Gå til innhold

Ikke vite at man er gravid i 9 mnd


Aloe_Vera

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig på om det er fysisk mulig å gå gjennom et helt svangerskap uten å merke noe eller se det på kroppen sin?

Skjenner man ikke at det er noe annerledes med kroppen, eller er det snakk om fornektelse? Skjønner ikke hvordan man kan ha ett barn inni magen og ikke legge merke til at man f.eks har gått opp i vekt eller at babyen sparker. 

Vil gjerne ha gode svar på hva dere tenker om saken, jeg lurer av en personlig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne av meg fikk brått beskjed om arbeid hun hadde blitt storesøster. Moren hennes hadde gått til legen med magekramper, som viste seg å være rier. Høres utrolig ut, men sant.

Jeg tror forklaringen er en sammensetning av flere ting: Moren hadde hatt mensen gjennom svangerskapet (evt. blødninger), og hun hadde to barn fra før (dvs ikke helt flat mage akkurat). Hun sa i etterkant at hun hadde jo kjent seg litt kvalm og uvel, og lagt på seg litt, men ikke fattet mistanke siden hun fortsatt blødde/hadde mensen.

Men jeg tror nok sånt er ytterst sjelden.

Anonymkode: b2bc3...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg kjente en dame som mente på at hun ikke visste hun var gravid. Hun hadde tre barn fra før men de var tenåringer. Hun hadde «mage» som aldri ble liten igjen etter de andre svangerskapene. Hun var gift og alle ble glade for babyen, så ser ingen grunn til at hun skulle skjule graviditeten heller. Anyway så sa hun at hun ikke merket noe før riene kom og hun hadde styrtfødsel i entreen hjemme. 

Kanskje har hun fortalt meg en skrøne, men ser ingen grunn til det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Du kan jo lese artikkelen om ei venninne av meg

Anonymkode: 8c777...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som ikke skjønner at de er gravide er amerikanske.

"I didn´t know I was pregnant" 

(Youtube-masse episoder)

Anonymkode: 14a33...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et par som jeg kjenner, en som gikk i 5 mnd og en som gikk i 8mnd. Oppegående mennesker. Det kommer nok mye an på kroppsform og at svangerskapet går enkelt, samt om man tror at det er sannsynlig. Kanskje man går på ppiller uten å ha mensen, eller tok en test akkurat litt for tidlig som var negativ og ikke har hatt sex siden. 

Jeg er bare 3 mnd nå, men føler meg ikke antydning til gravid ennå, veldig lite symptomer. Har uregelmessig mens og blør lite, og på ppiller hadde jeg omtrent aldri mensen,  så hadde nok ikke tenkt over at mensen mangla heller. Spent på å se på når jeg "føler meg" gravid, liksom når er det ingen tvil. 

Anonymkode: 03624...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som har kommet til uke 14-18 før de har oppdaget graviditeten, og tydeligvis skjer det at noen går i nærmere ni mnd. også. Men det er jo veldig uvanlig da. Jeg vil tro årsaker kan være at man har en del mage fra før, forhold i livsstilen akkurat da gjør at det virker naturlig å legge på seg, lang overkropp med god plass til fosteret, svangerskap med veldig lite symptomer, morkake foran i livmoren slik at man kjenner lite bevegelser og at man regner graviditet som så usannsynlig at man ikke tenker på det. Noen ganger er det nok psykiske årsaker med i bildet også, at man fornekter det.

For mange, sikkert de fleste, er det nok ikke mulig. Selv hvis svangerskapet mitt hadde vært helt symtomfritt, men rimelig regelmessige blødninger, hadde det ikke vært mulig å unngå å se det og kjenne bevegelsene etter rundt uke 22 på meg.

Anonymkode: ee851...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke hatt prøver som fortalte meg at jeg var gravid, hadde jeg gått 9 mnd uten å ane noe som helst.

La på meg fire kilo, og var slank fra før.

Anonymkode: f0503...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for meg å tro på det, etter å ha gått igjennom to svangerskap selv... uten kvalme og med morkake på fremsiden som demping...

Hva med lungene som klemmes så man knapt får puste ved 7 mnd? 

Foster som gnager på ribbeinsbuene?

Hva med den svære magen som stikker rett ut?

Hva med vagginga de siste 6 ukene?

Hva med at det er utrolig slitsomt å stå oppreist fordi det henger en 3kg klump i stropper festet på innsiden av korsryggen?

Hva med prøverier/braxton hicks? 

Hva med at man nesten ikke kommer seg opp av senga fordi midt-seksjonen veier 10-15 kg mer? 

Hva med at man må tisse støtt og stadig, dag og natt? 

Osv...

 

Anonymkode: 54b60...11e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig for meg å tro på det, etter å ha gått igjennom to svangerskap selv... uten kvalme og med morkake på fremsiden som demping...

Hva med lungene som klemmes så man knapt får puste ved 7 mnd? 

Foster som gnager på ribbeinsbuene?

Hva med den svære magen som stikker rett ut?

Hva med vagginga de siste 6 ukene?

Hva med at det er utrolig slitsomt å stå oppreist fordi det henger en 3kg klump i stropper festet på innsiden av korsryggen?

Hva med prøverier/braxton hicks? 

Hva med at man nesten ikke kommer seg opp av senga fordi midt-seksjonen veier 10-15 kg mer? 

Hva med at man må tisse støtt og stadig, dag og natt? 

Osv...

 

Anonymkode: 54b60...11e

Ja da var det det med at ikke alle graviditeter er like og noen faktisk ikke har noe til plager, eller har andre logiske forklaringer på plager og tanken på en graviditet ikke er der så da er de andre forklaringene gode nok.

Anonymkode: a995e...cae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å tro for meg også, mitt eget svangerskap tatt i betraktning. Nå har jeg sett de som har betydelig mindre synlig mage enn meg da. Og jeg lå rett ut med kvalme i første halvdel av svangerskapet, men er nokså sprek nå i siste trimester. Vektoppgang hadde jeg kanskje ikke merket enda (uke 32) med mindre jeg hadde veid meg gjennom svangerskapet, og jeg har ingen bekkenplager. Men min mage er altså ikke mulig å overse, samt at bevegelsene fra babyen har vært tydlige og synlige lenge. Selv uten kvalmen og magen, hadde kynnere, diverse magesmerter og halsbrann fått meg til å oppsøke lege lenge før fødselen, slik at det hadde blitt oppdaget. Men det er jo ikke alle som merker noe til det heller. Alt i alt tror jeg det skal veldig mye til i hvert fall. Men historier i denne tråden og linken litt lenger opp viser jo at det skjer.

Anonymkode: ee851...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel kunne kjenne liv i magen iløpet av de 9 mnd. Noe tyder vel på at de ikke kjenner kroppen sin godt nok?

Anonymkode: 21ae8...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Man bør vel kunne kjenne liv i magen iløpet av de 9 mnd. Noe tyder vel på at de ikke kjenner kroppen sin godt nok?

Anonymkode: 21ae8...484

Ved bakovervendt livmor og/eller foreliggende morkake er det ikke gitt at man kjenner det.

Kjenner også til ei som var innom legen 4-5 ganger med magesmerter før de fant ut at hun var gravid.

Anonymkode: 8c777...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...