Gå til innhold

Har ikke lyst å ha hund lengre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en forpliktelse for livet å anskaffe seg hund!  Det er stygt å lempe en hund på en annen.  

 

Anonymkode: 13a13...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Ikke engang når det kan føre til at hunden får bedre livskvalitet og et bedre liv hos sin nye eier?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Hvis man ikke klarer å ta seg av den er det det din fjott. Hvis man får fuckings kreft og er så dårlig at man ikke kan ha hunden lenger så gir man den fra seg, uavhengig av hva sånne som deg måtte mene om saken.

Anonymkode: 35784...723

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en hund som var helt håpløs. Det er mye innavl i rasen, så de fleste er sprø, men det sjekket jeg ikke først dessverre. Han var snill inne og glad i folk, men møtte han andre hunder tiltet han. Det samme med syklelister, traktorer, mopeder, utrykningskjøretøy, damer med rullator osv. Han ble kastrert uten at det hjalp. Etterhvert gruet jeg meg til hver eneste tur og hadde ingen glede av hunden lenger. Jeg aner ikke på hvor mange kurs jeg var på, men ingenting hjalp. Men jeg ga ikke opp, for holdningen min var som AB 69d: Hundehold er en livstidsdom.

Da jeg fikk barn ble han overbeskyttende og begynte å knurre, også på andre barn. Da var det nok, han kunne jo etterhvert gjøre alvor av truslene og skade noen. Han ble omplassert til noen var alene og som var mye sterkere enn meg. Da hadde jeg holdt ut i fem år. Jeg skaffet meg ikke ny hund før den gamle hunden min døde, i tilfelle han kom i retur. Dessuten var jeg drittlei. Etter noen år skaffet jeg meg en annen rase. Han er aktiv ute, lydig, snill og med god avknapp inne. Jeg bruker han også i jobb. Jeg har ikke forandret meg som hundeeier, men hunden passer bedre til meg.

Du og hunden din passer ikke sammen og det er dumt for både deg og han at dere fortsetter sammen. Hunden din er fremdeles ung og kan utvikle seg fint hos noen som passer han bedre. Du burde få deg en hund som passer til deg så du kan nyte hvor fantastisk det er å ha en hund.

Anonymkode: 639ea...d81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen gode råd, men jeg er i lignende situasjon som din (men min er ikke like ille) og jeg ville bare si at jeg har stor forståelse for at dette er tungt og vanskelig.:klem:

Iallefall for min del føler jeg at jeg har feilet bigtime. At jeg var en idiot som skaffet meg en sånn rase, at det jeg hadde erfart før var helt feil, eller at jeg ikke burde ha stolt på det. At jeg har feilet i oppdragelsen av hunden... At jeg har en hund jeg egentlig skal elske og bedåre, men som jeg ønsker meg vekk i fra daglig. Og det er vondt for en som egentlig elsker dyr, som gir bort massevis av penger til omplasseringer av dyr og som alltid har ønsket å ha hunder i livet sitt, at jeg ikke klarer å få glede av dette lille familiemedlemmet når alle andre hunder jeg har hatt har vært så viktigt for meg. (Nei, jeg ville aldri finne på å skade hunden på noen måte så ingen få panikk. Avliving av ellers friske dyr er helt uaktuelt. Og sambo elsker hunden sånn at han får mer enn nok kjærlighet, leking, kos og oppmerksomhet fra han alene.)

Så jeg ville bare si at jeg kan skjønne hvordan det er TS og at hvis du ønsker å omplassere er det helt forståelig. Både du og hunden vil få det bedre isåfall. Og at hvis du ønsker å prøve å fortsette å trene (kanskje med en personlig trener?) er du kjempeflink og jeg heier på deg! Det er kanskje verdt et forsøk iallefall. :) 

Anonymkode: 620ef...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Jeg har to hunder og en katt som ikke fikk hva de trengte hos de tidligere eierne, men som har det utmerket hos oss. De er totalt uenige med deg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Cathrine88 said:

Jeg har to hunder og en katt som ikke fikk hva de trengte hos de tidligere eierne, men som har det utmerket hos oss. De er totalt uenige med deg.

Saken er at man har ANSVAR for hunden resten av livet dens og møkkafolk skal ikke ha dyr uansett!

 

Anonymkode: 13a13...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er at man har ANSVAR for hunden resten av livet dens og møkkafolk skal ikke ha dyr uansett!

 

Anonymkode: 13a13...69d

Du, klatre av den høye hesten din er du grei, det er så vanskelig å kommunisere med deg der oppe.

 

 

Det er et stort ansvar med hund, og man kan aldri være sikker på hvordan hunden blir som voksen, og man kan ikke vite hvordan livet vil endre seg. Sånn er det bare. TS, jeg syns det høres ut som du har skaffet deg helt feil rase til ditt bruk. Det du kanskje kan gjøre, er å, dersom hunden er renraset, enten kontakte oppdretter eller kennelklubben og omplassere den gjennom de, det er ofte mange med god peiling på akkurat den rasen som vil være interessert. Jeg vet ikke om jeg ville stolt på noen fra finn.no for eksempel, men heller brukt god tid på å finne noen som kan gi hunden akkurat det den trenger.

Anonymkode: 38734...40e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en omplasseringshund? 

For i så fall så krever det ekstra hvis du får en hund med mye bagasje. Det skal man selvfølgelig ta høyde for. Men jeg kan forstå at hundene kan komme med enda større adferdsvansker enn man hadde forutsett.

Hvis du har hatt den siden den var valp, så er jo oppførselen og adferdsvanskene din fortjeneste.

Vår familie har hatt mange ulike hunderaser, og alle har oppført seg fint, ikke knurret mot mennesker eller andre hunder osv. Man kan ikke tillegge rasen skylden for at en hund har adferdsvansker.

Anonymkode: 4022c...b10

Hvis du har hatt den siden den var valp, så er jo oppførselen og adferdsvanskene din fortjeneste.

Det spørs egentlig. Hvis ts hentet valpen sent så har det også mye å si. Valper som kommer i nye hjem senere enn 8 uker altså 2 måneder, har større sjanse for å utvikle atferdsvansker. Spesielt hvis tispemora virker spiss og aggressiv. Hvis det er en blandings rase har det også mye å si, blandinger er ikke alltid så heldig da det kan medføre mentale klikk. Også er det viktig hva slags energi eieren utstråler og kroppsspråk, at man har riktig autoritet som får akkurat din hund til å lyde og vise respekt framfor å fly på alt og være sjefen.

Anonymkode: 2aaf7...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt din feil som eier at hunden er som den er TS.

  • Den er sikkert understimulert. Du har valgt feil hund i forhold til din livsstil.
  • Utelukkende belønnings trening fungerer ikke. Når en hund utagerer må man irettesette den, ellers lærer den ikke.
    • Belønningstrening når det gjelder å lære den opp til nye ting.
    • Gjør den noe galt (altså ikke at den ikke utfører kommandoer du har prøvd å lære den, men gjør noe galt i form av bjeffing, knurring, ol.) så skal den irettesettes bestemt. Dvs en kraftig og grov stemme som viser at du mener allvor, noe mange kvinner ikke får til.
    • Gjør den noe alvorlig galt som f.eks å bite noen eller være voldsom med eller stjele ting fra en unge så irettesettes den fysisk. Altså ikke noe som skader hunden, men noe som den virkelig kjenner og gjør vondt. F.eks å vri om ørene til den piper. Dette skjer jo uansett veldig sjelden og hunden tar ikke noe skade av det (bare se på hvordan hunder selv irettesetter hverandre).
      • En anekdote for hvordan dette fungerer er når en hund vi hadde stjal is fra en liten unge når den var en liten valp. Vi fikk tatt den på fersk gjerning og vred om øret dens til den peip til, og sa samtidig kraftig fra til den. Og den skjønte da alvoret og siden vi tok den på så fersk gjerning skjønte den også nøyaktig hva den ble straffet for (dette er viktig da å straffe den i ettertid gir ingen mening, og bare forvirrer hunden). Resten al livet stjal denne hunden aldri mat fra små unger igjen. Unger kunne stå og nærmest dytte mat oppi ansiktet på hunden og den ville snu seg mot oss og sjekke om det var greit at den tok det. Og dette ødela heller ikke hunden på noen som helst måte hverken generelt, eller mot unger spesielt. Den var fremdeles like omgjengelig med unger, bare at den holdt seg unna eventuell mat de hadde.
    • Å straffe en hund mye er ikke bra, da vil den bli et usikkert nærvevrak, men å irettesette den en gang i blant når den gjør noe galt tar den ikke skade av. Dette får jeg nok mye pepper for, men det er realiteten. Og det er også hva hundearter gjør i naturen. Det etablerer deg over den i hierarkiet i flokken, og det oppdrar den i hva som ikke er lov.

Anonymkode: 511ca...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er frustrert, TS. Det er utrolig slitsomt når hunden er sånn, og det er vanskelig når man føler at uansett hva man gjør så har det liten effekt.

Jeg vil anbefale deg å få hjelp hos en god og oppdatert atferdsterapeut som kan komme hjem til deg, se deg og hunden sammen og hjelpe deg med hvordan du skal få dette til. Men det forutsetter at du er motivert til å gjøre den jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp hunde trenere.. Eg ville personlig gått og fått hjelp av noen som er kjent med type hund du har. Hunde trenere bruker vanligvis "lett lerte" hunder for og vise frem hva de kan, valget dems er for og jobbe minst mulig med hunden.

Vis din hund er av rasene, typiske ulveblanding eller arbeidshunder vil disse hundene kunne overstyre komandoene de får av eiger, rett og slett for at de e selvstendige, og ikke har behov for og gjør deg fornøyde.

Avliving burde vær uaktuelt. Du kan og kontakte mattilsynet og få hjelp med omplassering, men eg anbefale kennel klubber og de som har peiling på den rasen du har, hurtig market som finn.no og facebook grupper er nærmest gråfd dyreplageri vis du omplasserer gjennom de medier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, WhutO_o said:

Dropp hunde trenere.. Eg ville personlig gått og fått hjelp av noen som er kjent med type hund du har. Hunde trenere bruker vanligvis "lett lerte" hunder for og vise frem hva de kan, valget dems er for og jobbe minst mulig med hunden.

 

 

Dette stemmer ikke, hvis du velger en oppdatert og kunnskapsrik atferdsterapeut. Disse har ofte kunnskap og erfaring med å jobbe med nettopp de hundene som kan være vanskelige og utfordrende. Jeg ville unngått de som opererer med garantier og enkle løsninger som fokuserer på symptombehandling, men heller gått for de som jobber med årsakene som ligger bak og som gjør det grundig.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære TS, det er lov å omplassere hunden din. Gjør det du. Vær ærlig om hundens gode og mindre gode egenskaper, på den måte vil du luke ut alle de som bare vil ha en hund fordi den er kul eller tøff. Hunden din vil få en ny sjanse i et nytt miljø med en ny eier og du kan kjenne etter hvordan du vil ha det i hverdagen din.

Jeg synes det står respekt av å innse sin egen begrensning som du gjør nå TS. Det at andre i denne tråden kaster seg over deg for stå for deres regning.. Det er rett og slett ikke sant at det kun er eier som kan gjøre en hund usikker og uregjerlig, er sammenhengen mellom arv og miljø helt ukjent for folk i denne tråden?`Hva slags genetisk disposisjon denne hunden har vet vi ingenting om. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reveenka skrev:

Kjære TS, det er lov å omplassere hunden din. Gjør det du. Vær ærlig om hundens gode og mindre gode egenskaper, på den måte vil du luke ut alle de som bare vil ha en hund fordi den er kul eller tøff. Hunden din vil få en ny sjanse i et nytt miljø med en ny eier og du kan kjenne etter hvordan du vil ha det i hverdagen din.

Jeg synes det står respekt av å innse sin egen begrensning som du gjør nå TS. Det at andre i denne tråden kaster seg over deg for stå for deres regning.. Det er rett og slett ikke sant at det kun er eier som kan gjøre en hund usikker og uregjerlig, er sammenhengen mellom arv og miljø helt ukjent for folk i denne tråden?`Hva slags genetisk disposisjon denne hunden har vet vi ingenting om. 

 

Sant!

Anonymkode: 8b760...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Å dumpe og omplassere er to helt forskjellige ting. Hvorfor i all verden er det galt å omplassere en hund som kan fungere i et annet hjem? 

Anonymkode: 13081...3fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Selvfølgelig er det helt akseptabelt! Hvis man etter å ha eid hunden en stund innser at man ikke er en match og ikke passer sammen likevel, er det helt innafor å ta følgene av dette og omplassere hunden til noen den passer bedre med. Noen som kanskje kan gi den det den trenger.

Jeg synes det er helt i orden at noen innser at de har valgt feil og tar hensyn til dette ved å gi bort/omplassere hunden, enn å lide seg gjennom 14-15 år med feil dyr. For ikke å snakke om at hunden også må lide seg gjennom årene med feil eier. Da er det mye bedre at de får en ny sjanse hos en annen, og forhåpentligvis mere passende eier.

Det er ikke garantert at man lykkes på første forsøk med hunder heller.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tabris skrev:

Dette stemmer ikke, hvis du velger en oppdatert og kunnskapsrik atferdsterapeut. Disse har ofte kunnskap og erfaring med å jobbe med nettopp de hundene som kan være vanskelige og utfordrende. Jeg ville unngått de som opererer med garantier og enkle løsninger som fokuserer på symptombehandling, men heller gått for de som jobber med årsakene som ligger bak og som gjør det grundig.

Du sier noe. Men etter hva "Hunde trenere" har vist meg har de ikke mye peiling på akkurat dette. Har selv en hunde trener der eg bor som tror hu e expert på alt og intenting for at hun kan trene en border collie, Men selvfølgelig finnes det gode hunde trenere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

Slutt å presenter meningene dine som universelle sannheter. 

Anonymkode: 00d48...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WhutO_o said:

Du sier noe. Men etter hva "Hunde trenere" har vist meg har de ikke mye peiling på akkurat dette. Har selv en hunde trener der eg bor som tror hu e expert på alt og intenting for at hun kan trene en border collie, Men selvfølgelig finnes det gode hunde trenere også.

Ja, jeg tenker jo ikke på folk som bare trener hunden sin. Jeg tenker på instruktører og atferdsterapeuter med oppdatert kunnskap og utdanning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...