Gå til innhold

Makro- og kostholds hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på slankern, rett og slett ;) Er 40 år, 174 og veier pr i dag 88 kg. Vekten føk i været etter en lang sykmeldingsperiode. Jeg har også hatt litt krøll med stoffskiftet og er nå medisinert.

Jeg er opptatt av kosthold og vil gjerne gjøre dette "riktig". Liker å kutte karbohydrater, det funker godt for min kropp og har blitt anbefalt av min lege mtp stoffskiftet mitt.

Jeg hadde noen uker der jeg gikk ned noen kg ved å spise ekstremt strengt, ketogent i grunn : 75Fett, 20Protein, 5Karbohydrater

Dette ble etterhvert litt småvanskelig å kombinere med familielivet, syns jeg.

Så har jeg vurdert PSMF, men er redd det blir for ensformig.

Derfor, nå lurer jeg på om jeg kan legge meg rett og slett litt lavere i kalorier heller, og øke litt på både protein og karbohydrater, men skrenke inn litt på fettet?

Ser det ok ut å ligge sånn her på makroene? 65F, 25P og 10K. Har ikke økt mye, så det er fortsatt strengt....og tenkte legge meg på ca 1100 kalorier en periode, kontra 1600 jeg har levd på de siste ukene.

Eller bør jeg øke enda mer, for å ha energi og klare dagene fint? Feks: 55F, 30P og 15K?

 

Vil gjerne ha innspill!!! Det viktigste for meg er at kroppen min har det bra. Jeg har vært utbrent og lei av å føle meg energiløs hele tiden. Jeg kjente dessverre at jeg var litt energiløs da jeg spiste enormt lite karber. Det hjalp litt da jeg økte enda mer på fettet, men jeg orker ikke spise så mye fett. Må jo ta hensyns til hva man er gla i også? Jeg er gla i proteiner!! Elsker alt av kjøtt, fisk, egg, kylling  etc.... Når alt kommer til alt vet jeg jo at det er kalorier som teller. Så derfor teller jeg dem i kostholdet mitt, for å ha en viss peil. Jeg trenger å ned ca 10 kg i første omgang, for å kjenne meg vel. Og skulle ønske jeg klarte det innen sommeren (rundt 1 juli?)....

Dette bør være mulig.

Går turer, ca 1 time daglig. Trener ikke utover det.

Anonymkode: 879c3...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig, jeg ville ha økt proteinet ganske mye. Protein holder deg mett lengre og er kroppens byggestener.

Anonymkode: f3a40...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du er energiløs fordi du bruker mye mental energi på slitsomme ting som har liten effekt. Det eneste du trenger å tenke på for å ha et "riktig" kosthold, er at du spiser nok av alt og ikke for mye av noe. Ja, jeg vet det høres kjedelig ut! Men du sliter deg ut sånn som du holder på, og du kan virkelig få tilbake matgleden hvis du bare skjerper deg litt, og samtidig slutter å overkomplisere. Du må være streng og snill med de riktige tingene. 

Derfor skal du spise minst 1500 kalorier per dag, men du skal loggføre dem skikkelig, sånn at det ikke blir mer enn 1800 daglig over tid. 
Spis sammen med familien, og den samme maten - om du føler for det, kan du spise større/mindre prosjoner og proporsjoner av de enkelte tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, jeg ville ha økt proteinet ganske mye. Protein holder deg mett lengre og er kroppens byggestener.

Anonymkode: f3a40...6a6

Ja har vært innom tanken. Sikkert lurt. Jeg er glad i å fylle på med proteiner, så kanskje jeg skal prøve å øke litt. Må jo ha matgleden med meg i dette. Takk :)

14 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg mistenker at du er energiløs fordi du bruker mye mental energi på slitsomme ting som har liten effekt. Det eneste du trenger å tenke på for å ha et "riktig" kosthold, er at du spiser nok av alt og ikke for mye av noe. Ja, jeg vet det høres kjedelig ut! Men du sliter deg ut sånn som du holder på, og du kan virkelig få tilbake matgleden hvis du bare skjerper deg litt, og samtidig slutter å overkomplisere. Du må være streng og snill med de riktige tingene. 

Derfor skal du spise minst 1500 kalorier per dag, men du skal loggføre dem skikkelig, sånn at det ikke blir mer enn 1800 daglig over tid. 
Spis sammen med familien, og den samme maten - om du føler for det, kan du spise større/mindre prosjoner og proporsjoner av de enkelte tingene. 

Jeg syns det var ren planke da jeg kjørte keto, og brukte fint lite energi på det.

Jeg bruker derimot litt energi på det nå som jeg ønsker øke på protein og karber, men senke fettet. Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg gjør det. Følger med på alt jeg spiser på MFP, og syns det er gull for å ha en viss kontroll.

Om jeg skal spise opp mot 1800 daglig, vil jeg ikke gå ned i vekt. Da inntar jeg for mye kalorier. 1500 er helt ok, derimot, men ønsker se om det går bittelitt fortere ved å senke kalori-inntaket litt.

Ser forøvrig i andre innlegg at du anbefaler et kaloriunderskudd på minimum 500 kalorier, okke som. Ut fra BMR, så har du skrevet det flere ganger. Hvorfor du her da blander inn hele 1800 kalorier, er for meg uforståelig. Min BMR er ca 1600, og da bør jeg ikke ligge over.... når jeg skal ned i vekt.

Nei, jeg vil ikke spise det samme som dem. Kroppen min funker mye bedre på et lavkarbo kosthold enn høy/moderat-karbo. Sånn er det bare å ha lavt stoffskifte. Hjernetåken forsvinner når karboene forsvinner. Derfor, ja, jeg kan spise mye av det samme som dem, men ikke alt.

Anonymkode: 879c3...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bygge muskler kan du ikke spise SÅ lite karbohydrater! De gir energi..

Prøv denne: (litt vanskelig med den engelske lbs-utregningen, men det finnes jo nettkalkulatorer for det).

22886323_10159581190905581_8470580178280891522_n.jpg

Karbohydrater er ikke fienden...

Og husk at det er en grense på kalorier som du trenger bare for å leve og puste og finnes. (BMR). Finn ut hva din TDEE er, altså den energien du forbrenner totalt.

Jeg ligger på 1715 kalorier om dagen, er på cut, så jeg prøver å gå ned i fett, og bevare mest mulig muskler. Jeg er trent, og ikke overvektig. Likevel går jeg ned i vekt på dette. Spiser 185C, 55F og 120P. Gram, altså. 

Det du har lista opp er jo bare 550 kalorier!! :hakeslepp: Eller, altså...mener du prosent? Hvis du mener gram er det så lite, og tidligere har du hatt 65F, 25P og 10K...10 gram karbohydrater?  Det er 725 kalorier. Igjen, hvis det er prosent stemmer det jo ikke, men prosent er mer unøyaktig enn gram.

Jeg spiser forøvrig hva jeg vil fordi jeg følger IIFYM (Men selvsagt mest næringstett og sunt, man kan ikke spise bare usunt på det kostholdet, for da bruker man jo opp karbohydratene og fettet og får ikke regnskapet til å gå opp).

Anonymkode: 2eee4...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var ren planke da jeg kjørte keto, og brukte fint lite energi på det.

Jeg bruker derimot litt energi på det nå som jeg ønsker øke på protein og karber, men senke fettet. Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg gjør det. Følger med på alt jeg spiser på MFP, og syns det er gull for å ha en viss kontroll.

Om jeg skal spise opp mot 1800 daglig, vil jeg ikke gå ned i vekt. Da inntar jeg for mye kalorier. 1500 er helt ok, derimot, men ønsker se om det går bittelitt fortere ved å senke kalori-inntaket litt.

Ser forøvrig i andre innlegg at du anbefaler et kaloriunderskudd på minimum 500 kalorier, okke som. Ut fra BMR, så har du skrevet det flere ganger. Hvorfor du her da blander inn hele 1800 kalorier, er for meg uforståelig. Min BMR er ca 1600, og da bør jeg ikke ligge over.... når jeg skal ned i vekt.

Nei, jeg vil ikke spise det samme som dem. Kroppen min funker mye bedre på et lavkarbo kosthold enn høy/moderat-karbo. Sånn er det bare å ha lavt stoffskifte. Hjernetåken forsvinner når karboene forsvinner. Derfor, ja, jeg kan spise mye av det samme som dem, men ikke alt.

Anonymkode: 879c3...e87

Jammen da spiser du keto.

Du går ned på 1800 kalorier, ikke like fort som på 1500, men du går ned. Det forutsetter selvfølgelig at det er 1800 kalorier på ordentlig, altså i både faktisk inntak, og i gjennomsnitt, per dag, over uker. 1800 kalorier burde være greit å holde seg til, og ingenting virker hvis du ikke holder deg til det. Ingen synes det er rart om du spiser mer enn planlagt hvis planen din inneholder for få kalorier, eller mat du ikke liker, men ingen tar deg heller seriøst hvis du sier at du ikke går ned på 1500 kalorier.

Jeg anbefaler ikke minst 500 kalorier i underskudd okkesom. Jeg anbefaler at folk tilpasser kaloriunderskuddet til vekten og det kaloriforbruket de har. BMR er kun den energien man bruker i fullstendig hvile. Diskusjonen på Kvinneguiden kan virke litt hjernedød til tider, men du ligger ikke i koma, du forbruker kalorier på daglige aktiviteter, samt mosjon (gå tur er mosjon).

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...