Gå til innhold

Hva er problemet til mange katteeiere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ukastrerte katter medfører ukontrollert formering og videre massiv lidelse for katter som da ender opp hjemløse. Disse er ofte i slåsskamp, har begrenset tilgang på mat, utsatt for hyppige infeksjoner, får ikke veterinærtilsyn når de trenger det, og fryser ihjel ute i kulda på vinteren. 

Altså, når man velger å ha katt - hvorfor vil man ikke prioritere å sette av penger til kastrering og ID-merking? Hvis man ikke har råd til dette så har man jo heller ikke råd til uforutsette veterinærutgifter ved sykdom og skade, og da burde man vel heller ikke påta seg ansvaret for et dyr eller? Hvorfor vil ikke folk skjønne dette?

Hvis noen kunne gitt meg en ordentlig god forklaring på dette så hadde jeg satt stor pris på det! 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her! Det er en ukastrert hannkatt som dukker opp i mitt nabolag av og til, og terroriserer de andre kattene i nabolaget inkludert min. Den markerer overalt, selv ved inngangspartiet vårt (!!!!) 

Jeg er så fristet til å gå dør til dør for og spørre (og eventuelt kjefte) hvem som eier den ukastrerte hannkatten...

Anonymkode: 5f414...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Det er en ukastrert hannkatt som dukker opp i mitt nabolag av og til, og terroriserer de andre kattene i nabolaget inkludert min. Den markerer overalt, selv ved inngangspartiet vårt (!!!!) 

Jeg er så fristet til å gå dør til dør for og spørre (og eventuelt kjefte) hvem som eier den ukastrerte hannkatten...

Anonymkode: 5f414...990

TS her - jeg ville forhørt meg om hvem det er sin katt! Det kan hende den er hjemløs, og da trenger den hjelp fort nå i vinterkulden. Hvis den er hjemløs må frivillig organisasjon kontaktes for å hjelpe katten. 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker har ikke kapasitet nok til å forstå at de lager problemer for andre. De ser ikke at de ødelegger andre katters mulighet for et godt hjem når de avler huskatter som de gir bort til den første som melder seg. Å de ser ikke all kostnaden de kan føre på et annet menneske fordi deres ukastrerte hannkatt er en slosskjempe uten like. Han kommer kanskje bare hjem med et par skrubbsår, mens det stakkars offeret ligger bedøvd hos dyrlegen med en halvt avrivd øre og flenge i øyelokket, bare fordi den lå på plenen å koste seg i sola. 

Katteeiere som slipper ut ukastrerte katter skulle hatt juling. Egoistiske jævler. 

Anonymkode: af643...9ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.. Om man ikke driver oppdrett så sterilisér katten, uansett kjønn.. 

Anonymkode: 04beb...829

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker har ikke kapasitet nok til å forstå at de lager problemer for andre. De ser ikke at de ødelegger andre katters mulighet for et godt hjem når de avler huskatter som de gir bort til den første som melder seg. Å de ser ikke all kostnaden de kan føre på et annet menneske fordi deres ukastrerte hannkatt er en slosskjempe uten like. Han kommer kanskje bare hjem med et par skrubbsår, mens det stakkars offeret ligger bedøvd hos dyrlegen med en halvt avrivd øre og flenge i øyelokket, bare fordi den lå på plenen å koste seg i sola. 

Katteeiere som slipper ut ukastrerte katter skulle hatt juling. Egoistiske jævler. 

Anonymkode: af643...9ce

TS her - jeg tenker ikke i første omgang på at det er ille for menneskene som må punge ut for å betale etter slåsskamp, men for de hjemløse kattene som LIDER på grunn av manglende kastrering. 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg.. Om man ikke driver oppdrett så sterilisér katten, uansett kjønn.. 

Anonymkode: 04beb...829

Helt enig! Og myten om at hunnkatter må få ett eller to kull før de kastreres/steriliseres, må dø! For det er bare tull! - TS

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er dyrt. Jeg sier IKKE at det er en unnskyldning - og jeg er helt enig i at man skal ha penger til det hvis man velger å skaffe deg katt - men jeg tror likevel det er grunnen. Mange vil ikke «kaste bort» 2000kr+ på en katt. Tror jeg.

Men som sagt, jeg mener IKKE at det er en gyldig grunn. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her - jeg tenker ikke i første omgang på at det er ille for menneskene som må punge ut for å betale etter slåsskamp, men for de hjemløse kattene som LIDER på grunn av manglende kastrering. 

Anonymkode: 6f53d...b42

Det er også helt forjævlig så klart. Mente jo det å men det kom kanskje ikke så godt frem. 

Anonymkode: af643...9ce

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her - jeg ville forhørt meg om hvem det er sin katt! Det kan hende den er hjemløs, og da trenger den hjelp fort nå i vinterkulden. Hvis den er hjemløs må frivillig organisasjon kontaktes for å hjelpe katten. 

Anonymkode: 6f53d...b42

Jeg har vurdert det, men katten ser frisk ut, og den er ikke spesielt tynn. Det er en ganske fin katt, men han har noen arr i øret (sikkert pga slåssing). Jeg har ingen forutsetning for å vite hvem som eier den, men en jeg kjenner som bor lenger opp i gata har også sett katten, så den går litt rundt omkring tror jeg... 

Skal se om jeg får tatt bilde av den, og sendt til lokale dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 5f414...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, boblevann skrev:

Fordi det er dyrt. Jeg sier IKKE at det er en unnskyldning - og jeg er helt enig i at man skal ha penger til det hvis man velger å skaffe deg katt - men jeg tror likevel det er grunnen. Mange vil ikke «kaste bort» 2000kr+ på en katt. Tror jeg.

Men som sagt, jeg mener IKKE at det er en gyldig grunn. 

Ikke en gyldig grunn i det hele tatt nei. For du verden så dyrt det blir å dra til veterinæren med den bøllekatta, som raser rundt i nabolaget og lager jævelskap. Og forsikringen, jada, den koster den også. Og har man det, så er det fort en tusenlapp eller to i egenandel (alt etter hvilken forsikring man har og bevegelig egenandel osv). 
Kastrering er kanskje dyrt, men konsekvensene av å droppe det er dyrere. 

Anonymkode: ead7f...5f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, boblevann skrev:

Fordi det er dyrt. Jeg sier IKKE at det er en unnskyldning - og jeg er helt enig i at man skal ha penger til det hvis man velger å skaffe deg katt - men jeg tror likevel det er grunnen. Mange vil ikke «kaste bort» 2000kr+ på en katt. Tror jeg.

Men som sagt, jeg mener IKKE at det er en gyldig grunn. 

2000 kr dekker såvidt mat til en katt i 2 år... 

Hvis folk ikke er villig til å betale for dyra sine, så kan de rett og slett ikke skaffe seg dyr :)

Anonymkode: 5f414...990

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vurdert det, men katten ser frisk ut, og den er ikke spesielt tynn. Det er en ganske fin katt, men han har noen arr i øret (sikkert pga slåssing). Jeg har ingen forutsetning for å vite hvem som eier den, men en jeg kjenner som bor lenger opp i gata har også sett katten, så den går litt rundt omkring tror jeg... 

Skal se om jeg får tatt bilde av den, og sendt til lokale dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 5f414...990

Så bra at du vil gjøre noe! Jeg har vært i akkurat samme situasjon selv, og da sendte jeg først melding til alle de nærmeste naboene. Ingen visste hvor den kom fra, så da la jeg inn annonse på "dyrebar.no" og skrev ut flyers som jeg hang opp rundt i nærområdet. Ingen ville gi seg til kjenne som eier, så da tok Dyrebeskyttelsen over omsorgen for katten. Jeg tok selv initiativ til å ta med katten til veterinær og få den kastrert, ID-merket og vaksinert. :) 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, boblevann skrev:

Fordi det er dyrt. Jeg sier IKKE at det er en unnskyldning - og jeg er helt enig i at man skal ha penger til det hvis man velger å skaffe deg katt - men jeg tror likevel det er grunnen. Mange vil ikke «kaste bort» 2000kr+ på en katt. Tror jeg.

Men som sagt, jeg mener IKKE at det er en gyldig grunn. 

Da får man skaffe seg en hos dyrebeskyttelsen. De kommer ofte ferdig kastrerte eller dyrebeskyttelsen betaler for kastrering når pus er gammel nok mot at man betaler 1000 kr eller noe når man adopterer dem.

Anonymkode: af643...9ce

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en gyldig grunn i det hele tatt nei. For du verden så dyrt det blir å dra til veterinæren med den bøllekatta, som raser rundt i nabolaget og lager jævelskap. Og forsikringen, jada, den koster den også. Og har man det, så er det fort en tusenlapp eller to i egenandel (alt etter hvilken forsikring man har og bevegelig egenandel osv). 
Kastrering er kanskje dyrt, men konsekvensene av å droppe det er dyrere. 

Anonymkode: ead7f...5f4

Folk som tenker slik går ikke til veterinær - de avliver over en lav sko. «Jeg bruker ikke penger på en katt». De ser ikke på det som deres problem. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

2000 kr dekker såvidt mat til en katt i 2 år... 

Hvis folk ikke er villig til å betale for dyra sine, så kan de rett og slett ikke skaffe seg dyr :)

Anonymkode: 5f414...990

Jeg er selvfølgelig helt enig! Men tror mange tenker slik. Å betale en slant i uka for kattemat over lang tid, virker ikke like dyrt så å betale 2000kr der og da hos veterinær. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en gyldig grunn i det hele tatt nei. For du verden så dyrt det blir å dra til veterinæren med den bøllekatta, som raser rundt i nabolaget og lager jævelskap. Og forsikringen, jada, den koster den også. Og har man det, så er det fort en tusenlapp eller to i egenandel (alt etter hvilken forsikring man har og bevegelig egenandel osv). 
Kastrering er kanskje dyrt, men konsekvensene av å droppe det er dyrere. 

Anonymkode: ead7f...5f4

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000 kr dekker såvidt mat til en katt i 2 år... 

Hvis folk ikke er villig til å betale for dyra sine, så kan de rett og slett ikke skaffe seg dyr :)

Anonymkode: 5f414...990

 

Enig med dere!! Og dette er en så no-brainer at jeg kan ikke fatte og begripe at ikke folk gidder å prioritere det når de først velger å skaffe seg katt! HVORFOR er det ikke lovpålagt!!! (Eller sponset av staten)

Anonymkode: 6f53d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får man skaffe seg en hos dyrebeskyttelsen. De kommer ofte ferdig kastrerte eller dyrebeskyttelsen betaler for kastrering når pus er gammel nok mot at man betaler 1000 kr eller noe når man adopterer dem.

Anonymkode: af643...9ce

Ja, dette er det alle burde gjøre. Gjorde det selv. Det burde ikke være lov å avle på huskatter, og all adopsjon skulle skjedd via organisasjon... Men vi er nok hundrevis av år unna å nå det målet, før folk skjønner alvoret. 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påstår at de ikke har råd til det burde ta seg en aldri så liten realitetssjekk. For det første: det koster å skaffe seg dyr samme hva, og som noen her nevnte, det er dyrere i lengden å ikke kastrere enn å kastrere. Og for det andre: alle i Norge i dag som kan kjøpe kattemat, har råd til kastrering. Jeg er selv student, men klarer likevel å sette av nok penger sånn at jeg har råd til å bruke 30 000 i løpet av et år på katten min som har en kronisk sykdom (han har det bra, altså). Hvis en student med økonomien som følger av det har råd til TRETTI tusen i året, så har mannen i gata råd til 2000 kr én gang! 

Men som alltid så har vel katter ingen verdi i manges øyne, de er kun til for å tilfredsstille menneskets behov for selskap og kos, så da er kampen tapt allerede der tenker jeg? 

Anonymkode: 6f53d...b42

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får man skaffe seg en hos dyrebeskyttelsen. De kommer ofte ferdig kastrerte eller dyrebeskyttelsen betaler for kastrering når pus er gammel nok mot at man betaler 1000 kr eller noe når man adopterer dem.

Anonymkode: af643...9ce

Betaler nok litt mer enn 1000 kr. Vi adopterte vår katt fra dyrebeskyttelsen i fjor. Dette var kattunge og da betalte vi 2000 kr. Dette beløp inkluderte vaksiner, chip, øremerking og kastrering. Men dette var billigere enn hva vi ville betalt selv et annet sted. 

Anonymkode: 63521...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...