Gå til innhold

Jeg vil bli glad i å løpe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet med en livsstilendring igår, for å gå ned i vekt. Jeg vil i den forbindelsen lære meg å løpe. Nå løper jeg ingenting, så har lav løpekondis. Men er aktiv på andre måter. 

Hvor langt og hvor ofte burde jeg løpe for å gå ned i vekt ? Jeg løper med pulsklokke, så kom gjerne med noen verdier på % for å få maksimalt ut av treningen. 

Anonymkode: 6f8c7...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, så flott at du har startet en livsstilsendring :) Hvor langt og hvor ofte du bør løpe for å oppnå dine mål, er vanskelig å si i utgangspunktet, men all økt aktivitet vil jo kunne bidra til vektnedgang. 

For å komme i løpeform, kan jeg anbefale programmet "Couch to 5K", et niukers program der du ved slutten av programmet skal være i stand til å løpe/jogge 5 km uten pause. Programmet forutsetter at du løper/jogger 3 ganger i uka, og det tror jeg er greit til å begynne med. Når du har fullført dette programmet og har løpt/jogget i noen uker, kan du fortsette med programmene "Gateway to 8K" og deretter "Freeway to 10K". Alle disse programmene finner du hos Podrunner: http://www.podrunner.com/programs.html.

Håper dette kan være til hjelp, lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, de skal sjekkes ut 👍🏻

Anonymkode: 6f8c7...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på anbefalingen over. Jeg brukte også C25K da jeg begynte å jogge. 

Og hvis du syns det er for lett i begynnelsen, husk at jogging/løping ikke bare handler om kondis, det handler også om at muskler, sener og ledd skal bli vant til den nye belastningen. Det er viktig å starte rolig for å gi hele kroppen tid til å tilpasse seg belastningen, da unngår du å gå på en smell og bli skadet etter kort tid, noe som ødelegger veldig for motivasjonen. Ja, jeg snakker av erfaring :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Wolfmoon skrev:

Henger meg på anbefalingen over. Jeg brukte også C25K da jeg begynte å jogge. 

Og hvis du syns det er for lett i begynnelsen, husk at jogging/løping ikke bare handler om kondis, det handler også om at muskler, sener og ledd skal bli vant til den nye belastningen. Det er viktig å starte rolig for å gi hele kroppen tid til å tilpasse seg belastningen, da unngår du å gå på en smell og bli skadet etter kort tid, noe som ødelegger veldig for motivasjonen. Ja, jeg snakker av erfaring :P 

Veldig godt poeng! Et program som Couch to 5 k er supert også fordi det holder igjen oss som har en tendens til å bli for ivrige. Løping er belastende for kroppen, og om man kjører for hardt i starten så er det utrolig lett å pådra seg skader. 

Jeg begynte med dette programmet for litt over et år siden, og skal snart løpe min første halvmaraton. Målet er å komme rett under 2 timer :) Så ja, man kan absolutt bli glad i å løpe, men husk at "slow and steady wins the race". 

Vektnedgang var aldri en motivator for meg, her er kostholdet det aller viktigste. Jeg veier omtrent det samme som da jeg begynte å løpe fordi jeg ikke har lagt om kostholdet. Trening forbrenner mye mindre kalorier enn det folk innbiller seg, pluss at mange får økt apetitt av cardio. Man er nødt å spise godt for å ha den energien som løping krever. 

Anonymkode: a0f80...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...