Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som ikke liker å reise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket

Jeg tror man går glipp av egenutvikling og personlig vekst dersom man ikke reiser for å se (litt av) verden, men jeg tenker faktisk enda mindre positivt om dem som bare skal til syden, ligge ved bassenget, drikke billig sprit og ha med seg kjøttboller i kofferten. Fyll, festing og solsenger kan man da faktisk "oppleve" i Norge, uten at man trenger å dra noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I denne tråden er det mange intolerante mennesker. Ser de seg selv (slik som andre ser dem) utenfra noen gang?
Det burde de gjøre, for det ligger mange muligheter til egenutvikling og personlig vekst i innsikt om det også. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hoppetaujenta said:

I denne tråden er det mange intolerante mennesker. Ser de seg selv (slik som andre ser dem) utenfra noen gang?
Det burde de gjøre, for det ligger mange muligheter til egenutvikling og personlig vekst i innsikt om det også. ;) 

Nei ikke så veldig mange intolerante mennesker. Jeg syntes heller at de fleste svarte at de hadde forståelse for at folk var forskjellig og ikke gadd å bry seg om hva andre gjorde.

Anonymkode: 2deda...948

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:

Jeg tror man går glipp av egenutvikling og personlig vekst dersom man ikke reiser for å se (litt av) verden, men jeg tenker faktisk enda mindre positivt om dem som bare skal til syden, ligge ved bassenget, drikke billig sprit og ha med seg kjøttboller i kofferten. Fyll, festing og solsenger kan man da faktisk "oppleve" i Norge, uten at man trenger å dra noe sted.

Neei.. Fyll og festing så. Og solsenger, men ikke sol og varmt 😅

Anonymkode: 82dfe...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke noe spesielt om dem. De er sikkert like forskjellige som folk som reiser mye. De gjør dessuten en god gjerning for miljøet, så de som reiser mye med fly kan jo heller enn å dømme sende dem en takknemlig tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å reise. Jeg har flyskrekk og blir fort veldig sliten. Jeg liker ikke å "bo i koffert" på hotell. Men jeg trives bedre i "utlandet" enn i Norge. Det har jeg tatt konsekvensen av, så jeg leier leilighet i utlandet, og bor der mesteparten av året. Jeg har  ikke lenger behov for å reise, annet enn for å ta meg en tur til Norge av og til.  

Anonymkode: e1f90...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke så veldig mange intolerante mennesker. Jeg syntes heller at de fleste svarte at de hadde forståelse for at folk var forskjellig og ikke gadd å bry seg om hva andre gjorde. Anonymkode: 2deda...948

Men det var de som ikke svarte dette som jeg snakket om. Du forsto det, ikke sant? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å reise. Liker å ha mine rutiner, og ha forutsigbarhet. Reiser gjerne på dagsturer, men vil helst slippe å måtte overnatte andre steder.  

Anonymkode: 8524b...681

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste tenker at en er kjedelig, og det kan for så vidt stemme det :-) Jeg er ikke interessert i å reise. Noen tenker nok også at en har dårlig økonomi. Vi har god økonomi, men prioriterer å spare og bruke penger på andre ting som hus og interiør. Barna har aldri etterspurt utenlandstur. Vi har mange gode ferieminner fra kjøreturer i Norge, hytta, nærområdet og familieparker :) Har ikke vært utenlands på ca 10 år. Vi vurderer imidlertid en sydenferie til høsten

Anonymkode: 9b15a...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns dere det er rart? Jeg elsker å reise og blir rastløs om jeg ikke får meg minst 1 utenlandstur i året. Men jeg reiser gjerne i Norge også. Vet folk har forskjellige interesser,men tenkte bare høre hvordan andre tenker :)

Anonymkode: 2e3c4...93d

Så dersom en liker å bruke ferien sin sammen med venner og familie  eller bruker den i naturen er det en mindre ""godkjent" ferie enn om en reiser til syden og ligger på en strand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker de kanskje ikke har funnet sin måte å feriere på. Eller at de er redd for å gjøre noe nytt, eller ikke liker å ikke ha "kontroll" (nytt sted, vanskelig å finne frem, kanskje ikke tør å ta kontakt med andre, nytt språk, annen kultur osv). 

Det finnes jo mange måter å reise på. De som ikke liker store forandringer, liker kanskje skandinaviske land og bør kanskje bo sentrale steder. Og kanskje de har behov for å forberede seg litt. Krysse av på kart, planlegge aktiviteter osv. Men selv synes jeg dette ville vært kjedelig, da jeg liker å oppleve noe nytt og ikke helt ser poenget med å reie da. Ellers kan kanskje noen trives å bare koble av, f.eks reise på en hytte i Norge, dra på telttur osv og kanskje drive med en aktivitet (fjelltur, fiske osv). 

Også har man jo rake motsetningen. De som reiser uten penger, overnatter på sofaen, blir kjent med nye folk hver dag, opplever mange ulike kulturer og bare kaster seg ut i de. Men for min del blir det for mye. 

Men jeg tror alle har godt av å oppleve noe nytt - nytt land, nye folk, annen kultur, ny mat, nye måter å leve på, slappe av på et nytt sted om man har et stressende liv, utfordre seg mer om man lever et rolig og avbalansert liv osv. Man blir jo også mer kjent med seg selv. Og man blir bedre kjent med de man reiser med - ser nye sider osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Men det var de som ikke svarte dette som jeg snakket om. Du forsto det, ikke sant? :) 

men er ikke det en ærlig sak og ikke forstå noen andre? Det betyr ikke at man ser ned på dem, men at man rett og slett er forskjellig. Det er mange ting som andre mennesker gjør som jeg ikke kan forstå hvorfor de gjør. Det betyr jo ikke at man er "intolerant" for det. Jeg tolererer det jo helt fint, jeg må ikke forstå alt og alle for å være tolerant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk liker forskjellige ting og det får være helt greit.

Selv så liker jeg ikke å reise på den måten folk flest reiser, med å farte rundt og se alt og være veldig aktiv. Så jeg sier som oftest nei og at jeg ikke liker å reise når noen spør om jeg vil være med eller spør om jeg ikke skal på ferie.
For sånn jeg liker å reise er å være på et hotell å ligge halve dagen i sengen med roomservice å se tv, bade litt ved poolen eller gå på museum en eller to av dagene, spise i hotellrestauranten og ikke farte rundt i byen jeg er på ferie i, og holde meg mest mulig i total relaxation for å si det sånn :)

Anonymkode: e7568...440

Er selv forsåvidt glad i å reise, men grunnet mine "litt sære" interesser så er og ferieturene mine mye preget av det. Er skjeldent veldig mange dager jeg er borte. Og i de fleste tilfeller er jeg enten på et idrettsarrangement eller et stort flystevne. Er selvsagt og på noe annet men fort blir 80-90% av feriereisene mine i løpet av året på dette.

Den "særeste" ferien hadde jeg for noen år siden da jeg i løpet av 2 uker hadde 58 flygninger innenlands i Norge.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev:

Syns dere det er rart? Jeg elsker å reise og blir rastløs om jeg ikke får meg minst 1 utenlandstur i året. Men jeg reiser gjerne i Norge også. Vet folk har forskjellige interesser,men tenkte bare høre hvordan andre tenker :)

Anonymkode: 2e3c4...93d

 

På 18.3.2018 den 22.04, Catalina Culès skrev:

Jeg syns  det er rart, men det er ikke noe jeg gidder å fundere på.

Dere har ikke tenkt tanket på at det er mange, SVÆRT mange, som ikke har de samme priviligene som dere; nemlig god nok råd til å kunne reise utenlands minst 1 tur i året? Norge er er rikt land, og vi har det generelt bra, men det er likevel veldig veldig mange som sliter med å få det til å gå rundt, og da er det faktisk ikke slik at det er mulig å reise hvor man vil.

Hvor mange tror dere ikke har et høyt ønske om å kunne gi barna sine det samme som mange andre barn i klassen, nemlig en uke på stranden i syden, eller 1 uke på hytta i Hemsedal og skiferie?

Synes det er greit å nevne det, for det høres ut som om dere mener at bare man liker det, så er det bare å reise.....

Anonymkode: ce950...072

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg tror man går glipp av egenutvikling og personlig vekst dersom man ikke reiser for å se (litt av) verden, men jeg tenker faktisk enda mindre positivt om dem som bare skal til syden, ligge ved bassenget, drikke billig sprit og ha med seg kjøttboller i kofferten. Fyll, festing og solsenger kan man da faktisk "oppleve" i Norge, uten at man trenger å dra noe sted.

Dette var rett og slett bare ekstremt fordomsfullt. Du eier tydeligvis sannheten. Går glipp av "personlig vekst"? WTF? Man kan alstå ha en superinteressant jobb med falige utfordringer, et godt vennenettverk, og likevel går man glipp av egenutvikling og personlig vekst om man ikke reiser og ser verden?

Anonymkode: ce950...072

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere har ikke tenkt tanket på at det er mange, SVÆRT mange, som ikke har de samme priviligene som dere; nemlig god nok råd til å kunne reise utenlands minst 1 tur i året? Norge er er rikt land, og vi har det generelt bra, men det er likevel veldig veldig mange som sliter med å få det til å gå rundt, og da er det faktisk ikke slik at det er mulig å reise hvor man vil.

Hvor mange tror dere ikke har et høyt ønske om å kunne gi barna sine det samme som mange andre barn i klassen, nemlig en uke på stranden i syden, eller 1 uke på hytta i Hemsedal og skiferie?

Synes det er greit å nevne det, for det høres ut som om dere mener at bare man liker det, så er det bare å reise.....

Anonymkode: ce950...072

Det er forskjell på å ikke kan reise på grunn av økonomi, og ikke å like å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette var rett og slett bare ekstremt fordomsfullt. Du eier tydeligvis sannheten. Går glipp av "personlig vekst"? WTF? Man kan alstå ha en superinteressant jobb med falige utfordringer, et godt vennenettverk, og likevel går man glipp av egenutvikling og personlig vekst om man ikke reiser og ser verden?

Anonymkode: ce950...072

Nå fremstiller du det som om jeg sier at man går glipp av all personlig vekst. Det har jeg selvfølgelig ikke sagt. Men det er en type/del av personlig vekst som jeg mener man går glipp av hvis man ikke reiser for så litt av verden. Det er en oppfatning jeg har helt bestemt, det er min personlige mening som jeg er berettiget til å ha uten at du skal slå floke på deg selv. Dersom du mener det er fordomsfullt så er det helt greit for meg, jeg har aldri sagt at jeg er en nobel, fordomsfri person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er ikke spesielt glad i å reise. Er egentilig bare noen få feriereiser jeg har vært fornøyd med og da har det gjerne vært pga selskapet jeg har vært med.

Handler sikkert også litt med at jeg er veldig komfortabel her jeg bor. Mulig jeg går glipp av "personlig vekst", men jeg  har det fint i boblen jeg lever i og har ikke noe behov for å sprekke den.

Anonymkode: 9c0c7...f22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige.

Jeg har investert i to katter og en egen hytte, så jeg har ikke verken behov, mulighet eller råd til å reise rundt. Jeg bruker pengene mine på hytta og hverdagskos, og trives så godt hjemme at jeg ikke kjenner noe savn ved å ikke reise på ferie.

Jeg har noen venner som elsker å farte rundt, og stadig snakker om at "nå trenger de å komme seg litt bort". En av dem prøver stadig å mase meg med på på en eller annen tur, og blir litt småfurten når jeg alltid sier nei takk.

Anonymkode: 74835...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 11.54, happiest skrev:

Jeg tenker de kanskje ikke har funnet sin måte å feriere på. Eller at de er redd for å gjøre noe nytt, eller ikke liker å ikke ha "kontroll" (nytt sted, vanskelig å finne frem, kanskje ikke tør å ta kontakt med andre, nytt språk, annen kultur osv). 

Det finnes jo mange måter å reise på. De som ikke liker store forandringer, liker kanskje skandinaviske land og bør kanskje bo sentrale steder. Og kanskje de har behov for å forberede seg litt. Krysse av på kart, planlegge aktiviteter osv. Men selv synes jeg dette ville vært kjedelig, da jeg liker å oppleve noe nytt og ikke helt ser poenget med å reie da. Ellers kan kanskje noen trives å bare koble av, f.eks reise på en hytte i Norge, dra på telttur osv og kanskje drive med en aktivitet (fjelltur, fiske osv). 

Også har man jo rake motsetningen. De som reiser uten penger, overnatter på sofaen, blir kjent med nye folk hver dag, opplever mange ulike kulturer og bare kaster seg ut i de. Men for min del blir det for mye. 

Men jeg tror alle har godt av å oppleve noe nytt - nytt land, nye folk, annen kultur, ny mat, nye måter å leve på, slappe av på et nytt sted om man har et stressende liv, utfordre seg mer om man lever et rolig og avbalansert liv osv. Man blir jo også mer kjent med seg selv. Og man blir bedre kjent med de man reiser med - ser nye sider osv. 

Jeg kan skjønne det med å bli kjent med andre kulturer og folkeslag, men at man blir bedre kjent med seg selv av å reise rundt? Hvorfor?

Jeg har reist en del rundt i forbindelse med utdannelse, men selv om det kan være morsomt å bo på hotell, spise nye typer mat eller se ukjente steder, foretrekker jeg fremdeles glatt å være hjemme fremfor å reise. Det er så mye annet jeg har lyst til å bruke pengene mine på; hytta, interiør hjemme, god mat og litt ekstra stas i hverdagen, rett og slett. Og økonomisk trygghet ved å investere feriebudsjettet i eiendom. Dersom alt går i dass og økonomien skranter, kan jeg selge hytta. Uansett hvor fine reiseminner man sitter igjen med, kan de ikke selges. Pengene er allerede brukt.

Noen liker å komme seg bort fra hverdagen, mens andre liker å gjøre hverdagen best mulig der man er. Det ene er ikke mer riktig eller fornuftig enn det andre.

Anonymkode: 74835...f64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...