Gå til innhold

Fylte analkjertler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min hadde for en liten stund siden fylte analkjertler hvor den ene sprakk. Han viste ingen tegn på at det var et problem(ingen aking, slikking, løs mage osv) og den sprakk plutselig og vi måtte på vet å legge han i narkose så han ble skylt, han hadde det så vondt stakkars. Fikk ikke noe god informasjon fra vet ang hvordan vi skal unngå at dette skjer igjen, bare at vi kanskje burde komme 1 gang per mnd og tømme de. Jeg synes det høres ut som en dårlig ide da jeg har hørt at da kan man bli avhengig av å gjøre dette resten av livet hans pga man ødelgger den naturlige måten å gjøre det på. Dette har bare skjedd en gang og da synes jeg det er drastisk tiltak å skulle dra på vet en gang i mnd for å tømme de.

Det jeg lurer på er om det er lett å se når de er fylte og ikke tømmer seg naturlig? Jeg prøver å ta en titt i stumpen hans noen ganger i uka men det ser foreløpig helt normalt ut. Ser man lett når de er fylte(og da gjerne lenge før de er så fulle at de sprekker)? Kan jeg gjøre noe for å forebygge at det skjer? Han hadde som sagt helt normal avføring og ingen andre symptomer før den sprakk..

Anonymkode: 9cf52...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte tømme analkjertlene til pus en gang selv, da det begynte å renne avføring ut fra tarmen hans og han var tydelig påvirket av det (slikket seg bak hele tiden). Klemmingen på analkjertlene var ikke godt for pus, men han kom seg igjennom det og han ble helt fri for plager etter at de var blitt tømt. Dette er 1,5 år siden og han har ikke hatt dette igjen. Fikk tipset av ei venninne som selv pleide å gjøre dette på hunden sin med jevne mellomrom, når de samme symptomene oppsto. Så på youtube-video av hvordan man skulle gjøre dette på riktig måte. Dersom du finner ut at du vil gjøre dette selv, husk plasthansker og masse masse papir (det spruter en del). ;) 

Anonymkode: 50e20...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det, men et annet symptom pus hadde var at analkjertlene var tydelig tilstoppet. Sjekket selvsagt dette først. De to prikkene på siden av endetarmen, som er åpningen til analkjertlene, så ut som to oppsvulmede porer. 

Anonymkode: 50e20...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min hadde for en liten stund siden fylte analkjertler hvor den ene sprakk. Han viste ingen tegn på at det var et problem(ingen aking, slikking, løs mage osv) og den sprakk plutselig og vi måtte på vet å legge han i narkose så han ble skylt, han hadde det så vondt stakkars. Fikk ikke noe god informasjon fra vet ang hvordan vi skal unngå at dette skjer igjen, bare at vi kanskje burde komme 1 gang per mnd og tømme de. Jeg synes det høres ut som en dårlig ide da jeg har hørt at da kan man bli avhengig av å gjøre dette resten av livet hans pga man ødelgger den naturlige måten å gjøre det på. Dette har bare skjedd en gang og da synes jeg det er drastisk tiltak å skulle dra på vet en gang i mnd for å tømme de.

Det jeg lurer på er om det er lett å se når de er fylte og ikke tømmer seg naturlig? Jeg prøver å ta en titt i stumpen hans noen ganger i uka men det ser foreløpig helt normalt ut. Ser man lett når de er fylte(og da gjerne lenge før de er så fulle at de sprekker)? Kan jeg gjøre noe for å forebygge at det skjer? Han hadde som sagt helt normal avføring og ingen andre symptomer før den sprakk..

Anonymkode: 9cf52...aa3

Jeg ville ha fulgt med på dem ukentlig. Tror ikke det synes, du må rett og slett bare kjenne etter på utsiden. Kjenn hvordan det føles når de er tomme og når de er fulle. Blir de ganske fulle og hunden går på do uten at det bedrer seg så tar du på deg et par engangshansker og tømmer fra utsiden. Finnes mange YouTube-videoer om dette.

Anonymkode: 8e1cd...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min sleit veldig med bettenelser i analkjertlene, helt til jeg begynte å råfore. Råforing gjør at avføringen blir hardere, enn med tørrfor. Dette er visstnok bra, fordi det hjelper hunden å få tømt analkjertlene selv når den er på do. Etter det har hun ikke hatt noen problemer med analkjertlene, og hos min hund var det så ille at veterinær snakket om å bare fjerne analkjertlene.

 

Har også hørt fra vetrinær at jo mer du "tukler" med analkjerlene, jo verre blir problemet. Så hvis man hele tiden må tømme på egenhånd er det bedre å få de fjernet, spesielt hvis du har en liten hund, da det er litt større risiko å fjerne analkjertlene på større hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Hunden min hadde for en liten stund siden fylte analkjertler hvor den ene sprakk. Han viste ingen tegn på at det var et problem(ingen aking, slikking, løs mage osv) og den sprakk plutselig og vi måtte på vet å legge han i narkose så han ble skylt, han hadde det så vondt stakkars. Fikk ikke noe god informasjon fra vet ang hvordan vi skal unngå at dette skjer igjen, bare at vi kanskje burde komme 1 gang per mnd og tømme de. Jeg synes det høres ut som en dårlig ide da jeg har hørt at da kan man bli avhengig av å gjøre dette resten av livet hans pga man ødelgger den naturlige måten å gjøre det på. Dette har bare skjedd en gang og da synes jeg det er drastisk tiltak å skulle dra på vet en gang i mnd for å tømme de.

Det jeg lurer på er om det er lett å se når de er fylte og ikke tømmer seg naturlig? Jeg prøver å ta en titt i stumpen hans noen ganger i uka men det ser foreløpig helt normalt ut. Ser man lett når de er fylte(og da gjerne lenge før de er så fulle at de sprekker)? Kan jeg gjøre noe for å forebygge at det skjer? Han hadde som sagt helt normal avføring og ingen andre symptomer før den sprakk..

Anonymkode: 9cf52...aa3

Og istedet for å lytte på rådet fra veterinæren din så spør du heller på KG? Hvis du har så dårlig tiltro til veterinæren din så får du heller bytte veterinær.. btw så var rådet du fikk helt innafor--- hilsen veterinær

Anonymkode: 8c454...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund klarer ikke å tømme dem selv, så jeg tømmer dem ca 1 gang i mnd hjemme i dusjen. Når de er fulle aker hun seg og biter ved hale roten. Jeg har også opplevd at hun har lekket litt.  hennes kjertler har aldri vært betente

Prosedyren er lett og smertefritt. Jeg trenger ikke holde henne, hun bare står der og på 5 sekunder er det gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og istedet for å lytte på rådet fra veterinæren din så spør du heller på KG? Hvis du har så dårlig tiltro til veterinæren din så får du heller bytte veterinær.. btw så var rådet du fikk helt innafor--- hilsen veterinær

Anonymkode: 8c454...896

Ja tenk å spørre folk i samme båt om råd 🙄

Ja, jeg har faktisk ingen planer om å gå tilbake til den veterinæren da jeg ikke er fornøyd med han, men jeg har heller ingen planer om å dra til en ny veterinær før jeg vet om det er nødvendig. Hunden min blir fryktelig stresset av å dra til vet, og det vil jeg ikke utsette den for hvis jeg ikke må. 

Anonymkode: 9cf52...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til foreldrene mine hadde det en gang for noen år siden. Da hovnet hun opp voldsomt, dyrelegen har klemt den ut og hun skulle tilbake til kontroll etter 3 måneder, da hadde hun klart det selv og trengte ikke komme tilbake.

Katten min har hatt det to ganger, og da har han slikket seg så mye at han ble hårløs, og da så jeg det hovnet opp. Dyrelegen måtte klemme ut begge ganger, under narkose andre gang da han ble svært aggressiv første gang (jeg måtte til lege).

Jeg tipser deg å gå til dyrelegen. Klarer hunden det selv, så slipper du å komme tilbake, har hunden ikke klart det så unngår du et større problem. Du kan eventuelt få dem til å lære deg hvor du skal klemme for å få det ut selv.

Anonymkode: f15cf...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...