Gå til innhold

Sykemeldt - sint sjef


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første så skal det som regel ringes inn når man er sykmeldt. Du kan ikke anta at din sjef trodde det var 100% sykmeldt.  Du har faktisk et ansvar selv her og informere riktig. SMS melding ved sykdom er ikke bra. 

Anonymkode: f2121...c64

I min kontrakt står det ikke noe om hvordan man skal melde ved sykdom. Det er forsåvidt et ønske fra sjefen, men pr lovverk har jeg ingenting som tilsier at det er feil å varsle om det. Jeg forstår at jeg burde gjort det annerledes, og jeg har alt beklaget for dette. Men den er gyldig siden den ble meldt via altinn. Såvidt jeg kan se har jeg ikke gjort noe direkte galt da altin har varslet om sykemeldingen til sjefen, og jeg sa ifra om den. Men ja.. Det var ikke populært og jeg skjønner at han er misfornøyd siden han muntlig har sagt han vil ha tlf og ikke sms. Den delen står jeg for.

Anonymkode: f72b7...0cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er arbeidsgiver som avgjør hvordan han vil ha varsel om sykdom - ikke lovverket. 

Anonymkode: dbccf...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er arbeidsgiver som avgjør hvordan han vil ha varsel om sykdom - ikke lovverket. 

Anonymkode: dbccf...125

Men når arbeidsgiver ikke beviselig kan fremlegge at han har bedt om en spesiell form, så kan han ikke klage på måten den blir gitt på, etter lovverket. 

Anonymkode: 45577...3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok fått tilsnakk fra sjefen dersom jeg bare hadde sendt melding og ikke hadde ringt for å gi beskjed om sykemelding. Det er viktig å være tydelig på sykemelding og hvilken grad og varighet du blir borte. Det er derimot ikke OK å bli tilsnakket på en slik måte som du ble fordi du er sykemeldt. Hvis han vil snakke med deg igjen foreslår jeg at du tar med deg hovedtillitsvalgt slik at du ikke behøver å snakke med han alene igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, enavdem said:

han ønsket å snakke om to dager, hvordan kan man få den samtalen ned skriftlig? 

Ta opp samtalen med telefonen din, du trenger ikke informere om det. Ikke grei oppførsel!

Anonymkode: 7acf3...0c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE greit å snakke til ansatte på den måten! Og man kan heller ikke bli sint på folk når de blir sykemeldte, det har ikke valgt selv å bli syke! Jeg synes ikke du skal gå på det møtet med ham alene. Hvor lenge er du sykemeldt? Kan han kreve møte når du er sykemeldt? Ville forsøkt å finne ut av det, møte er tross alt også en slags jobb og du er jo sykemeldt fra jobben så da kan du kanskje få det utsatt til du er i bedre form.

All logikk for meg tilsier forresten at en sykemelding i utgangspunktet er 100%. Jeg har vært sykemeldt et par ganger og da har jeg bare sagt ifra at jeg er sykemeldt i x dager, det er jo implisitt at det er 100% med mindre man spesifiserer at man er delvis sykemeldt? Her synes jeg sjefen din gjør seg dum altså. I min bedrift har vi forresten aldri fått noe beskjed om hvordan sykdom skal meldes så jeg pleier å ta det via epost noe som alltid har vært ok - sjefen har ikke alltid tid til å ta telefonen og epost er lettere for ham å referere til om han trenger info om når/hvor/hvem osv - fint å ha ting skriftlig.

Anonymkode: 53882...a99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lederen din egner seg ikke til å være leder, kort sagt. Slike utbrudd er ikke normalt, ei heller profesjonelt gjort. Ville ha meldt i fra til HR i bedriften

Anonymkode: 937a4...bda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ha med legen din på ett slikt møte, eller bedriftshelsetjeneste. 
For øvrig er det mest positivt for deg om han melder dette videre opp i systemet, siden det er han som oppfører seg feil. 
Greit at du burde ha ringt inn første sykemeldingen, men det gir han absolutt ikke en unnskyldning for å oppføre seg som en idiot når du forelenger sykemeldingen. 
Han er sjefen, han er ansvarlig for bemanning ved sykdom, ikke du. 
At andre har ferie, og han ikke har noen ekstra å tilkalle når EN person er sykemeldt, så er det HANS ansvar. 
Han har heller ingen grunn til å få vite om din helsetilstand, hverken tilstand før sykemelding eller under sykemelding. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om han toppsjefen i Jernia dette, var en der som var sykmeldt og tok opp hele samtalen på telefon, og deretter lekket den til pressen, endte med at toppsjefen måtte gå.

Den slags oppførsel som sjefen din har vist her er uakseptabel og må få konsekvenser. Håper du tar dette videre.

Anonymkode: d9fe7...127

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit av en sjef å snakke slik til sine ansatte. MEN, når du er sykemeldt må du RINGE og informere om sykemelding, grad og lengde, ikke bare si at det ligger på nett. Med mindre det er spesifisert i bedriften av mld er nok er det som regel aldri det. 

Anonymkode: 46c12...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE greit å snakke til ansatte på den måten! Og man kan heller ikke bli sint på folk når de blir sykemeldte, det har ikke valgt selv å bli syke! Jeg synes ikke du skal gå på det møtet med ham alene. Hvor lenge er du sykemeldt? Kan han kreve møte når du er sykemeldt? Ville forsøkt å finne ut av det, møte er tross alt også en slags jobb og du er jo sykemeldt fra jobben så da kan du kanskje få det utsatt til du er i bedre form.

All logikk for meg tilsier forresten at en sykemelding i utgangspunktet er 100%. Jeg har vært sykemeldt et par ganger og da har jeg bare sagt ifra at jeg er sykemeldt i x dager, det er jo implisitt at det er 100% med mindre man spesifiserer at man er delvis sykemeldt? Her synes jeg sjefen din gjør seg dum altså. I min bedrift har vi forresten aldri fått noe beskjed om hvordan sykdom skal meldes så jeg pleier å ta det via epost noe som alltid har vært ok - sjefen har ikke alltid tid til å ta telefonen og epost er lettere for ham å referere til om han trenger info om når/hvor/hvem osv - fint å ha ting skriftlig.

Anonymkode: 53882...a99

Ja han kan be om møte når man er sykemeldt,hvis dette er et tilretteleggingsmøte.

Ta det videre med hans sjef og si du blir trakassert for det er det du blir. Ingen leder har rett til å ringe en sykemeldt og kjefte på denne for å være sykemeldt.

Jeg forstår ikke at det finnes så utallige mange dårlige ledere der ute,hvor finner de alle disse folka? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg rapportert inn situasjonen til HK, og meldt meg inn i fagforeningen Handel og Kontor. Spurt om en tredjepart til møtet, så dette blir interessant. Liker absolutt ikke å ta slike ''harde tak'', for jeg har ellers stor respekt for sjefen min - og jeg har alltids klart å ta kampene selv. Ser for meg at ting blir litt anspent fremover. 

 

ts

Anonymkode: f72b7...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...