Gå til innhold

Gå ned i vekt på antidepressiva..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på et antidepressiv for søvn ifbm ryggskade. Har gått opp 14 kg på noen mnd og jeg mister selvtillit for hver eneste dag nå.. 

Har prøvd å gå ned, på samme måte som jeg lett gikk ned 15 kg for noen få år siden, da jeg rett og slett hadde spist for mye, men gikk ikke på medisinene den gang. Kiloene gikk fort av. 

Er det noe spesielt som gjør det vanskelig å gå ned når jeg går på medisinen? Er jo matsuget som medisinen skaper, som gjør at jeg går opp, ikke medisinen i seg selv.. Så da burde jo lavere matinntak pluss fysisk aktivitet være nok til å gå ned? Legen sier så.. 

Eller skjer det noe med metabolismen ved inntak av slike medisiner som gjør vektnedgang vanskelig?? 

Anonymkode: 6fd85...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Hvilken type antidepressiva er det snakk om?

Mirtazapin

Anonymkode: 6fd85...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinene tukler med mange hjerneprosesser, og kan påvirke sult- og metthetsfølelse. Det er ikke som om det eksisterer piller som bare påvirker en funksjon i hjernen og ingen andre. Det er litt som å skrike til naboen din, du ønsker bare kjefte på naboen din, men alle som bor i nabolaget vil høre deg. Du har ikke lyst at de andre naboene skal høre deg, men lyd bærer langt. Samme opplegg med piller, de påvirker andre hjernefunksjoner enn bare om du er glad eller trist. De kan også gjøre naboen din tunghørt, slik at du må skrike enda høyere for at han skal høre deg. Dvs du må ta høyere dose piller for at de skal fungere, for hjernen din tilpasser seg endringene i hjernen din og vil ha mer

Anonymkode: 78e52...5be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mirtazapin

Anonymkode: 6fd85...79a

Meg bekjent burde det gå fint å gå ned i vekt på mirtazapin/remeron. Har du prøvd å gå ned i vekt lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd i 4 uker, vekta går bare oppover... 

Anonymkode: 6fd85...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Remeron er en helvetes medisin, sorry for ordbruken. La på meg masse på kort tid. Var konstant sulten! Jeg klarte ikke å gå ned i vekt på dem, måtte slutte. 

Ja, man blir trøtt av dem for en periode, så slutter de å virke på søvnen er min erfaring, dessverre. 

Anonymkode: 829bd...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på remeron for kronisk hodepine i noen uker, la på meg 6 kg.  Sluttet, og det tok flere måneder å få de av. Var konstant sulten og ble aldri mett.  

Nå bruker jeg de en sjelden gang  for søvn og innbiller meg alltid at jeg har ekstra matlyst dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest at Wellbutrin kan bidra til vektnedgang, om det er aktuelt for deg å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mellifluous said:

Har lest at Wellbutrin kan bidra til vektnedgang, om det er aktuelt for deg å prøve. 

Det er min erfaring, men da kan man absolutt ikke drikke alkohol (og det er ikke sånn tihi ett glass går greit, man kan få anfall). Det er originalt ment for røykeslutt

Jeg følte meg konstant mett, kjempe rastløs men også trøtt.

Anonymkode: c2c02...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Remeron fikk jeg for noen år siden, nettopp for å gå OPP i vekt. Det er nok ikke den rette medisinen om man ønsker å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron har bivirkning vektoppgang og oksehunger. Legen min advarte meg spesielt om det, men mente jeg kunne prøve den medisinen siden jeg aldri har slitt med overvekt. 
Tror du skal ha en utrolig kraftig viljestyrke for å gå ned i vekt på den medisinen. 
 

Anonymkode: d931a...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...