Gå til innhold

latsabbdag/latsabb dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

enkelt og greit spørsmål: ville dere sagt "latsabbdag" eller "latsabb dag"?

altså, for å beskrive at man har en dag hvor man er latsabb.

Anonymkode: ddb45...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lat dag. Korstest. Er man lat, så er man lat. 

Anonymkode: 0a9c2...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, her kalles det lopredag når en har en lat dag:fnise:

Anonymkode: c0f4d...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvor er her?

Anonymkode: ddb45...240

Nord-Vestlandet :wink:

Anonymkode: c0f4d...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis noe er en sepsifikk ting er det som oftest ett ord. I denne situasjonen er en dag der du er lat en ting. En spesifikk ting. En latsabbdag. Prøv å ha det som en liten huskeregel. En spesifikk ting = ett ord.

Skulle du ha delt opp ordet, hadde det ikke vært en ting lengre. Med mindre jeg hadde brukt godviljen min for å forstå hva du egentlig mente, kunne jeg ha lurt på om du prøvde å si at Dag er en latsabb, eller at du bare tok to tilfeldige ord og slo de sammen uten mål og mening. "Hus tak", "kaffe kopp" og "bamse mums" gir strengt tatt like mye mening som "aske konvolutt", "sofa brød" og "leppe rik".

Blir litt som de kjente og kjære bildene vi alle har sett med "ananas ringer" eller "sukker biter". Ananas ringer er ikke lengre en ting, men en liten setning. Det virker som om ananasen prøver å ringe noen, kanskje sin gode venn eple? Og sukker biter? Sukkeret, hvorfor skulle det bite noen? Ananasringer er en spesfikk ting. Sukkerbiter er en spesifikk ting. Dermed skal det stå i ett ord. :) 

Anonymkode: cb884...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsabbdag, selv om jeg normalt sett ville formulert meg på en helt annen måte. Som hovedregel plasserer man ikke to substantiv etter hverandre i en setning, men trekker dem sammen til et ord.

Anonymkode: 42790...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsabb er et substantiv, og kan ikke brukes som et adjektiv for å beskrive en dag. Enten må du si at du har en latsabbdag, altså en dag der du er en latsabb. Eller du må beskrive dagen som «en lat dag», en dag der du er lat.

I Norge bruker vi sammensatte ord. Det vil si at når to substantiv følger etter hverandre, skriver vi dem som ett ord. Det første substantivet forteller noe om det andre substantivet. En latsabb + en dag = en latsabbdag, en dag man er en latsabb. Dersom man ikke setter de to substantivene sammen, får man orddelingsfeil. «Latsabb dag» er en orddelingsfeil.

Hadde du derimot ønsket å sette latsabb sammen med et substantiv som begynner på B, la oss si bukse(kanskje du ønsket å beskrive en bukse du bruker når du later deg hjemme), så ville vi fått tre like konsonanter etter hverandre; latsabbbukse. Her kan du velge to varianter - enten fjerne den ene b-en, latsabbukse, eller binde ordene sammen med en bindestrek, latsabb-bukse. 

 

Endret av bopera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, bopera said:

Latsabb er et substantiv, og kan ikke brukes som et adjektiv for å beskrive en dag. Enten må du si at du har en latsabbdag, altså en dag der du er en latsabb. Eller du må beskrive dagen som «en lat dag», en dag der du er lat.

I Norge bruker vi sammensatte ord. Det vil si at når to substantiv følger etter hverandre, skriver vi dem som ett ord. Det første substantivet forteller noe om det andre substantivet. En latsabb + en dag = en latsabbdag, en dag man er en latsabb. Dersom man ikke setter de to substantivene sammen, får man orddelingsfeil. «Latsabb dag» er en orddelingsfeil.

Hadde du derimot ønsket å sette latsabb sammen med et substantiv som begynner på B, la oss si bukse(kanskje du ønsket å beskrive en bukse du bruker når du later deg hjemme), så ville vi fått tre like konsonanter etter hverandre; latsabbbukse. Her kan du velge to varianter - enten fjerne den ene b-en, latsabbukse, eller binde ordene sammen med en bindestrek, latsabb-bukse. 

 

Du virker interessert i rettskriving/språk, så håper det er greit at jeg tipser deg om dette. :) 

Det heter faktisk særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil når vi snakker om sånne problemer, selv om de aller fleste av oss ser ut til å tro det er det samme. (Det er ikke så lenge siden jeg selv lærte meg det. :fnise: )

Særskrivingsfeil er når man skriver "ananas ringer" istedet for ananasringer. Orddelingsfeil er når man deler opp ord feil, f.eks. hvis man skriver en lang tekst og går tom for rom på den ene linja. For å ta et eksempel fra Wikipedia:
Riktig: «Sol-
nedgang».
 

Feil: «Sol
nedgang»
Feil: «Soln-
edgang»

Anonymkode: cb884...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker interessert i rettskriving/språk, så håper det er greit at jeg tipser deg om dette. :) 

Det heter faktisk særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil når vi snakker om sånne problemer, selv om de aller fleste av oss ser ut til å tro det er det samme. (Det er ikke så lenge siden jeg selv lærte meg det. :fnise: )

Særskrivingsfeil er når man skriver "ananas ringer" istedet for ananasringer. Orddelingsfeil er når man deler opp ord feil, f.eks. hvis man skriver en lang tekst og går tom for rom på den ene linja. For å ta et eksempel fra Wikipedia:
Riktig: «Sol-
nedgang».
 

Feil: «Sol
nedgang»
Feil: «Soln-
edgang»

Anonymkode: cb884...9b0

Haha, ja, absolutt! Her er det jeg som har vært litt kjapp. Det beste, eventuelt verste, er at jeg i forrige uke var vikar ved Voksenopplæringen her jeg bor, og stod og lærte bort nøyaktig det jeg selv skrev feil i dag! :klaske::laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...