Gå til innhold

Erfaring med å ta psykologutdanning i godt voksen alder?


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg er interresert i psykologi og har et genuint ønske om å hjelpe folk. Er nå snart 20 år, men er overhode ikke å balanse til å bli noe som helst form for behandler nå. Tenker f.eks om jeg blir frisk, så kunne jeg begynt utdannelsen som psykolog om f.eks 10-15 år eller noe. Noen som har vært psykisk syke her, blitt friske og utdannet dere til psykolog i godt voksen alder?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arnhild Lauveng hadde schizofreni, ble frisk og tok deretter psykologutdanning. Hun har skrevet en del bøker også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, aell skrev:

Arnhild Lauveng hadde schizofreni, ble frisk og tok deretter psykologutdanning. Hun har skrevet en del bøker også. 

Det er creds! Tøffing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det er creds! Tøffing

Ja, absolutt! Men du, hvis det er psykolog du ønsker å bli syns jeg virkelig at du bør prøve deg på det. Ja, du er "syk" nå, men du kommer til å bli bedre. Dessuten så kommer du til å lære om hvordan du kan distansere deg selv fra pasientene på en hensiktsmessig måte på studiet. Det er også en mulighet å ikke jobbe klinisk hvis det skulle bli for mye for deg. Blant annet innen arbeidspsykologi, eller med forskning. Jeg tror uansett at din store empati kan hjelpe deg som psykolog. Men det høres ut som om du sliter mye med sterke følelser, har du prøvd DBT eller lignende?

Personlig har vel egentlig jeg også mest lyst til å begynne på et studie som vil gi meg en jobb innen helsevesenet, men det er ikke psykolog. Hvis jeg velger å gjøre dette, så vil jeg jo ha 6 år på meg under studietiden til å jobbe med meg selv, og prøve å "bli kvitt" EUPF, og diverse andre problemer. Man trenger ikke å være helt frisk for å jobbe i helsevesenet, og har hørt om flere leger/psykologer og andre ansatte innenfor helsevesenet som har en psykisk lidelse. Så lenge man har kontroll på lidelsen, god selvinnsikt og evne til å fungere tilnærmet normalt så skal det nok gå fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...