Gå til innhold

Skaffe hund spontant


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg har plutselig skaffet seg hund. Jeg må innrømme at det kom litt overraskende på meg, siden jeg aldri har hørt at hun har hatt noen tanker om dette fra før. Jeg vet at hun er smart og som oftest tar gode avgjørelser, og for alt jeg vet kan dette være noe hun og samboeren har diskutert over lengre tid, for alt jeg vet. Jeg syns likevel det er litt rart at hun da ikke har nevnt det for jeg er veldig glad i dyr, noe hun vet, og vi forteller hverandre "alt". 

Jeg har lite erfaring med hunder, og lurer på hva det innebærer å skaffe seg en hund? Jeg er selv vokst opp med katter og vet at det innebærer en god del ansvar, og har alltid sett for meg at å ha hund innebærer minst like mye ansvar. Derfor syns jeg det er litt rart at hun og samboeren plutselig har bestemt seg for å skaffe seg en liten valp når begge er opptatt på dagtid (hun jobber og han studerer). 

Jeg merker at jeg er relativt skeptisk, men jeg vil jo ikke forhåndsdømme, og derfor lurer jeg på hva som absolutt er det viktigste når man skal/har skaffet seg hund? 

Anonymkode: 83c74...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at man ikke skaffer seg dyr spontant, men dette angår jo ikke deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NewInTown skrev:

Enig i at man ikke skaffer seg dyr spontant, men dette angår jo ikke deg. 

Ikke det nei? Hvis noen skaffer seg hund uten å være i stand til å ivareta dens behov så angår det faktisk alle og enhver som ikke ser på dyr som bruksgjenstander. 

Anonymkode: 83c74...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke det nei? Hvis noen skaffer seg hund uten å være i stand til å ivareta dens behov så angår det faktisk alle og enhver som ikke ser på dyr som bruksgjenstander. 

Anonymkode: 83c74...bff

Nei, men du vet jo ikke om disse menneskene er i stand til det eller ikke. Gjør du vel? Du sier jo selv i hovedinnlegget at det kan hende at de har tenkt på det lenge uten å si noe til deg. De fleste som skaffer seg hunder skjønner at det er et levende vesen som innebærer et stort ansvar i 10-15 år. Hvis de er normale, oppegående, voksne mennesker og i tillegg venner av deg, bør du vel gi de tvilen til gode at de også forstår det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NewInTown skrev:

Nei, men du vet jo ikke om disse menneskene er i stand til det eller ikke. Gjør du vel? Du sier jo selv i hovedinnlegget at det kan hende at de har tenkt på det lenge uten å si noe til deg. De fleste som skaffer seg hunder skjønner at det er et levende vesen som innebærer et stort ansvar i 10-15 år. Hvis de er normale, oppegående, voksne mennesker og i tillegg venner av deg, bør du vel gi de tvilen til gode at de også forstår det. 

Hvorfor ikke bare svare på spørsmålet? 

De har ikke fast bosted, men en liten leilighet som de leier. De har ingen erfaring med å oppdra en valp, og har ikke noe problem med å la den være alene i 8+ timer mens de er på skole/jobb. De aner ikke hvor de er i livet om 10 år. 

Anonymkode: 83c74...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare svare på spørsmålet? 

De har ikke fast bosted, men en liten leilighet som de leier. De har ingen erfaring med å oppdra en valp, og har ikke noe problem med å la den være alene i 8+ timer mens de er på skole/jobb. De aner ikke hvor de er i livet om 10 år. 

Anonymkode: 83c74...bff

1. Det går helt fint å ha hund i en leilighet man leier.
2. Det går helt fint å ikke vite hvordan man har det om 10 år, for det kan nemlig ingen helt sikkert vite. Ingen av oss vet hvor vi er om 10 år. Livet tar oss på ukjente veier hit og dit, men det som er sikkert er at når man har en hund i familien legger man til rette for at man kan fortsette å ha hunden uansett hvor man er.
3. De trenger ikke erfaring med å oppdra hund, dersom de går på valpekurs, leser seg opp i bøker, snakker med oppdrettere eller andre som har rasen, osv.
4. Hunden har ikke vondt av å være hjemme alene opp til 8 timer om dagen når den er godt trent til det. Hjemme-alene-treningen skal foregå gradvis slik at hunden blir trygg. Så klart lar man ikke en valp være hjemme alene i 8 timer den første tiden. Men han har vel en fleksibel hverdag da kanskje, hvis han er student.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NewInTown skrev:

1. Det går helt fint å ha hund i en leilighet man leier.
2. Det går helt fint å ikke vite hvordan man har det om 10 år, for det kan nemlig ingen helt sikkert vite. Ingen av oss vet hvor vi er om 10 år. Livet tar oss på ukjente veier hit og dit, men det som er sikkert er at når man har en hund i familien legger man til rette for at man kan fortsette å ha hunden uansett hvor man er.
3. De trenger ikke erfaring med å oppdra hund, dersom de går på valpekurs, leser seg opp i bøker, snakker med oppdrettere eller andre som har rasen, osv.
4. Hunden har ikke vondt av å være hjemme alene opp til 8 timer om dagen når den er godt trent til det. Hjemme-alene-treningen skal foregå gradvis slik at hunden blir trygg. Så klart lar man ikke en valp være hjemme alene i 8 timer den første tiden. Men han har vel en fleksibel hverdag da kanskje, hvis han er student.

2. Selvsagt ikke, men som ung er gjerne livet mer dynamisk enn når man er feks i 30-40-årene. 

4. Nei, det har de ikke tenkt å gjøre. Jeg spurte nemlig om det. Hun svarte at hun kunne se til hunden i pausen. 

Anonymkode: 83c74...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så venninna di og samboer har skaffet seg hund, og du vet ikke noe om hunder så nå spør du her om hva som er viktig slik at du kan følge med på henne om hun gjør det riktig? :PDu merker ikke selv at det kanskje er bedre å snakke med venninna di, kanskje hun og samboer vet veldig mye om hunder? At de har en oppdretter som de kan spørre?

Anonymkode: 07c87...31a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så venninna di og samboer har skaffet seg hund, og du vet ikke noe om hunder så nå spør du her om hva som er viktig slik at du kan følge med på henne om hun gjør det riktig? :PDu merker ikke selv at det kanskje er bedre å snakke med venninna di, kanskje hun og samboer vet veldig mye om hunder? At de har en oppdretter som de kan spørre?

Anonymkode: 07c87...31a

Nei, jeg skal ikke følge med på noe som helst. Glem det. Jeg oppretter en ny tråd og spør generelt hva som er lurt å tenke på når man skal skaffe seg hund. Bare drit i det, siden folk ikke klarer å svare på en jævla dritt. Driter dere i om et dyr får et passende hjem? Jeg er visst bare en  bitch som er bekymret for at hunden ikke akkurat kommer til et optimalt hjem. Men hvem bryr seg om det? Det viktigste er å ikke legge seg opp i hva andre gjør, uansett hvor uansvarlig det er. 

Anonymkode: 83c74...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du trenger ikke å bli så sint, du sier at hun er smart og som regel tar gode avgjørelser. Du sier også at du ikke vet om de har pratet om dette lang tid og planlagt det, så det virker litt som krisemaksimering på meg. Selvfølgelig bryr jeg meg om dyr får et godt hjem, men som student med dyr selv så vet jeg at det som regel går hent fint med tanke på hjemme-alene trening om det var dette du var mest bekymret for.

Virker mer som om du er irritert fordi hun ikke har sagt noe til deg, og at det kanskje er derfor du er så skeptisk?

Anonymkode: 07c87...31a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså du trenger ikke å bli så sint, du sier at hun er smart og som regel tar gode avgjørelser. Du sier også at du ikke vet om de har pratet om dette lang tid og planlagt det, så det virker litt som krisemaksimering på meg. Selvfølgelig bryr jeg meg om dyr får et godt hjem, men som student med dyr selv så vet jeg at det som regel går hent fint med tanke på hjemme-alene trening om det var dette du var mest bekymret for.

Virker mer som om du er irritert fordi hun ikke har sagt noe til deg, og at det kanskje er derfor du er så skeptisk?

Anonymkode: 07c87...31a

Det som bekymrer meg er at hunden ikke kommer til å få noe hjemme-alene trening. 

Nei, det er ikke derfor. 

Anonymkode: 83c74...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund på denne tiden når jeg studerte. Å tilvenne til å være alene gikk smertefritt og jeg var hjemme to dager i uka pluss helger og de dagene jeg var på skolen var korte pluss at ungene kom hjem før meg og da tok de seg av hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

Jeg fikk hund på denne tiden når jeg studerte. Å tilvenne til å være alene gikk smertefritt og jeg var hjemme to dager i uka pluss helger og de dagene jeg var på skolen var korte pluss at ungene kom hjem før meg og da tok de seg av hunden. 

Alt jeg har lest om å skaffe seg hund sier at man bør gjøre det i en ferie feks slik at hunden får tid til å venne seg til å være hjemme alene. Du mener altså at det egentlig ikke er nødvendig? Det gjør ikke noe at den er hjemme alene i 8 timer fra dag 1? 

Anonymkode: 83c74...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det viktigste er vel nettopp hjemme alene-treningen. Altfor mange hunder sliter med separasjonsangst på grunn av for dårlig trening på dette området. Og at man bruker nok tid med hunden. De er flokkdyr og skal ikke være alene store deler av døgnet dag ut og dag inn. 

Anonymkode: b00c1...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det viktigste er vel nettopp hjemme alene-treningen. Altfor mange hunder sliter med separasjonsangst på grunn av for dårlig trening på dette området. Og at man bruker nok tid med hunden. De er flokkdyr og skal ikke være alene store deler av døgnet dag ut og dag inn. 

Anonymkode: b00c1...ce7

Det er nettopp det jeg er bekymret for, og hadde tenkt å ta det opp med henne, men basert på responsen her har jeg visst ingenting med det å gjøre. 

Anonymkode: 83c74...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt jeg har lest om å skaffe seg hund sier at man bør gjøre det i en ferie feks slik at hunden får tid til å venne seg til å være hjemme alene. Du mener altså at det egentlig ikke er nødvendig? Det gjør ikke noe at den er hjemme alene i 8 timer fra dag 1? 

Anonymkode: 83c74...bff

Nå gjør du deg vanskelig med vilje, syns jeg. Du ser vel like godt som meg at hun skrev at hun hadde korte dager, at barna kom hjem først og gjorde dagene enda kortere og at fire dager i uka var hun hjemme. Hvordan du får det til å bli at hun mener at det er helt greit at en valp er alene i 8 timer fra dag én vet ikke jeg. Det er selvsagt ikke greit.

Anonymkode: b00c1...ce7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå gjør du deg vanskelig med vilje, syns jeg. Du ser vel like godt som meg at hun skrev at hun hadde korte dager, at barna kom hjem først og gjorde dagene enda kortere og at fire dager i uka var hun hjemme. Hvordan du får det til å bli at hun mener at det er helt greit at en valp er alene i 8 timer fra dag én vet ikke jeg. Det er selvsagt ikke greit.

Anonymkode: b00c1...ce7

Men hvorfor svare at det helt sikkert kommer til å gå fint og at jeg ikke skal bry meg da?! 

Anonymkode: 83c74...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor svare at det helt sikkert kommer til å gå fint og at jeg ikke skal bry meg da?! 

Anonymkode: 83c74...bff

Det har jeg ikke sagt, du får spørre de som har sagt det. 

Uansett, jeg syns det er flott at du bryr deg, men man skal være litt forsiktig med å stikke nesa si for langt inn i andres business. Men hvis du er bekymret så syns jeg du skal følge litt med og ev. stille noen spørsmål, uten at det virker som du anklager dem. 

Anonymkode: b00c1...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg ikke sagt, du får spørre de som har sagt det. 

Uansett, jeg syns det er flott at du bryr deg, men man skal være litt forsiktig med å stikke nesa si for langt inn i andres business. Men hvis du er bekymret så syns jeg du skal følge litt med og ev. stille noen spørsmål, uten at det virker som du anklager dem. 

Anonymkode: b00c1...ce7

Jeg hadde tenkt å si at en valp ikke kan være alene hjemme fra begynnelsen av i så mange timer, og heller feks anbefalt hvor lenge de burde være sammen med den eller hvor lang tid det tar før den kan være alene så lenge. Det er for seint å gjøre det når det har gått mange måneder antar jeg. Så jeg vet ikke hva. Folk her ber meg om å ikke bry meg, samtidig som de sier at det går fint, men at det ikke gjør det. 

Anonymkode: 83c74...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt å si at en valp ikke kan være alene hjemme fra begynnelsen av i så mange timer, og heller feks anbefalt hvor lenge de burde være sammen med den eller hvor lang tid det tar før den kan være alene så lenge. Det er for seint å gjøre det når det har gått mange måneder antar jeg. Så jeg vet ikke hva. Folk her ber meg om å ikke bry meg, samtidig som de sier at det går fint, men at det ikke gjør det. 

Anonymkode: 83c74...bff

Bare ta en liten prat med henne :-) typ «hvordan har hjemme alene-treningen gått, var det vanskelig?» eller «jeg har hørt at hjemme alene-trening er skikkelig vanskelig, hvor lang tid tok det før valpen deres kunne være alene i f. eks. 4 timer?». Pakk det inn i en slik tone så kan ingen anklage deg for noe som helst, samtidig som du gjør det du bør; sjekker opp om en hund har det greit hjemme.

Anonymkode: b00c1...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...