Gå til innhold

Jeg fikk nettopp vite jeg arver leilighet midt på Frogner av en person jeg aldri kjente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har nettopp fått vite at jeg arver en leilighet på Frogner i Oslo av en filletante jeg ikke kjenner. Sitter igjen med så enormt mange spørsmål.

Hvordan er dette i det hele tatt mulig når jeg ikke kjenner henne?

Hvilke investeringer ville dere gjort med den? (Den er «bare» 33 kvm med eget soverom og ligger ved Gimletoppen🙂)

Jente, 24

Anonymkode: 86c94...504

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

flytt dit, lei ut eller selg. Litt avhengig av din økonomiske status og dine behov.

Anonymkode: 03d9c...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville leid ut! Det er veldig god investering! Da tjener du penger må den månedtlig mens den øker i verdi, også kan du selge den om 5-6 når markedsverdien vil være kjempe økt.

Gratulerer!

Om du ikke har egen leilighet selv fra før av å bo i, så ville jeg uansett ikke flyttet dit. Lei den ut og lei eller kjøp en billigere leilighet i andre kanter av byen. En 33 kvm på Frogner kan du få fra 9-15.000 for i mnd , så da kan du fint leie annen leilighet til 8 et annet sted og allikevel tjene penger på den på frogner.

Anonymkode: 1b52e...626

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smareste er å søke lån til å kjøpe leilighet, så kjøper du en leilighet et annet sted i byen, og bruker inntekt fra utleie av den på frogner til å nedbetale lånet på den du har kjøpt. Så sitter du da med eie i to leiligheter og full pott fra begge når lånet er nedbetalt.

Anonymkode: 1b52e...626

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville leid ut! Det er veldig god investering! Da tjener du penger må den månedtlig mens den øker i verdi, også kan du selge den om 5-6 når markedsverdien vil være kjempe økt.

Gratulerer!

Om du ikke har egen leilighet selv fra før av å bo i, så ville jeg uansett ikke flyttet dit. Lei den ut og lei eller kjøp en billigere leilighet i andre kanter av byen. En 33 kvm på Frogner kan du få fra 9-15.000 for i mnd , så da kan du fint leie annen leilighet til 8 et annet sted og allikevel tjene penger på den på frogner.

Anonymkode: 1b52e...626

Husk at jeg må betale 23% skatt da, så vinninga går vel litt opp i spinninga da?

 

Takk for tips alle :)

Anonymkode: 86c94...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at jeg må betale 23% skatt da, så vinninga går vel litt opp i spinninga da?

Anonymkode: 86c94...504

Nei.

Du vil tjene 77 % av en viss sum du aldri ville tjent ellers.
 

Vil du ha 77 kr. av 100 kr., for du må skatte 23 kr., - eller vil du heller ikke ha noen gevinst i det hele tatt, ei heller noen skatt?

Anonymkode: 186b9...fec

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Du vil tjene 77 % av en viss sum du aldri ville tjent ellers.
 

Vil du ha 77 kr. av 100 kr., for du må skatte 23 kr., - eller vil du heller ikke ha noen gevinst i det hele tatt, ei heller noen skatt?

Anonymkode: 186b9...fec

Det jeg mener er: hvis jeg uansett må ut med tilsvarende leiepenger til andre(etter skatt) er det vel ikke vits å leie et annet sted. Ergo jeg kan like gjerne bo i den selv. Skjønte ikke helt hva du mente? :) 

Anonymkode: 86c94...504

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle!

Jeg har nettopp fått vite at jeg arver en leilighet på Frogner i Oslo av en filletante jeg ikke kjenner. Sitter igjen med så enormt mange spørsmål.

Hvordan er dette i det hele tatt mulig når jeg ikke kjenner henne?

Hvilke investeringer ville dere gjort med den? (Den er «bare» 33 kvm med eget soverom og ligger ved Gimletoppen🙂)

Jente, 24

Anonymkode: 86c94...504

Hvordan dette er mulig ligger i arveloven.

Hun hadde ingen barn, foreldre, eller søsken i live, hadde ikke skrevet testamente, og da går arven til neste i arverekkefølgen, og det var deg. :)

Anonymkode: 778c6...a24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke investeringer ville dere gjort med den? (Den er «bare» 33 kvm med eget soverom og ligger ved Gimletoppen🙂)

 

Bra for deg. Og dette gir deg noe vekker i ditt liv også.

Lei den ut for du får bra husleie pr mnd. Og du kan sitte med gode penger/investering til ditt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du puste litt og finne ut hva du egentlig sitter med. Gimle er såpass dyrt, også sammenlignet med Frogner forøvrig at 9000 kr i leieinntekt høres ut som dårlig avkastning. Sett opp et regnestykke inkludert felleskostnader og sammenlign med andre alternativer. Snakk også med en megler eller takstmann som kjenner området for å finne verdien på leiligheten. 30kvm på Gimle kan fort være en enebolig utenfor byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk i hvert fall skattereglene, dersom du skal selge bør du gjøre det mens du fortsatt trer inn i arvelaters skatteposisjon (vet dog ikke om det gjelder når det ikke er direkte livsarvinger). Det vil si at dersom arvelater kunne solgt uten å betale gevinstskatt så kan du det også innenfor gitte regler. Dersom du leier ut f.eks. ett år først og så finner ut at du likevel vil selge kan du få en stygg skattesmell fordi de tar utgangspunkt i nåværende verdi av leiligheten. Ettersom det er arv er det jo uansett mye penger du sitter igjen med, men det er jo litt surt å måtte betale 25% man kunne beholdt selv. Jeg kan litt for lite om dette til å huske detaljert hvordan det fungerer, men jeg vet at det en mange som har brent seg på akkurat dette, så kontakt skatteetaten asap.

Ville kanskje solgt med en gang og kjøpt noe litt større i en rimeligere del av byen, da kan du fremdeles bli gjeldfri men ha litt mer tumleplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg mener er: hvis jeg uansett må ut med tilsvarende leiepenger til andre(etter skatt) er det vel ikke vits å leie et annet sted. Ergo jeg kan like gjerne bo i den selv. Skjønte ikke helt hva du mente? :) 

Anonymkode: 86c94...504

Jeg skjønner ikke hva DU mener.

Du frykter for skatt. Ok det, men hva vil du da? Skatte av en gevinst, og sitte igjen med en viss sum penger du ellers aldri ville sittet igjen med, eller ikke skattet noe ei heller vunnet noe?

Vil du ha 70 av 100 kr. inntekt, fordi du må skatte 30 kr?

Eller

Vil du ha 0 av 0 kr. inntekt, fordi da slipper du å skatte?

Relativt opp mot hva du må ut med i tilsvarende leiepenger til andre er jo nettopp relativt.

Forslaget fra personen var nevnt med rent utgangspunkt i at du skulle tjene det inn.

 

Forslaget var slik jeg forstår det: Lei ut til pris x som gjør at du sitter igjen med gevinst y etter skatt: Gevinst y etter skatt er større enn summen x du må betale et annet sted du leier. Det er litt basic kjøp billig selg dyrere.

Jeg hadde takket med glede ja takk til dette tilbudet f.eks. hvis jeg var deg:

Frogner: Lei ut for 10 K i mnd. skatt 3 K. sitt igjen med 7 K du ellers aldri ville sittet igjen med.

Et annet sted du leier selv: Velg et sted der leien er under 7 K = gevinst.

Jo billigere sted du selv finner, og jo høyere leie du selv setter på eiendommen din, jo mer gevinst i rene kroner etter skatt.

Anonymkode: 186b9...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg inn i skatteregler, leilighetens standard og om det er selveier eller borettslag før du foretar deg noe som helst.

Anonymkode: f7643...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hei alle!

Jeg har nettopp fått vite at jeg arver en leilighet på Frogner i Oslo av en filletante jeg ikke kjenner. Sitter igjen med så enormt mange spørsmål.

Hvordan er dette i det hele tatt mulig når jeg ikke kjenner henne?

Hvilke investeringer ville dere gjort med den? (Den er «bare» 33 kvm med eget soverom og ligger ved Gimletoppen🙂)

Jente, 24

Anonymkode: 86c94...504

Hvilke investeringer man ville gjort rundt den, kommer an på hvilken situasjon man er i fra før. 
Leier du ett sted i Oslo fra før, så kan du nå flytte inn i selveid leilighet. Eier du ett annet sted uten ønske om å flytte inn i den arvede leiligheten, så må man vurdere om man gidder leie ut med det styret det kan medføre, eller om man skal selge. 
Jeg ville solgt, selv om jeg hadde måtte skatte av salget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så heldig du er! ☺ Jeg tenker at det kommer jo an på hvor og hvordan du bor nå, hva du gjør med den. I tillegg kommer det jo an på om leiligheten er i god stand. 

Hvis leiligheten trenger oppussing, hadde jeg solgt den som den er. Det blir uansett en veldig god fortjeneste. Hvis leiligheten er i god stand og den passet meg, hadde jeg flyttet dit og fått med meg litt verdiøkning. Deilig å bo et sted uten å betale verken leie eller lån. 

Vinn-vinn uansett tenker jeg! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er dette i det hele tatt mulig når jeg ikke kjenner henne?

Anonymkode: 86c94...504

Dette er et veldig godt spørsmål.

Anonymkode: 2b1a0...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et veldig godt spørsmål.

Anonymkode: 2b1a0...f25

Som nevnt tidligere er det ikke det.  Hvem som arver er nedfelt i arveloven, og  det er ikke noe hokus pondus ved det.

Arvelater har ikke egne arvinger, foreldre eller søsken, har ikke testamentert arven til noen, og da går arven videre til neste ledd.

Anonymkode: 778c6...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...