Gå til innhold

Føde på Ahus eller Kongsvinger??


Evehei77

Anbefalte innlegg

Vi bor på Jessheim, gravid med nr 2 men 11 år siden nr 1 og har fått fødeplass på Ahus, termin 17. august.

Med første mann var opplevelsen på Ahus ikke så bra, føden nja, barsel elendig, men det var på gamle Ahus. Likevel sitter jeg med en dårlig magefølelse. Verst var den hektiske, stressende atmosfæren. Og disse fæle gule veggene har jeg hengt meg helt opp i:fnise: og jeg så på "Fødeavdelingen Norge" på tv at de fortsatt er der på mange av de fødestuene. Vet at det er teit, men den fargen stresser meg. Sikkert pga første fødeselen, det vekker dårlige minner. I tillegg har jeg termin på sommeren når det jo alltid er krise på føden der.

Nå har jeg hørt mye positivt om fødeavdelingen i Kongsvinger og snakket akkurat med en hyggelig jordmor der. Det virker utrolig fint, særlig med tanke på en mye roligere atmosfære. Mitt problem er at vi bor ca. 50-60 min unna mot 35 min til Ahus og det bekymrer meg jo litt. Å sitte i bilen med rier i en times tid høres ikke så veldig fristende ut. Men det er jo selve fødselen som er viktig.

Veldig usikker hva jeg skal gjøre...

Endret av Evehei77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte på Ahus for 1 år siden. Veldig fornøyd med føden. Barsel var så dårlig at jeg hadde hatt det mye bedre hjemme. Neste gang reiser jeg hjem samme dag. Nekter å sove der igjen. 

Anonymkode: 69b7f...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på ahus i fjor, og er veldig fornøyd med 2 av jordmødrene ♡ vi kom på hotell, og det var bra med privatliv, men oppsnasig drittkjerring som jobba i kafeen, og en tett sykepleier som ble irritert da jeg ikke klarte å holde baby lenge da vi skulle bade henne, fordi armene mine var så vonde (klarte ikke løfte noe i den type stilling). Jeg spurte pent om mannen kunne gjøre det isteden, hun bare 'ehh hvorfor det?', 'jeg er ikke sterk nok i armene til å stå sånn, unnskyld'.. 'okeeey ' sa hun og himla med øynene. 

Anonymkode: fd363...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden flere her har skrevet om Ahus, får jeg slå ett slag for Kongsvinger. 

Fødte der selv for 1 år siden, og kunne ikke vært mer fornøyd. 

Vi fikk veldig tett og god oppfølging både før, under og etter fødselen. Det er få fødende der, så de to første dagene etter fødsel lå vi helt alene på avdelingen. De ansatte har god tid, og ting som epidural, sugekopp (fikk testet ut denne), leger osv. Kommer veldig fort, da man slipper å vente i kø. 

Pga. Komplikasjoner etter fødsel lå vi der i 12 dager. Fikk da stort rom med dobbeltseng, hvor far var med hele tiden. 

Har aldri født på Ahus, og tror absolutt det er bra der også🙂 men skal jeg føde igjen blir det Kongsvinger. 

Anonymkode: 99c6b...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har født på Kongsvinger, det var veldig fint! Deilig når de har tid! Veldig rolig atmosfære. Men aldri på ahus da, så vet jo ingenting. Sogner til ahus nå og har valgt meg dit pga avstand, men håper på hjemmefødsel egentlig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt masse fantastisk om Kongsvinger, men pga risiko måtte jeg føde begge mine på Ahus 2013 og 2016. Det var veldig fine opplevelser og jeg kan trygt anbefale ahus. Likte barsel bedre føden. 

Anonymkode: 8984e...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Fødte på Ahus for 1 år siden. Veldig fornøyd med føden. Barsel var så dårlig at jeg hadde hatt det mye bedre hjemme. Neste gang reiser jeg hjem samme dag. Nekter å sove der igjen. 

Anonymkode: 69b7f...e29

Samme som den over hos meg!

Kommer til å søke meg til Ahus med nestemann også, men de mp stroppe meg ned for å få meg på barsel, for dit kommer jeg aldri til å gå frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 22.13, Guidet Kvinne skrev:

Spørsmålet er om det er gule vegger på Kongsvinger. 

for meg, som har traumer fra sykehus, er de gule veggene noe jeg husker godt. Men jeg er kanskje privilegert som har fått empati og sympati i gave, istedet for å slite med uvitenhet, et kaldt hjerte og et behov for å latterliggjøre andre ved hver anledning.

Anonymkode: 207a3...2c6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 22.13, Guidet Kvinne skrev:

Spørsmålet er om det er gule vegger på Kongsvinger. 

:scorpis: ferdig med å spre dritten din snart?

Anonymkode: 43608...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Sinsiew skrev:

Samme som den over hos meg!

Kommer til å søke meg til Ahus med nestemann også, men de mp stroppe meg ned for å få meg på barsel, for dit kommer jeg aldri til å gå frivillig. 

Jeg kommer også til å reise til Ahus med tredjemann men det er fordi vi bor 5 min unna og jeg føder raskt. Men barsel kan de spare seg for. Makan til lite empatiske folk som jobber der. Rimlig uopplyste også. Glad jeg hadde erfaring med førstemann fra noen år tilbake(fødte ved et annet sykehus da) ellers hadde jeg vel falt helt sammen. 

Anonymkode: 69b7f...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsvinger, føden der er kjempe bra! Barselavdelingen er gull! 

Anonymkode: 1fa18...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer også til å reise til Ahus med tredjemann men det er fordi vi bor 5 min unna og jeg føder raskt. Men barsel kan de spare seg for. Makan til lite empatiske folk som jobber der. Rimlig uopplyste også. Glad jeg hadde erfaring med førstemann fra noen år tilbake(fødte ved et annet sykehus da) ellers hadde jeg vel falt helt sammen. 

Anonymkode: 69b7f...e29

Jeg hadde ingen erfaring, og dro hjem med en baby som hadde gått ned fra 3970 til 3620g(fikk ingen beskjed om at det kunne være farlig) Påfølgende dehydrering og god hjelp fra en venninne av mamma som veiledet oss gjennom dehydreringen reddet oss. 

Hadde jeg vært på sykehuset, hadde det nok gått enda lengre tid før jeg merket at noe var galt, for jeg var helt utslitt og fikk minimalt med hjelp, da det tross alt er et mor-barn vennlig sykehus, så de ville ikke ta baby fra meg slik at jeg fikk noe søvn.Takk og lov for at far kom tidlig slik at jeg fikk et par timer søvn fra kl 08-10.. 

Føden derimot er så utrolig fantastisk! Herlighet for noen gode damer som jobber der. De er i mine øyne heltinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fød på Kongsvinger, de har mye bedre tid til deg og det et mindre stress. Mindre sjanse for å dele rom med noen. Har ikke hørt mye positivt med ahus. De vil helst ha deg ut fort etter du har fødet. Du finner nok mer ro på Kongsvinger.

Anonymkode: d85e8...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ahus for en måned siden. To fantastiske jordmødre på føden, og barsel var også fint. Var utrolig rolig stemning under fødsel, merket ikke at det var andre i nærheten, eller om jordmor hadde flere arbeidsoppgaver.

På hotellet var det rolig, men fikk alltid hjelp ganske raskt ved behov, og ble oppfordret til å dra i snoren ved hver eneste amming ettersom vi hadde litt ammetrøbbel. Fikk også bli fire døgn på hotellet i stedet for to, for å få litt kontroll på ammingen, selv om både baby og jeg var i fin form egentlig. Møtte veldig mange ansatte ettersom jeg ba om hjelp "hele tiden" og var der såpass lenge, har ikke et vondt ord å si om noen, selv om noen var hyggeligere enn andre (mislikte ingen, men noen er jo mer pratsomme og sprudlende enn andre). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det barneavdeling begge steder? Jeg ville aldri byttet et sykehus med barneavdeling mot et uten.

Anonymkode: 16d92...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det barneavdeling begge steder? Jeg ville aldri byttet et sykehus med barneavdeling mot et uten.

Anonymkode: 16d92...43c

De har vel en barnepoliklinikk på Kongsvinger men trur man må til Elverum for sengepost og nyfødtavdeling. På Ahus har du alt 👍 ved spesielle tilfeller blir man fløyet til Ullevål eller riksen. 

Anonymkode: 69b7f...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gaea skrev:

Jeg fødte på Ahus for en måned siden. To fantastiske jordmødre på føden, og barsel var også fint. Var utrolig rolig stemning under fødsel, merket ikke at det var andre i nærheten, eller om jordmor hadde flere arbeidsoppgaver.

På hotellet var det rolig, men fikk alltid hjelp ganske raskt ved behov, og ble oppfordret til å dra i snoren ved hver eneste amming ettersom vi hadde litt ammetrøbbel. Fikk også bli fire døgn på hotellet i stedet for to, for å få litt kontroll på ammingen, selv om både baby og jeg var i fin form egentlig. Møtte veldig mange ansatte ettersom jeg ba om hjelp "hele tiden" og var der såpass lenge, har ikke et vondt ord å si om noen, selv om noen var hyggeligere enn andre (mislikte ingen, men noen er jo mer pratsomme og sprudlende enn andre). :)

Hørt mye positivt om hotellet. Mye mulig det er bedre enn barsel hvor min erfaring er dårlig.

Anonymkode: 69b7f...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fød på Kongsvinger, de har mye bedre tid til deg og det et mindre stress. Mindre sjanse for å dele rom med noen. Har ikke hørt mye positivt med ahus. De vil helst ha deg ut fort etter du har fødet. Du finner nok mer ro på Kongsvinger.

Anonymkode: d85e8...f56

Jeg var ikke fornøyd med Ahus men de ville ikke akkurat kaste meg ut. Var der i to dager som andregangsfødende og ville hjem så fort som mulig. Etter to dager mente de at jeg måtte bli en dag til for å komme i gang med ammingen. Problemet var at jeg fikk uansett ikke noe hjelp til amming så hadde det bedre hjemme. Heldigvis fikk jeg klarsignal fra barnelegen når jeg forklarte hvor viktig det var for meg å komme hjem.  

Anonymkode: 69b7f...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...