Gå til innhold

Fastlege


male32

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne en god fastlege. 
Nå har jeg allerede byttet 1 gang i år, og fikk dessverre en lege jeg ikke klarer å snakke med.

Jeg er nødt til å bytte snarest. Bytte før 1 april tenker jeg, så får jeg ny lege fra april.
Men hva gjør jeg om jeg får en dårlig lege? Eller en lege jeg ikke klarer å kommunisere med? Da har jeg brukt
2 bytte i år, og er nødt å ha h*n til neste år. Hvorfor er det bare 2 bytter i året?

Den legen jeg tenker å bytte til har bare 650 plasser. Hvorfor så få? Kan det bety at hun jobber lite (lang ventetid) ?
Eller kan det bety at hun har kortere ventetid når hun har mindre pasienter?

Jeg kan ikke ha en lege hvor jeg må vente i månedsvis på å få time. Det var et problem med den forrige legen min.

Ja, jeg vet om legelisten. Jeg har lest alle kommentarer der på alle leger. De fleste leger kan ha både positive og negative tilbakemeldinger.
Det forteller egentlig lite om det er en god eller dårlig lege. Folk er forskjellig.

Jeg kan ikke gå etter hva andre synes om en lege, må finne en lege jeg liker og føler meg komfortabel hos. Den legen jeg vurderer nå,
har ingen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lotteri uansett. Selv om "alle" andre liker en lege, så betyr det ingenting om dere to ikke har kjemi. Om du sliter med å finne en lege som passer deg, burde du heller forsøke gå til de legene som har dårlige anmeldelser og som få liker. Du har vært hos mange leger som er godt likt og de hadde ikke kjemi med noen av dem. Noe som betyr at du ikke har samme kjemi som de fleste andre mennesker og må finne de legene som de fleste andre mennesker ikke liker så godt

Det eneste man kan gjøre er å møte legen og gi den en sjans

Anonymkode: a8179...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fastleger har jo andre oppgaver i tillegg, her jeg bor rullerer fastlegene på hvem som har legevakt-telefonen, da har de noen vakter i halvåret eller noe sånt, noen er også lege på sykehjemmet, andre på helsestasjonen, en er kommunelege osv. i tillegg til stillingen som fastlege.

Hva med å ringe til legekontoret du vurderer å bytte til og høre om ventetid, hastetime osv.? Det kan jo også være en ide å høre til et kontor hvor det er flere leger sånn at du kan få komme dit om din lege ikke er tilgjengelig en dag du skulle trenge det. Da har de andre legene (sannsynligvis) tilgang til journalen din og kan hjelpe deg om nødvendig. På mitt kontor kan man også få gå f.eks. til lege A selv om man står på lege C sin liste uten å måtte bytte, det benyttet jeg meg av fordi jeg ikke hadde kjemi med hun som egentlig var fastlegen min. Plutselig hadde lege A ledige plasser og da byttet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, male32 skrev:

Jeg sliter med å finne en god fastlege. 
Nå har jeg allerede byttet 1 gang i år, og fikk dessverre en lege jeg ikke klarer å snakke med.

Jeg er nødt til å bytte snarest. Bytte før 1 april tenker jeg, så får jeg ny lege fra april.
Men hva gjør jeg om jeg får en dårlig lege? Eller en lege jeg ikke klarer å kommunisere med? Da har jeg brukt
2 bytte i år, og er nødt å ha h*n til neste år. Hvorfor er det bare 2 bytter i året?

Den legen jeg tenker å bytte til har bare 650 plasser. Hvorfor så få? Kan det bety at hun jobber lite (lang ventetid) ?
Eller kan det bety at hun har kortere ventetid når hun har mindre pasienter?

Jeg kan ikke ha en lege hvor jeg må vente i månedsvis på å få time. Det var et problem med den forrige legen min.

Ja, jeg vet om legelisten. Jeg har lest alle kommentarer der på alle leger. De fleste leger kan ha både positive og negative tilbakemeldinger.
Det forteller egentlig lite om det er en god eller dårlig lege. Folk er forskjellig.

Jeg kan ikke gå etter hva andre synes om en lege, må finne en lege jeg liker og føler meg komfortabel hos. Den legen jeg vurderer nå,
har ingen tilbakemeldinger.

Har du vært inne på hjemmesiden til den legen du nå tenker å bytte til? Der kan det stå om legen har vikar i deler av stillingen, eller bare jobber deltid. En lege med så få pasienter jobber gjerne max to dager i uken. Eller har nettopp startet opp praksis og dermde ikke fyllt opp listen sin. En annen forklaring kan være at legen ikke er særlig populær og dermed ikke tiltrekker seg nye pasienter. Noe av dette ser du ved å se på hvor mange ledige plasser legen har. 

Når du har brukt opp dine to legebytter så får og kan du ikke bytte mer. Unntaket er dersom legen slutter eller innskrenker listen sin.

Anonymkode: 30b96...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...