Gå til innhold

Barnebidrag - Kapitalinntekt på salg av bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefaren (eksen) har solgt sin bolig og sitter igjen med ca 2 millioner etter salget. Har dette innvirkning på barnebidraget til vårt barn som bor hos meg? Og i så fall hvordan regnes det ut? Han betaler i dag 25 % av sin bruttoinntekt. Takk for alle svar :) 

Anonymkode: f4a77...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis må man betale litt mer da, men tror ikke det gjelder når noen betaler 25% av brutto fra før. 

Anonymkode: 40e89...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde kanskje bruttoinntekten økte når man får millionvis i kapitalinntekt? Men da er 25 % av bruttoinntekten alltid maks? Også hvis han får samboer?

Anonymkode: f4a77...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde kanskje bruttoinntekten økte når man får millionvis i kapitalinntekt? Men da er 25 % av bruttoinntekten alltid maks? Også hvis han får samboer?

Anonymkode: f4a77...b50

Jeg er litt usikker. Det er en topp for hva man skal betale uansett hvor mye penger man har. Men det kommer an på begges inntekter/hvor stol del av underholdskostnaden hans 25% dekker.

Hvis du ser på denne:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag/Hvordan+NAV+beregner+barnebidraget

og på nav bidragskalkulator, sammen, blir du gjerne litt klokere. 

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?31

Anonymkode: 40e89...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnefaren (eksen) har solgt sin bolig og sitter igjen med ca 2 millioner etter salget. Har dette innvirkning på barnebidraget til vårt barn som bor hos meg? Og i så fall hvordan regnes det ut? Han betaler i dag 25 % av sin bruttoinntekt. Takk for alle svar :) 

Anonymkode: f4a77...b50

Ja, det hadde det i alle fall for noen år siden. Da fikk Nav i oppdrag å ordne med ekstra trekk hos barnefar. Men etter ett år var ekstrapengene borte fra ligningen og da gikk bidraget ned igjen. 

Anonymkode: fdc0a...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ut kalkulatoren til nav, men hvordan fyller man inn der det står kapitalinntekt? Er det en prosentdel av gevinsten eller hele? Skjønner ingenting av veilederen til nav 🙈

Anonymkode: f4a77...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket ut kalkulatoren til nav, men hvordan fyller man inn der det står kapitalinntekt? Er det en prosentdel av gevinsten eller hele? Skjønner ingenting av veilederen til nav 🙈

Anonymkode: f4a77...b50

Kapitalinntekt er den renteinntekten vedkommende får på innskuddet sitt.

En vanlig renteinntekt på et innskudd på 2000000 er ca 35000. Etter inflasjon er inntekten negativ. Det vil si at hvert år pengene står på konto vil han tape litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig?

Han betaler deg 25% av inntekten fra før, og du er på pletten og vil ha mer så fort han har solgt boligen sin!
Antar han trenger pengene til å kjøpe seg en ny bolig, jeg synes det bør være en grense for hvor grisk man skal være.
Så vidt jeg vet så teller ikke formue, men inntekt når det kommer til bidrag.

Jeg er for barnebidrag og at begge foreldre bidrar, men et sted går grensen synes jeg. Og for meg gikk den her altså.

Anonymkode: d37bf...51d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnefaren (eksen) har solgt sin bolig og sitter igjen med ca 2 millioner etter salget. Har dette innvirkning på barnebidraget til vårt barn som bor hos meg? Og i så fall hvordan regnes det ut? Han betaler i dag 25 % av sin bruttoinntekt. Takk for alle svar :) 

Anonymkode: f4a77...b50

NETTO kapitalinntekt skal regnes med i barnebidrag, men hva er kapitalinntekt? Det er også viktig å få frem at det gjelder netto kapitalinntekt. Det vil si etter at skatt og utgifter forbindelse med salget av boligen trekkes fra her. i første omgang blir kapitalinntekten her noe som heter eierinntekt. Den er også underlagt en høyere beskatting enn f.eks renteinntektene. Så årene etter salget er det kun renteinntekter som gir kapitalinntekter. Det blir altså bare dette året eventuelt barnebidrag kan bli øket vesentlig pga.eierinntekten etter salget. Renteinntekter gir har bare liten avkasting. Innskudd i banken gjør også med dagens rente at det vil bli mindre verdi av nettoinnskuddet. Brukes pengene til noe så er det ikke sikkert dette gir avkasting, og dermed ingen renteinntekter i form av ny kapitalinntekt. I praksis vil du bare ha glede av hans boligsalg i 2018 inntil han når 25% av bruttoinntekten. Det vil si fullt bidrags-dyktig. Det er dermed ikke så lett for deg å vite hva som er hans netto kapitalinntekt.

 

 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peter007 skrev:

NETTO kapitalinntekt skal regnes med i barnebidrag, men hva er kapitalinntekt? Det er også viktig å få frem at det gjelder netto kapitalinntekt. Det vil si etter at skatt og utgifter forbindelse med salget av boligen trekkes fra her. i første omgang blir kapitalinntekten her noe som heter eierinntekt. Den er også underlagt en høyere beskatting enn f.eks renteinntektene. Så årene etter salget er det kun renteinntekter som gir kapitalinntekter. Det blir altså bare dette året eventuelt barnebidrag kan bli øket vesentlig pga.eierinntekten etter salget. Renteinntekter gir har bare liten avkasting. Innskudd i banken gjør også med dagens rente at det vil bli mindre verdi av nettoinnskuddet. Brukes pengene til noe så er det ikke sikkert dette gir avkasting, og dermed ingen renteinntekter i form av ny kapitalinntekt. I praksis vil du bare ha glede av hans boligsalg i 2018 inntil han når 25% av bruttoinntekten. Det vil si fullt bidrags-dyktig. Det er dermed ikke så lett for deg å vite hva som er hans netto kapitalinntekt.

 

 

Jeg forstår ikke helt det siste du skrev. Han betaler jo allerede 25% av bruttoinntekten sin. 

Anonymkode: d37bf...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt det siste du skrev. Han betaler jo allerede 25% av bruttoinntekten sin. 

Anonymkode: d37bf...51d

Det vil si at det kan bli opptil 25% av ny inntekt som grunnlag for alle sine barn. Han inntekt 1.5 mill.du 450000. Samværsklasse 2. Kr 4930 I bidrag på ungdom f.2001. Samværsklasse 3. Kr.3330. Han kan maksimalt bli belastet 5/6 av levekost for barnet. 

En inntekt på han med 500000 samværklasse 2 og 3 - gir 2 2850 og 1250 I bidrag.

Du får vurdere om du skal ta kampen når det gjenstår 8-9 mnd av året. Neste år er det tilbake til det gamle igjen. Hva skjer med bolig under samvær. Blir det bedre med fars nye bolig? Blir samarbeidet bra fremover? 

Det er vel flere ting å vekte. Det har blitt det samme om du byttet bolig og fikk gevinst. Kjipt? 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Peter007 skrev:

Det vil si at det kan bli opptil 25% av ny inntekt som grunnlag for alle sine barn. Han inntekt 1.5 mill.du 450000. Samværsklasse 2. Kr 4930 I bidrag på ungdom f.2001. Samværsklasse 3. Kr.3330. Han kan maksimalt bli belastet 5/6 av levekost for barnet. 

En inntekt på han med 500000 samværklasse 2 og 3 - gir 2 2850 og 1250 I bidrag.

Du får vurdere om du skal ta kampen når det gjenstår 8-9 mnd av året. Neste år er det tilbake til det gamle igjen. Hva skjer med bolig under samvær. Blir det bedre med fars nye bolig? Blir samarbeidetbra fremover? 

Det er vel flere ting å vekte. Det har blitt det samme om du byttet bolig og fikk gevinst. Kjipt? 

Du er overivrig i alle tråder om bidrag, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist at folk spekulerer i å grabbe til seg mest mulig fra far ved salg av bolig. Det vanligste ved salg er jo at man skal invistere det tilbake i bolig (som forøvrig også ender opp hos barnet til slutt, om enn hvor lenge til det blir), og dette nyter barnet godt av. Jeg håper far har stilt opp både fysisk, psykisk og økonomisk dårlig dersom du skal gå etter han på denne måten.

Anonymkode: 37909...0b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy søren. Pass dere for hvem dere får barn med gutter. Dette er det værste jeg har lest av griskhet på en stund......

Anonymkode: 55a5c...99f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Du er overivrig i alle tråder om bidrag, hvorfor?

Overivrig?  Intressert kanskje, heller. Skjønner du kan oppleve meg slik. Hehe det er greit nok. Men kan ikke fortelle alt om hvorfor her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt det å lage dårligere samarbeid pga litt mer i mnd? Ei venninne av meg søkte nettopp nytt barnebidrag og skrev grunnen «fått høre at han tjener en del mer enn det han har oppgitt». Det ble en stor sak og masse krangling, hun fikk 100kr i mnd. Altså 100kr mer i mnd og et kjempe dårlig forhold til bf. De snakker ikke sammen lenger.

Anonymkode: 2a9d0...d99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er virkelig en av de mødrene som gir grobunn til guttas utrykk: fitteskatt.. og i mine øyne: en moderne hore som finansierer livet ved å ligge med menn - 

men husk : det han betalte fir boligen- og det han harbrukt i opppussing trekkes fra.. 

 

Anonymkode: 4fa7e...3f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel av skattbar inntekt man må betale bidrag? Har han selv bodd i boligen er det vel skattefritt. Må si jeg synes det er litt kynisk å spekulere i dette, hadde det vært lottogevinst feks så har det blitt noe annet. Rent "moralsk" altså. 25% av brutto inntekt er mye.

På den andre siden kan han vel bare sende inn lønnsslipper fra arbeidsgiver som dokumentasjon, de sier ingen ting om boligsalg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 19.3.2018 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Barnefaren (eksen) har solgt sin bolig og sitter igjen med ca 2 millioner etter salget. Har dette innvirkning på barnebidraget til vårt barn som bor hos meg? Og i så fall hvordan regnes det ut? Han betaler i dag 25 % av sin bruttoinntekt. Takk for alle svar :) 

Anonymkode: f4a77...b50

Wow, det her er noe av det verste jeg har lest. Du spør åpent på forum hvordan du skal "stjele penger" du aldri har jobbet for. Dette burde være en veldig dårlig far hvis du kan leve med samvittigheten til å gjøre noe sånt. 

Anonymkode: be9a3...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig mulig?

Han betaler deg 25% av inntekten fra før, og du er på pletten og vil ha mer så fort han har solgt boligen sin!
Antar han trenger pengene til å kjøpe seg en ny bolig, jeg synes det bør være en grense for hvor grisk man skal være.
Så vidt jeg vet så teller ikke formue, men inntekt når det kommer til bidrag.

Jeg er for barnebidrag og at begge foreldre bidrar, men et sted går grensen synes jeg. Og for meg gikk den her altså.

Anonymkode: d37bf...51d

Enig. Faens grisk ts er. 

Anonymkode: 011ad...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...