Gå til innhold

Tvangsinnlagt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper dette er innafor å spørre om, men skjønner om det ikke er det. 

For at en pasient i psykiatrien skal bli tvangsinnlagt må det være fare for liv og helse (les: fare for at personen tar livet av seg). Jeg vet at det finnes visse andre tilstander som kan kvalifisere for tvangsinnleggelse, men det jeg lurer på her er altså faren for selvmord. 

Kan en pasient bli tvangsinnlagt dersom vedkommende ikke har prøvd å ta livet av seg, og benekter at noe sånt er situasjonen? 

For å tvangsinnlegge noen må det jo fra den juridiske siden foreligge relativt klare tegn. Hvis noen prøver å ta livet av seg vil det jo som oftest være andre vitner enten i form av politi, familie, tilfeldige vitner osv. Dersom personen selv innrømmer det er jo det også et ganske klart bevis. Kan en lege tvangsinnlegge noen basert på andre faktorer, feks "magefølelsen" og sin oppfatning av personen? Hva slags tegn legger da legen vekt på? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er redd for å bli tvangsinnlagt skjønner du sikkert selv at du er alvorlig syk. Da bør du legge kortene på bordet og være dønn ærlig, også om dine tanker rundt tvangsinnlegging. Sannsynligvis vil du få tilbud om frivillig innleggelse og det er å foretrekke. Husk at disse menneskene er der for å hjelpe deg og når man er psykisk syk ser man dessverre ikke hva som er best for seg selv. Husk at dess tidligere du kommer i behandling, dess bedre er utsiktene for å bli bra. Lykke til!

Anonymkode: f58d5...62b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du er redd for å bli tvangsinnlagt skjønner du sikkert selv at du er alvorlig syk. Da bør du legge kortene på bordet og være dønn ærlig, også om dine tanker rundt tvangsinnlegging. Sannsynligvis vil du få tilbud om frivillig innleggelse og det er å foretrekke. Husk at disse menneskene er der for å hjelpe deg og når man er psykisk syk ser man dessverre ikke hva som er best for seg selv. Husk at dess tidligere du kommer i behandling, dess bedre er utsiktene for å bli bra. Lykke til!

Anonymkode: f58d5...62b

Det er altså ikke dette jeg spør om, så hvorfor ikke heller svare på det jeg faktisk spør om? 

Anonymkode: e9fa4...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper dette er innafor å spørre om, men skjønner om det ikke er det. 

For at en pasient i psykiatrien skal bli tvangsinnlagt må det være fare for liv og helse (les: fare for at personen tar livet av seg). Jeg vet at det finnes visse andre tilstander som kan kvalifisere for tvangsinnleggelse, men det jeg lurer på her er altså faren for selvmord. 

Kan en pasient bli tvangsinnlagt dersom vedkommende ikke har prøvd å ta livet av seg, og benekter at noe sånt er situasjonen? 

For å tvangsinnlegge noen må det jo fra den juridiske siden foreligge relativt klare tegn. Hvis noen prøver å ta livet av seg vil det jo som oftest være andre vitner enten i form av politi, familie, tilfeldige vitner osv. Dersom personen selv innrømmer det er jo det også et ganske klart bevis. Kan en lege tvangsinnlegge noen basert på andre faktorer, feks "magefølelsen" og sin oppfatning av personen? Hva slags tegn legger da legen vekt på? 

Anonymkode: e9fa4...d73

For å bli tvangsinnlagt så sier loven at du skal være til fare for deg selv eller andre. Eller du skal være ute av stand til å ivare deg selv, det siste er mer vanlig enn det første. 

Man vier og måler ikke bevis i juridisk forstand i psykiatrien man jobber mer "for sikkerhetsskyld", altså etter førevar prinsippet. 

Anonymkode: 5ea79...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å bli tvangsinnlagt så sier loven at du skal være til fare for deg selv eller andre. Eller du skal være ute av stand til å ivare deg selv, det siste er mer vanlig enn det første. 

Man vier og måler ikke bevis i juridisk forstand i psykiatrien man jobber mer "for sikkerhetsskyld", altså etter førevar prinsippet. 

Anonymkode: 5ea79...ea6

Siden man kan klage til kontrollkommisjonen så må det jo foreligge en eller annen slags juridisk vurdering sammen med det medisinske? Hvordan kan ellers kommisjonen vurdere om et tvangsvedtak er korrekt eller ikke? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden man kan klage til kontrollkommisjonen så må det jo foreligge en eller annen slags juridisk vurdering sammen med det medisinske? Hvordan kan ellers kommisjonen vurdere om et tvangsvedtak er korrekt eller ikke? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Kan du ikke heller slå opp i lov om psykisk helsevern, så slipper vi denne spørringen og antagelsen om hvordan du tror tingene fungerer? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62 kapittel 3 tar for seg tvang.

Anonymkode: 5ea79...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heller slå opp i lov om psykisk helsevern, så slipper vi denne spørringen og antagelsen om hvordan du tror tingene fungerer? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62 kapittel 3 tar for seg tvang.

Anonymkode: 5ea79...ea6

Jeg får jo ikke noen bedre forståelse for hvordan leger vurdere pasienter og hva de legger vekt på ved å lese en lovtekst. 

Anonymkode: e9fa4...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, norovirus skrev:

Legg spesielt merke til paragraf 3,3 , og 3. punkt

Som sagt: HVORDAN vurderer en lege om vilkåret i § 3-3 punkt 3b er oppfylt? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege vudrerer utfra samtale med den det gjelder, og ingenting annet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, norovirus skrev:

En lege vudrerer utfra samtale med den det gjelder, og ingenting annet.

 

Ja, og hva i den samtalen er det legen legger vekt på og vurderer? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være komparentopplysninger, men disse blir ikke tatt hensyn til i stor grad. Dersom det ikke er graverende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, norovirus skrev:

Det kan være komparentopplysninger, men disse blir ikke tatt hensyn til i stor grad. Dersom det ikke er graverende opplysninger.

Så når jeg spør hva legen legger vekt på, så svarer du at komparentopplysninger ikke blir tatt noe særlig hensyn til? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette gjelder deg, så synes jeg at du skal snakke med din behandler. Du har klagemuligheter om du er uenig i vurderingene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så når jeg spør hva legen legger vekt på, så svarer du at komparentopplysninger ikke blir tatt noe særlig hensyn til? 

Anonymkode: e9fa4...d73

Med det mente jeg, at det er personen som er innlagt sitt syn som legger føringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt: HVORDAN vurderer en lege om vilkåret i § 3-3 punkt 3b er oppfylt? 

Anonymkode: e9fa4...d73

En lege, altså en allmennpraktiker/fastlege legger heller inn en pasient en gang for mye enn å risikere å slippe pasienten ut av kontoret når pasienten er eller oppfatter verden slik at det er tvil om pasientens psykiske helse. Da får legen andre til å vurdere om allmennpraktikerens vurdering er grunn til bekymring eller ubegrunnet. 

Å vurdere en pasient i løpet av kort tid på et legekontor er ofte svært vanskelig. Å legge in pasienten og få en vurdering over ett døgn eller to gir derimot en bedre vurdering av pasientens helse og vurdering av flere. 

Hvorfor er du så ekstremt opptatt av tvangsinnleggelse ts? 

Anonymkode: 5ea79...ea6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, norovirus skrev:

Det kan være komparentopplysninger, men disse blir ikke tatt hensyn til i stor grad. Dersom det ikke er graverende opplysninger.

Dette er et tullete svar. Kommer komaprentopplysningene = tredjepersonsopplysninger, fra psientens psykolog, samboer, ektefelle venninne eller andre som står pasienten nær så blir det i aller høyeste grad vektlagt. 

Anonymkode: 5ea79...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En lege, altså en allmennpraktiker/fastlege legger heller inn en pasient en gang for mye enn å risikere å slippe pasienten ut av kontoret når pasienten er eller oppfatter verden slik at det er tvil om pasientens psykiske helse. Da får legen andre til å vurdere om allmennpraktikerens vurdering er grunn til bekymring eller ubegrunnet. 

Å vurdere en pasient i løpet av kort tid på et legekontor er ofte svært vanskelig. Å legge in pasienten og få en vurdering over ett døgn eller to gir derimot en bedre vurdering av pasientens helse og vurdering av flere. 

Hvorfor er du så ekstremt opptatt av tvangsinnleggelse ts? 

Anonymkode: 5ea79...ea6

Mener du virkelig at fordi jeg oppretter en tråd der jeg spør et litt utdypende spørsmål, at jeg er ekstremt opptatt av tvangsinnleggelse? 

2 minutter siden, norovirus skrev:

Dersom dette gjelder deg, så synes jeg at du skal snakke med din behandler. Du har klagemuligheter om du er uenig i vurderingene.

 

Nei, dette gjelder ikke meg. 

1 minutt siden, norovirus skrev:

Med det mente jeg, at det er personen som er innlagt sitt syn som legger føringene.

Men si da, at en pasient med en psykisk lidelse er hos sin lege fordi vedkommende ikke har det så bra. Eller noe sånt, jeg kommer ikke på et helt skikkelig eksempel. Men det jeg lurer på er når legen har samtale med sin pasient om hva vedkommende sliter med og sånn, så antar jeg at de også da vurderer om det er fare for at vedkommende kan begå selvmord. Det gjøres vel i hovedsak om å spørre ganske så direkte spørsmål, men det kan jo pasienten svare benektende på. Selv om pasienten svarer benektende på spørsmålene kan vedkommende likevel være suicidal. Hva kan gjøre at legen likevel mistenker suicidalitet selv om pasienten benekter det? Direkte i samtalen og sin vurdering av pasienten der og da. Uten å ta hensyn til eventuelle andre utenforstående opplysninger. 

Anonymkode: e9fa4...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...