Gå til innhold

Har ikke lyst å ha hund lengre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og er litt fortvilet... Jeg har innsett at jeg har valgt feil hunderase og sikkert feil hund. Og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Rasen blir brukt til brukshund og diverse sporter, er kjent for å være en kjempekjekk familiehund og god med alt og alle.

Min hannhund er 2,5 år, utagerer på andre hunder i bånd, bjeffer på mennesker som kommer på gaten alene, har jaktinnstinkt og kan ikke gå løs, er så sterk at jeg er nødt til å bruke grime på han og roer seg ikke ned om vi er noen andre plasser enn hjemme. Han hopper på besøk og lekebiter. Til tross for stor arbeidsvilje har hunden mye stress i seg, noe som fører til at man ikke kan trene mer enn tre-fem minutter om gangen, for selv om treningen går bra så bikker hunden over og ender opp med å bite og knurre. Dette skjer også på alt av turer der hunden må gå i bånd (som er 99% av turene).

Jeg trener utelukkende belønningsbasert og selv om jeg har prøvd å straffe disse uønskede tingene, så ser jeg det bare har negativ effekt. Men nå er det sånn at jeg har lyst å slå til hunden, når han tar sats og biter seg fast i armen min fordi han blir stresset.

Jeg kan ikke dra for å trene med den lokale hundeklubben fordi hunden ikke kan trene mer enn 5 minutter før han klikker. Og det er hvis jeg får til å trene, som regel så er det for mye fokus på de andre hundene. Jeg hadde jo håp om å begynne å konkurrere i lydighet. Jeg kan nesten ikke gå tur lengre, fordi jeg gruer meg til hver gang han bikker over i stress. Og før gikk vi mye løs utenom båndtvangen, men nå finner han spor og går i jaktmodus. Før var innkallingen helt 100, nå bryter den ikke gjennom jaktmodusen.

Herregud, jeg har så lyst å ikke ha denne hunden lengre. Jeg orker det snart ikke lengre. Jeg har lyst på en hund som er avbalansert, som kan omgås hunder og mennesker, som kan være med på tur uten å dra meg over ende. Dere aner ikke hvor mye jeg har prøvd å trene på ALT. Og fremskritt kommer, men så går alt tilbake til null.

Anonymkode: 82c67...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en omplasseringshund? 

For i så fall så krever det ekstra hvis du får en hund med mye bagasje. Det skal man selvfølgelig ta høyde for. Men jeg kan forstå at hundene kan komme med enda større adferdsvansker enn man hadde forutsett.

Hvis du har hatt den siden den var valp, så er jo oppførselen og adferdsvanskene din fortjeneste.

Vår familie har hatt mange ulike hunderaser, og alle har oppført seg fint, ikke knurret mot mennesker eller andre hunder osv. Man kan ikke tillegge rasen skylden for at en hund har adferdsvansker.

Anonymkode: 4022c...b10

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette en omplasseringshund? 

For i så fall så krever det ekstra hvis du får en hund med mye bagasje. Det skal man selvfølgelig ta høyde for. Men jeg kan forstå at hundene kan komme med enda større adferdsvansker enn man hadde forutsett.

Hvis du har hatt den siden den var valp, så er jo oppførselen og adferdsvanskene din fortjeneste.

Vår familie har hatt mange ulike hunderaser, og alle har oppført seg fint, ikke knurret mot mennesker eller andre hunder osv. Man kan ikke tillegge rasen skylden for at en hund har adferdsvansker.

Anonymkode: 4022c...b10

Har hatt den siden den var valp og har prøvd å gjøre ALT riktig. Takk for at du får meg til å føle meg enda mer jævlig enn jeg allerede gjør.

Anonymkode: 82c67...79f

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det snakk om? 

Har selv en flatcoated retriever som er noe utragrende til tider, hvor hun akkurat har tippet 4 år. På en side må du tenke; hva kan jeg gjøre, hvorfor klikker hunden etter så kort tid, er det noe jeg ikke gjør riktig? Som regel ligger atferden til hunden fra eier dersom man fikk den som valp, noe du sier du har. Enkelte raser er verre å jobbe med, selv om de har et godt rykte, mens andre har rett og slett neglisjert det å oppdra hunden fra øyeblikket den kom i hus. 

Er det noe muligheter for privat hundetrening der du bor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får selge hunden, da. :)

Ellers så vil jeg anbefale deg å lage deg en profil på dette forumet http://hundesonen.no/ og spørre hudefolkene der, I tillegg til å ta kontakt med Norsk Kennel Klub.

 

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Du får selge hunden, da. :)

Eller gi den bort. Jeg ville ikke betalt for en sånn hund. 

Til TS: skjønner godt at du er frustrert, jeg kjenner flere som har hunder som absolutt ikke passer deres livsstil. Det beste du kan gjøre er å omplassere den og evt skaffe deg en annen rase. 

Anonymkode: ab24c...8f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller gi den bort. Jeg ville ikke betalt for en sånn hund. 

Til TS: skjønner godt at du er frustrert, jeg kjenner flere som har hunder som absolutt ikke passer deres livsstil. Det beste du kan gjøre er å omplassere den og evt skaffe deg en annen rase. 

Anonymkode: ab24c...8f5

Nei, det kan du si. Men det kan hende kjøperen vil oppleve en helt annen hund. Jeg tror problemet er at T.S har en brukshund som ikke får brukt seg på noe... Hun skriver også at den brukes i sport. Da antar jeg dette er enten sledekjøring eller jakt.

Får en sånn hund ikke bruke kroppen nok, og ikke bruke instingtene sine nok, så vil den utagere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du gjør noe drastisk kan du jo prøve å kastrere han. Min var veldig stresset og stakk mye av, men etter at han ble kastrert har han ikke stukket av én eneste gang. Er vel verdt et forsøk? 

Jeg fikk en helt ny hund etterpå, per i dag er han rolig og lydig. 

Det fungerer ikke liket på alle hunder, men hvis alternativet er avlivning, så...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier hun må bruke grime på hunden og at den klikker etter 5 minutter med trening og blir frustrert av å gå i bånd. Med andre ord er det en hund som aldri opplever å få bli sliten... Hun klarer heller ikke med den. Da trenger den en annen eier.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det?

Og det er nok som flere andre skriver her, at hunden får for lite stimulanse, han høres frustrert ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bikkja trenger å løpe, trekke, bruke huet. Denne hunden høres understimulert ut. På samme måte som mange som sulter overspiser når de først får mat, så går denne hunden helt i fistel når den endelig får brukt hodet og kroppen.

Dette er nok ikke en hund det nytter "å gå tur med". Denne hunden trenger mer enn tur!!!

Anonymkode: 33fa6...c86

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å omplassere den. Men vær ærlig i annonsen. Det er jo en hund for erfarne hundefolk.

Vær nøye med de som får overta den.

Det er en ærlig sak å stoppe opp, og innse at dere ikke klarer å gi hverandre nok.

Ikke føl deg så dum for valget ditt, lykke til med ny eier!

Anonymkode: cd718...e51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener dere? Det er tydelig at treningen fungerer mot sin hensikt og fører til stress og frustrasjon hos dere begge som hunden fort merker. Dere begge må være avbalansert og hunden må ha fokus rettet 100% mot deg før du setter i gang med øvelser. Har du forsøkt å gjemme godbiter på forhånd, for så å roe helt ned før dere starter? Topp trening som sliter ut hunden mentalt først slik at det ikke trenger å være så veldig mye energi når dere trenger fokus. Hunden blir også frustrert dersom den ikke forstår hva du vil ha den til å gjøre, det første man bør øve på og lære inn er øyekontakt.
Sitt med en godbit foran deg, sitt helt rolig, og i det øyeblikket hunden retter blikket sitt mot ditt, så belønn. Når hunden har forstått det, så hold godbiten lenger vekk fra deg, belønn med en gang du oppnår kontakt. Etterhvert kan du ta med denne treningen på tur, og dere vil oppnå mye mer kontakt og fokus og det stresser ikke hunden på lik linje som ved annen aktivisering der hunden ikke forstår hva du vil at den skal gjøre og du ender med å bli sint/utålmodig/stressa og viderefører energien til hunden din. Du må ha hundens hele oppmerksomhet for at dere skal komme noe vei.
Kontakt er alt.
@Tabris har vel god greie på dette? :closedeyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en omplasseringshund? 

For i så fall så krever det ekstra hvis du får en hund med mye bagasje. Det skal man selvfølgelig ta høyde for. Men jeg kan forstå at hundene kan komme med enda større adferdsvansker enn man hadde forutsett.

Hvis du har hatt den siden den var valp, så er jo oppførselen og adferdsvanskene din fortjeneste.

Vår familie har hatt mange ulike hunderaser, og alle har oppført seg fint, ikke knurret mot mennesker eller andre hunder osv. Man kan ikke tillegge rasen skylden for at en hund har adferdsvansker.

Anonymkode: 4022c...b10

Det trenger ikke nødvendigvis å ha noe med oppdragelsen å gjøre. Jeg tok til meg en 7 mnd gammel valp til omplassering en gang. Han var grei til å begynne med bortsett fra at han var litt usikker av seg, men så snart han ble kjønnsmoden begynte han å reagere negativt på andre hannhunder og mange mennesker ved å bjeffe og i verste fall bite. Har i senere tid konkludert med at dette kunne ha noe med at han var kryptorchid å gjøre. Ellers spiller avlen og oppdrettet en veldig stor rolle i hvordan valpene blir. Kryptorchid er arvelig og påvirker hundens psyke pga alle hormonene(i varierende grad fra individ til individ). På samme måte vil hunder med dårlig psyke som avles på ha stor sjanse for å gi valper med dårlig psyke. De første 8 ukene valpene tilbringer hos oppdretter er det også viktig å legge et godt grunnlag med miljøtrening og sosialisering, ellers kan man også få en utrivelig hund.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (eller rettere sagt foreldrene mine) har hatt flere omplasserte border collier, og de var slik som du beskriver når de kom til oss. De måtte først få jobbe fysisk  (jeg løp tur med dem) og så kunne de konsentrere seg om mental trening. Det fungerte og de roet seg ganske raskt. 

Men godt mulig at løping er uaktuelt for deg hvis hunden er så sterk at du blir hengende bak den som en vimpel.

Endret av Cathrine88
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv den. Døde dyr lider ikke. Dette ødelegger du bare deg selv med.

Anonymkode: b1ece...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En tidligere kjæreste hadde en rase som er krevende og trenger MYE aktivitet. Jeg kunne gå fjellturer og timeslange turer med den, men hunden ble aldri sliten, og vi kunne aldri ta pauser uten at det ble mas om å gå videre. 
Den fikk alt for lite stimuli og aktivitet (siden jeg var den eneste som trente den, men det er en annen historie), noe som resulterte i at den bjeffa på andre hunder, fant på mye sprell hjemme, og irriterte vettet av meg. Den eneste gangen den faktisk ble ok stimulert, er når den fikk springe fritt sammen med andre hunder, selvfølgelig kontrollert av hundetrener. Er det noe mulighet for deg? 
Jeg skjønner det er frustrerende, og hadde den hunden jeg snakket om vært min hund hadde jeg adoptert den bort. Lettere for meg da, siden jeg kunne gå ut av forholdet (ikke bare pga det), men jeg har stor tro på at man må tenke på det beste for hunden. 

Jeg har også stor tro på og stor forståelse for at man kan gå til anskaffelse av et dyr og etterhvert innse at det var et feilsteg. Vi er bare mennesker, og vi gjør som kjent feil - også når det gjelder dyr. Hvis du føler at det blir mer irritasjon og frustrasjon enn glede å ha den hunden, så er det lov for både deg og hunden sin del å omplassere den. Det er ingen skam i det, synes jeg. Da retter du bare opp en eventuell feil, hvis det er sånn du føler det. Avlive ville jeg ikke gjort, for en sånn hund kan absolutt få et godt liv med en aktiv familie :) 
 

Anonymkode: 85932...71f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Set er ALDRI ALDRI ALDRI akseptabelt å omplassere/dumpe!! en hund.

Anonymkode: 13a13...69d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...