Gå til innhold

Forhandle lønn (sykepleier)


Sistra

Anbefalte innlegg

Noen her som har forhandlet om lønn?

På hvilket grunnlag? Hvordan tok dere det opp? Fikk dere gjennomslag eller ikke?

Jeg er sykepleier, ansatt sykehus. Har ikke vært noen endringer i arbeidsoppgaver e.l. men jeg synes lønnen er for lav i forhold til ansvar. De andre kollegaene mine (har 5 kollegaer), har alle full ansiennitet, og tjener alle over 70.000kr mer enn meg i året (pga ansiennitet). Arbeidsoppgavene og ansvaret er allikevel helt det samme, og jeg gjør akkurat lik jobb (og i følge meg selv like god jobb) som de andre. Får også gode tilbakemeldinger på jobben. Har jobbet her i 2 år. Har en fast deltidsstilling, men har de 2 årene jeg har jobbet her, jobbet nærmest dobbelt min faste stilling, pga ekstravakter, dermed også fått mer erfaring. 

Er det i det hele tatt vits å prøve seg?

Svar gjerne dere som ikke er sykepleiere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du ikke har spesiell kompetanse eller spesielle oppgaver så er det ikke vits i å prøve seg egentlig. Det er sjelden vanskelig å finne sykepleiere til å jobbe på sykehus, i kommunen hadde du hatt større sjans for gjennomslag. 

Og så må jeg bare si det, men det er utrolig lite sjarmerende trekk med folk som er (nesten) nyutdannet og mener seg like kompetent som sine kolleger fordi jobben er den samme. Grunnen til at man får betalt etter økt ansiennitet er jo nettopp at man får mer erfaring som igjen betyr økt kompetanse for arbeidsplassen og som kommer pasientene til gode. Når du har jobbet flere år selv vil du se det. Jeg gjør også det samme som mine nyutdannede kolleger, men har 15 års erfaring mer, og selv om arbeidet er beskrevet likt og ser likt ut, så er det såklart mer tyngde og erfaring bak de vurderinger og tiltak jeg gjør vs en som kun har jobbet kort tid. Du kan gjerne være flink, men det vekter ikke manglende erfaring. Slik er det for øvrig i alle yrker. En ny lærer, ingeniør eller lege tjener ikke det samme som en med lengre erfaring. 

Anonymkode: 4ea83...a03

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke er fornøyd med tingenes tilstand... Lønnen til deg som sykepleier er simpel, både i begynnelse og slutt. Det er på høy tid å "finne dressen" og sparke Kari Martinsen av båten. Det er heldigvis en ny generasjon sykepleiere som har vett nok til å stille større krav til lønn og arbeidstid. Mulig det kan være vanskelig å kreve høyere lønn på sykehus enn andre steder. Har du sjekket ut hva vikarbyråene gir om dagen? De gir ofte høyere lønn enn det offentlige. Men noen av disse har snudd der og. Før kunne du gjerne ha 70 000-100 000.- mer i året enn offentlige ansatte. NB: vil ikke anbefale Orange pga sosial dumping. Uansett er det lurt å forhåndsjekke de lokale vikarbyråene.

 

Anonymkode: 16018...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de tjener mer pga ansiennitet har du ingen sak overhode.

Har du spesielt ansvar på noen områder? Gjør du jobben din spesielt godt, og kan vise til gode resultater? Har du tatt etterutdanning? Det er ting du kan bruke i lønnsforhandlinger. Ikke at kolleger tjener mer, når årsaken til at de tjener mer er full ansiennitet.

Anonymkode: 70031...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økt noe i lønn på de 2 årene du har jobbet der? Har du like mye ansvar som de som har høy annsienitet som bør det vekte for å få høyere lønn. At de velger å sette en med mindre annsienitet inn i en stilling med mye ansvar rettferdiggjør dermed ikke at de kan underbetale.

Anonymkode: 0d9f8...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 1.21, Sistra skrev:

Noen her som har forhandlet om lønn?

På hvilket grunnlag? Hvordan tok dere det opp? Fikk dere gjennomslag eller ikke?

Jeg er sykepleier, ansatt sykehus. Har ikke vært noen endringer i arbeidsoppgaver e.l. men jeg synes lønnen er for lav i forhold til ansvar. De andre kollegaene mine (har 5 kollegaer), har alle full ansiennitet, og tjener alle over 70.000kr mer enn meg i året (pga ansiennitet). Arbeidsoppgavene og ansvaret er allikevel helt det samme, og jeg gjør akkurat lik jobb (og i følge meg selv like god jobb) som de andre. Får også gode tilbakemeldinger på jobben. Har jobbet her i 2 år. Har en fast deltidsstilling, men har de 2 årene jeg har jobbet her, jobbet nærmest dobbelt min faste stilling, pga ekstravakter, dermed også fått mer erfaring. 

Er det i det hele tatt vits å prøve seg?

Svar gjerne dere som ikke er sykepleiere også.

Du burde kontakte NSF lokalt og få hjelp av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...