme og lå på sykehuset i 5 dager, og da var det deilig å komme hjem til et nyvaska hus 😉

Anonymkode: 22f82...ba1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ene av de kommenterte at gravidmagen fortsatt var der :( 

Jeg tror ikke noe av de noen gang tenkte at de faktisk kunne gjøre noe for oss, de kom fordi DE ville se babyen, ikke for å bidra.

Jeg har lært mye om hvordan jeg IKKE skal bli i fremtiden :) 

Anonymkode: 97b34...a52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor passet storebror, laget middag til oss med dessert til vi kom hjem fra sykehuset, ordnet blomster og gaver både til storebror og lillesøster. Ble veldig glad:) 

Anonymkode: 49556...fa8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor sendte blomster. De besøkte oss ikke. Vi tok selv turen til dem da vi følte at babyen var stor nok til å sitte i bil i 5 timer.  Han var da ca 2 mnd.

Mine foreldre ville komme på sykehuset, men de gikk heldigvis relativt raskt igjen. Det var ikke lov å ha besøk på avdelingen, så bare 5 timer etter fødelen satt jeg i kafeen med dem og lengtet etter sengen. Samtidig var jeg utrolig stolt og klar for å vise frem babyen. De hadde med blomster, litt  mat og sjokolade. Etter vi kom hjem fra barsel laget de middag til oss noen ganger.  De passet også babyen slik at jeg kunne sove ved behov (men jeg hatet å være vekke fra ham, så det ble med noen få ganger). De første dagene min mann var tilbake i jobb kom de med lunsj.  De ringte også hver dag de første ukene for å høre hvordan det gikk, og ville gjort hva som helst for oss. Er veldig takknemmelig for min fantastiske familie!

Anonymkode: 885fd...4b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri engang tenkt tanken at moren min skulle vaske huset til jeg kom hjem, og iallfall ikke pushe på mannen min hva han skulle gjøre. Vi hadde nok med å være i vår egen lille boble den første tiden. Derimot har moren min alltid stilt opp for oss, og med største glede. 

Anonymkode: 592f8...540

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gjorde veldig mye, hun kom på barsel med mat, kaker og så mye gaver at jeg måtte skrive ned alt for ikke å glemme det. Pyntet huset mitt og flagget (!!!) på hjemkommerdagen 🙈 lagde middag og vasket. Veldig hyggelig, men det ble mye styr. Barnet kom med hastesnitt og dagen etterpå jeg kom hjem ble jeg innlagt på sykehuset med infeksjon, ble der i en uke etterpå. 

Da jeg kom hjem kom svigermor etter en uke. Jeg var veldig syk, hadde fått streng beskjed om ikke å løfte noe annet enn baby, holde senga/sofaen og jobbe med amming som vi slet med. Første dagen sier svigermor at jeg må benytte meg av at de kan passe baby så kan jeg få gjort litt husarbeid (!!!). De fikk full oppvartning i åtte dager, mannen serverte alle måltider og tok alt husarbeid og hjalp meg, de hadde ferie. Fikk ikke et kort, ikke en blomst, ingen gratulasjon - Nada! Men mannen fikk en flaske cognac, akkurat det vi trengte. Sprit til den nybakte pappaen som tross alt hadde gjort jobben med å få en orgasme inni meg. I tråd med at neste gang jeg ble gravid krediterte svigermor denne bragden til sønnen hennes som måtte ha så god sæd! True story, hun sa dette ordrett til meg. 

Sa mamma tok bare helt fullstendig av, svigermor kunne ikke tørke av fjøla selv hvis det var så dårlig oppvartning at hun måtte smøre kveldsmaten sin på egenhånd. Som forøvrig er standard hver gang de er på besøk 😡

Anonymkode: c555c...f8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bitterhet 😂😂 hvorfor svarer dere når dere ikke kan svarer på det tråden faktisk handler om?? Hvorfor grine om hva mor/svigermor IKKE gjorde? 

Anonymkode: ed3af...df2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingenting... De kom på besøk på sykehuset.. 

Min samboers søster derimot tok med hele familien på påskefrie til oss rett etter fødsel.. Det svartnet for meg da jeg hørte det.. Spesielt siden stebarna som skulle til sin mor noen dager etter hjemkomst da ville bli en uke lenger og ta påskeferien hos oss i stedet..  Men hun fikk meg virkelig til å slappe av selv om huset var fullt i stebarn og tantebarn..  Hun tok over alt husarbeid og middagslaging, og barna skjønte at det måtte være en liten "ro" pga. baby.. :) 

Anonymkode: 9afe2...5cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...