Gå til innhold

oj! Krabber han ikke enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby er 8 mnd. og krabber ikke enda, sitter ikke og har ingen tenner. Jeg får stadig høre ting som  "oj, krabber han ikke enda?" Sikkert jeg som er oversensitiv, men men jeg blir så stresset av det. Og så fikk jeg høre av en venninne at jeg ødelegger ryggen hans ved å la han sitte når han ikke selv kan setter seg opp enda, men det er jo bra vanskelig å få i en liggende baby mat da... Er jo ikke som om jeg lar han sitte hele tiden, men innimellom, og han sitter jo støtt som et fjell da.  Jeg skjønner ikke helt hvorfor slike ting treffer så hardt, men det er som et slag i magen hver gang...

Anonymkode: 87315...00f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GiftMann38

Ikke bekymre deg. Vi hadde en tregost selv, gikk ikke før han var 18 mnd feks. I tillegg var han litt under normalen av vekst. 

Nå er han blant de største i sin gruppe i barnehagen, løper som en vind, elsker gym og kan både bokstaver og tall.

Poenget mitt er ikke å skryte av min sønn, men å fortelle det at det er store individuelle forskjeller de første to årene- som ikke betyr noe som helst senere. Så lenge ikke helsesøster er bekymret så er nok barnet ditt helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn krabbet heller ikke ved åtte mnd. Faktisk begynte han aldri å krabbe, men begynte etter hvert å ake seg rundt på rumpa (men om det var ved ni eller ti mnd, husker jeg ikke). Heldigvis var det ingen som sa noe på det, og han har hatt helt normal utvikling for øvrig. Han satt seg opp på gulvet selv ved åtte mnd, da, men satt i høystol ved mating før det, noe helsesøster mente var helt ok når det var kun kort tid, som ved mating.

Jeg syns det er utidig at folk sammenligner så voldsomt og velger å kommentere det overfor deg. Spennet for hva som er normalt er jo så stort. Mine barn har vært ganske tidlige med språket, men det er ikke akkurat som at jeg ville kommentert at andres barn ikke var like tidlige. Faktisk heller ikke om de var i den sene enden av skalaen, fordi de fleste foreldre jeg kjenner bekymrer seg i god tid innen man bør foreta seg noe uansett, de trenger stort sett ikke andres kommentarer i tillegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett melk? Litt underholdene når man er eller hav vært småbarnsmor.

 

Anonymkode: b56ee...ea3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noe å bekymre seg over, han er jo bare 8 mnd! Ei venninne av meg har tre barn, ingen av dem fikk sin første tann før de var nesten ett år gamle. 

Noen barn krabber ikke, men åler eller ruller, og ikke alle gjør dette fra 8 mnd alder. Såklart han må sitte å spise, som du sier sitter han jo ikke pal hele dagen. 

Stor forskjell på så små barn, ser ikke at dette er noe unormalt. Mine to var ulike ved at guttungen satte seg opp 'før han var klar' og ramlet ofte overende, falt da han prøvde gå og måtte holde seg i en vegg el et møbel for å reise seg igjen. Jenta mi var senere med både å sette seg og å gå uten å holde i hendene mine. Men da hun først satte seg opp og da hun begynte å gå, var hun svært stødig. Falt hun, reiste hun seg opp midt på gulvet uten å holde i noe. 

Så barn er ulike, og det meste er normalt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært nærmere 11-12 mnd før de har krabbet. De har alle tatt igjen sine jevnaldrende på det grovmotoriske.

Anonymkode: 48a8a...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi eldste kraup ikkje før ho var eitt år og to veker. Ho gjekk ikkje før ho var 18 mnd. No er ho stor skulejente som går på fjellet, slår hjul og spelar fotball.Då ho var 8 mnd låg ho mest på ryggen, fordi ho var lat og sint på meg når eg la ho på magen 😉

Tantebarnet mitt var tannlaus på eittårsdagen sin. No har ho tenner (hehe)

Alle barn må sitte når dei et, og det går heilt fint om dei sit litt på eit fang eller i ein vippestol innimellom, så lenge det ikkje er heile dagen.

Eg kjenner meg igjen i følelsane dine, for du vil berre at barnet ditt skal ha det bra.  Og det har han heilt sikkert ! Berre senk skuldrane og gled deg over den fine ungen din😊

Endret av Blikkboks
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Baby er 8 mnd. og krabber ikke enda, sitter ikke og har ingen tenner. Jeg får stadig høre ting som  "oj, krabber han ikke enda?" Sikkert jeg som er oversensitiv, men men jeg blir så stresset av det. Og så fikk jeg høre av en venninne at jeg ødelegger ryggen hans ved å la han sitte når han ikke selv kan setter seg opp enda, men det er jo bra vanskelig å få i en liggende baby mat da... Er jo ikke som om jeg lar han sitte hele tiden, men innimellom, og han sitter jo støtt som et fjell da.  Jeg skjønner ikke helt hvorfor slike ting treffer så hardt, men det er som et slag i magen hver gang...

Anonymkode: 87315...00f

Kjære tid.. Vår gutt var rundt 8.5 mnd da han begyne å sette seg, og å krabbe, men han kunne gå i god tid før han fyllte ett år. Ikke bekymre deg du :-)

Og det er helt greit å la baby sitte i matestol når han/hun spiser, og å sitte på fanget deres ellers.

Anonymkode: 8c330...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som hopper over krabbestadiet og som sliter med motorikk, lemmer men har gode evner bør utredes for dyspraksi. 

Anonymkode: 6021d...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikek for sent ute selv om han ikek krbber. Du bør derimot ikke sette hn opp for noe annet enn mating, men det er ingen krise om du gjør det heller, men det kan bremsse motorisk utvikling. Vi ble drillet skukkelig på dette av fysio på barsel.

Anonymkode: 7bcb5...23f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baby er 8 mnd. og krabber ikke enda, sitter ikke og har ingen tenner. Jeg får stadig høre ting som  "oj, krabber han ikke enda?" Sikkert jeg som er oversensitiv, men men jeg blir så stresset av det. Og så fikk jeg høre av en venninne at jeg ødelegger ryggen hans ved å la han sitte når han ikke selv kan setter seg opp enda, men det er jo bra vanskelig å få i en liggende baby mat da... Er jo ikke som om jeg lar han sitte hele tiden, men innimellom, og han sitter jo støtt som et fjell da.  Jeg skjønner ikke helt hvorfor slike ting treffer så hardt, men det er som et slag i magen hver gang...

Anonymkode: 87315...00f

Hva sier helsesøster om barnet ditt? Er hun bekymret? 

Amatører og mammaeksperter de overhører du. Ditt barn er unikt og perfekt akkurat slik ditt barn er. Bekymrer ikke helsesøster seg, så trenger ikke du å bekymre deg. 

Anonymkode: 9d4bd...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn som hopper over krabbestadiet og som sliter med motorikk, lemmer men har gode evner bør utredes for dyspraksi. 

Anonymkode: 6021d...c6a

Sikkert. Men en baby sliter ikke med motorikk fordi den ikke krabber ved 8 mnd.

Anonymkode: 8c330...702

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Min begynte å åle seg når han var 8 måneder! Lærte seg å røyse seg opp og sette seg ned før han lærte å krype når han var rundt 10 måneder. Gikk uten å holde seg når han var 14-15 måneder! Mens lillebroren min slapp seg når han var 8 mnd. 

Noen har god tid, andre ikke. Ungen din er langt ifra treig. Det kommer. Du ser vel ikke mange voksne ligge å åle seg rundt på gulvet, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 9 mnd og drar seg bare bortover. Ikke stress med det. Det kommer når det kommer. Kan forresten heller ikke sitte, men har begynt å la han sitte litt når han spiser. Før var det vippestol bare. Tenner har han fått, men det er da i alle fall ikke noe å stresse etter? De kommer en gang. Min første var sent med tenner men når de plutselig kom så kom de fort også hadde hun masse tenner. Så da kommenterte alle at hun hadde så mye tenner for alderen. 

Folk kommenterer noe uansett... 

Anonymkode: 9efe3...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min krabbet ved 8,5 mnd. Å reise seg opp etter møbler kom samtidig. Plutselig skjedde det et byks i utviklingen, etter å ha ligget litt etter de fleste i barselgruppe osv. Vi lot barnet sitte litt fra 6 mnd, fordi det satt helt stødig og rakt i ryggen, kunne snu seg fritt osv i sittende stilling. Kunne gå 5-6 skritt 2 uker før ettårsdagen, fra 2 uker etter var det helt slutt på å krabbe noe sted, gikk også ute med sko. Språkutviklingen ble langt over snittet, med nivå som en treåring ved 2 år og 1 mnd. Motorikken er helt normal, finmotorikken normal+ for alder. Høy lekekompetanse.

At barnet ditt ikke krabber ved 8 mnd, betyr ingenting for hva som bor i ham. Ikke la deg forlede til å sammenligne ham med andre. De utvikler seg i rykk og napp.

Anonymkode: 4aa4f...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det stikker. Men forsøk å nyte øyeblikket. 

Jeg har tre barn. Morsomt nok har jeg hatt en som var skikkelig tidlig ute med alt, en treiging, og en midt i mellom. 

Livet med den som var tidlig ute med alt, var tøft. Der tørket jeg neseblod ukentlig når han var 8 mnd fordi han forsøkte å krype uten å ha koordinasjon. Og blødende gummer. Og leppe som sprakk igjen. Vi hadde fin rutine på saftis og trøst. Han gikk når han var ni måneder og jeg var så sliten av å løpe etter. 

Neste var en søster som velta rundt til hun var 9 mnd før hun begynte å skyve fra og røre seg. 17 mnd når hun slapp seg for å gå. Hun var tre år når jeg så blodet hennes første gang. Mye mer behagelig tempo! 

Sistemann var midt mellom. 

Hun som var treigest som baby var motorisk like langt fremme som alle andre ved 2 år. Hun er høyt og lavt og jeg ser lite forskjell på henne og broren som gikk 8 mnd tidligere etter 2 år. De var like oppegående, like raske og like langt med det meste. 

Så ikke stress. Babyen sin gjør ting i sin rekkefølge, og det har sine fordeler å vente til muskler og skjelett er mer modent. Ikke la deg bekymre før helsestasjon er bekymret. Inntil det skjer, kan du bare nyte og slappe av med en rolig og sikkert aldeles nydelig baby. Som er helt normal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at jeg bryter inn her, men dette fikk meg til å tenke på noe når så mange sier det kan være skadelig å sitte før man kan: hva med når baby ikke vil legges på gulvet? Og når baby ikke vil ligge bakoverlent på fanget, men hele tiden jobber for å komme seg opp i sittende stilling? For ryggen er jo ikke klar for det, men baby bare griner og jobber skikkelig med hele kroppen om man legger hu ned eller lener hu mot magen når hu er på fanget.. 

Og til TS: la baby følge sin egen utvikling. Det er nok sårt når folk "maser", men du kjenner din baby best og ser om h*n trives. Så lenge hs ikke er bekymret, skal ikke du være det heller :) Og tenner kommer. Selv håper jeg min heller bøir sen enn tidlig. For med tenner kommer biting(ammer) og tannpuss. Så der syns i hvert fall jeg du er heldig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er forskjellige. Min eldste krabbet ved 6 mnder, det var veldig slitsomt. Håper minsten venter litt. Ikke legg så mye i det. Han krabber når han er klar for det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...